Haggis ingredienten, waar kopen

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
smeigel_12000
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 Nov 2012, 08:58

Haggis ingredienten, waar kopen

Ongelezen berichtdoor smeigel_12000 » 19 Okt 2016, 10:11

Beste forumleden,

Ik zal mij eerst even voorstellen aangezien ik hier nog niet zo veel gepost heb in het verleden. Ik ben Michiel. Ik beschouw mijzelf als beginnend whisky liefhebber, al ben ik al ca. 10 jaar bovengemiddeld geïnteresseerd in dit gouden levenswater.

Nu zit ik met het volgende, en misschien zit ik wel helemaal op het verkeerde forum:
Met kerst moeten wij een aantal gerechtjes in elkaar knutselen met als thema Schotland. Wie denkt aan schotse gerechten denkt uiteraard meteen aan Haggis. In schotland heb ik diverse heerlijke Haggis gerechten gegeten dus ik wil onder andere dit gerecht gaan klaar maken. Nu is de vraag, weten jullie waar ik het beste kan zijn voor het kopen van de ingrediënten? Een standaard slager heeft dit over het algemeen niet.

Ook heb ik al diverse recepten op internet gevonden, kunnen jullie recepten aanraden?

Alvast bedankt voor de reacties. :Pipersmile
0 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Haggis ingredienten, waar kopen

Ongelezen berichtdoor fjharms » 19 Okt 2016, 10:42

Wil je het zelf gaan maken, of kant-en-klaar kopen?
Dat laatste kan op meerdere plaatsen:
Little Britain in Hilversum heeft het in ieder geval;
ik ken vrienden die het ieder jaar voor een Burns night kopen in Alkmaar (ik denk bij Hielander, maar weet het niet zeker)

Als je zelf wilt maken kun je bij een lokale slager vragen of hij aan de ingrediënten kan komen - als je ruim van tevoren vraagt kan een slager vaak best eea proberen te vinden. (Zo doet mijn moeder dat vaak als ze wat minder gebruikelijke onderdelen van een dier wilt bereiden)
0 x
Afbeelding

freddievtb
Senior
Senior
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 Jul 2015, 22:09
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Haggis ingredienten, waar kopen

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 19 Okt 2016, 10:53

0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Haggis ingredienten, waar kopen

Ongelezen berichtdoor defeatless » 19 Okt 2016, 11:12

Hoi Welkom op het forum!

Inderdaad kun je hier in NL wel redelijk aan haggis komen. Zo lekker als in Schotland is het alleen meestal niet, maar het is nog steeds smakelijk.

Wat je ook kan doen, maar daar moet je wel een beetje 'boeren' connecties voor hebben. Is vragen bij een klein slachthuis, waar ze ook schapen slachten, of je wat organen mee kan krijgen.

Ik denk dat ze je even raar aan staan kijken, maar daar hebben ze in ieder geval long, lever en maag voor je. Hersenen zul je niet meekrijgen, dat zit overigens ook niet meer in de Schotse haggis.
0 x

smeigel_12000
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 Nov 2012, 08:58

Re: Haggis ingredienten, waar kopen

Ongelezen berichtdoor smeigel_12000 » 19 Okt 2016, 11:23

Bedankt voor de reacties.

Ik wil het liefst proberen het zelf te maken. Misschien dat bestellen bij Hielander ook een idee is als dat überhaupt te bestellen is. Ik heb één keer ingeblikte haggis gegeten en vond dat verre van een succes :-).

Ik zal eens bij de locale slagers gaan informeren wat er mogelijk is.

Hebben jullie misschien tips voor goede recepten? Ik kom er diverse tegen die nogal van elkaar verschillen.
0 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Haggis ingredienten, waar kopen

Ongelezen berichtdoor fjharms » 19 Okt 2016, 11:35

smeigel_12000 schreef:
Ik wil het liefst proberen het zelf te maken. Misschien dat bestellen bij Hielander ook een idee is als dat überhaupt te bestellen is. Ik heb één keer ingeblikte haggis gegeten en vond dat verre van een succes :-).


De haggis die ik jaarlijks bij de Burns night voorgeschoteld krijg (en waarvan ik vermoed dat ie van Hielander komt) is in ieder geval erg lekker!
En deze komt zeker niet uit blik :D
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Haggis ingredienten, waar kopen

Ongelezen berichtdoor fjharms » 19 Okt 2016, 11:39

Ik heb nog nooit zelf haggis gemaakt, dus ik kan geen recept aanraden.
Maar ik ben wel gecharmeerd van de BBC food website, vind daar vaak goede recepten.
Dus je zou deze kunnen proberen...

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/haggis_66072
Geen enkele garantie ;)
0 x
Afbeelding


Terug naar “Spijs en drank en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten