Whisky diner
-
- Top bijdrager
Whisky diner
Heb vorige week meegedaan aan een whisky diner bij de Lunterse Boer. Het eten was eten was uitstekend, de whisky pairings bij elke gang waren wisselend in succes.
Een Inchmoan (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 0-year-old) paste uitstekend bij de eerste gang, een espuma van komkommer met gamba's en zwarte olijf. De milde peat kwam daarbij mooi uit.
Een sherried Aberfeldy (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... dy-2013-sv) ging mooi samen met een tartaar van mango en tomaat, al kwam dat vooral door de palingbouillon waarin het geserveerd werd.
De Arran Port Cask Finish (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ask-finish) was niet van toegevoegde waarde bij een runderlende met aardappelkrokant en mosterdjus. Nu vond ik het ook geen beste whisky. In de woorden van mijn tafelgenoot: "geef mij maar een glas rode wijn erbij".
Bij het dessert, een citroentiramisu, paste een Glentauchers op 2nd fill sherry (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... chers-2011) dan weer wat beter.
Wat zijn jullie ervaringen met de combo whisky en dineren?
Bij een voorgerecht met vis of zeevruchten pakt een rokerige whisky vaak mooi uit is mijn ervaring, en bij een dessert met citrus en/of chocolade een sherried whisky of een fruitige bourbon matured whisky. Verder hoeft het van mij niet zo.
Een Inchmoan (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 0-year-old) paste uitstekend bij de eerste gang, een espuma van komkommer met gamba's en zwarte olijf. De milde peat kwam daarbij mooi uit.
Een sherried Aberfeldy (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... dy-2013-sv) ging mooi samen met een tartaar van mango en tomaat, al kwam dat vooral door de palingbouillon waarin het geserveerd werd.
De Arran Port Cask Finish (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ask-finish) was niet van toegevoegde waarde bij een runderlende met aardappelkrokant en mosterdjus. Nu vond ik het ook geen beste whisky. In de woorden van mijn tafelgenoot: "geef mij maar een glas rode wijn erbij".
Bij het dessert, een citroentiramisu, paste een Glentauchers op 2nd fill sherry (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... chers-2011) dan weer wat beter.
Bij een voorgerecht met vis of zeevruchten pakt een rokerige whisky vaak mooi uit is mijn ervaring, en bij een dessert met citrus en/of chocolade een sherried whisky of een fruitige bourbon matured whisky. Verder hoeft het van mij niet zo.
3 x
-
- Moderator
Re: Whisky diner
Eigenlijk geen ervaring, het zijn voor mij twee werelden.
Afhankelijk van het soort diner bier of wijn welke goed past bij het gerecht. In de praktijk meestal niet te uitgesproken.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
-
- (Whisky)Professional
Een goed whisky diner kan prima. Het is alleen wel zo dat je de whisky’s moet hebben om te pairen aan de gangen. Want feitelijk is het diner leading, al is daar best op te sturen, met enige reserve. Alleen als, zoals kennelijk in jou geval, de whisky’s niet allemaal goed genoeg waren wordt het een taai verhaal. Zo hebben de Dudes inmiddels 2 x een BBQ bites met onze whisky’s gepaird en dat gaat prima. Zelfs als je begint met warm gerookte zalm met een Inchfad.
Voor degenen die het leuk lijkt om eens aan te schuiven, eind november slaan de Dudes de handen met Brouwhotel
Parkzicht ineen om een dijk van een whisky diner neer te zetten, 6 gangen en onder de € 100.
Te ver om terug te rijden? We hebben ook mooie eat - drink & sleep deals! Nog niet live op onze site, maar heb je interesse stuur maar een PB.
Voor degenen die het leuk lijkt om eens aan te schuiven, eind november slaan de Dudes de handen met Brouwhotel
Parkzicht ineen om een dijk van een whisky diner neer te zetten, 6 gangen en onder de € 100.
Te ver om terug te rijden? We hebben ook mooie eat - drink & sleep deals! Nog niet live op onze site, maar heb je interesse stuur maar een PB.
1 x
-
- Moderator
Echt dineren met whisky heb ik nog nooit gedaan. Maar zeker met hapjes heb ik goede ervaringen.
Het punt is een beetje dat ik wat reserve houdt, vaak zijn de whisky's een beetje de type Gall en Mitra whisky's en om dan een klap extra te betalen.....
Ik heb echt hele goede proeverijen gehad waarbij ik heerlijke hapjes geserveerd kreeg die echt goed inspeelden op de whisky. Kaas met chutney, Ossenworst, Brochette noem het maar op. Het kan allemaal prima.
Ik weet wel dat je bij de Hielander of, hoe heet die tent in die Friese stad ook al weer (Franiker, Hindelopen?), echt wel hele mooie diners kan krijgen. Maar dat is dan vanuit Wageningen weer een beetje te gek.
In Nijmegen bij 't Zotte Lemke kan natuurlijk ook, de eigenaars daarvan zijn ook de eigenaars van Hogshead Distillers, Spherix en die andere. Maar daar hoor ik gemengde verhalen over.
