Goede (hapjes) combinatie bij Whisky

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
Whiskyreview
Actief lid
Actief lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 Sep 2009, 14:03

Goede (hapjes) combinatie bij Whisky

Ongelezen berichtdoor Whiskyreview » 02 Nov 2009, 16:26

Wat vinden jullie nu echt heerlijke spijs combinaties met Whisky?

Persoonlijk vind ik iets hartigs heel lekker, echter is chips niet helemaal de oplossing bij Whisky ;)
1 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Goede (hapjes) combinatie met Whisky?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Nov 2009, 16:35

Er staan al wat voorbeelden in het "Spijs en Whisky" forum, zoals "Fresh oysters with a dram of Laddie". Ook Jock gaf al een mooie tip over het 'invriezen' van whisky om als saus over ijs te gebruiken :-)

Als het je het hebt over je dram 's avonds op de bank voor de TV... Voor mij niets dan whisky (en evt. een glaasje water). Geen chips, koekjes, snoep, etc. Wellicht dat chocolade nog zou passen, maar ik ga toch voor de pure whisk(e)y!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 966
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 11:30
Locatie: Arnhem
Contact:

Kaas en bourbon gerijpte whisky

Ongelezen berichtdoor Jock » 02 Nov 2009, 16:42

Afhankelijk van de whisky. Er was vorig jaar een artikel in Whisky Passion over single malt en kaas. Een kaas kenner en maker en en whisky kenner. Bij de een smaakte een sherry gerijpte whisky en bij de andere kaas een bourbon gerijpte whisky.
Ook bij maaltijden is het verschillend. Als dessert whisky kies ik meestal een lichte Highland stijl whisky zoals Dalwhinnie, bij vis gerechten kies ik een maritieme whisky als Talisker bijvoorbeeld.
Ik doe niet zoals bij Port dat je een zoete Prt neemt samen met een sterke Stilton bijvoorbeeld. Whisky en spijs vind ik anders. Vis bij de maritiem, lichte whisky bij toetje, Aberlour a'Bunadh en chocola, Cragganmore en Old Amsterdam Kaas etc etc etc
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Diverse "borrel hapjes" bij Whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Nov 2009, 21:57

Mijn vrouw maakt al sinds jaar en dag een diversiteit aan "borrel hapjes".
Die vallen eigenlijk altijd en bij iedereen in de smaak. De meeste daarvan doen het ook prima bij Whisky.

Een ervan die het prima doet bij Whisky is een soort kleine hotdog. Een klein formaat knakworstje (paar centimeter maar) gaat er in, met Zaanse mosterd. Er omheen bladerdeeg dat bestreken is met geklutst ei (wordt het mooi goudbruin begrijp ik). De uiteinden kunnen zowel open als dichtgevouwen.

Een ander hapje voor bij de Whisky is in de vorm van een klein bakje van bladerdeeg, wederom bestreken met geklutst ei. Maar een paar centimeter groot (oude gulden). Daarin gaat een bolletje tartaar met peper, zout en de nodige kruiden (meestal vers uit eigen tuin). Hiervan is ook een dichte versie. Soms gecombineerd met een stukje verse tomaat.

Deze hapjes worden van te voren gebakken in de oven en net vóór gebruik goed in de opgewarmd en heet geserveerd.

P.s. ALs je dit op Whiskyreview zet dan wel graag met bronvermelding. Mijn vrouw heet Marijke. Zij kent ook alle details. Nu ik dit schrijf bedenk ik dat het een aardig separaat recept voor deze rubriek is :Scratch
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Talisker 10yo en een salamiworstje

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Apr 2010, 00:11

Zojuist een Talisker 10yo standaard OB gedronken.

Toen ik trek kreeg een paar Bifi's (klein salamiworstje) erbij genomen en ik moet zeggen dit is een heel aardige combinatie.

De rook-smaak van beiden zorgt voor een goede combinatie met toch voldoende tegenspel.
Echt een soort 1+1=3 combinatie :goedgedaan

P.s. In "echte" salami zit (voor mij) vaak te veel knoflook voor dit doel.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 653
Lid geworden op: 30 Sep 2009, 11:18
Locatie: Den Bosch

Meestal kaas, oude kaas, jonge kaas bij Whisky

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 10 Apr 2010, 09:59

Meestal kaas, oude kaas , jonge kaas.
Soms toastje met een diversiteit aan franse kaas. Pa en ma hadden een kaaszaak en ik ben niet anders gewend.
Had me ook wel eens voorgenomen om het alleen bij de wijn of whisky te houden maar uiteindelijk reed ik na 1 glas toch snel naar de pomp om een blok kaas te halen. Soms ook wel van die italiaanse worstje ( caccatiore-dinges ofzoiets) of bistroworst erbij maar dan heb ik er geen luxe whisky bij omdat de worst vaak overheerst. Gewoon een Beam of een hooguit een Maker's Mark . Maar de combi smaakt me wel lekker.
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Cacciatore bij Whisky

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Apr 2010, 12:38

KSB66 schreef:Soms ook wel van die italiaanse worstje ( caccatiore-dinges ofzoiets) of bistroworst erbij maar dan heb ik er geen luxe whisky bij omdat de worst vaak overheerst. Gewoon een Beam of een hooguit een Maker's Mark . Maar de combi smaakt me wel lekker.

Cacciatore bedoel je :-) Wanneer ik me deze combinatie voorstel kan ik het helemaal begrijpen dat je hiervoor geen 'luxe', dure (persoonlijk) whisky pakt en dat die worst-smaak snel overheerst.

