Whiskyoliebollen (25 stuk)
-
- Senior
400 gram bloem (gezeefd)
3 gram zout
35 gram verse gist
4 dl lauwe melk
100 gram krenten
100 gram rozijnen
1 el citroensap (vers)
10 cocktail kersjes in stukjes (bewaar 1 hele)
2-3 stevige drams whisky (zoet)
Olie om in te bakken
Poedersuiker bij serveren
Doe de whisky met de rozijnen en de krenten in een schaaltje en laat goed intrekken. Zo nu en dan even roeren. Doe dit ruim van te voren zodat de whisky z’n werk kan doen.
Los de gist op in de lauwe melk.
Laat de rozijnen en krenten even uitlekken. Whisky natuurlijk opvangen. Doe maar in een tumbler.
Doe nu alle ingrediënten bij de lauwe melk en roer tot een stevig beslag.
Dek af met een schone theedoek en laat bij de verwarming minimaal een uur rijzen.
Kleine pauze.....
Gooi tijdens het wachten een klontje ijs in de opgevangen whisky en een flinke scheut vermout of amaretto. Doe de overgebleven cokctailkers aan een prikker en zet in je glas.
Geniet van je cocktail……..
Doe een stoer schort (oliespetters verprutsen he kleren) om en loop (met je veel te grote tumbler in je hand) slagvaardig richting keuken!
Verhit de olie tot 180 graden. Maak met twee lepels of ijsopscheplepel mooie bollen.
Na ongeveer 3 minuten bakken de bollen keren en nogmaals 3 minuten.
Verdeel bovengenoemde hoeveelheid in 4 bakbeurten.
Goed uit laten lekken (keukenpapier) en vlak voor het serveren bestrooien met gezeefde poedersuiker.
Nagenoeg alle whisky’s zijn geschikt maar bewaar een Ardbeg of Laphroaig liever voor een mooie saus voor over de gamba’s.
Dimple doet het erg goed en een malt purist zal zich met een Glenlivet 12 in deze bollen ook een groot plezier doen.
400 gram bloem (gezeefd)
3 gram zout
35 gram verse gist
4 dl lauwe melk
100 gram krenten
100 gram rozijnen
1 el citroensap (vers)
10 cocktail kersjes in stukjes (bewaar 1 hele)
2-3 stevige drams whisky (zoet)
Olie om in te bakken
Poedersuiker bij serveren
Doe de whisky met de rozijnen en de krenten in een schaaltje en laat goed intrekken. Zo nu en dan even roeren. Doe dit ruim van te voren zodat de whisky z’n werk kan doen.
Los de gist op in de lauwe melk.
Laat de rozijnen en krenten even uitlekken. Whisky natuurlijk opvangen. Doe maar in een tumbler.
Doe nu alle ingrediënten bij de lauwe melk en roer tot een stevig beslag.
Dek af met een schone theedoek en laat bij de verwarming minimaal een uur rijzen.
Kleine pauze.....
Gooi tijdens het wachten een klontje ijs in de opgevangen whisky en een flinke scheut vermout of amaretto. Doe de overgebleven cokctailkers aan een prikker en zet in je glas.
Geniet van je cocktail……..
Doe een stoer schort (oliespetters verprutsen he kleren) om en loop (met je veel te grote tumbler in je hand) slagvaardig richting keuken!
Verhit de olie tot 180 graden. Maak met twee lepels of ijsopscheplepel mooie bollen.
Na ongeveer 3 minuten bakken de bollen keren en nogmaals 3 minuten.
Verdeel bovengenoemde hoeveelheid in 4 bakbeurten.
Goed uit laten lekken (keukenpapier) en vlak voor het serveren bestrooien met gezeefde poedersuiker.
Nagenoeg alle whisky’s zijn geschikt maar bewaar een Ardbeg of Laphroaig liever voor een mooie saus voor over de gamba’s.
Dimple doet het erg goed en een malt purist zal zich met een Glenlivet 12 in deze bollen ook een groot plezier doen.
0 x
-
- Top bijdrager
Re: Whiskyoliebollen (25 stuk)
Heb ze 1,5 week geleden op de clubmiddag van 't Woest Genoegen mogen proeven met Ardbeg erin. Heerlijk!!!!!
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
-
- Forum goeroe
laddie teun schreef:Heb ze 1,5 week geleden op de clubmiddag van 't Woest Genoegen mogen proeven met Ardbeg erin. Heerlijk!!!!!
