Goede whisky bij een sigaar... of omgekeerd

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
Cask1988
Senior
Senior

Re: Goede whisky bij een sigaar... of omgekeerd

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 17 Aug 2020, 09:14

Ik was al even aan het zoeken geslagen want whisky en sigaren leek mij wel een draadje die al zou bestaan en dat klopte dus :bigsmile

Ik ben t laatste jaar ook in aanraking gekomen met deze leuke combi. Er zijn eindeloos veel combinaties te maken en iedereen zal een andere voorkeur hebben. Ik ben tamelijk nieuw in de sigarenwereld dus ik laat me meestal maar gewoon adviseren in een sigarenspeciaalzaak hier in de buurt. De tip die ik eigenlijk standaard krijg en ter harte neem is dat de whisky de sigaar niet moet overstemmen, maar andersom ook niet. Al is dat nog best lastig. Meestal een kwestie van trial en error. Ik vind het leuk om van alles te proberen dus ik trek graag verschillende Longfillers uit de kistjes.

Ik loop vrijwel meteen door naar de humidor van de winkel omdat daar toch de kwaliteit ligt. Ik gun mezelf geen extreem prijzige rakkers omdat ik die toch (nog) niet op kwaliteit kan waarderen. Mijn pricerange zit meestal tussen de €4-10. Enige uitzondering op longfillers tot nu toe is de Balmoral aged 3 years. Dit is een combi van long- en shortfiller en fijn als simpelere, kleinere maar toch erg smaakvolle sigaar. Dan wel de grootste Corona maat anders istie te snel op. Bij specialere gelegenheden pak ik graag een cubaan. Montecristo open Regata is daarbij toch wel favoriet. Een hele mooie brand, super luchtstroom en zeer smaakvol.

M’n favoriete merk (P/Q ratio) tot nu toe is de Condega series F. Voor €6 een hele lekkere dikke longfiller waar je 1.5-2u zoet mee bent. Deze heb ik eigenlijk altijd in huis. Werkt prachtig bij sherried whisky’s maar ook bij een geturfde zoals Ardmore, rookt erg fijn alleen de brand is niet altijd optimaal. Maar das makkelijk te corrigeren. Verder Montecristo en San Pedro Ecuador of Dominican. Gisteren had ik een Oliva series O met een CS sherried Bruichladdich maar daar had ik beter een lichtere bourbon rijping bij kunnen nemen. De whisky liep teveel over de sigaar heen. De echte Islay asbakken moet ik nog eens proberen met een stevige sigaar, nog niet echt geprobeerd. Heeft iemand hier tips voor een goede combi van sigaar en stevige peated Islay malt?
1 x
Afbeelding

Nuyts
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 28 Aug 2020, 13:31

Ik ben fan van een goede sigaar. Echter hou ik beiden liever gescheiden om zo ‘optimaal‘ te kunnen genieten. Ik vind de complexiteit van zowel whisky als sigaar iets om apart te houden.
Wat ik eerder durf doen is een sigaar combineren met een rum. Niet dat ik rum als minderwaardig beschouw, maar is mijn inziens iets minder complex en is soms iets makkelijker om te pairen.
2 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Aug 2020, 13:41

Nuyts schreef:Ik ben fan van een goede sigaar. Echter hou ik beiden liever gescheiden om zo ‘optimaal‘ te kunnen genieten. Ik vind de complexiteit van zowel whisky als sigaar iets om apart te houden.
Wat ik eerder durf doen is een sigaar combineren met een rum. Niet dat ik rum als minderwaardig beschouw, maar is mijn inziens iets minder complex en is soms iets makkelijker om te pairen.

Met rum werkt ook fijn. Ik snap wel dat je beide gescheiden houdt. Uiteindelijk proef je beide dan het beste idd. Voor mij is het de combi van zo’n ultiem relax momentje als ik whisky en een sigaar erbij pak. Dat doe ik alleen als ik gegarandeerd tijd heb, alleen thuis ben, het mooi weer is én de mood goed.
Afbeelding
Zoiets als deze momentopname

Whisky drink ik al vaak genoeg op zichzelf, met een sigaar geeft het een leuke nieuwe dimensie.

