Welke whisky bij (vers) gerookte paling??

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
Hans1971
Actief lid
Actief lid

Welke whisky bij (vers) gerookte paling??

Ongelezen berichtdoor Hans1971 » 04 Sep 2025, 07:39

Komende zaterdag is in Kortenhoef weer het NK Palingroken. Ik sta daar met twee vrienden te roken (puur hobbymatig, dus geen verkoop zoals de andere stands). We nemen ook altijd wat whisky's mee, zodat onze vrienden/ bekenden kunnen genieten van een (stukje) gerookte paling en een slokje whisky.
Maar wát zijn nu echte aanraders om bij een stukje (nog warme) gerookte paling te proeven?
En mócht je in de buurt zijn en willen komen, wees welkom! ;) :Slainte
2 x

Uridium
Moderator
Moderator

Re: Welke whisky bij (vers) gerookte paling??

Ongelezen berichtdoor Uridium » 04 Sep 2025, 13:07

Hier past m.i. één whisky in het bijzonder goed bij: Ardbeg Uigeadail
2 x
Afbeelding

Hans1971
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Hans1971 » 07 Sep 2025, 13:25

Uridium schreef:Hier past m.i. één whisky in het bijzonder goed bij: Ardbeg Uigeadail

Heb deze combi gisteren diverse mensen laten proeven en het werd zéér gewaardeerd!
Inderdaad een erg mooie combi! :duimop
0 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 07 Sep 2025, 14:59

Wat leuk! Ik ben altijd dol geweest op gerookte paling en die smaak was mijn allereerste associatie toen ik voor het eerst een Uigeadail proefde. Sindsdien heb ik altijd enorm genoten van deze Ardbeg.
0 x
Afbeelding

4snaar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor 4snaar » 15 Sep 2025, 14:33

Een beetje laat misschien, maar een vriend van mij kwam met deze aanzetten: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/162819/niwakami-pure-malt-whisky en die ging ook verrassend goed bij de gerookte paling. De whisky an sich een beetje vlak, maar met de warme paling werd ik er wel blij van.

En naast de al genoemde Uigeadail doet ook de An Oa het altijd erg goed vind ik met gerookte vis (nou ja, gerookte makreel / paling, ik zou het niet bij delicatere zalm oid doen). Gelukkig zijn smaken altijd heel persoonlijk!
2 x
Drinking enough water is the difference between
"A dram you can not remember" and "A dram you can not forget"

Afbeelding

Hans1971
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Hans1971 » 16 Sep 2025, 08:52

4snaar schreef:Een beetje laat misschien, maar een vriend van mij kwam met deze aanzetten: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/162819/niwakami-pure-malt-whisky en die ging ook verrassend goed bij de gerookte paling. De whisky an sich een beetje vlak, maar met de warme paling werd ik er wel blij van.

En naast de al genoemde Uigeadail doet ook de An Oa het altijd erg goed vind ik met gerookte vis (nou ja, gerookte makreel / paling, ik zou het niet bij delicatere zalm oid doen). Gelukkig zijn smaken altijd heel persoonlijk!

Dank! ;)
Volgend jaar is er weer een NK Palingroken, dus zéker niet te laat! :duimop
0 x

Terug naar “Spijs en drank en Whisky”