Goede whisky bij een sigaar... of omgekeerd
Re: Goede whisky bij een sigaar... of omgekeerd
Afgelopen vrijdag heb ik een sigaar-met-whisky-avond gehad. We hebben Montechristo Tubos gerookt, en daarbij het volgende geproefd:
Laphroaig PX-cask
Laphroaig 10CS
Laphroaig 15
Craigellachie 9yo Exclusive Casks
Glenlivet 10
Van Kleef Oude van Drie
Bols Z.O. uit 1959
Het ging mij om de invloed van de sigaar op de whisky, en ik heb dus niet specifiek gelet op wat de whisky met de sigaar doet. Dat wordt sowieso lastig, want de sigaar veranderd gaandeweg behoorlijk van smaak.
Van alle dranken smaakte de Van Kleef Oude van Drie het best. Juist: een jenever. En een erg goede jenever, moet ik erbij zeggen! Zijdezacht, met behoorlijk wat bourboneske houtinvloed (vanille, zoetigheid).
Van de whiskies was de Laphroaig PX-cask het lekkers bij de sigaar. De whisky blijft complex, en de sigaar zorgde ervoor dat je andere dingen in de whisky proeft dan wanneer je hem zo drinkt. Bij de andere whiskies had ik het gevoel dat de sigaar er hoofdzakelijk voor zorgt dat er bepaalde smaken verdwijnen.
In dat opzicht was de Laphroaig 15yo echt spectaculair.
De spreekwoordelijke bek viel me open van verbazing. Deze whisky onderging een totale gedaanteverwisseling, waarbij alle peat verdween en er soort jonge Glenlivet overbleef. Fruitsnoepjes, met name peer, licht, zoet. Hij smaakt ineens veel jonger en frivoler. Niet verkeerd, maar het was zo radicaal anders dan hoe ie normaal smaakt, dat je het bijna niet geloofd.
Laphroaig PX-cask
Laphroaig 10CS
Laphroaig 15
Craigellachie 9yo Exclusive Casks
Glenlivet 10
Van Kleef Oude van Drie
Bols Z.O. uit 1959
Het ging mij om de invloed van de sigaar op de whisky, en ik heb dus niet specifiek gelet op wat de whisky met de sigaar doet. Dat wordt sowieso lastig, want de sigaar veranderd gaandeweg behoorlijk van smaak.
Van alle dranken smaakte de Van Kleef Oude van Drie het best. Juist: een jenever. En een erg goede jenever, moet ik erbij zeggen! Zijdezacht, met behoorlijk wat bourboneske houtinvloed (vanille, zoetigheid).
Van de whiskies was de Laphroaig PX-cask het lekkers bij de sigaar. De whisky blijft complex, en de sigaar zorgde ervoor dat je andere dingen in de whisky proeft dan wanneer je hem zo drinkt. Bij de andere whiskies had ik het gevoel dat de sigaar er hoofdzakelijk voor zorgt dat er bepaalde smaken verdwijnen.
In dat opzicht was de Laphroaig 15yo echt spectaculair.
De spreekwoordelijke bek viel me open van verbazing. Deze whisky onderging een totale gedaanteverwisseling, waarbij alle peat verdween en er soort jonge Glenlivet overbleef. Fruitsnoepjes, met name peer, licht, zoet. Hij smaakt ineens veel jonger en frivoler. Niet verkeerd, maar het was zo radicaal anders dan hoe ie normaal smaakt, dat je het bijna niet geloofd.
0 x
Mooie combinatie vind ik een kruidige Speyside met een Cameroon dekblad. Bijvoorbeeld Glendronach 14 Single Cask Olorosso met Arturo Fuente Hemingway
Andere mooie combi vind ik een Glenkinchie met een The Griffin's 200 Connecticut shade
Ok, laatste dan... Clynelish Distiller's Edition met CAO La Traviata Animados
Frank
Andere mooie combi vind ik een Glenkinchie met een The Griffin's 200 Connecticut shade
Ok, laatste dan... Clynelish Distiller's Edition met CAO La Traviata Animados
Frank
0 x
Als het weer beter weer wordt buiten, ga ik hier ook weer meer tijd aan besteden 

0 x
JayDie schreef:Als het weer beter weer wordt buiten, ga ik hier ook weer meer tijd aan besteden
Zeker weten.....

0 x
Pellie schreef:JayDie schreef:Als het weer beter weer wordt buiten, ga ik hier ook weer meer tijd aan besteden
Zeker weten.....
+1
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Pellie schreef:Je houdt dus niet van full bodied sigaren......
Ook wel, maar moeilijker te combineren met whisky naar mijn gevoel. Ik heb overigens eindelijk een Liga Privada Feral Flying Pig kunnen bemachtigen!
Frank
0 x
OpiumX schreef:Pellie schreef:Je houdt dus niet van full bodied sigaren......
Ook wel, maar moeilijker te combineren met whisky naar mijn gevoel. Ik heb overigens eindelijk een Liga Privada Feral Flying Pig kunnen bemachtigen!![]()
Frank
Die is lekker, alleen formaat is niet mijn ding. Ik heb nog een paar Undercrown flying pigs liggen!
0 x
De Undercrown Pig heb ik ook, ik moet nog uitkijken naar de T52 en No.9 Pigs
Frank
Frank
0 x
OpiumX schreef:De Undercrown Pig heb ik ook, ik moet nog uitkijken naar de T52 en No.9 Pigs![]()
Frank
Die heb ik net op, ik had 2 van beide, deze zijn iets lekkerder nog dan de Undercrown!!
0 x
Pellie schreef:OpiumX schreef:De Undercrown Pig heb ik ook, ik moet nog uitkijken naar de T52 en No.9 Pigs![]()
Frank
Die heb ik net op, ik had 2 van beide, deze zijn iets lekkerder nog dan de Undercrown!!
Ja wrijf het er maar in he!
Frank
0 x
Ik wil graag een kistje Tatuaje books kopen. 2x 12 sigaren van Tatuaje Cojonu Sumatra wrapper en Broadleaf wrapper. Maar die prijs hè..... 
0 x
Pellie schreef:Ik wil graag een kistje Tatuaje books kopen. 2x 12 sigaren van Tatuaje Cojonu Sumatra wrapper en Broadleaf wrapper. Maar die prijs hè.....
Ja, dat willen we allemaal wel. Is weinigen gegeven jammergenoeg...
Frank
0 x
Pellie schreef:We kunnen hem samen kopen??
Budget voor whisky en sigaren is voorlopig geplunderd en de humidor zit stampvol! Dus misschien als het eens echt voorjaar wordt en ik wat weg kan gaan paffen, dat er weer ruimte komt...
Frank
0 x
Terug naar “Spijs en drank en Whisky”