Heb jij nog tips met betrekking tot sigaren? Merken en/of types?
1 x
Afbeelding

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 18 Sep 2020, 21:36

Ik bestel ze meestal bij tabakado. Die hebben een aardig assortiment. Ben wel nog aan het ontdekken wat ik lekker vind, zal die tips van jou eens proberen.

Wat ik wel een hele lekkere combi vindt is de Ardbeg Uidegael met een Don Tomas Dominican. Geen hoogvlieger wat de whisky ten goede komt.

Bourbon en een longfiller icm zomerse avond met de vuurkorf aan of nagenieten van een goede bbq op mijn vlonder met bovenstaande combi kan mij ook zeer goed bevallen
1 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Sep 2020, 00:35

De buuk schreef:Wat ik wel een hele lekkere combi vindt is de Ardbeg Uidegael met een Don Tomas Dominican. Geen hoogvlieger wat de whisky ten goede komt.

Heb jij nooit last met slechte luchtstroom en een beroerde brand dan? Ik heb die jij noemt nu 2x geprobeerd maar beide keren was ie veel te strak gedraaid, ging steeds uit en brandde erg ongelijk :(
0 x
Afbeelding

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 19 Sep 2020, 13:29

Cask1988 schreef:
De buuk schreef:Wat ik wel een hele lekkere combi vindt is de Ardbeg Uidegael met een Don Tomas Dominican. Geen hoogvlieger wat de whisky ten goede komt.

Heb jij nooit last met slechte luchtstroom en een beroerde brand dan? Ik heb die jij noemt nu 2x geprobeerd maar beide keren was ie veel te strak gedraaid, ging steeds uit en brandde erg ongelijk :(

Ging wel 1 of 2 keer uit maar verder geen problemen mee gehad....
0 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Sep 2020, 13:57

De buuk schreef:Ging wel 1 of 2 keer uit maar verder geen problemen mee gehad....

Dat is wel redelijk not done geloof ik..

Ben benieuwd wat je van de Condega series F vindt. Wel de grootste versie doen trouwens :smullen
0 x
Afbeelding

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 19 Sep 2020, 16:41

Diverse 'Cigar Malts' kende ik al. Maar deze heavily peated Bunnahabhain 12Y van SMWS was nieuw voor me.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
1 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Sep 2020, 17:47

Freezeroz schreef:Diverse 'Cigar Malts' kende ik al. Maar deze heavily peated Bunnahabhain 12Y van SMWS was nieuw voor me.

Maar gaat die ook lekker bij een sigaar? Heavily peated icm een sigaar heb ik nog geen ervaring mee. Gevoelsmatig zou ik denken dat dit de sigaar overstemt?
0 x
Afbeelding

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 19 Sep 2020, 18:10

Cask1988 schreef:
Freezeroz schreef:Diverse 'Cigar Malts' kende ik al. Maar deze heavily peated Bunnahabhain 12Y van SMWS was nieuw voor me.

Maar gaat die ook lekker bij een sigaar? Heavily peated icm een sigaar heb ik nog geen ervaring mee. Gevoelsmatig zou ik denken dat dit de sigaar overstemt?

Geen idee, Google bracht me op de hoogte van deze fles. Geproefd heb ik hem niet.
0 x

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 20 Sep 2020, 08:44

Cask1988 schreef:
De buuk schreef:Ging wel 1 of 2 keer uit maar verder geen problemen mee gehad....

Dat is wel redelijk not done geloof ik..

Ben benieuwd wat je van de Condega series F vindt. Wel de grootste versie doen trouwens :smullen

Kan je nagaan hoe ervaren ik ben in deze wereld :lekker

Ga eens kijken waar ik die kan bestellen. :duimop
0 x

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 20 Sep 2020, 10:00

De buuk schreef:Kan je nagaan hoe ervaren ik ben in deze wereld :lekker

That makes two of us :P
1 x
Afbeelding