Hier is de link naar het onderwerp waar deze op dit forum vermeld zijn -> JayDie @ Jack Daniel's Wood Smoking Chips
Nu ben ik aan het denken om zelf zo wood smoking chips te maken: een stuk onbehandeld droge eik te versnipperen en dit geruime tijd in whisky te laten drenken.
Ik ken niet zoveel van hout (en ook niet van whisky trouwens

Het zal misschien moeilijk zijn om hetzelfde effect te kunnen bekomen als de houtsnippers van barrels waar jaren whisky in gezet heeft. Maar omdat de eik versnipperd wordt alvorens deze te laten drenken in whisky verwacht ik dat deze houtsnippers veel poreuzer zullen zijn en dit in combinatie met het veel grotere specifiek oppervlak van de snippers zal dit kunnen zorgen dat de snippers de whisky sneller opnemen.
Nu zijn er twee dingen die ik me afvraag:
1. Tijdsduur van onderdompelen: Hoe lang denken jullie dat deze houtsnippers minimaal nodig hebben om een groot deel van whisky te absorberen?
2. Minimale droogtijd houtsnippers: Om het maximum aan aroma's eruit te halen zou ik de snippers willen gebruiken als deze nog goed vochtig zijn van de whisky. Alcohol is wel vluchtig maar wat denken jullie dat de minimale droogtijd is om de alcohol te laten verdampen uit de snippers, zodat de smoker met vlees, snippers en al niet de lucht in vliegt?