Het punt is een beetje dat ik wat reserve houdt, vaak zijn de whisky's een beetje de type Gall en Mitra whisky's en om dan een klap extra te betalen.....
Ik heb echt hele goede proeverijen gehad waarbij ik heerlijke hapjes geserveerd kreeg die echt goed inspeelden op de whisky. Kaas met chutney, Ossenworst, Brochette noem het maar op. Het kan allemaal prima.
Ik weet wel dat je bij de Hielander of, hoe heet die tent in die Friese stad ook al weer (Franiker, Hindelopen?), echt wel hele mooie diners kan krijgen. Maar dat is dan vanuit Wageningen weer een beetje te gek.
In Nijmegen bij 't Zotte Lemke kan natuurlijk ook, de eigenaars daarvan zijn ook de eigenaars van Hogshead Distillers, Spherix en die andere. Maar daar hoor ik gemengde verhalen over.
1 x
-
- Actief lid
Het Whiskydiner in het Badhotel Rockanje (georganiseerd door de Whiskyjongens), vind ik toch een complete happening.
De eerste keer zei mijn maat bij de eerste gang: "Dat wordt de Mac, na deze avond".
Maar het tegendeel bewees zich zoals verwacht, tijdens het verloop van de avond.
Het was "compleet". Mooie (culinaire) avond.
Gezellig natuurlijk, lekker eten en een mooie (bijpassende) borrel erbij (of is het nu andersom?). Toppie.
Groetjes,
Tonny
De eerste keer zei mijn maat bij de eerste gang: "Dat wordt de Mac, na deze avond".
Maar het tegendeel bewees zich zoals verwacht, tijdens het verloop van de avond.
Het was "compleet". Mooie (culinaire) avond.
Gezellig natuurlijk, lekker eten en een mooie (bijpassende) borrel erbij (of is het nu andersom?). Toppie.
Groetjes,
Tonny
3 x
-
- Moderator
In Stavoren heb je De Koebrug: https://www.dekoebrug.nl/defeatless schreef:Ik weet wel dat je bij de Hielander of, hoe heet die tent in die Friese stad ook al weer (Franiker, Hindelopen?), ...
Als ik google op Hielander kom ik in Alkmaar: http://www.schotsrestauranthielander.nl/
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
-
- Top bijdrager
Hielander in Alkmaar vind ik zeker een aanrader, echt leuk om daar eens langs te gaan!
Naar mijn ervaring is Whisky en eten niet altijd de meest ideale combinatie maar het kan wel heel fijn uitpakken.
Een hapje chocolade mousse met daarnaast een slokje peated Whisky vinden velen (mijzelf inbegrepen) goed te genieten.
Geroosterde ananas met een schepje suiker en een scheut (peated) Whisky uit de oven en een bolletje goed vanille ijs is mijns inziens daarnaast ook een van de dingen die niet te versmaden zijn.
De Whisky moet volgens mij niet te complex zijn en ik zou bij voorkeur geen echt dure single cask nemen.
Sterker nog, vaak werkt een lower strength Whisky tot en met 46% (en misschien hooguit nog 50%) veel beter in combinatie met eten, met name als we het hebben over hartige (hoofd)gerechten en dergelijke.
Naar mijn ervaring is Whisky en eten niet altijd de meest ideale combinatie maar het kan wel heel fijn uitpakken.
Een hapje chocolade mousse met daarnaast een slokje peated Whisky vinden velen (mijzelf inbegrepen) goed te genieten.
Geroosterde ananas met een schepje suiker en een scheut (peated) Whisky uit de oven en een bolletje goed vanille ijs is mijns inziens daarnaast ook een van de dingen die niet te versmaden zijn.
De Whisky moet volgens mij niet te complex zijn en ik zou bij voorkeur geen echt dure single cask nemen.
Sterker nog, vaak werkt een lower strength Whisky tot en met 46% (en misschien hooguit nog 50%) veel beter in combinatie met eten, met name als we het hebben over hartige (hoofd)gerechten en dergelijke.
1 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Met beide restaurants hebben we geweldige ervaringen.
Als je eens in de buurt van Alkmaar bent zou ik zeker eens bij de Hielander langs gaan.
Eigenaar Wullie is volgens mij ook mede organisator van het Hielander whisky festival al daar.
De Koebrug in Stavoren is voor ons een jaarlijks terug kerend etentje.
Als eerste keer natuurlijk het whiskydiner gedaan.
Maar de keren daarna telkens wat ander lekkers van de kaart geprobeerd.
Siebe de eigenaar is prima in staat om bij elk gerecht een goede paring whisky te zoeken.
Maar ons hoogte punt was bij een voormalig sterren kok.
Een week voor dat we bij hem gingen eten hebben we hem 12 flessen gebracht.
Hieruit heeft hij zes verschillende whisky's gehaald die hij gebruikt heeft om het eten te bereiden of er bij te drinken.
In totaal een zeven gangenmenu gehad wat allemaal bereid was op een bbq, kamado of rookvat.
Dit gaan we met ons whisky clubje zeker nog een keer doen.
