Goede (hapjes) combinatie bij Whisky

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Goede (hapjes) combinatie bij Whisky

Ongelezen berichtdoor Harrie » 11 Jan 2021, 19:55

Je hebt ‘pulled veggies’ bij de appie. Nee, het is niet the real deal maar een uitstekend alternatief.

- uien karameliseren met bruine suiker, rode wijazijn, balsamico, Chinese 5 spices en kaneel
- pulled veggies en uit elkaar gescheurde vegakipstukjes in de pan mikken, uien erbij
- bbq-sausje maken van tomatenketchup, tomatenpuree, knoflook, worchestershiresaus, ketjap, mosterd, bruine suiker.
- helft van de saus door de pulled pork roeren
- turks brood in de oven gooien

Broodje beleggen met de andere helft van de bbq-saus, een flinke hand rucola en het pulled-prutje erop. En tegen de regels in toch een klein kwakje knoflooksaus en een flinke hand bawang goreng erop :)

Uigeadail erbij en klaar is kees!
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Jan 2021, 20:19

Harrie schreef:Je hebt ‘pulled veggies’ bij de appie. Nee, het is niet the real deal maar een uitstekend alternatief.

- uien karameliseren met bruine suiker, rode wijazijn, balsamico, Chinese 5 spices en kaneel
- pulled veggies en uit elkaar gescheurde vegakipstukjes in de pan mikken, uien erbij
- bbq-sausje maken van tomatenketchup, tomatenpuree, knoflook, worchestershiresaus, ketjap, mosterd, bruine suiker.
- helft van de saus door de pulled pork roeren
- turks brood in de oven gooien

Broodje beleggen met de andere helft van de bbq-saus, een flinke hand rucola en het pulled-prutje erop. En tegen de regels in toch een klein kwakje knoflooksaus en een flinke hand bawang goreng erop :)

Uigeadail erbij en klaar is kees!

Ik moet eerlijk zeggen dat het niet eens vies klinkt :) heb je ook nog een foto van hoe het geheel er dan uit komt te zien? Onder het mom ‘alles een keer geprobeerd hebben’ ...
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 11 Jan 2021, 20:23

Nope, geen foto. Maar het was wel ‘Insta-proof’ :smullen
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Jan 2021, 20:23

Harrie schreef:Nope, geen foto. Maar het was wel ‘Insta-proof’ :smullen

Jaja...pics or it didn’t happen :lekker :lol:
2 x
Afbeelding

Boysky
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Boysky » 22 Jan 2021, 23:05

Vanavond twee van de vier ‘gulle gevers bonus samples’ in het glas gehad. Om de avond af te tikken een dram Kilkerran 8yo bourbon cask ingeschonken. Bedenk ik me in ene dat ik nog een mooi stukje gerookte ganzenborst in de koelkast heb liggen.
Half uurtje in warm water op temperatuur laten komen, mooie dunne plakjes snijden en hoppah... een heerlijke combi is geboren. Een plankje vol warme plakjes gerookte ganzenborst, mals en heerlijke zoute wildsmaak in combinatie met de mondvullende smaken van Kilkerran. Zoet, zoutig, wildsmaak, vlees, gerookt... :lekker :duimop

Met dank aan mijn goede vriend die dit stukje vlees met respect, geschoten, schoongemaakt, gerookt en verpakt heeft. :respect
1 x
Afbeelding
Het is je Boy!

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 23 Jan 2021, 07:38

Boysky schreef:Vanavond twee van de vier ‘gulle gevers bonus samples’ in het glas gehad. Om de avond af te tikken een dram Kilkerran 8yo bourbon cask ingeschonken

Vergeet je niet hier je tasting notes niet te delen? ;)
Tasting notes voor de 4 blinde donaties van het BFYB set!
1 x
Afbeelding

Boysky
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Boysky » 23 Jan 2021, 14:32

Cask1988 schreef: Vergeet je niet hier je tasting notes niet te delen? ;)
Tasting notes voor de 4 blinde donaties van het BFYB set!

Ik durf niet in dat draadje te komen, bang voor spoiler-notes. :bigsmile Je wil niet weten hoeveel moeite het me kost om het ongeopend te laten.

Vanavond haal ik een tweede dram uit de samples, kan ik nog een beetje finetunen. Blijft er nog een bodempje over voor na de uitslag. Mijn tasting notes stuur ik sws naar Roelof voor de uitslag. En misschien ook in je topic, zonder te kijken dan... ;)
1 x
Afbeelding
Het is je Boy!

Whitewalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whitewalker » 25 Jan 2021, 20:56

Klinkt misschien gek, maar ik vind het altijd echt heerlijk om chorizo bij whisky te eten :D
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Jan 2021, 21:19

Als je chorizo lekker vindt bij je whisky wordt t tijd voor andere whisky. :lol:

Ik heb het al eens gepost in dit topic, maar wat mij betreft zijn er 2 dingen die je dram volledig naar de klte helpen; leverworst en salami.....
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 25 Jan 2021, 21:39

Hmm, een stukje worst kan wel lekker zijn vind ik, bijvoorbeeld Cacciatore of Pfefferbeisser, van dat soort dingen.
Hangt ook een beetje af van de Whisky zelf en je eigen stemming denk ik.
Als het te scherp wordt dan gaat het inderdaad wel in de weg zitten.
Ik heb nu een Whisky open die deels gerijpt is op sauternes vat en daar drink ik graag een glaasje sauternes naast, heerlijke combi. :bigsmile
1 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 25 Jan 2021, 22:19

Oogadal schreef:Als je chorizo lekker vindt bij je whisky wordt t tijd voor andere whisky. :lol:

Ik heb het al eens gepost in dit topic, maar wat mij betreft zijn er 2 dingen die je dram volledig naar de klte helpen; leverworst en salami.....

Whaha leverworst met whisky. Zoiets verzin je niet :P
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Jan 2021, 22:27

Leverworst. Goedkoper dan het varken zelf.

Turfgerookte droge worst en whisky gaan ook prima samen. Drentse en Friese wel wat beter dan de Groningse.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 25 Jan 2021, 22:32

Reichenbach schreef:Leverworst. Goedkoper dan het varken zelf.

Turfgerookte droge worst en whisky gaan ook prima samen. Drentse en Friese wel wat beter dan de Groningse.

Zelfs ik als geboren Veendammer (Groningen) kies voor Drentse worst en het liefst wanneer je ze even uit de verpakking haalt en een weekje laat hangen in de kelder. Zoals mijn opa dan altijd zei: "Moin dokter, wa lekker!" :P
1 x

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 25 Jan 2021, 23:09

Tegen een stukje Vockingworst zeg ik geen nee.. maar de structuur van leverworst is absoluut geen goede combi met whisky :roll: wel top met een herfst- of winterbokje :respect
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Jan 2021, 23:13

Leverworst en chorizo...Lekker man! + kruidenkaas en aioli op je stokbroodje. En while your at it ook maar direct even hot chicken wings met extra sambal :smullen En dan een tasting note maken (dan krijg je dus van die slappe hap zoals ik die op wb plaats :P )
1 x
Afbeelding

Terug naar “Spijs en drank en Whisky”