Ik ben t laatste jaar ook in aanraking gekomen met deze leuke combi. Er zijn eindeloos veel combinaties te maken en iedereen zal een andere voorkeur hebben. Ik ben tamelijk nieuw in de sigarenwereld dus ik laat me meestal maar gewoon adviseren in een sigarenspeciaalzaak hier in de buurt. De tip die ik eigenlijk standaard krijg en ter harte neem is dat de whisky de sigaar niet moet overstemmen, maar andersom ook niet. Al is dat nog best lastig. Meestal een kwestie van trial en error. Ik vind het leuk om van alles te proberen dus ik trek graag verschillende Longfillers uit de kistjes.
Ik loop vrijwel meteen door naar de humidor van de winkel omdat daar toch de kwaliteit ligt. Ik gun mezelf geen extreem prijzige rakkers omdat ik die toch (nog) niet op kwaliteit kan waarderen. Mijn pricerange zit meestal tussen de €4-10. Enige uitzondering op longfillers tot nu toe is de Balmoral aged 3 years. Dit is een combi van long- en shortfiller en fijn als simpelere, kleinere maar toch erg smaakvolle sigaar. Dan wel de grootste Corona maat anders istie te snel op. Bij specialere gelegenheden pak ik graag een cubaan. Montecristo open Regata is daarbij toch wel favoriet. Een hele mooie brand, super luchtstroom en zeer smaakvol.
M’n favoriete merk (P/Q ratio) tot nu toe is de Condega series F. Voor €6 een hele lekkere dikke longfiller waar je 1.5-2u zoet mee bent. Deze heb ik eigenlijk altijd in huis. Werkt prachtig bij sherried whisky’s maar ook bij een geturfde zoals Ardmore, rookt erg fijn alleen de brand is niet altijd optimaal. Maar das makkelijk te corrigeren. Verder Montecristo en San Pedro Ecuador of Dominican. Gisteren had ik een Oliva series O met een CS sherried Bruichladdich maar daar had ik beter een lichtere bourbon rijping bij kunnen nemen. De whisky liep teveel over de sigaar heen. De echte Islay asbakken moet ik nog eens proberen met een stevige sigaar, nog niet echt geprobeerd. Heeft iemand hier tips voor een goede combi van sigaar en stevige peated Islay malt?