Snelle Whisky truffels

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
GastheerG
Senior
Senior

Snelle Whisky truffels

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 10 Dec 2010, 15:19

Eenvoudig recept als je niet echt handig bent in de keuken.

Deze truffels zijn eigenlijk een kindersnoepje maar door ze te pimpen ontstaat een bizar resultaat.

Voor 12 truffels
100 gram Nutella
8 bitterkoekjes
2 eetlepels zoetige whisky
50 gram cacaopoeder
10 gram poedersuiker

Mooiste is als je de bitterkoekjes wat hebt laten uitdrogen. Maal ze fijn in de foodprocessor. Hoe fijner hoe beter.
Doe de kruimelmix in een platte schaal en besprenkel met whisky. Meng het met de Nutella en maak er mooie keutels van.
Zeef de cacaopoeder en de poedersuiker over de keutels en wentel ze goed rond. Leg ze op een schaaltje en zet dat een nacht in de koelkast.

Neem geen whisky zoals Ardbeg, Laphroaig. Deze kan je weer beter gebruiken in een sausje bij de vis.
In deze truffels gebruik je het liefst een blend zoals Dimple. Fryske Hynder doet het ook goed. Glenfarclas 8, Glenlivet 12

Ook leuk om 4 verschillende te maken en kijken wie de echte whiskykenner is.

Bovenstaand is niet culinair maar eenvoudig te maken. Laat de whisky weg en vervang de bitterkoekjes door Mariakaakjes en je hebt perfecte kindertruffels.

Rum en amaretto doen het ook goed maar we zitten hier nu eenmaal op een whiskyforum

Wie handig is met chocolade smelten kan nog het volgende doen: Smelt een halve tablet pure chocolade en haal de keutels door de gesmolten chocolade alvorens ze door het cacaomengsel te rollen.

Waarschuw: overmatig gebruik van bovenstaande truffels kan tot overgewicht leiden!
0 x

Whoopi
Actief lid
Actief lid

Re: Snelle Whisky truffels

Ongelezen berichtdoor Whoopi » 14 Dec 2010, 00:37

Ha dit vind ik wel leukl en ga ik proberen deze maand want nu mag ik snoepen volgende maand niet meer
Ik heb alleen niet de goeie whiskie hiervoor maar gebruik wel iets anders
Ik zal laten weten hoe ze smaken het is nu erg laat anders had ik ze nu nog gemaakt maar wie weet morgen
groetjes Whoopi
0 x

SanderReijerse
Actief lid
Actief lid

Re: Snelle Whisky truffels

Ongelezen berichtdoor SanderReijerse » 02 Mar 2015, 12:13

Bedankt gastheer G,

Voor het recept! Ik was dit weekend in Brugge waar op elke hoek van de straat een chocolatier zit. Heb daar met verrukking staan kijken naar al het lekker in de etalages. Pralines hebben we wel gekocht, maar het kost allemaal goudgeld dus de whisky truffels hebben we maar laten liggen. Waar ik achteraf natuurlijk een beetje spijt van heb. Ik zal ze eens zelf proberen te maken, met chocolade al ben ik zeker geen ster in de keuken.

:Slainte
1 x

Terug naar “Spijs en drank en Whisky”