welke whisky moet op de kaart staan?

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
evreeb
Actief lid
Actief lid

welke whisky moet op de kaart staan?

Ongelezen berichtdoor evreeb » 18 Okt 2022, 10:21

Ik ben pas een keertje fancy uit eten geweest en daar hadden ze natuurlijk een enorme wijnkaart.... maar voor whisky kwamen ze niet verder dan Lagavulin (helaas - fles net op) en de Ardbeg Ten... en dat vond ik wel een klein beetje jammer.... Als we een lijstje mogen maken van zeg een stuk of 10 whisky die ieder zichzelfrespectered restaurant in huis moet hebben ( en dan kijken we voor een keertje maar niet naar de prijzen van een fles en wat je betaald voor een dram) - -welke moeten er dan op de lijst komen volgens jullie ? (denk dan ook eens aan voor- tijdens en na)...
0 x

Herre
Actief lid
Actief lid

Re: welke whisky moet op de kaart staan?

Ongelezen berichtdoor Herre » 18 Okt 2022, 10:55

Niet zozeer een lijstje met 10 whiskies, maar in elk geval niet de standaard whiskies die je bij elke slijter om de hoek ook kan kopen. Ik snap dat ook eigenlijk niet. Dat doen ze met wijn toch ook niet. Dat zijn bijna altijd wijnen die niet zomaar bij een slijter te koop zijn, met een mooi verhaal van een zelf gevonden wijnboer in een of andere afgelegen streek die al tig jaar met de familie wijn maakt...... Bij whisky zouden ze best wat bijzonderdere dingen op de kaart kunnen zetten, aan de andere kant is de clientele die daar naar vraagt er misschien wel niet en loont het dan niet om dat te doen (en ze hebben waarschijnlijk ook geen whisky kenner in huis die er iets over kan uitleggen (zoals de sommelier bij wijn)).
0 x
Afbeelding

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 18 Okt 2022, 11:12

Het punt met whisky op de kaart zetten is dat het niet loopt.
Misschien nemen mensen nog een whisky als aperitief, maar over het algemeen doet men dat gewoon niet. En degene die het echt graag willen zijn vaak de freaks als wij.

Waar je met 10 whisky's dus een probleem krijgt is dat het 3,5 keer over de kop gaat en dat het hierdoor niet meer interessant wordt. Voor wijn wordt dat veel makkelijker geaccepteerd. Maar een Arran 10; Glendronach 12 of Glenfarclas 12 voor €7,50 dat ga je toch niet betalen? Dat is wel wat er bij een beetje bar betaald moet gaan worden.
2 x

evreeb
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor evreeb » 18 Okt 2022, 17:25

ja ik zie de prijzen ook wel, maar dit was echt zo'n restaurant waar je gewoon niet naar de prijzen vraagt en je na een geweldige maaltijd echt nog even iets lekkers wilt.... (en daarna een flinke deuk slaat in de company credit card) ...dan kan je eigenlijk niet aankomen met een ardbeg 10... als je bij een simpel restaurant kijkt als het gegeven paard in Utrecht, dan hebben ze al :

Jameson 4.60
Jameson Black Barrel 5.00
Scapa 8.50
Longmorn 8.00
Laphroaig 10 yrs 7.00
Ardberg Uigeadail 9.50
The Glenlivet Founders Reserve 6.50
The Glenlivet Nàdurra 8.50
The Glenlivet 15 yrs 7.50
The Glenlivet 18 yrs 8.50
Aberlour 12 yrs 7.00
Aberlour 16 yrs 7.75
Aberlour 18 yrs 8.00
Aberlour A’bunadh 8.55
Chivas Regal 12 yrs 5.00
Chivas Regal 18 yrs 8.00
Chivas Royal Salute 21 yrs 12.50
Chivas Regal Ultis 17.50
Four Roses Bourbon 4.70
Four Roses Small Batch 5.00
Four Roses Single Barrel 12.50
Horse With No Name Bourbon

ook niet allemaal geweldig, maar het begin is er
...
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 18 Okt 2022, 17:41

Het probleem is dat de setting niet geschikt is voor een echte liefhebber. Die wil de tijd nemen met z'n dram en die loopt al helemaal niet warm voor de distillery meuk die ie thuis al niet eens meer drinkt. Dus dan kom je bij de echt mooie flessen en die staan al niet bij de meeste bars omdat tegen de tijd dat ze er achter zijn dat er iets moois uit is het al niet meer te koop is. :Scratch
Het kan wel, maar dan moet je een whiskybar beginnen en daar ook serieus mee bezig zijn. Alleen een verdienmodel..., ik heb er een heel hard hoofd in.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Okt 2022, 18:30

Vind ik de Lagavulin en Ardbeg Ten al heel wat voor een gemiddeld restaurant.

Als er toch wat meer bij moet, vooral generiek spul; een JW Black Label, Jameson (ook handig in de Irish Coffee), bourbon (Jack Daniëls en Four Roses), iets met sherry (Glendronach 12 of Aberlour 12). Eventueel Talisker 10 of Highland Park 12 en natuurlijk Glenfiddich 12.

Ik zou niet moeilijk doen met exclusief spul, een whisky liefhebber die een gezellige avond uit wil kan hier vast wel mee uit de voeten. Anders besteld hij maar iets anders.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Okt 2022, 20:36

Eens met Alex en Edwin.

