Smaaksensaties: verstuiven, druppelen en met volle mond

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
Piet
Moderator
Moderator

Smaaksensaties: verstuiven, druppelen en met volle mond

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Jan 2010, 12:04

Ik lees hier een artikel van Herman van der Meij, Brans Ambassador van Diageo, en zijn favoriete smaaksensaties.

• Talisker 10yo verstuiven op een plakje dun gesneden zalm (gerookt, maar dat staat er niet bij).
  • Johnnie Walker Gold label invriezen zodat die stroperig wordt. Bittere chocolade in de mond nemen, "rond de tong zetten", en een slokje ijskoude whisky nemen.
  • Caol Ila 12yo combineren met dunne plakjes stevige chorizoworst.
  • Lagavulin 16yo voor het nuttigen van de oester in het oesterwater druppelen.
  • Cragganmore 12yo in combinatie met een plakje parma- of serranoham.
  • Lagavullin 16yo in combinatie met blauwschimmelkaas (Roquefort of Stilton bijvoorbeeld).
  • Glen Elgin 12yo: "zet de mond vol met Reypenaerkaas van een jaar oud en neem vervolgens een slokje".
  • Dalwhinnie 15yo: "zet de mond vol met Port Salut-kaas en neem vervolgens een slokje".

Dat laatste, gewoon met een volle mond drinken, werd vroeger "weg spoelen" genoemd. Port-salut vind ik heerlijk dus dat ga ik toch eens proberen. Met wat voor whisky ook, blauwschimmelkaas krijg je er bij mij niet meer in.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Smaaksensaties: verstuiven, druppelen en met volle mond

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 08 Jan 2010, 12:41

Ook in blauwschimmel zitten diverse varieteiten . Van heel zacht tot heel sterk.
Als je Roquefort te sterk vind probeer eens een blauwe Brie of een Castello Blue. Allebei zacht van smaak.
Net als met whisky -- voor ieder wat wils.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Smaaksensaties: verstuiven, druppelen en met volle mond

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Jan 2010, 23:43

KSB66 schreef:Ook in blauwschimmel zitten diverse varieteiten . Van heel zacht tot heel sterk.
Als je Roquefort te sterk vind probeer eens een blauwe Brie of een Castello Blue. Allebei zacht van smaak.
Net als met whisky -- voor ieder wat wils.

Goed bedoeld maar gaat niet lukken Bas. Als vergelijk zou je whisky met kaas kunnen vergelijken maar niet met blauwschimmelkaas. Die laatste zou dan de Islay onder de kazen zijn en net als met whisky is dat "love it or leave it".
Ook een beetje blauwschimmel is mij té veel.
Er is nog zo veel kaas die ik wel lekker vind en nog niet allemaal geproefd heb dat ik er gewoon niet meer aan begin
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “Spijs en drank en Whisky”