Als ik de verschillende recepten nog terug kan vinden zal ik ze hier plaatsen.
Als je eens in de buurt van Alkmaar bent zou ik zeker eens bij de Hielander langs gaan.
Eigenaar Wullie is volgens mij ook mede organisator van het Hielander whisky festival al daar.
De Koebrug in Stavoren is voor ons een jaarlijks terug kerend etentje.
Als eerste keer natuurlijk het whiskydiner gedaan.
Maar de keren daarna telkens wat ander lekkers van de kaart geprobeerd.
Siebe de eigenaar is prima in staat om bij elk gerecht een goede paring whisky te zoeken.
Maar ons hoogte punt was bij een voormalig sterren kok.
Een week voor dat we bij hem gingen eten hebben we hem 12 flessen gebracht.
Hieruit heeft hij zes verschillende whisky's gehaald die hij gebruikt heeft om het eten te bereiden of er bij te drinken.
In totaal een zeven gangenmenu gehad wat allemaal bereid was op een bbq, kamado of rookvat.
Dit gaan we met ons whisky clubje zeker nog een keer doen.
Als ik de verschillende recepten nog terug kan vinden zal ik ze hier plaatsen.
Laatst gewijzigd door Freddy op 08 Jul 2024, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
-
- Top bijdrager
Tris schreef:De Whisky moet volgens mij niet te complex zijn en ik zou bij voorkeur geen echt dure single cask nemen.
Interessant, die gedachte kwam ook bij mij op. Een makkelijk drinkbare whisky die de smaken uit de gerechten aanvult, in plaats van overpowered, zou het beste kunnen werken.
1 x
-
- (Whisky)Professional
Er kan echt veel meer dan je op het eerste gezicht zou denken hoor. Laag in ABV spul is echt niet nodig. Heftige smaken combineren prima, en de tijd nemen is belangrijk.
Zo is het menu voor ons whisky diner 29 november als volgt:
- Hertencarpaccio met truffelpesto, Parmezaanse kaas en pijnboompitten
- Tartaartje van gerookte heilbot met zeekraal en limoenmayonaise
- Wildzwijnshaas medaillon met paddenstoelen risotto
- Runderstoofpotje met een stamppot van spruitjes
- Kaasplankje met 3 soorten kaas, walnoten en dadelbrood
- Pecan Toffee Meringue met vanille-roomijs.
Daar kunnen prima een stel beukers van whisky bij lijkt me!
Bij m'n eigen whiskyclub hebben we een sushi liefhebber zitten, die heeft als hij een tasting geeft soms ook combinaties maakt waarvan je op voorhand denkt 'komt dat wel goed' maar uiteindelijk klopt het wel.
Zo is het menu voor ons whisky diner 29 november als volgt:
- Hertencarpaccio met truffelpesto, Parmezaanse kaas en pijnboompitten
- Tartaartje van gerookte heilbot met zeekraal en limoenmayonaise
- Wildzwijnshaas medaillon met paddenstoelen risotto
- Runderstoofpotje met een stamppot van spruitjes
- Kaasplankje met 3 soorten kaas, walnoten en dadelbrood
- Pecan Toffee Meringue met vanille-roomijs.
Daar kunnen prima een stel beukers van whisky bij lijkt me!
Bij m'n eigen whiskyclub hebben we een sushi liefhebber zitten, die heeft als hij een tasting geeft soms ook combinaties maakt waarvan je op voorhand denkt 'komt dat wel goed' maar uiteindelijk klopt het wel.
2 x
-
- Forum goeroe
francken schreef:Het Whiskydiner in het Badhotel Rockanje (georganiseerd door de Whiskyjongens), vind ik toch een complete happening.
...
Groetjes, Tonny
De eerste editie van dit diner was ook bij aanwezig. Toen ik de whisky's zag vroeg ik me af of dit wel wat zou worden. Maar uiteindelijk vulden de whisky's de smaak van de fijne gerechtjes perfect aan!
Inmiddels hebben ze hier een ander kok en ik begreep dat de 2de editie wel een stuk minder was.
Jaren geleden bij Whisky By the Sea deelgenomen aan een whiskydiner, en dat was écht geweldig. De chef kok (Stef Roesbeke meen ik me te herinneren) had een 7 gangen diner samengesteld, alle gerechtjes mét whisky bereid en ieder gerecht werd van een bijpassende whisky voorzien. De kok vertelde bij iedere gang iets over het gerecht en de whisky'w werden geïntroduceerd door Hans Offringa (weet even niet of hij tijd had om tussendoor zijn boeken te signeren ). Was in ieder geval een feest voor de smaakpapillen!!
NB de Whiskyjongens organiseren op zondag 29 september een whiskydiner samen met sterrenrestaurant Zout & Citroen: linkje.
2 x
-
- Actief lid
Fat Bastard! schreef:Inmiddels hebben ze hier een ander kok en ik begreep dat de 2de editie wel een stuk minder was.
Hihi, toeval of niet, maar ondertussen is deze locatie, opnieuw op zoek naar een (nieuwe?) Chef Kok.
2 x
Terug naar “Spijs en drank en Whisky”