"Wood Smoking chips" zelf maken (bbq/grill/smoker)

Whisky genoten (of niet) of gebruikt in combinatie met wat voor voedingswaar dan ook. Ook de combinatie met andere dranken past hier.
Gebruikersavatar
Skeletor
Actief lid
Actief lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 Dec 2015, 00:47
Locatie: Meerhout, België

"Wood Smoking chips" zelf maken (bbq/grill/smoker)

Ongelezen berichtdoor Skeletor » 11 Jul 2016, 12:38

Gisteren heb ik de "wood smoking chips" van Jack Daniels gebruikt bij het roken van een groot stuk vlees. De aroma's die hierbij vrijkomen zijn zeer aangenaam.
Hier is de link naar het onderwerp waar deze op dit forum vermeld zijn -> JayDie @ Jack Daniel's Wood Smoking Chips

Nu ben ik aan het denken om zelf zo wood smoking chips te maken: een stuk onbehandeld droge eik te versnipperen en dit geruime tijd in whisky te laten drenken.
Ik ken niet zoveel van hout (en ook niet van whisky trouwens :-) ). Toch lijkt het me mogelijk om zelf te experimenteren met de versnipperde eik in verschillende whisky's te laten trekken. Als eerste experiment zou ik graag de Ardbeg 10 gebruiken.

Het zal misschien moeilijk zijn om hetzelfde effect te kunnen bekomen als de houtsnippers van barrels waar jaren whisky in gezet heeft. Maar omdat de eik versnipperd wordt alvorens deze te laten drenken in whisky verwacht ik dat deze houtsnippers veel poreuzer zullen zijn en dit in combinatie met het veel grotere specifiek oppervlak van de snippers zal dit kunnen zorgen dat de snippers de whisky sneller opnemen.

Nu zijn er twee dingen die ik me afvraag:
1. Tijdsduur van onderdompelen: Hoe lang denken jullie dat deze houtsnippers minimaal nodig hebben om een groot deel van whisky te absorberen?
2. Minimale droogtijd houtsnippers: Om het maximum aan aroma's eruit te halen zou ik de snippers willen gebruiken als deze nog goed vochtig zijn van de whisky. Alcohol is wel vluchtig maar wat denken jullie dat de minimale droogtijd is om de alcohol te laten verdampen uit de snippers, zodat de smoker met vlees, snippers en al niet de lucht in vliegt?
0 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 Sep 2012, 15:02
Locatie: omgeving Breda

Re: "Wood Smoking chips" zelf maken (bbq/grill/smoker)

Ongelezen berichtdoor Roland... » 11 Jul 2016, 15:07

Ik zeg niet doen, zonde van de whisky!! 'N mooie rook smaak aan je vlees krijg je door het hout, en ik proef de whisky na het roken niet in 't vlees. Snippers zijn overigens ook te snel verbrand in de BBQ, je kan beter dikke stukken gebruiken zeker bij 'n groot stuk vlees dat 'n paar uur moet garen.
Wil je de whisky nog terug proeven smeer dan je vlees regelmatig in, met 'n lekkere dikke saus met de whisky er in verwerkt. :smullen
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: "Wood Smoking chips" zelf maken (bbq/grill/smoker)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 11 Jul 2016, 16:46

Let verder op met vuur en alcohol. Je zou de whisky wel erg moeten verdunnen lijkt me. Op het moment dat er vuur dicht bij met whisky doordrenkte stukken hout komt, zal er wellicht een flink vuur kunnen ontstaan...
Kun je het vlees niet beter marineren met iets waar whisky in zit en dan met normale chips roken?
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: "Wood Smoking chips" zelf maken (bbq/grill/smoker)

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 11 Jul 2016, 17:25

ik heb zelf wel eens zitten hobbyen met pruimenboom snippers en laphroaig, roken als een malle , goede rook smaak maar de whisky was niet te herkennen.

ik ga het wel eens proberen met een spray.


whisky spray.jpg
whisky spray.jpg (62.43 KiB) 7909 keer bekeken
0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: "Wood Smoking chips" zelf maken (bbq/grill/smoker)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 11 Jul 2016, 18:18

1: natte/vochtige snippers hebben geen zin want die gaan stomen ipv roken en geven zo geen smaak af. 2: houtsnippers rechtstreeks op de kolen gooien heeft ook geen zin want de snippers gaan dan verbranden en roeten ipv roken en geven de verkeerde smaak af. 3: whisky snippers geven alleen een lekker geur tijdens het bbqen maar die whiskysmaak komt niet aan je vlees.

De beste manier zijn zoals eerder gezegd grote (droge)stukken rechtstreeks op de kolen, of snippers inpakken in aluminiumfolie en daar wat gaatjes inprikken met een vork. Dat pakketje rechtstreeks op de kolen en deksel dichthouden anders heeft het hout sowieso geen zin.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Skeletor
Actief lid
Actief lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 Dec 2015, 00:47
Locatie: Meerhout, België

Re: "Wood Smoking chips" zelf maken (bbq/grill/smoker)

Ongelezen berichtdoor Skeletor » 12 Jul 2016, 20:58

Ok, dan is het inderdaad zonde van de whisky. Dan ga ik experimenteren, zoals jullie aangeven, met marinade te maken en daarin de whisky te verwerken om zo toch een optimale whisky-smaak aan het vlees te kunnen geven (en gewoon de basic houtsnippers gebruiken).
0 x

Berrysaki
Actief lid
Actief lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 Aug 2015, 17:05

Re: "Wood Smoking chips" zelf maken (bbq/grill/smoker)

Ongelezen berichtdoor Berrysaki » 13 Jul 2016, 10:43

Als aanvulling op eerder genoemde argumenten om dit niet te doen het volgende:
Een tijd terug heb ik een aflevering van keuringsdienst van waarde gezien waarbij een test gedaan werd met bbq'en met houtsnippers van whiskyvaten. Het bbq'en werd door een professional gedaan en er werd een vergelijk gedaan met snippers die niet van whiskyvaten afkomen. Het bbq'en an sich werd verder op identieke wijze gedaan.

Het verschil: indien er überhaupt een verschil proefbaar was, dan was dit verwaarloosbaar.

Inderdaad geen whisky aan de snippers verspillen dus.

Was overigens een interessante aflevering. Wellicht is deze nog via Youtube of uitzending gemist (geen idee hoe lang dat terug gaat) te vinden.
2 x

Joris
Senior
Senior
Berichten: 176
Lid geworden op: 19 Feb 2015, 18:58
Locatie: Amsterdam

Re: "Wood Smoking chips" zelf maken (bbq/grill/smoker)

Ongelezen berichtdoor Joris » 03 Aug 2016, 01:16

Berrysaki schreef:Een tijd terug heb ik een aflevering van keuringsdienst van waarde gezien

Was overigens een interessante aflevering. Wellicht is deze nog via Youtube of uitzending gemist (geen idee hoe lang dat terug gaat) te vinden.


Voor de geïnteresseerden:
http://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/06-06-2013/KRO_1615507
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Brenda123
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 Sep 2018, 10:28

Re: "Wood Smoking chips" zelf maken (bbq/grill/smoker)

Ongelezen berichtdoor Brenda123 » 21 Sep 2018, 11:58

Wellicht werkt een smokey whiskey-zout erbij ook wel mee aan de smaak :D Moest er spontaan aan denken!

Lijkt me wel erg gaaf om zelf eten te kunnen roken - heb er helaas geen goede achtertuin voor. Binnekort weer op bezoek bij fam in Ierland, dus wie weet bouw ik gewoon een rookoventje in mijn oma's tuin - ruimte zat in de bergen! :bigsmile
0 x

Ernestoo
Actief lid
Actief lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 Mar 2015, 15:02

Re: "Wood Smoking chips" zelf maken (bbq/grill/smoker)

Ongelezen berichtdoor Ernestoo » 01 Okt 2018, 09:11

Toch maar een tafel ervan maken dan?
0 x


Terug naar “Spijs en drank en Whisky”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten