Goede whisky bij een sigaar... of omgekeerd

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
Sponzie
Actief lid
Actief lid

Goede whisky bij een sigaar... of omgekeerd

Ongelezen berichtdoor Sponzie » 18 Nov 2010, 10:42

Om sigaren nu onder de spijzen te plaatsen is misschien wat vreemd, maar dit leek me de beste plaats. Naast whiskyliefhebber houd ik zo af en toe ook wel van een sigaar. De CAO MX2 is op het moment een van mijn favorieten. Maar het combineren van sigaren en whisky vind ik erg lastig. Een kop koffie of glaasje port is dan vaak de makkelijke weg, maar ik vroeg me af of er hier ook sigarenliefhebbers zijn die me bij de CAO MX2 een mooie whisky kunnen aanraden?
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Re: Goede whisky bij een sigaar

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 21 Nov 2010, 21:36

Ik kan je niet speciefiek adviseren over welke whisky er goed bij welke sigaar gaat. Maar ook ik ben een whiskyliefhebber die soms graag een sigaar opsteekt, zowel een nederlandse corona als een cubaan. Ik merk zelf dat ik liever een minder rokerige whisky drink bij een sigaar.
0 x

Django
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Django » 21 Nov 2010, 23:00

Tja, zoveel whiskies, zoveel sigaren, zoveel meningen.
Het is lastig om een specifieke whisky te koppelen aan een specifieke sigaar, da's een kwestie van zelf proberen en beoordelen.

Zelf vind ik over het algemeen whisky van Glengoyne goed bij de meeste sigaren gaan, hoewel ik nauwelijks CAO heb gerookt (en i.i.g. geen MX2). Glengoyne is één van de weinige (zo niet de enige) whiskies zonder turfdroging in het proces.
Glengoyne whiskies zijn hierdoor niet/nauwelijks rokerig en de smaak steekt derhalve minder sterk af bij sigaren.

Anders misschien een 'soepeler' lowland-whisky, die zullen ook redelijk gaan bij de in mijn herinnering niet al te krachtige CAO's). Uitgesproken whiskies als bijv. de meeste van Islay zou ik vermijden in combinatie met een sigaar. Niet alleen is de kans op 2 botsende uitgesproken smaken aanwezig, ook zal de whisky de sigaar overheersen (tenzij je een Nicaraguaan rookt, die wordt niet zo snel overheerst :bigsmile )

PS. Zelf heb ik overigens al een aantal maanden geen sigaren gerookt i.v.m. mijn zwangere vrouw met rookallergie :?
      Ach, raakt mijn humidor tenminste ook weer 's vol :duimop
0 x

Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Nov 2010, 08:40

"Vroeger" (hoor mij nou...), nja... toch wel weer een jaar of 4-5 geleden, rookte ik wel eens een sigaartje, maar... CAO en MX2 zeggen mij niets...

Ik rookte toen (let wel... ik dronk toen nog geen whisky zoals nu) Meharis, Ritmeester Moods, La Paz... Ik vermoed dat ik me nu op het pad van de Johnnie Walker Red qua sigaren bevind :oops:

Een paar jaar terug zijn we op Java, Indonesie, nog wel in een sigaren fabriek geweest, waar ik ook nog een pakje meegenomen heb. Weet zo even niet meer het merk...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Sponzie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sponzie » 23 Nov 2010, 09:19

Jep Islay met een sigaar heb ik wel eens geprobeerd maar dat was niet echt een succes inderdaad. Afhankelijk van de sigaar kan een Talisker soms nog net, maar meestal combineer ik het met een bourbon als ik er whisky bij drink. Maar de laatste was toch weer met een tawny portje en een kop koffie, dat gaat altijd goed :) Maargoed, die Glengoyne zal ik er eens een keer bij proberen, bedankt voor de tip!

Ik heb zelf nooit la paz e.d. geprobeerd, heb ook niet heel veel ervaring met sigaren. Maar wel genoeg geprobeerd om met tijden een favorietje te hebben. Nu is dat dus de mx2, voorheen was het een rocky patel. Maar het blijft bij mij vaak bij 1 sigaartje per kwartaal zowat, met af en toe een uitschieter ;)
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 09 Dec 2010, 10:15

Ralfy heeft inmiddels 2 sigaar reviews:

cigar review 1 - Trinidad (cuban) Ltd: edition 2007

cigar review 2 - CAO Soprano
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 09 Dec 2010, 12:10

Zo nu en dan wat periodes gehad dat ik wat rookte. Vooral op winteravonden en feestjes.
Blijft toch lastig om selectief te roken dus er op een bepaald moment HELEMAAL mee gestopt.

Sindsdien:
is m'n kookkunst ver omhoog geschoten - proeven in de keuken gaat beter
meer smaak in m'n mond - genot in een goed restaurant
whiskyfun heeft zich verveelvuldigd

Is whisky een serieuze hobby dan werk je aan je determinatievermogen en roken hoort daar gewoon niet bij.

Voor op een tegeltje:
Roken maakt meer kapot dan een uitstekende malt goed kan maken :P
0 x

Django
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Django » 09 Dec 2010, 13:25

GastheerG schreef:Is whisky een serieuze hobby dan werk je aan je determinatievermogen en roken hoort daar gewoon niet bij.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Ook bij sigaren is er een veelvoud aan smaken vast te stellen.
Wanneer je zowel bij whisky als sigaren een goed determinatievermogen hebt, is het vinden van geschikte combinaties een uitdaging die zeer interessant kan zijn.

