Goede whisky bij een sigaar... of omgekeerd

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Goede whisky bij een sigaar... of omgekeerd

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 31 Mei 2021, 20:17

Cask1988 schreef:De avondstond heeft tabak in de mond :bigsmile

Een prachtige Rocky Patel vintage 2006 San Andreas

Deze sigaar is in 2006 op het vat gegaan begrijp ik :P?
Alle gekheid op een stokje, ik wist niet dat er sigaren met een vintage waren.
Nou ben ik een complete sigaren noob, dus wellicht een domme vraag, maar waar slaat dat vintage bij sigaren op Arthur?
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 31 Mei 2021, 20:34

Freezeroz schreef:Nou ben ik een complete sigaren noob, dus wellicht een domme vraag, maar waar slaat dat vintage bij sigaren op Arthur?

Zover ik weet is ‘vintage’ een minder exacte (lees: gereguleerde) term in de sigarenwereld. Meestal pakken ze daarvoor het oogstjaar van de blend maar dat is geen vaste regel. In dit geval is het de vintage van de wrapper (het dekblad), en zijn deze sigaren 11 jaar aged alvorens in de winkel terecht te komen. Vintage is een term die in principe alleen gebruikt wordt voor sigaren die extreem goed gerijpt zijn onder hoge kwaliteit omstandigheden. Bepaald geen kutspul dus :bigsmile
1 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 31 Mei 2021, 20:59

Cask1988 schreef:
Freezeroz schreef:Nou ben ik een complete sigaren noob, dus wellicht een domme vraag, maar waar slaat dat vintage bij sigaren op Arthur?

Zover ik weet is ‘vintage’ een minder exacte (lees: gereguleerde) term in de sigarenwereld. Meestal pakken ze daarvoor het oogstjaar van de blend maar dat is geen vaste regel. In dit geval is het de vintage van de wrapper (het dekblad), en zijn deze sigaren 11 jaar aged alvorens in de winkel terecht te komen. Vintage is een term die in principe alleen gebruikt wordt voor sigaren die extreem goed gerijpt zijn onder hoge kwaliteit omstandigheden. Bepaald geen kutspul dus :bigsmile

Aha, weer wat geleerd. Thanks :goedgedaan.
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 04 Jun 2021, 20:12

Nickolaas schreef:Zelfde idee hier. Vrouw van huis, kids in bed, vuurkorf aan, bakkie koffie erbij. Lekker.

Ongeveer dezelfde omstandigheden, maar dan zonder zon en vuurkorf. Wel met een Balmoral Connecticut Claro. Lekker. Met dank voor de tip, Alex.
1 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 08 Okt 2024, 16:20

AdamMoors schreef:Hoi,

Ik ben afgelopen maand met mijn zoon naar Jamaica geweest en we hebben samen een paar sigaren meegenomen. Nu moet ik doe goed bewaren, maar ik weet niet zo goed hoe omdat de tempratuur perfect moet zijn en dat hier in Nederland niet is. Nu zou ik er ook graag iets bij willen voor whiskey en wijn aangezien mijn vrouw erg veel wijn drinkt.

Heeft iemand een tip hoe dit kan of die hier verstand van heeft? Dit is namelijk de eerste keer dat ik er echt meerdere heb gehaald en ze dus langere tijd moet bewaren.

Ik heb geen verstand van sigaren, maar er is hier wel een topic over sigaren. Daar zou ik eens beginnen.

Goede whisky bij een sigaar... of omgekeerd
0 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 08 Okt 2024, 16:26

AdamMoors schreef:... de eerste keer dat ik er echt meerdere heb gehaald en ze dus langere tijd moet bewaren.

Bewaren doe je het beste in een humidor, maar die kosten ook wel wat
0 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 08 Okt 2024, 17:12

Ik vond de tip destijds van een voormalig amerikaans president wel goed.
Groet Cor
8 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Okt 2024, 19:37

Sigaren bewaar je in een humidor. Je kan ook nog evt. (maar optimaal is echt anders) een tuppenwarebakje pakken.
Daar dan een boveda pakje inleggen. Die kun je bij elke sigarenboer krijgen die ook premium sigaren verkoopt.

