Kaas en whisky

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
Opeth83
Senior
Senior

Re: Kaas en whisky

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 02 Jan 2017, 22:22

Blauwader kaas met talisker of lagavulin
Geitenkaasje met clynelish of pulteney

Maar persoonlijk zou ik een Belgisch bier of goede wijn met kaas combineren.

Whisky met vis is wel erg lekker, Schotse zalm van Schmidt met Springbank of een mooie oesters schotel met Clynelish. Tarbot ook erg lekker met een pulteney of misschien een lowlander of Ier.
1 x

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 10 Jan 2017, 14:10

lekker wat blokjes old amsterdam met een mooie peated whisky als Kilchoman of lagavulin....daar kan ik heel blij van worden :-)
0 x

luckyacehigh
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor luckyacehigh » 14 Mei 2017, 09:59

mikegerards schreef:lekker wat blokjes old amsterdam met een mooie peated whisky als Kilchoman of lagavulin....daar kan ik heel blij van worden :-)

ik sluit me aan bij Mike!
Alhoewel we een tijd geleden een nosing and tasting proeverij hadden in Dordrecht, waar we aparte smaken met whisky combineerden. Dat was bijvoorbeeld pepermunt, wasabi en drop. Dit kon je dan combineren met verschillende whisky's peated en non peated. Wat mij opviel is dat als je wasabi eet met een flinke peated whisky erbij, dat de scherpe randjes compleet verdwijnen! Wel leuk om een keer te doen.
0 x

marbru
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor marbru » 23 Dec 2017, 21:55

Vandaag heerlijk milde geitenkaas met truffel gecombineerd met Smokehead (peaty). Ah.. blijft lekker.
Gisteren gecombineerd met Belgische droge worst, dat is minder om dat de worst al een rooksmaak heeft.
0 x

marbru
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor marbru » 23 Dec 2017, 21:57

Dus wasibi gecombineerd met een jonge scherpe whisky kan een hit zijn? Ga ik eens proberen.
Knoflook worst en peaty is ook wel aardig
0 x

Glennie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Glennie » 01 Mar 2020, 14:11

Vind kaas met bier (vooral speciaal bier) beter combineren dan kaas met whisky.
0 x

Glennie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Glennie » 01 Mar 2020, 14:12

Whisky (met name peated ) met pure chocola is wel een heerlijke combi :duimop
0 x

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 10 Mar 2020, 21:59

Zeer oude Beemsterkaas (gelukkig woon ik op 5 minuten van de Cono) met een glenallachie px
0 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 11 Mar 2020, 00:34

Glennie schreef:Whisky (met name peated ) met pure chocola is wel een heerlijke combi :duimop

Ik moet zeggen dat deze combi mij ook meerdere malen compleet verrast heeft. (In positieve zin)
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Aug 2020, 10:22

Ik eet heel graag kaas bij m’n whisky. Zeker wanneer het doel niet perse uitgebreide smaaknotities zijn maar het gewoon draait om de combi.
Een kaas die ik wekelijks op de markt koop is Tomme du Savoie een heerlijke magere kruidige alpenkaas. Die ontzettend goed combineert bij de meeste whisky’s.

Verder vind ik een hardere Italiaanse blauwader erg smaakvol en natuurlijk ook de Engelse Stilton is een prima match bij stevige whisky’s. Daarnaast doen roombrie en Camembert maar ook een oer-Hollands stuk overjarig het ook altijd goed.

Op de markt hebben we zo’n wekelijkse aanbieding van 3 puntjes buitenlandse kaasjes voor €6. Daar combineer ik regelmatig op los met allerlei onbekend spul. Zo neem ik ook regelmatig een camembert calvados mee. Dit is een camembert die gewassen wordt in calvados en daarna wordt deze kaas besprenkelt met broodkruimels welke ook weer geweekt zijn in calvados. Dit geeft de kaas een hele leuke smaak.
2 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 01 Dec 2020, 15:40

Zoals elders gezegd, begin dit jaar heeft Mckeesie na wat proeven en keuren (door mij) een tasting gehouden met verschillende whisky's en kazen waarbij de combi heel goed samenging en na afloop leuke reacties op gekregen!

- Clynelish 2008 Signatory --> Gatenkaas
- Deanston Bordeaux Cask --> Dubliner of cheddar of Parmigiano Reggiano (uiteindelijk gekozen voor cheddar)
- Glen Garioch 12 --> Comté
- Glendronach 18 --> Comté
- Kavalan Concertmaster Port finish --> Boeren Goudse
- Laphroaig Select --> rookkaasje
- Scarabus --> Munster
- Kilchoman Loch Gorm --> Blauwschimmel

NB 8 whisky's op een proefavond door Mckeesie is wel het minimum ;) :bigsmile
1 x
Afbeelding

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 05 Mar 2021, 15:27

Cask1988 schreef:
Op de markt hebben we zo’n wekelijkse aanbieding van 3 puntjes buitenlandse kaasjes voor €6. Daar combineer ik regelmatig op los met allerlei onbekend spul. Zo neem ik ook regelmatig een camembert calvados mee. Dit is een camembert die gewassen wordt in calvados en daarna wordt deze kaas besprenkelt met broodkruimels welke ook weer geweekt zijn in calvados. Dit geeft de kaas een hele leuke smaak.

Zo’n kaasboer staat bij ons ook op de markt. 6 euries voor 3 kaasjes. Toastje erbij, olijfen en een lekker portje of wijntje. Heurlijk

Whisky kan uiteraard ook maar dat drink ik er eigenlijk alleeb s’avonds bij
0 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

Terug naar “Spijs en drank en Whisky”