Malt Whisky-Cake

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
Gebruikersavatar
Syco
Actief lid
Actief lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 Mei 2010, 18:49
Locatie: Wassenaar

Malt Whisky-Cake

Ongelezen berichtdoor Syco » 29 Jul 2010, 16:23

Ik kwam in een boek een recept tegen voor Malt Whisky-Cake, ik had gisteren niks te doen dus heb hem toen voor de 2de keer gemaakt, en het was weer een groot succes. Dus het leek me wel aardig om het recept met jullie te delen.

Intro: (dit staat boven het recept)

Dit recept voor een machtige, smeuïge whiskycake is van Stewart Cameron en Derek Abbot - beiden koks in het Turnberry Hotel te Ayrshire.

Ingrediënten:

- 150 g gele (sultana) rozijnen
- 7,5 dl water
- 12 eetl. boter (12 eetl. staat ongeveer gelijk aan 150 gram)
- 300 g suiker
- 3 grote eieren
- 150 g bloem (of zelfrijzend bakmeel, met een beetje extra gist, je hoeft dan geen koolzuur soda te gebruiken)
- 1 theel. dubbelkoolzuur soda (is in Nederland bijna niet te verkrijgen, je kan ook gist gebruiken)
- 1/2 theel. zout
- 1 theel. nootmuskaat
- 125 g fijngehakte walnoten
- 1 dl single malt whisky (ik zelf heb een goedkope blend gebruikt die ik niet lekker vond, vond het zonde om mijn single malt er in te doen) Een whisky van de Islay wordt wel aangeraden.

Bereiding:

Zet de rozijnen op met water en laat ze 15 minuten afgedekt sudderen. Giet ze af en bewaar 2 eetlepels van het vocht.

Klop de suiker door de boter, en klop er dan één voor één de eieren door. Roer er de met de soda, het zoet en de nootmuskaat gezeefde bloem door. Voeg het bewaarde vocht toe en vouw er dan de rozijnen, het citroensap, de walnoten en de whisky door.

Bak de cake in een rond bakblik met een doorsnee van 25 centimeter (maak niet zoveel uit, rechthoekig vorm is ook prima) gedurende 40 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C.


Dus ik zou zeggen als je niks te doen heb maak deze lekkere cake, en geniet er 's avonds van met een goed glas whisky ;)
0 x
Usquebaugh het levenswater !!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Malt Whisky-Cake

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Jul 2010, 12:04

Syco schreef:Zet de rozijnen op met water en laat ze 15 minuten afgedekt sudderen. Giet ze af en bewaar 2 eetlepels van het vocht.

Klop de suiker door de boter, en klop er dan één voor één de eieren door. Roer er de met de soda, het zoet en de nootmuskaat gezeefde bloem door. Voeg het bewaarde vocht toe en vouw er dan de rozijnen, het citroensap, de walnoten en de whisky door.

Ik ben vooral consument maar dacht wel "waarom zou je die rozijnen ook niet op whisky zetten i.p.v. water ?"

Of stel ik nu een (kook)domme vraag ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Malt Whisky-Cake

Ongelezen berichtdoor JayDie » 31 Jul 2010, 12:51

Piet schreef:
Syco schreef:Zet de rozijnen op met water en laat ze 15 minuten afgedekt sudderen. Giet ze af en bewaar 2 eetlepels van het vocht.

"waarom zou je die rozijnen ook niet op whisky zetten i.p.v. water ?"

Die rozijnen gaan sudderen (dus op vuur), waardoor ook de alcohol verdampt. Dan giet je ze af en bewaar je maar 2 lepels van het vocht. De whisky zelf gaat door het beslag en raakt zo 'ingesloten'. De concentratie zal dan dus ook hoger zijn dan wanneer je het op het vuur zet en mengt met water waarna je ook nog gaat verhitten!

Zoiets... denk ik :lekker
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Syco
Actief lid
Actief lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 Mei 2010, 18:49
Locatie: Wassenaar

Re: Malt Whisky-Cake

Ongelezen berichtdoor Syco » 04 Aug 2010, 13:42

Ik heb het recept niet zelf bedacht, maar JayDie geeft idd een mooie verklaring ervoor.

Ik denk dat je het er uiteindelijk er niet van afproeft dat de rozijnen ook in de whisky gezeten, aangezien er zowiezo al aardig wat whisky in gaat ;)
0 x
Usquebaugh het levenswater !!

Gebruikersavatar
masetti.g
Actief lid
Actief lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 Jul 2011, 00:09
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Malt Whisky-Cake

Ongelezen berichtdoor masetti.g » 24 Jul 2011, 19:08

Ziet r goed uit...vrijdag 9 september 2011 zal ik dit op onze avond whisky en verhalen serveren..bedankt
0 x
Ï Love "Whisky and More"
Http://mwab.Wordpress.com

Gebruikersavatar
Sylvester
Senior
Senior
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 Okt 2013, 21:17

Re: Malt Whisky-Cake

Ongelezen berichtdoor Sylvester » 09 Apr 2016, 14:31

Welke Whisky is aan te raden voor een Whisky cake?
Kan dit bijvoorbeeld ook prima met een Amerikaanse Bourbon of Blended Whisky?
0 x

mistermo
Actief lid
Actief lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 Apr 2016, 17:03

Re: Malt Whisky-Cake

Ongelezen berichtdoor mistermo » 13 Sep 2016, 11:05

Deze ga ik van het weekend maar eens proberen.

Ben erg benieuwd.
0 x


Terug naar “Spijs en drank en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten