Ik daag jullie uit....! Whisky diner advies

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
Stuifie
Actief lid
Actief lid

Ik daag jullie uit....! Whisky diner advies

Ongelezen berichtdoor Stuifie » 30 Jul 2011, 14:32

Volgende week zit ik met vrienden aan een whisky diner. Ik heb min-of-meer al het menu klaar, maar ben op zoek naar de juiste whisky bij elk gerecht. Tips zijn welkom, je vindt mijn collectie in de whiskybase.
Er staan een paar mooie ongeopende exemplaren bij, die voor de verandering, niet allemaal geturfd zijn. Dus er zit hoop ik wel iets geschikts bij voor onderstaande gerechten.
Ik zie graag jullie reactie tegemoet!
:duimop

Menu

Sashimi van tonijn en zalm met Oban/Clynelish sesamglaze (m'n Oban is bijna leeg en de Clynelish die ik heb is de Salt & Pepper van Wemyss - geen idee of die goed met vis samengaat...). De glaze maak je met sojasaus, azijn, sesamolie, chilisaus en geroosterd sesamzaad, plus de whisky uiteraard.

Zoete meloen met parma- of ardennerham; beide in kleine blokjes/stukjes en mengen in een amuseglaasje. Eventueel de meloen vooraf marineren in (welke?) whisky.

Gebakken zalm op een bedje van wilde spinazie, gewokt met knoflook en geroosterde pijnboompitjes, met kleine aardappeltjes (misschien wel Opperdoezers - die haal ik namelijk hier om de hoek bij de boer). Hier geen whisky in het gerecht, maar ik zoek wel naar iets voor ernaast.

En als toetje iets zoets als chocolademouse, of Dalwhinnie chocoladetaart (ligt geloof ik wel voor de hand om daar Dalwhinnie voor te gebruiken).

Of, een kaasplankje - met bijvoorbeeld een loopkaasje/of een rouge, een stilton, abdijkaas, suggesties?
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Ik daag jullie uit....!

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 31 Jul 2011, 16:56

Ik moet zeggen dat het een behoorlijke uitdaging is :-P
Als ik het goed begrijpt heb je in totaal 25 whiskies klaar staan die potentieel gebruikt kunnen worden?

Een algemene opmerking is dat je twee keer iets met zalm hebt, wat het ook wat lastiger maakt om daar twee verschillende whiskies bij te zetten. Ik geloof dat Talisker wel een geeikte keuze is met (gerookte) zalm. Dus wellicht de Fascdale bij het hoofdgerecht?

Verder lijkt het mij moeilijk om een whisky in de glaze te verwerken omdat ik aanneem dat je de sojasaus, azijn en chilisaus gaat inkoken. Dus je verliest dan zowiezo de alcohol en ik weet ook niet of de smaak van de whisky door die 3 andere sterkere smaakmakers heen kan komen.
[Ik zou zonder gebruikmaking van een glaze wellicht er voor kiezen om een gedeelte van de zalm tot gravlax te veranderen met gebruikmaking van whisky (Talisker) zodat je de versheid van de sashimi kan contrasteren met bewerkte vis. En anders zou ik wellicht gaan voor het mengen van wasabi met een zachte lowland of een blend [of juist iets overheersend als een ardbeg] voor een dip voor je sashimi.]

Meloen zou ik als je whisky wilt gebruiken marineren in een whisky waar een fortified wine in heeft gezeten, waarbij port de meest voor de hand liggende keuze is. Ik neem aan dat first fill sherry vaten ook goed zouden kunnen werken.

Maar of iets werkt of juist niet werkt, zou ik zowiezo zelf een keer wel een aantal dingen proeven (of ruiken) om te kijken of je het bij elkaar vindt passen of juist niet.
0 x
Afbeelding

Stuifie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stuifie » 31 Jul 2011, 21:30

Dank voor je input; ik heb net wel even moeten opzoeken wat gravlax is en dat ziet er ook zeer aangenaam uit... Bij de glaze moet de whisky er op het laatste moment bij; na het inkoken en zeven. Omdat het inderdaad stevige smaken zijn, chilisaus en soja, geef ik er de voorkeur aan om hiervoor de Clynelish te gebruiken; ik was even vergeten dat ik ook nog een 60% van Clydesdale heb - die blijft wel overeind in de glaze. In het recept staat ook Oban als keuze, maar die lijkt me minder. Wel weer goed voor ernaast misschien. Dit voorgerecht heeft z'n succes al bewezen, dus die houden we erin.
:lekker
En ja, 2x zalm... de sashimi is rauw, dus daar zit denk ik toch voldoende variatie in. Als je zo'n hele avond zit te tafelen, dan vind ik vis wel prettig - niet zo machtig.
Om wasabi te mengen met bijvoorbeeld een Ardbeg, daar heb ik nog niet eerder aan gedacht. Ik ben een grote fan van sushi, dus dat ga ik de eerstvolgende japanse avond testen. Leuke tip!

Afijn, toch wel weer lastig, want volgens mij gaan alle vis- en kaasgerechten goed met Talisker. En daar heb ik er welgeteld 1 van - die Fascadale. Misschien moet ik het toch andersom doen; welke gerechten gaan goed met geturfde whisky??
De grote uitzondering die ik heb is een 23-jaar oude Benriach - heel fruitig, vooral ananas. Die zou het misschien mooi naast de meloen/ham kunnen doen. Ik heb niets dat op sherryvaten heeft gestaan; al diverse wisky's met sherrytonen geprobeerd (en weggegeven), dat is echt niet aan mij besteed. Maar port vind ik wel lekker; toch nog even struinen in mijn drankkastje...

Nog een kleine week te gaan; dus ik heb een goede reden om zo weer even te ruiken en te proeven. Wat een fijne hobby hebben we toch!
:bigsmile
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Jul 2011, 21:44

Ik zou bij de sashimi de Eylandt Legend 2010 Revelation nemen.... als je het flesje althans wilt openen.
Niet dat ik hem ken maar juist omdat het een new spirit is kan ik me voorstellen dat die het hierbij juist goed doet.

Anders zou ik ook gaan voor een Clynelish bij de sashime.

....23-jaar oude Benriach - heel fruitig, vooral ananas. Die zou het misschien mooi naast de meloen/ham kunnen doen.
Klinkt goed !

Bij een kaasplankje kan eigenlijk elke whisky wel, hoewel ik toch liever geen zwaar geturfde zou nemen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Stuifie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stuifie » 31 Jul 2011, 22:44

Jeetje, die Elyandt Legend, nooit aan gedacht... Hij is al open, ik kon het niet laten. Maar ik denk dat ik die bewaar om 'm weer te proeven naast de 1 jaar oude spirit. En vervolgens de 2 jaar oude spirit en daarna de whisky. Hopelijk gaat de smaak in die tijd niet achteruit.
0 x
Afbeelding

dmace
Senior
Senior

Re: Ik daag jullie uit....! Whisky diner advies

Ongelezen berichtdoor dmace » 01 Aug 2011, 13:03

Aangezien meloen voornamelijk goed gaat met Port, zou ik denken dat een whisky, die gerijpt is op een portvat een goede keuze zou zijn. Weet alleen niet of die in je verzameling voorkomt.
0 x

Terug naar “Spijs en drank en Whisky”