PretZels schreef:Piet schreef:Denhomer schreef:Ik heb net genoten van een lekkere Benriach Curiositas 10y bij het nagerecht (chocomousse). Lekker
PretZels schreef:.... maar absoluut niet geschikt om een nagerecht als Mousse au chocolat te begeleiden. Wat daar dan wel wel perfect bij past ? Dalwhinnie 15, de standaard classic malt dus.
Ik mis hem even Bert "absoluut niet geschikt ". Met name "absoluut" lijkt me wel erg kort door de bocht![]()
Als Ben (Denhomer) genoten heeft en het lekker vond dan is de combinatie in elk geval voor hem toch zeer geslaagd
Misschien kan het nog smaakvoller, dat wel.
Ik moet hier echt wel elk woord afwegen hè Piet ! Okay, absoluut verleen ik bij deze absolutie en vervang het door minder geschikt, met als toevoeging dat er honderden single malts zijn, die geschikter zijn, een whisky met zoveel peat is dat niet, Piet ! En dat is geen kwestie van smaak, maar kennis van spijs- en drankcombinaties ! Toegegeven, als men in mijn restaurant bijvoorbeeld rode wijn bij vis wil drinken, dan mag dat, ieder zijn meug, maar ik zal maar beter niet hier schrijven hoe ik die gasten kwalificeer.........
Sorry maar ik vind jouw reactie op bovenstaand heel erg onvriendelijk. Kennis van spijs- en drankcombinaties zoals jij dat nu aangeeft is m.i. heel erg gebaseerd op oude feiten, tegenwoordig zijn er zowel op wijn gebied als op whiskygebied zoveel smaakmogelijkheden. Er is zelfs een japans wetenschappelijk onderzoek geweest waaruit blijkt dat rode wijn bij vissoorten wel degelijk kan (hangt namelijk af van het ijzergehalte van de rode wijn). Hoe deze peated whisky zich verhoudt met chocolade in dit kader kan ik niet beoordelen aangezien ik zowel de whisky als de chocolademousse niet ken. Maar ik ben het met Piet eens. Er heeft in de Kiln net een stuk gestaan over combinatie van whisky met eten en hier kwamen ook verrassende combinaties naar voren.

) boter met kazen...zoveel mensen zoveel wensen.