Nikka Yoichi 15yo, 45%

Alle proefnotities van Japanse Whisky.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 56
0
Geen stemmen
Afbeelding - 56-60
0
Geen stemmen
Afbeelding - 61-65
0
Geen stemmen
Afbeelding - 66-70
0
Geen stemmen
Afbeelding - 71-75
0
Geen stemmen
Afbeelding - 76-80
0
Geen stemmen
Afbeelding - 81-85
0
Geen stemmen
Afbeelding - 86-90
3
100%
Afbeelding - 91-95
0
Geen stemmen
Afbeelding - 96-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 3

MoreBowmore
Senior
Senior

Nikka Yoichi 15yo, 45%

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 21 Mar 2011, 22:04

Ik had eigenlijk al veel eerder hier een topic van willen maken maar kwam daar maar niet toe. Maar de fles is nu bijna leeg ( nog zo'n 2 glazen ) dus het wordt tijd..

Waarschijnlijk mede omdat in het begin ik hier veel meer van had verwacht....; vooral een meer uitdagender whisky.
Uiteindelijk blijkt het een heerlijk zachte whisky met de meest bloemige neus die ik mij tot nu toe herrinner. De turf komt pas redelijk laat in de smaakbeleving naar voren om dan in het begin van de finish goed tot z'n recht te komen.

Neus : bloemen, zoete drop, geparfumeerd hout ( wat dat ook mag zijn; je moet toch wat in smaaknotities :gnif )
Smaak : weer bloemen met een houtsmaak die mij ook van de de Yamazaki 12 bekend voor komt; zachte vanille toffee gevolgd op het einde door een zachte turfgeur.
Finish : de turf komt nu duidelijk door net als de vanille toffee.

Heerlijk maar totaal anders dan verwacht; voornamelijk veel zachter! Misschien een leuke instapper voor iemand die geturfde whisky's wil proberen ( afgezien van de flinke prijs dan... :roll: )

En oh ja; aan het eind van het proeven hiervoor is er nog maar 1 glas over in de fles .... :Tongue en daardoor bijna vergeten mij eigen score te vermelden : 90
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Nikka Yoichi 15 45%

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 22 Mar 2011, 14:55

Mooie notities! Ik had al wat goeie dingen gehoord over deze whisky en mijn nieuwsgierigheid is er niet minder op geworden. En zoals je zelf zegt ivm de neus, alle Japanse whisky's die ik tot nu toe geproefd heb, hadden (of liever, hebben) een fantastische neus.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Re: Nikka Yoichi 15yo, 45%

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Mei 2011, 21:05

Ik herken me goed in je notitie Peter.

Ik heb hier drie samples van Japanse malts naast elkaar: Nikka 15yo, 45%, Nikka 17yo, 43%, Hanyu 17yo Single Cask, 55,5%.
Een week of zo geleden de Hakushu 12yo, 43,5%, The Yamazaki 12yo, 43% en Hibiki 12yo (blend), 43%.
Vandaar dat ik mijn hele notitie plaats voor het vergelijk.

Uiterlijk: Licht amber, Hangt dik aan met kleine tranen.
Geur: Neus aangenaam fris bloemig/kruidig en fruitig. Een echte snuffel-neus niet prikkelend. Pruim, perzik, amandel, iets rokerig en nieuw leer. Een paar druppeltjes maken veel verschil ! Grapefruit-schil met cederhout, kaneel en een leertje. Later meer fruit, nectarine.
Smaak: Rond en zacht peperig, iets gember scherp bij binnenkomst, met wat fruit, mint en wat hout. Een beetje zilt en Iets zoetig van pruimen en kruidkoek. Een klein chocolade- en walnoot-bittertje op afdronk.

Afdronk: Gemiddeld lange afdronk met weer wat geel fruit.

Een aantrekkelijke dram. Hoewel niet héél complex toch heel lekker om aan te snuffelen. Score 87.
Net wat meer karakter en body dan de 17yo.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Terug naar “Japanse Whisky”