Goede (hapjes) combinatie bij Whisky

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor GJR » 05 Okt 2010, 16:42

PretZels schreef:
Piet schreef:
Denhomer schreef:Ik heb net genoten van een lekkere Benriach Curiositas 10y bij het nagerecht (chocomousse). Lekker :D

PretZels schreef:.... maar absoluut niet geschikt om een nagerecht als Mousse au chocolat te begeleiden. Wat daar dan wel wel perfect bij past ? Dalwhinnie 15, de standaard classic malt dus.

Ik mis hem even Bert "absoluut niet geschikt ". Met name "absoluut" lijkt me wel erg kort door de bocht :Scratch
Als Ben (Denhomer) genoten heeft en het lekker vond dan is de combinatie in elk geval voor hem toch zeer geslaagd :smullen
Misschien kan het nog smaakvoller, dat wel.

Ik moet hier echt wel elk woord afwegen hè Piet ! Okay, absoluut verleen ik bij deze absolutie en vervang het door minder geschikt, met als toevoeging dat er honderden single malts zijn, die geschikter zijn, een whisky met zoveel peat is dat niet, Piet ! En dat is geen kwestie van smaak, maar kennis van spijs- en drankcombinaties ! Toegegeven, als men in mijn restaurant bijvoorbeeld rode wijn bij vis wil drinken, dan mag dat, ieder zijn meug, maar ik zal maar beter niet hier schrijven hoe ik die gasten kwalificeer.........

Sorry maar ik vind jouw reactie op bovenstaand heel erg onvriendelijk. Kennis van spijs- en drankcombinaties zoals jij dat nu aangeeft is m.i. heel erg gebaseerd op oude feiten, tegenwoordig zijn er zowel op wijn gebied als op whiskygebied zoveel smaakmogelijkheden. Er is zelfs een japans wetenschappelijk onderzoek geweest waaruit blijkt dat rode wijn bij vissoorten wel degelijk kan (hangt namelijk af van het ijzergehalte van de rode wijn). Hoe deze peated whisky zich verhoudt met chocolade in dit kader kan ik niet beoordelen aangezien ik zowel de whisky als de chocolademousse niet ken. Maar ik ben het met Piet eens. Er heeft in de Kiln net een stuk gestaan over combinatie van whisky met eten en hier kwamen ook verrassende combinaties naar voren.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 05 Okt 2010, 16:49

PretZels schreef:Toegegeven, als men in mijn restaurant bijvoorbeeld rode wijn bij vis wil drinken, dan mag dat, ieder zijn meug, maar ik zal maar beter niet hier schrijven hoe ik die gasten kwalificeer.........

Niet on topic, maar dit schreeuwt om een reactie:
Mag cola wel bij een visje of ben je dan net zo'n loser (maak van je hart geen moordkuil...) als iemand die rode wijn bij z'n vis vraagt?... :blacklist
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Pure chocolade met een Lagavulin 16yo

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 05 Okt 2010, 17:03

Wel, ik heb ook al eens pure chocolade gegeten met een Lagavulin 16yo erbij (of was het nu een Ardbeg Renaissance?). En dat is mij ook heel erg bevallen. Smaken verschillen, Bert. En net zoals ik zou je moeten weten dat (zeker in de horeca) de klant koning is, dus als DenHomer die combinatie graag lust, so be it. Wil iemand rode wijn bij zijn vis dan is dat OK voor mij. Ik heb ooit al eens een cognac met een rode porto in hetzelfde glas moeten serveren. Whatever makes them happy ... ook al ben ik er niet altijd mee akkoord.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 05 Okt 2010, 19:01

johan brugge schreef:Wel, ik heb ook al eens pure chocolade gegeten met een Lagavulin 16yo erbij (of was het nu een Ardbeg Renaissance?). En dat is mij ook heel erg bevallen. Smaken verschillen, Bert. En net zoals ik zou je moeten weten dat (zeker in de horeca) de klant koning is, dus als DenHomer die combinatie graag lust, so be it. Wil iemand rode wijn bij zijn vis dan is dat OK voor mij. Ik heb ooit al eens een cognac met een rode porto in hetzelfde glas moeten serveren. Whatever makes them happy ... ook al ben ik er niet altijd mee akkoord.