Temperatuur is mijns inziens niet heel belangrijk, zelfde als met whisky, geen grote schommelingen geven. Als de luchtvochtigheid maar ergens tussen de 65 en 72% blijft, afhankelijk van je voorkeuren natuurlijk.
1 x

Kl36
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kl36 » 08 Okt 2024, 22:04

Tupperware meer dan prima, zeker als je ze op korte termijn wil roken en niet doet aan long age terming meer dan prima.
Donkere plek bewaren en tussen 65/72 luchtvochtigheid houden. Juiste whisky erbij en genieten :Slainte
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Okt 2024, 22:41

Kl36 schreef:...Juiste whisky erbij en genieten :Slainte

https://www.thedalmore.com/en/our-colle ... t-reserve/
De juiste naam, maar de juiste whisky?

Ben zelf geen roker, voor goede combinaties zijn er vast andere liefhebbers die je kunnen adviseren.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 08 Okt 2024, 22:49

Reichenbach schreef:
Kl36 schreef:...Juiste whisky erbij en genieten :Slainte

https://www.thedalmore.com/en/our-colle ... t-reserve/
De juiste naam, maar de juiste whisky?

Ben zelf geen roker, voor goede combinaties zijn er vast andere liefhebbers die je kunnen adviseren.

Mijn ervaringen met Dalmore zijn tot dusver erg teleurstellend: 80% marketing en slechts 20% kwaliteit. Maar goed, dat is mijn mening. Ik zou een mooie Ardmore 18 y/o of Ledaig 18 y/o bij m'n sappige Braziliaan nemen....
3 x
Afbeelding

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 09 Okt 2024, 09:27

Whisky is een drank die ik altijd met een (redelijk) neutraal palet wil proeven alles draait om de smaak van de whisky maar zeg je sigaar zeg je whisky hoor ik vaak, is dat niet een beetje vreemd?

Ik probeer net als op een proeverij een stukje brood en water tussendoor te nemen maar zo'n zware sigaar staat daar eigenlijk haaks op of heb ik het helemaal verkeerd?

Ik neem ook wel eens lekker zalm ofzo op een toastje maar de combi die ik ook vaak hoor van niet (echte) liefhebbers is vaak een sigaar erbij.

Mis ik iets of is er juist een goede reden voor behalve ultiem genieten als je van whisky houd en toevallig ook van sigaren?
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Okt 2024, 18:10

Vind ik niet dat je kan stellen dat de combinatie eigenlijk door niet (echte) liefhebbers wordt genoemd.
Voor de een is whisky met sigaren blijkbaar het ultieme genieten, de andere heeft er schik in om zijn of haar whisky helemaal tot op de bodem te analyseren, een derde vindt het gewoon aangenaam drinken zonder al te moeilijk te doen. Ieder zijn liefhebberij toch?
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 09 Okt 2024, 18:52

Reichenbach schreef:Vind ik niet dat je kan stellen dat de combinatie eigenlijk door niet (echte) liefhebbers wordt genoemd.
Voor de een is whisky met sigaren blijkbaar het ultieme genieten, de andere heeft er schik in om zijn of haar whisky helemaal tot op de bodem te analyseren, een derde vindt het gewoon aangenaam drinken zonder al te moeilijk te doen. Ieder zijn liefhebberij toch?

Nou ik bedoel meer dat ik vaak hoor whisky met een sigaartje erbij ookal drinken ze zelf geen whisky, en vaak ook geen sigaren roken.
Het liefhebber stukje kan je op verschillende manieren lezen bedoelde eigenlijk mensen die zelf niet drinken, je moet natuurlijk zelf weten hoe je van je whisky geniet uiteraard! Al is het net ijs of cola of een sigaar lekker zelf weten.

Ik snapte niet hoe dat een combi is waar dat vandaan komt, ik rook zelf niet en dus ook geen sigaren maar ik bedoel meer waar komt die combi vandaan het lijkt veel voorkomend zonder dat ik me voor ik whisky dronk bewust van was.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 10 Okt 2024, 00:01

Het werd een wat lang draadje zo, dus ik heb de berichten even naar hier geplaatst.

Maar inderdaad hoor je vaak 'whisky met een goede sigaar' Of 'Een lekkere sigaar met een goede whisky'.
Als regelmatige premium sigarenroker (zo'n 2 per week) snap ik het enerzijds wel, anderzijds niet. Een, in mijn ogen, goede whisky ga ik echt niet met een sigaar degusteren. Een sigaar zorgt ervoor dat je echt lang niet alle details en finesses van de goede whisky kan ruiken/proeven.

Maar er is prima sterke drank en dan met name whisky, cognac en rum te drinken bij een sigaar. Dit kan elkaar prima versterken en zeker goed smaken. Maar mijn tip is om dat te doen met een 'simpelere' drank te doen.
4 x

Terug naar “Spijs en drank en Whisky”