Dat lijkt mij inderdaad ook wel wat, Teun! Maar krijgen we nu straks ook olieollen met bier(oh ja, die zijn er al) met wijn(?), met rum, teqiula, wodka, jenever etc? Lijkt me best wel wat, alleen zijn ze Lekker?
0 x
-
- Senior
I_SPEY schreef:Maar krijgen we nu straks ook olieollen met bier(oh ja, die zijn er al) met wijn(?), met rum, teqiula, wodka, jenever etc? Lijkt me best wel wat, alleen zijn ze Lekker?
Zonder het allemaal gelijk te testen durf ik daar wel wat over te zeggen:
Bier - hoort er eigenlijk standaard in. Licht abdijbier
Wijn - zal lastig zijn. Rozijnen wellen wellicht. Wijn gebruiken om de gist in los te maken? Moeilijk denk ik maar er is wel iets Italiaans wat op oliebollen lijkt waar wijn ingaat.
Rum - bruin en als je het fruit laat wellen helemaal ok
tequila - wordt hem niet denk ik. Alles kan
wodka - nee
jenever - nee
cognac - ok, zie rum
calvados - ok, zie rum
0 x
-
- Senior
Goedemorgen en een gelukkig nieuw jaar allemaal!
Ik weet het, een dag te laat en een eeuwen oud topic, maar ja ik had het gisteren met mijn broer over oliebollen met whisky en de eerste hit in google leverde dit topic op.
Nu wil ik voor volgend jaar oliebollen met whisky bakken, maar ben niet perse zo van de rozijnen. Ik vroeg me af of je dan ook gewoon een scheut whisky erbij kan doen en zo ja, hoeveel ongeveer?
Ik weet het, een dag te laat en een eeuwen oud topic, maar ja ik had het gisteren met mijn broer over oliebollen met whisky en de eerste hit in google leverde dit topic op.
Nu wil ik voor volgend jaar oliebollen met whisky bakken, maar ben niet perse zo van de rozijnen. Ik vroeg me af of je dan ook gewoon een scheut whisky erbij kan doen en zo ja, hoeveel ongeveer?
0 x
-
- Actief lid
Hallo..
ik ben ook redelijk oliebollen bakker maar doe het vaak met bruin bier, oud bruin.
De suikers heirvan maken het lekker knapperig.
aankomend oudjaar ga ik ook met whisky aan de slag. Heb nog een beetje dimple welke best leuk lijkt, maar mischien ook maar een serie met laph quarter cask?
Ik vroeg me af of dit ook gaat werken met de good old Koopmans mix? Rozijntjes in de whisky en dan mengen? Of komt het gistproces dan niet op gang?
dank!
ik ben ook redelijk oliebollen bakker maar doe het vaak met bruin bier, oud bruin.
De suikers heirvan maken het lekker knapperig.
aankomend oudjaar ga ik ook met whisky aan de slag. Heb nog een beetje dimple welke best leuk lijkt, maar mischien ook maar een serie met laph quarter cask?
Ik vroeg me af of dit ook gaat werken met de good old Koopmans mix? Rozijntjes in de whisky en dan mengen? Of komt het gistproces dan niet op gang?
dank!
0 x
-
- Top bijdrager
mmmm jammie. toch volgend jaar eens proberen. Ik heb wel eens wafels gemaakt met een flinke scheut Ileach erdoorheen....ik moet zeggen dat smaakte verdomd goed
0 x
-
- Top bijdrager
mikegerards schreef:mmmm jammie. toch volgend jaar eens proberen. Ik heb wel eens wafels gemaakt met een flinke scheut Ileach erdoorheen....ik moet zeggen dat smaakte verdomd goed
Dan pas??
0 x
-
- Top bijdrager
Whisky-ettenleur schreef:mikegerards schreef:mmmm jammie. toch volgend jaar eens proberen. Ik heb wel eens wafels gemaakt met een flinke scheut Ileach erdoorheen....ik moet zeggen dat smaakte verdomd goed
Dan pas??
ok ok dit jaar nog maar wel pas tegen het eind. Oliebollen is echt iets voor eind van het jaar
1 x
-
- Top bijdrager
-
- Nieuwkomer
Als het aan mij ligt, eet ik het hele jaar door whiskey oliebollen.
0 x
-
- Top bijdrager
Geweldige tip! Ik doe er altijd bier in....
Komend oud en nieuw (of eerder ) gaan we deze versie zeker proberen!
Komend oud en nieuw (of eerder ) gaan we deze versie zeker proberen!
0 x
Terug naar “Spijs en drank en Whisky”