I second that, Johan. Ik kan me best voorstellen, dat iemand als Bert hier op reageert vanuit zijn ervaring en visie op deze combinaties, echter daarnaast is het naar mening beter, de verschillende smaken van diverse mensen te respecteren. Hoe vreemder, hoe gekker hoe leuker, van mijn part verbazingwekkend, prima, but let it be. Relax and keep 8-)
Ik neem wel eens kaas met pure chocolade er tussen :smullen

:Slainte
René
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

JayDie
Moderator
Moderator

Whisky & food

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Okt 2010, 21:31

PretZels schreef:Uit: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Denhomer schreef:Ik heb net genoten van een lekkere Benriach Curiositas 10y bij het nagerecht (chocomousse). Lekker :D

Benriach Curiositas is wat mij betreft een bijzonder lekkere whisky, maar absoluut niet geschikt om een nagerecht als Mousse au chocolat te begeleiden. Wat daar dan wel wel perfect bij past ? Dalwhinnie 15, de standaard classic malt dus.

Ik zag dit bericht vanmiddag verschijnen en stond op het punt te reageren, maar uiteindelijk niet gedaan. Nja... nu anderen er toch over spreken wil ik maar een ding zeggen:

Enjoy your dram the way YOU like it! :goedgedaan
    but responsibly!

Maar... wellicht het bericht van Bert anders opvatten: "Probeer de volgende keer je mousse eens met een Dalwhinnie en bepaal zelf of dat wellicht beter is! Het is geen kritiek van Bert, maar gratis advies :duimop
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Serranoham bij Sherry-whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Nov 2010, 15:33

Als afscheid van Harry Mulisch (dronk die zelf whisky?) heb ik gisteren twee "sherry-kanonnen" * gesavoureerd,
Macallan 1997 12yo Sherry Cask, 50° The Exclusive Malts en Aberlour a'bunadh, NAS, OB
en deze gecombineerd met enkele plakjes Serranoham.
Wat mij betreft een perfecte combinatie :dancing
Zowel de whisky als de ham komen volledig tot hun recht en de combinatie is 1+1+=3 :smullen

*) "sherry-kanonnen": Malt Whisky in hoofdzaak of alleen opgevoed op Sherry-vaten waarbij dat gegeven ook een zeer karakteristieke smaakeigenschap is.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

dmace
Senior
Senior

Re: Goede (hapjes) combinatie bij Whisky

Ongelezen berichtdoor dmace » 24 Nov 2010, 11:08

Afgelopen vrijdag, tijdens de Whiskyproeverij in Assendelft, werd ik bijna lyrisch van de smaak van een simpele cervelaatworst. Dit was na het proeven van Adelphi's Fascadale 2010 N.A.S.

Ik beschreef de ervaring als eenzelfde verrassing gelijk aarbeien en champagne. De worst werd 10x smakelijker.

Gisteren kreeg ik middels een twitterende Kaas-goeroe dat "Een stevige belgische roodbacterie bv,wynendaaler of een ierse blauwader kaas Cashel bleu" prima bij Whisky past.
0 x

GastheerG
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor GastheerG » 26 Nov 2010, 10:54

Ligt wel heel erg aan de whisky EN het moment/stemming.

Zit ik alleen? Pak ik een glaasje whikys zonder me druk te maken of het een duurdere fles is die ik heb staan en hoef ik geen hapjes.

Zit ik alleen tv te kijken te lezen. Mag de whisky wat minder worden als ze maar zoet is en dan chocolade erbij. Chocolade zo puur mogelijk. Glaasje water erbij. KLAAR :duimop

Met een klein groepje vrienden die van whiksy houden? Doe een Ardbeg met sushi's. Doe er een paar met rauwe makreel. Is heel wild en doet het goed bij Ardbeg en Laproig.

Gewoon visite/feestje en ieder drink wat anders? Doe me maar gewoon een goedkope blend en dan knaag ik alles: nootjes, tapas, chips, bitterballen.

Subtiele tip voor bij een wat neutrale malt: gefrituurde spaghetti. Dat is een subtiel krokantje zonder dat de snack de whiksy gaat overschreeuwen.
Vind je dat te complex bak dan eens kleine balletjes (als een stuiter) van pizzadeeg. lekker neutraal en toch wat knagen.

Het water staat inmiddels in m'n mond dus ik ga snel naar de supermarkt :bigsmile
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Nov 2010, 11:02

Leuke tips, Gerard! :goedgedaan

Gisteravond zat ik met een Smokehead en pure chocolade (85%) en deed het volgende (maar voor alles geldt: neem de tijd en je reguliere geniet procedure ;-)):

1) Snuffel lekker zoals je dat altijd doet
2) Neem een slokje
3) Geniet ervan in je mond, net als anders
4) Slik door en haal dan een paar keer heel diep adem (adem diep in en diep uit)
5) Neem nu je stukje chocolade!

Waaaauw... was erg verrast. Had dit wel eerder gedaan met een Talisker 10yo, maar toen niet zo intens!

6) Wanneer het stukje op is (en bij 85% duurt dat lang wanneer je er niet op kauwt: genieten dus), neem weer een slokje

Heerlijk! Deze combi kan ik aanraden! :lekker

Ik ga het ook proberen met andere drams...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 26 Nov 2010, 11:25

Ik doe dit normaal met een Glenfiddich 12yo, de standaardfles voor een glas doordeweeks.
In de mond verwarmen, klein stukje van een goede romige melkchocolade en de 2 in de mond
lekker laten smelten en samenkomen... Ik zie nu al weer uit naar vanavond :duimop

Voor overige combi's - inderdaad geen chips o.i.d. Een stukje kaas of worst, maar ook mooi
donker stokbrood met met zalm of paling kan ik waarderen bij een glas whisky!
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 07 Feb 2011, 11:55

Hallo iedereen,
Afgelopen zaterdagavond hadden we een kleine informele tasting met wat visite, mijn vrouw had vers stokbrood afgebakken apart in een schaal voor bij het proeven, daarnaast wederom vers afgebakken stokbrood met dun besmeerd philadelphia met lekkere schotse zalm(sligro vers), paling en forel erop, dus keus voor iedereen, en lekker fris water om tussendoor de mond te spoelen, we zijn rond 20.00 begonnen en waren rond 02.00 uur rond met proeven. De insteek was kennismaking d.m.v. een rondje schotland in 6 glazen en na een pauze wat islay geproefd in 4 glazen en daarna als toetje enkele zware jongens, 3 stuks en men kon het eten alsmede de whisky's goed waarderen. Het was een lekkere avond die goed gelukt is.
Pascal.
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 07 Feb 2011, 17:32

Nog wat suggesties van mijn kant:

- Gerookte Cheddar kaas (Applewood Cheddar) bij Islays
- In rolletjes gesneden wraps met zalm en creamcheese
- Forel-/palingfilet bij met name stevige cask strenght whiskies
- Geroosterde chocoladebonen bij rokerige whiskies (zie http://www.purecacao.nl/cacaobeans.html)
- Krabvlees (geen imitatie) op een bedje van fijn gesnipperde paksoi (op amuse lepel) bij mildere sherry-vatted whiskies
- Cranberrypaté op melbatoast bij mildere sherry-vatted whiskies
- Diverse gerookte produkten van Frank's Smokehouse in Amsterdam
- Whisky bonbons (zelf maken!!!)

Verder altijd veel water, droog stokbrood, melba toast, soepstengels e.d. om te neutraliseren na iedere whisky...

Ik krijg er nu honger van, verkeerde tijd om iets als dit te posten... ;)
0 x

Rich@rd
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rich@rd » 20 Feb 2011, 11:09

Verrassende combi's zie ik hier voorbij komen :smullen
zelf heb ik de ervaring met de laatste reactie's,
een kruidentoastje (LU Mini Crackers Olijfolie & Oregano) met een heerlijke (wilde)
ZalmFilet (Noorse of Schotse) met een drupje Citroen met een lekker glas Talisker 10yo,
of het zelfde als hierboven zonder de citroen maar besproeit met zo'n speciaal
sproeiertje uit de horeca met de Talisker 10yo en nog wat basilicum er over heen strooien :smullen
0 x
Groeten Richard

masetti.g
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor masetti.g » 22 Jul 2011, 01:09

Persoonlijk denk ik dat je bij verschillende whisk(e)gs verschillende zaken kunt eten van hartig TOT zoet en van hard TOT zacht....voor elke gelegenheid ein passende combinatie...rook met chocolade. Zilt met diverse zouten (zoutkamer amsterdam :bigsmile :hoera ) boter met kazen...zoveel mensen zoveel wensen.
0 x
Ï Love "Whisky and More"
Http://mwab.Wordpress.com

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Jan 2012, 15:08

Uit Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Dropkick schreef:
Miss_Jline schreef:Gisteravond de hele avond genoten van de Macallan Cask Strength 10 years old.
Gaat bij mij wel wat water bij, maar dan vind ik hem ook geweldig! :duimop
Begeleiding was een toastje met roompate en een klein beetje veenbessensaus. Njammie!

Dat is een fijne combi met zo'n whisky! Past ook goed bij een Aberlour A'bunadh, trouwens, of een Glenfarclas 105!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “Spijs en drank en Whisky”