Pagina 1 van 1

Welke whisky bij (vers) gerookte paling??

Geplaatst: 04 Sep 2025, 07:39
door Hans1971
Komende zaterdag is in Kortenhoef weer het NK Palingroken. Ik sta daar met twee vrienden te roken (puur hobbymatig, dus geen verkoop zoals de andere stands). We nemen ook altijd wat whisky's mee, zodat onze vrienden/ bekenden kunnen genieten van een (stukje) gerookte paling en een slokje whisky.
Maar wát zijn nu echte aanraders om bij een stukje (nog warme) gerookte paling te proeven?
En mócht je in de buurt zijn en willen komen, wees welkom! ;) :Slainte

Re: Welke whisky bij (vers) gerookte paling??

Geplaatst: 04 Sep 2025, 13:07
door Uridium
Hier past m.i. één whisky in het bijzonder goed bij: Ardbeg Uigeadail

Re: Welke whisky bij (vers) gerookte paling??

Geplaatst: 07 Sep 2025, 13:25
door Hans1971
Uridium schreef:Hier past m.i. één whisky in het bijzonder goed bij: Ardbeg Uigeadail


Heb deze combi gisteren diverse mensen laten proeven en het werd zéér gewaardeerd!
Inderdaad een erg mooie combi! :duimop

Re: Welke whisky bij (vers) gerookte paling??

Geplaatst: 07 Sep 2025, 14:59
door Uridium
Wat leuk! Ik ben altijd dol geweest op gerookte paling en die smaak was mijn allereerste associatie toen ik voor het eerst een Uigeadail proefde. Sindsdien heb ik altijd enorm genoten van deze Ardbeg.

Re: Welke whisky bij (vers) gerookte paling??

Geplaatst: 15 Sep 2025, 14:33
door 4snaar
Een beetje laat misschien, maar een vriend van mij kwam met deze aanzetten: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/162819/niwakami-pure-malt-whisky en die ging ook verrassend goed bij de gerookte paling. De whisky an sich een beetje vlak, maar met de warme paling werd ik er wel blij van.

En naast de al genoemde Uigeadail doet ook de An Oa het altijd erg goed vind ik met gerookte vis (nou ja, gerookte makreel / paling, ik zou het niet bij delicatere zalm oid doen). Gelukkig zijn smaken altijd heel persoonlijk!

Re: Welke whisky bij (vers) gerookte paling??

Geplaatst: 16 Sep 2025, 08:52
door Hans1971
4snaar schreef:Een beetje laat misschien, maar een vriend van mij kwam met deze aanzetten: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/162819/niwakami-pure-malt-whisky en die ging ook verrassend goed bij de gerookte paling. De whisky an sich een beetje vlak, maar met de warme paling werd ik er wel blij van.

En naast de al genoemde Uigeadail doet ook de An Oa het altijd erg goed vind ik met gerookte vis (nou ja, gerookte makreel / paling, ik zou het niet bij delicatere zalm oid doen). Gelukkig zijn smaken altijd heel persoonlijk!


Dank! ;)
Volgend jaar is er weer een NK Palingroken, dus zéker niet te laat! :duimop

Re: Welke whisky bij (vers) gerookte paling??

Geplaatst: 25 Sep 2025, 19:43
door Paulini
Talisker 10 :goedgedaan