Oreo Whisky Brownies

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
Gebruikersavatar
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 Mei 2012, 00:58
Locatie: Den Haag
Contact:

Oreo Whisky Brownies

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 16 Dec 2013, 01:01

brownie.jpg
brownie.jpg (66.58 KiB) 3280 keer bekeken
Vandaag heb ik voor de 2e keer een ietwat aangepast Oreo Brownie recept gemaakt en daar nog wat extra's aan toegevoegd (whisky that is). Daar ik zelf zeer content ben met het resultaat wilde ik hem graag met jullie delen. Inspiratie voor het recept was hier te vinden: http://www.chef-in-training.com/2012/08/oreo-truffle-brownies/

Ik heb de moeite genomen om alle cups en ounces om te rekenen naar metrische en Nederlandse keukenmaten en een paar kleine aanpassingen gedaan. Zo staat in het recept oorspronkelijk '1 package of Oreos', maar ik heb nog niet kunnen achterhalen hoeveel dat er in ons geval precies zijn (zou 475 gr! kunnen zijn wat daar de standaard is, maar kan ook heel wat minder). Hieronder mijn variant (ik heb een baktray van 25x25cm gebruikt, hoge rand is wel zo handig).

Benodigdheden:
- 225gr boter
- 400gr witte suiker
- 4 eieren
- 1 theelepel vanille extract
- 60gr cacaopoeder
- 160gr bloem
- 1/2 theelepel zout
- ongeveer 125gr mascarpone
- 1 of 1,5 pakken Oreos (doosjes waarin geloof ik 12 stuks zitten, dus heb ik er 18 gebruikt) Gewicht op de doos is 176gr).
- 280gr chocolade dip. Ik had een simpel bakje gevonden van 250 gr die je kunt opwarmen in de magnetron en vond dat wel voldoende. Je kunt uiteraard ook andere chocolade gebruiken en die au bain marie smelten.
- En last but not least, een scheutje whisky naar keuze. Ik heb gekozen voor een sherrybom; de Longmorn Van Wees #72323. De whisky kun je op 2 verschillende momenten gebruiken. Keuze is aan jezelf. Of je doet het door het beslag, of je doet het door de Oreo mix. In het beslag blijft er minder over van de whiskysmaak en is het veel subtieler (bijna niet meer herkenbaar).

Stap 1
Oven voorverwarmen op 180 graden, boter (makkelijk als je die wat laat smelten van te voren) en suiker door elkaar, eieren erbij en kort mixen. Vanille, zout, bloem en cacao erbij (de bloem en cacao even door een zeef om klontjes te voorkomen) en alles verder mixen, maar niet te lang want er moet niet té veel lucht in komen. De baktray invetten en bedekken met bakpapier (invetten zorgt ervoor dat het papier tenminste op zijn plaatst blijft zitten). Mengsel goed verspreiden en 25 minuten in de oven. Kijk na 20 minuten al even hoe het eruit ziet. Is het te vloeibaar (even in prikken met een stokje) dan gewoon wat langer, het kan best een half uur nodig hebben afhankelijk van je oven, etc. Als het klaar is, uit de oven halen en volledig aflaten koelen tot kamertemperatuur

Stap 2
De Oreo's in een keukenmachine vermalen tot gruis. Hoeveelheid naar wens. Ik ben voor 18 koekjes gegaan. De mascarpone of andere creamcheese even kort in de magnetron verwarmen zodat het wat vloeibaarder wordt. Vervolgens vermengen met de vermalen Oreo's. Doe er net zoveel mascarpone bij totdat je de juiste consistentie hebt. Het moet niet te vloeibaar worden, maar het moet niet te moeilijk zijn om het egaal te kunnen verspreiden over de brownie laag. Je kunt de whisky ook door dit mengsel heen doen. De smaak is dan veel duidelijker aanwezig. De hoeveelheid gewoon op eigen gevoel doen. Klein scheutje cask strength zorgt voor behoorlijk wat pit dus pas op anders proef je niks anders meer straks! Het mengsel zoals gezegd verspreiden over je brownie laag.

Stap 3
De chocolade(dip) opwarmen/smelten en over de Oreo laag gieten. Door de baktray heen en weer te kantelen ervoor zorgen dat het geheel bedekt is met het chocolade mengsel. Eventueel kun je hier bovenop nog wat verkruimelde koekjes doen voor extra bite (zelf niet gedaan trouwens). Je kunt ook witte chocolade gebruiken als topping wat ik denk ik zelf de volgende keer ga proberen.
Het geheel nu afdekken en een tijdje in de koelkast laten staan (minimaal een uur). Zorg ervoor dat als je het met folie of iets anders afdekt, dat het niet tegen de chocolade dip aan komt, want dat verpest een beetje het uiterlijk wanneer je het er weer af moet trekken.

Enjoy!
Laatst gewijzigd door Soundwave op 16 Dec 2013, 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.
3 x

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: Oreo Whisky Brownies

Ongelezen berichtdoor Banzai » 16 Dec 2013, 10:16

Ik krijg er al honger van :lekker
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: Oreo Whisky Brownies

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 16 Dec 2013, 22:48

Lekker! Ga ik zeker eens maken :smullen
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Oreo Whisky Brownies

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Dec 2013, 10:10

Klinkt goed!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Moenl
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 Aug 2015, 13:27

Re: Oreo Whisky Brownies

Ongelezen berichtdoor Moenl » 08 Aug 2015, 14:07

Lekker :)
0 x

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 828
Lid geworden op: 12 Dec 2014, 09:19

Re: Oreo Whisky Brownies

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 09 Aug 2015, 08:37

Thanks ga ik zeker eens proberen!
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Oreo Whisky Brownies

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 09 Aug 2015, 17:09

Ziet er verd*md smakelijk uit.. maar als ik hier ook nog eens aan begin, dan ben ik na verloop van tijd zo rond als een skippy. *zet de oven op 180*
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1026
Lid geworden op: 02 Jun 2015, 23:03

Re: Oreo Whisky Brownies

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 11 Aug 2015, 08:41

Komend weekend eens proberen, lijkt me geweldig.
0 x
Afbeelding

Whiskydtc
Senior
Senior
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 Jun 2015, 19:28

Re: Oreo Whisky Brownies

Ongelezen berichtdoor Whiskydtc » 11 Aug 2015, 08:52

Heerlijk zo krijg ik mijn vriendin ook wel aan de Whisky :goedgedaan
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2313
Lid geworden op: 22 Jan 2014, 14:34
Locatie: Gouda
Contact:

Re: Oreo Whisky Brownies

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 14 Aug 2015, 09:54

ja vrouwen en choco.. dat gaat goed samen
0 x


Terug naar “Spijs en drank en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten