Zeker in de koudere tijden, maar eigenlijk ( wat mij betreft ) altijd goed, Stroganoff!
Dit gerecht moet zonder een al te hete mond te eten zijn, maar naarmate de hapjes vorderen kan het voorhoofd
bezweet raken en de neusgaten wijd open zetten..
Duizenden versies.. en ieder maakt het naar eigen smaak. maarja, de mijne is het lekkerst...
Benodigd voor 3-4 personen: 2 rode en 1 groene paprika, 3 middelgrote rode uien, 1 rode spaanse peper, 4 tenen knoflook, bakje champignons, 3dl koffiemelk of een kuipje ongeklopte slagroom, 15-20 cl ketjap manis, 3 a 3,5dl tomatenketchup, +/- 8cl whisky, bourbon of sherry, 5-6 ons biefstuk ( kogel ), snufje zeezout en 4seizoenenpeper, paprikapoeder, 3-4 ons rijst, handjevol peterselie, tabasco, theelepel sambal, theelepel suiker, olijfolie en/of margarine
Kook een pan water en laat deze daarna zachtjes aanstaan met de 3 paprika erin zodat deze wat zachter worden.
paprika uit de pan en een beetje laten afkoelen.
snij de uien in parten van ong. 1,5 a 2 cm, doe hetzelfde met de paprika. de champignons in plakjes snijden.
snij een pepertje goed fijn ( naar eigen smaak incl. of excl. de zaadjes ) en pers de knoflooktenen.
Doe in een kookpan of wok een scheut olijfolie ( op half vuur ) en stoof hierin de uien met de knoflook en pepertjes. ( 3minuutjes ) voeg de paprikablokjes toe, snufje zout en peper en paprikapoeder. na 2 minuten champignons erbij.
4-5 minuutjes en regelmatig omscheppen.
voeg de ketchup, ketjap, koffiemelk of room, en de whisky of bourbon of sherry toe. ook de paar druppels tabasco, de lepel sambal, en lepel suiker erbij. regelmatig blijven omscheppen en zachtjes 15 minuten laten doorpruttelen.
in de tussentijd een pan met rijst koken ( hoef ik niet van uit te leggen hoe dat moet, volg de intructies op het pakje.
Klontje margarine in een koekenpan, en biefstuk liefst raw tot medium bakken.
biefstuk uit de pan en 2 minuten in een aluminiumfolietje laten rusten ( biefstuk gaart heel langzaam door )
daarna de biefstuk in reepjes snijden en aan de saus toevoegen, tesamen met een handjevol peterselie, 2 minuutjes zacht laten doorpruttelen.
en... opscheppen maar..
zwaardere merlot-cabernett sauvignon erbij is heerlijk
maar ( van de whisky die ik ken ) een An Cnoc of Cragganmore erbij is ook zeker niet verkeerd!
Enjoy!