Wel raad ik aan nooit een (voor jou) nieuwe whisky of sigaar direct te combineren; probeer deze altijd eerst op zichzelf te determineren.
0 x

Afbeelding

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 09 Dec 2010, 13:49

Je hoeft het ook niet met me eens te zijn :D

Alleen het staat wetenschappelijk vast dat rokers een minder goed ontwikkelde reuk en smaak hebben. En in die zin doet een rokende whiskyliefhebber zich tekort ten opzichte van de whiskyliefhebber die NIET rookt.
Je mag de tientallen wetenschappelijke onderzoeken negeren maar het standpunt wat je dan inneemt is niet op feitelijkheden gebaseerd.
Plus dat rokers altijd naar rook ruiken. Zit gewoon in je poriën.
Ook al rook je een uur niet. Dus een middag niet te roken en dan een whisky goed te proeven is een illusie.

Even voor de goede orde: als iemand wil roken? Ga je gang! Als iemand sigaren als hobby heeft kan ik hem wellicht nog een advies voor een whisky geven ook.
Alleen vanuit het whiskyperspectief (we zitten hier uiteindelijk op een whiskyforum) doe je jezelf tekort als je rookt.

Overigens ook een reden waarom ik niet dol enthousiast over proeverijen ben. Als er een roker naast je zit is mijn dag al verpest. Dat geldt ook voor kookworkshops. Stinkend naar de rook en drie keer zoveel zout nodig hebben om die tong nog te laten reageren. Ja zo is het goed! En de niet rokers trekken hun bek scheef van het zout.

Nogmaals je mag van mij van roken genieten alleen impliceert dat dat je van een aantal andere dingen minder geniet. Gewoon facts en heeft niks te maken wat ik er van vindt. Dus met mij eens of oneens zijn is niet relevant.
0 x

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 09 Dec 2010, 20:06

GastheerG schreef:Je hoeft het ook niet met me eens te zijn :D
......
Nogmaals je mag van mij van roken genieten alleen impliceert dat dat je van een aantal andere dingen minder geniet. Gewoon facts en heeft niks te maken wat ik er van vindt. Dus met mij eens of oneens zijn is niet relevant.

Dit geld natuurlijk vooral voor zeer regelmatige rokers. Ik rook af en toe (+- 1x in de twee weken) een sigaar bij mijn whisky. Dat zal de ontwikkeling van mijn determinatievermogen niet in de weg staan, en ik leer ook nog wat over de smaak van een sigaar.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Goede whisky bij een sigaar... of omgekeerd

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Jan 2011, 19:40

Sanity11 schreef:...Ik rook af en toe (+- 1x in de twee weken) een sigaar bij mijn whisky.

Een sigaar bij mijn whisky. Ik heb nooit gerookt maar dit zou mij de logische volgorde lijken.

De titel van dit onderwerp was "Goede whisky bij een sigaar" en daar heb ik aan toe gevoegd "...of omgekeerd" omdat het bij mij wat vreemd overkomt om uit te gaan van de sigaar. Maar misschien heb ik het helemaal mis.

Als ik echter denk aan koffie of thee dan denk ik wat gaat daarbij (ik neem er bijna altijd wel iets bij). Als ik een versnapering heb, een bepaald koekje of snoepje, dan denk ik "dat past beter bij een thee" of "die beter bij een koffie" en dan neem ik het daarbij, eventueel op een later moment omdat het uitgangspunt hier de drank is.

Met Wijn, maar eigenlijk ook met Whisky is het heel anders. Als het een aperitief geldt dan ga ik uit van de drank en zoek daar een hapje bij, terwijl we voor een diner nagenoeg altijd uitgaan van de gerechten en daar dan de meest geschikte wijnen (whisky) bij zoeken. Ik weet het er kunnen redenen zijn om het andersom te doen maar dat is niet te doen gebruikelijk als het over eten gaat.

Hoe werkt dat met whisky en sigaar ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Mcger
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mcger » 11 Jan 2011, 20:26

GastheerG schreef:Je hoeft het ook niet met me eens te zijn :D
Overigens ook een reden waarom ik niet dol enthousiast over proeverijen ben. Als er een roker naast je zit is mijn dag al verpest. Dat geldt ook voor kookworkshops. Stinkend naar de rook en drie keer zoveel zout nodig hebben om die tong nog te laten reageren. Ja zo is het goed! En de niet rokers trekken hun bek scheef van het zout.

FACT goed voor de Staatskas
0 x
Veritatem Dies Aperit

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 11 Jan 2011, 22:49

Mcger schreef:FACT goed voor de Staatskas

Volgens mij is dat wel heel erg buiten de context maar als we flauw doen kan ik dat nog wat beter :bigsmile

Ook goed voor de overbevolking :o
0 x

Wally
Actief lid
Actief lid

Goede whisky in een sigaar

Ongelezen berichtdoor Wally » 18 Feb 2011, 12:06

Goede whisky in een sigaar, telt dat ook? Ik heb een sigaar van Vasco Da Gama aged with Glenfarclas van € 3,60.
(Nog niet geprobeerd) :lekker
0 x
Afbeelding

Rich@rd
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rich@rd » 20 Feb 2011, 10:42

zo zie je maar weer dat een ieder z'n eigen mening heeft, en dat is goed!
wel valt mij op (voornamelijk op feestjes) dat als ze vragen wat ik wil drinken
en ik vraag om een Whisky, dat er ook gezegd word "wil je er een sigaartje bij"
of "sorry, ik heb geen sigaren in huis"
dus in mijn beleving is het toch herkenbaar voor velen dat Whisky en Sigaren
wat met elkaar gemeen hebben? Of zie ik dat verkeerd....?

btw. op zijn tijd tijdens een kaartavondje een sigaartje erbij vind ik niet verkeerd,

zou ik eigenlijk zo moeten houden en de sigaretten aan de kant moeten zetten :Scratch
0 x
Groeten Richard

Terug naar “Spijs en drank en Whisky”