Bekijk het eens anders: als het ook maar enigszins lucratief zou zijn dan zouden veel meer restaurants in NL de moeite nemen om een grotere ‘gedistilleerd’ kaart aan te bieden. Maar er is een reden dat de pakweg 11.000 restaurants (bars niet eens meegerekend) het níet doen, op een enkeling na. Als je 95% van je drank omzet uit frisdrank, tapbier en wijn (al dan niet per fles) haalt, waarom zou je dan als restauranthouder een, naar verhouding buitensporig grote, investering gaan doen om die resterende 5% af en toe te ‘plezieren’. Uiteindelijk staat zo’n fles veel te lang open en wordt er veel te weinig uit afgenomen en dus speel je hooguit break—even. En break-even is voor een ondernemer ongeveer hetzelfde als geld dat stilstaat, en geld dat stilstaat kost eigenlijk geld. Ik heb wel eens in restaurants gegeten waar dan ‘wat meer’ whisky op de kaart stond. In veel gevallen bleek t zo dood geoxideerd te zijn als t maar kan en is die €8,5 die je voor een ubersimpel glaasje betaald ook nog eens zonde van je geld. Ik vind een kleine kaart minder kwalijk dan een godsvermogen betalen voor een belabberd slecht glaasje usquebeata. Dan bestel ik voor dat geld liever een mooi sample via het forum :bigsmile
1 x
Afbeelding

Het Whisky Forum Thuisfestival
HWF Thuisfestival SubForum

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Okt 2022, 20:57

Je hoeft niet op alle onderdelen winst te maken. Als je voor je doelgroep een indrukwekkende whiskey kaart laat zien die relatief verliesgevend is kun je dat vast compenseren door de prijs voor de biefstuk.

Ben ik het met voorgaande wel eens dat het hebben van een groot assortiment/keuze zelden gepaard gaat met een goede kwaliteit.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Okt 2022, 21:05

Reichenbach schreef:Je hoeft niet op alle onderdelen winst te maken. Als je voor je doelgroep een indrukwekkende whiskey kaart laat zien die relatief verliesgevend is kun je dat vast compenseren door de prijs voor de biefstuk.

Dus ga je voor 95% van je klanten die biefstuk duur maken omdat je 5% tevreden wilt houden :roll: ben geen ondernemer maar hiervan snap ik zelfs dat dat bepaald geen logische keuze zou zijn. Mensen gaan je ‘duur’ of ‘aan de prijs’ vinden als je zulke niches wilt compenseren in de prijzen waar iedereen ‘last’ van heeft. dat gaat je nog veel meer kosten dan alleen een fles whisky die kapot is gegaan door te lang open te staan.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Okt 2022, 21:24

Voor de meeste mensen betekend kwantiteit = kwaliteit.
Die 95% ziet wel een kaart met keuzes en namen die de 'kwaliteit' uitstralen.

Zelf lusten ze geen whisky, maar gezien de keuze zit het vast goed om flink uit te pakken voor het exclusieve diner.
Dat je als liefhebber teleurgesteld bent in het schrale bodempje Glen Exclusive weegt wel op tegen die andere 95% die iets meer betalen voor de biefstuk om jouw teleurstelling ruimschoots te compenseren.
Klagen ga je toch niet, want de biefstuk was lekker en de avond gezellig.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Okt 2022, 21:33

Dus je stemt je bedrijfsvoering af op het kleinste gedeelte van je totale doelgroep? :Scratch de gemiddelde persoon die in die 95% valt heeft nog nooit van macExclusive gehoord. Het zegt ze niets dus ze hebben er ook totaal geen benul van of dat iets goed is of totaal niet. Bovendien, als je interesse niet bij gedistilleerd ligt, kijk je überhaupt niet eens naar dat gedeelte van de kaart. Dure whisky op je kaart zetten heeft dus precies nul effect op 95% van je klanten. Wat eerder opvalt is dat die biefstuk opvallend hoog geprijsd is.
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 18 Okt 2022, 21:36

Reichenbach schreef:Vind ik de Lagavulin en Ardbeg Ten al heel wat voor een gemiddeld restaurant.

Als er toch wat meer bij moet, vooral generiek spul; een JW Black Label, Jameson (ook handig in de Irish Coffee), bourbon (Jack Daniëls en Four Roses), iets met sherry (Glendronach 12 of Aberlour 12). Eventueel Talisker 10 of Highland Park 12 en natuurlijk Glenfiddich 12.

Ik zou niet moeilijk doen met exclusief spul, een whisky liefhebber die een gezellige avond uit wil kan hier vast wel mee uit de voeten. Anders besteld hij maar iets anders.

Als je niets snapt van wat ik schrijf dan vraag ik me af waarom je er onder reageert….? :Scratch
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Okt 2022, 21:46

Oogadal schreef:Als je niets snapt van wat ik schrijf dan vraag ik me af waarom je er onder reageert….? :Scratch
Wat jij schrijft interesseert mij geen donder. Ik geef mijn mening op de vraag van TS.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 18 Okt 2022, 22:31

Komend weekend maar eens een hamburgertje en/of frietje halen in de maassilo dan, daar hebben ze naar het schijnt wel een aardige whiskykaart.
0 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 19 Okt 2022, 01:37

Dat wordt dure whisky! De 5% die daar voor de hamburgers en friet komt moet dus wel gecompenseerd worden in de prijzen van de whisky :bigsmile :nono
2 x

Terug naar “Spijs en drank en Whisky”