Zo had ik laatst een puur paaseitje (massief, geen vulling) en had daarbij een Talisker 10yo, maar ik moet zeggen dat ik die Talisker zonder de chocholade toch lekkerder vind! Wat mij betreft geniet ik dan liever 2 periodes geheel (1x whisky, 1x chocolade) dan 1x half (mix)... Het zal ook te maken hebben met het soort chocolade (en cacao gehalte).
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Koude schotel bij Lagavulin 16yo

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 10 Apr 2010, 14:32

In de zomer eet ik regelmatig een zelfgemaakte koude schotel van salade, tomaten, wat ajuin, mosterdvinaigrette met gerookte forelfillets. Daar past een Lagavulin 16yo bij. Echt heel lekker en fris.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2550
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 17:21
Locatie: Rotterdram

Re: Goede (hapjes) combinatie met Whisky?

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 10 Apr 2010, 16:48

Ik krijg er gewoon trek van, jongens.... :lol:

Overigens, ik eet nooit als ik whisky drink! Bij hoge uitzondering 'n stukje oude kaas, of als ik 'n Glenmorangie Signet of i.d. drink, een stuk (pure) chocolade. Altijd voor het (avond!) eten één of twee whiskietjes, daarna, als ik daar nog behoefte aan heb ;) , een digestief drammetje!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Goede (hapjes) combinatie met Whisky?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Apr 2010, 17:32

johan brugge schreef:wat ajuin

Is dat, voor de Nederlanders onder ons, simpelweg 'ui'? ;)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Goede (hapjes) combinatie met Whisky?

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 10 Apr 2010, 17:36

JayDie schreef:
johan brugge schreef:wat ajuin

Is dat, voor de Nederlanders onder ons, simpelweg 'ui'? ;)

:D
Moet ik nu echt alles gaan vertalen voor de buitenlanders op dit forum? :lol:
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Goede (hapjes) combinatie met Whisky?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 10 Apr 2010, 17:49

johan brugge schreef:Moet ik nu echt alles gaan vertalen voor de buitenlanders op dit forum? :lol:

Nee hoor, ik vind het gewoon grappig :P :goedgedaan
1 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
PretZels
Actief lid
Actief lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 Sep 2010, 04:53

Benriach Curiositas 10y bij het nagerecht (chocomousse)

Ongelezen berichtdoor PretZels » 05 Okt 2010, 12:51

Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Denhomer schreef:Ik heb net genoten van een lekkere Benriach Curiositas 10y bij het nagerecht (chocomousse). Lekker :D

Benriach Curiositas is wat mij betreft een bijzonder lekkere whisky, maar absoluut niet geschikt om een nagerecht als Mousse au chocolat te begeleiden. Wat daar dan wel wel perfect bij past ? Dalwhinnie 15, de standaard classic malt dus.
0 x
Afbeelding Maar nog lang niet compleet.........

http://WWW.PRETZELS.NL

"IF THE WHISKEY DON'T KILL ME, I'LL LIVE TILL I DIE"
ALTERNATIVE:
"IF SHE DON'T KILL ME, THE WHISKEY WILL "

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Benriach Curiositas 10y bij het nagerecht (chocomousse)

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Okt 2010, 15:24

Denhomer schreef:Ik heb net genoten van een lekkere Benriach Curiositas 10y bij het nagerecht (chocomousse). Lekker :D

PretZels schreef:.... maar absoluut niet geschikt om een nagerecht als Mousse au chocolat te begeleiden. Wat daar dan wel wel perfect bij past ? Dalwhinnie 15, de standaard classic malt dus.

Ik mis hem even Bert "absoluut niet geschikt ". Met name "absoluut" lijkt me wel erg kort door de bocht :Scratch
Als Ben (Denhomer) genoten heeft en het lekker vond dan is de combinatie in elk geval voor hem toch zeer geslaagd :smullen
Misschien kan het nog smaakvoller, dat wel.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
PretZels
Actief lid
Actief lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 Sep 2010, 04:53

Benriach Curiositas 10y bij het nagerecht (chocomousse)

Ongelezen berichtdoor PretZels » 05 Okt 2010, 16:07

Piet schreef:Ik mis hem even Bert "absoluut niet geschikt ". Met name "absoluut" lijkt me wel erg kort door de bocht :Scratch
Als Ben (Denhomer) genoten heeft en het lekker vond dan is de combinatie in elk geval voor hem toch zeer geslaagd :smullen
Misschien kan het nog smaakvoller, dat wel.


Ik moet hier echt wel elk woord afwegen hè Piet ! Okay, absoluut verleen ik bij deze absolutie en vervang het door minder geschikt, met als toevoeging dat er honderden single malts zijn, die geschikter zijn, een whisky met zoveel peat is dat niet, Piet ! En dat is geen kwestie van smaak, maar kennis van spijs- en drankcombinaties ! Toegegeven, als men in mijn restaurant bijvoorbeeld rode wijn bij vis wil drinken, dan mag dat, ieder zijn meug, maar ik zal maar beter niet hier schrijven hoe ik die gasten kwalificeer.........
0 x
Afbeelding Maar nog lang niet compleet.........

http://WWW.PRETZELS.NL

"IF THE WHISKEY DON'T KILL ME, I'LL LIVE TILL I DIE"
ALTERNATIVE:
"IF SHE DON'T KILL ME, THE WHISKEY WILL "


Terug naar “Spijs en drank en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast