Goede (hapjes) combinatie bij Whisky

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Goede (hapjes) combinatie bij Whisky

Ongelezen berichtdoor Pellie » 11 Feb 2013, 18:31

Roquefort met Glenmorangie Quinta Ruban.......lekkuuuhh :yes
0 x
Afbeelding

OmeAnne
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OmeAnne » 18 Mar 2013, 13:00

Ik geloof dat ik deze pagina maar even moet doorsturen naar de kok van het café /restaurant waar wij binnenkort onze eerste proeverij houden onder de leiding van ene H. Offringa! Nu al zin in!

Al denk ik dat gewoon een paar blokjes kaas, droge worst en pure chocola ook wel aanwezig zullen zijn.
Maar dit alles wel voor na de proeverij, tijdens de proeverij denk ik gewoon wat stokbrood.
0 x
Afbeelding

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 19 Mar 2013, 10:52

In De Smaak van Whisky staan 40 whisky/spijscombinaties beschreven, door 4 chefs uit 4 landen.
Misschien een tip voor de kok? 8-)

http://hansoffringa.com/publicatie/whis ... an-whisky/
0 x

OmeAnne
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OmeAnne » 19 Mar 2013, 11:04

Zal het doorgeven Hans, maar ze zullen hem zelf moeten kopen! :P
0 x
Afbeelding

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 19 Mar 2013, 11:40

Ik neem wel wat boeken mee Anne
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 28 Mar 2013, 23:03

Gisteren gekeken naar Great British Menu. Daar was een chefkok van Isle of Skye die een tajine (sowieso heerlijk) van geit met een glazuur/saus van Talisker bereidde. Dat lijkt in eerste instantie een beetje bizar: geit met Midden-Oosterse specerijen combineren met een stevige peated whisky. Maar toch, ik zou het graag eens proeven :smullen

Frank
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 13 Sep 2013, 16:22

Vorige maand een fantastische combinatie gemaakt... Oesters ( fine de claires van op Ile d'Oléron , één van 's werelds beste oesters) en daarop wat 'Smokehead' single malt gedruppeld.. Pffooeeh dat kan ik iedereen alleen maar aanraden.

Fantastisch lekker ! ( als je oesters lust uiteraard :) )
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 13 Sep 2013, 17:45

BWhisky schreef:Vorige maand een fantastische combinatie gemaakt... Oesters ( fine de claires van op Ile d'Oléron , één van 's werelds beste oesters) en daarop wat 'Smokehead' single malt gedruppeld.. Pffooeeh dat kan ik iedereen alleen maar aanraden.

Kan ik me iets bij voorstellen. Oesters zijn enorm ziltig, dus de link met wat peat is snel gelegd.
Ik ben geen fan van oesters (heb ze laatst nog op), maar dit maakt ze misschien wat beter. Zal t doorgeven aan Herman den Blijker ;).
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Help! Lekkere hapjes/gerechtjes bij een aantal whisky's

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Nov 2013, 13:34

vvsanten schreef:....
Hopelijk kan ik na deze combi's van Drank en spijs, ook jullie drank waarderen en zelf een Whisky drinker worden..

Alvast bedankt Vincent :hoedaf .

Nooit meer terug gezien dus kennelijk niet gelukt :(
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 20 Nov 2013, 14:09

BWhisky schreef:Vorige maand een fantastische combinatie gemaakt... Oesters ( fine de claires van op Ile d'Oléron , één van 's werelds beste oesters) en daarop wat 'Smokehead' single malt gedruppeld.. Pffooeeh dat kan ik iedereen alleen maar aanraden.

Eén van de standaard lekkernijen te krijgen bij open dagen van Lagavulin is dan ook Islay oesters die vers voor je neus geopend worden, in combinatie met een goeie scheut Lagavulin 16 en/of tabasco.
0 x
Afbeelding

WhiskyInfoPlus
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyInfoPlus » 21 Nov 2013, 10:16

Oesters met een geturfde whisky: bijna altijd een goede combi. Hier in Zeeland wordt meestal de Zeeuwse Creuse (= oestersoort) geserveerd en die is aardig zilt van zichzelf met een tikkeltje jodium-aroma.

Er zijn echter ook veel oestersoorten die een wat zoetig karakter hebben (Spéciales Perle Noir uit Bretagne bijvoorbeeld) die ik graag met een standaard Glenrothes combineer, vele met noot-aroma's (uit Normandië, bijvoorbeeld de Spéciales Isigny) die ik graag met een Glengoyne of een Linkwood combineer en een enkeling met een groen-gras aroma (zoals de Spéciales Pousses of de Claires Label Rouge) waar ik een Littlemill 12yo prima bij vind passen.
0 x
Hoe vrij bent u nog?

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 21 Nov 2013, 10:28

WhiskyInfoPlus schreef:Oesters met een geturfde whisky: bijna altijd een goede combi. Hier in Zeeland wordt meestal de Zeeuwse Creuse (= oestersoort) geserveerd en die is aardig zilt van zichzelf met een tikkeltje jodium-aroma.

Er zijn echter ook veel oestersoorten die een wat zoetig karakter hebben (Spéciales Perle Noir uit Bretagne bijvoorbeeld) die ik graag met een standaard Glenrothes combineer, vele met noot-aroma's (uit Normandië, bijvoorbeeld de Spéciales Isigny) die ik graag met een Glengoyne of een Linkwood combineer en een enkeling met een groen-gras aroma (zoals de Spéciales Pousses of de Claires Label Rouge) waar ik een Littlemill 12yo prima bij vind passen.

Mooie tips met de feestdagen in zicht ! :duimop
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

XJRBear
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor XJRBear » 16 Okt 2014, 20:59

Spijs is wel mijn ding. Ik houd het graag simpel droge worst, oude kaas en blauwe kazen. Maar denk dat alles wat gerookt is prima samen gaat met whisky. Het liefst heb ik een harde(cq droge) Drentse kostersworst. Deze hangt bij ons standaard min. 5 weken uit te harden in de afzuigkap. Anja vraagt zich nog steeds af waar de vetvlekken vandaan komen. :P Het is ook errrug lekkuh om de worst in stukjes te snijden en dan nog even op het vuur het vet eruit te bakken. Wat ook erg lekker is, is de uitgebakken en gerookte bacon van de Lidl :dancing
Drank en spijs wat wil een mens nog meer :smullen
1 x

McSherman
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor McSherman » 03 Jan 2015, 13:43

Mijn favoriete hapje bij een stevige Islay is donker roggebrood belegd met wilde gerookte Schotse zalm, een klein beetje Griekse yoghurt daar bovenop met wat versgemalen peper......erg lekker!!

John.
0 x

WhiskyInfoPlus
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyInfoPlus » 04 Jan 2015, 23:04

Prachtcombi meegemaakt op een proeverij die ik gaf.

Het gerechtje moest passen bij The Balvenie Cuban Cask (ik had de line-up al gereed en de kok zou de hapjes aan de whisky's aanpassen, meestal werk ik net andersom) en de kok maakte er het volgende van:

Verse ananas in schijven, her en der een kruidnageltje in de schijf (niet teveel), geheel even in de oven, net zo lang dat de ananas nauwelijks bruin wordt aan de randjes, uit de oven, kruidnageltjes verwijderen en serveren. De combi met de Cuban Cask was "10 op 10".

En voor wie een vacumeerapparaat heeft:
Een Britse blauw-geaderde kaas (Shropshire, bijvoorbeeld) 24 uur in de vacumeerzak met een flinke scheur geturfde whisky. Door het vacumeren wordt de kaas met de whisky geïmpregneerd. Serveren een blokje niet-behandelde Shropshire en een blokje gevacumeerde, Smullen met een hoofdletter S.
0 x
Hoe vrij bent u nog?

Terug naar “Spijs en drank en Whisky”