Goedemiddag,
los van het feit of ik in herhaling val met mijn vraagstelling ... wil ik toch graag eens jullie expertise gebruiken. Ik ben sinds kort bezig met Johhnie Walker whiskey te verzamelen. Nu zie ik een gigantisch verschil in prijsstelling bij de lokale sluiterij en de webwinkels. En ja, ik weet dat een webwinkel geen hoge lasten heeft zoals huur en personeel, maar als ik zie dat een fles 0.7 liter blue label bij de lokale Gall & Gall voor 209 euro verkocht wordt en een Drankgigant/dozijn hem verkoopt voor 119 euro dan vraag ik me toch af waar dat verschil vandaan komt. Bij de Mitra werd mij verteld dat ik bij webaanbieders echt niet krijg wat ik denk dat ik krijg aangezien zij ze verkopen ver onder de inkoopprijs van rond de 130/140 euro. Verder werd mij verteld dat er een serieuze handel in opnieuw vullen van flessen heerst vanuit Azië en ze daar met grote getale lege flessen opkopen om ze vervolgens met aangelengd spul weer te verkopen. Leuk verhaal ... hij moet immers zijn 199 euro ook verantwoorden maar KLOPT dit verhaal. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de Drankgiganten onder ons zich branden aan deze praktijken. Iemand tekst en uitleg ????
Groeten,
Marc
Discussiepuntje: slijterij vs webaanbieders
Re: Discussiepuntje: slijterij vs webaanbieders
Met alle respect, maar wat die persoon bij de Mitra je verteld heeft is bullshit. In ieder geval op grote schaal.
Het prijsverschil valt grotendeels te verklaren door lagere lasten, grijze import (niet via de normale importeur maar bijvoorbeeld via omringende landen) en restpartijen.
Het prijsverschil valt grotendeels te verklaren door lagere lasten, grijze import (niet via de normale importeur maar bijvoorbeeld via omringende landen) en restpartijen.
1 x
Matthijs, whiskynerd.
Lagere lasten puur omdat ze een webwinkel zijn gaat voor webslijters trouwens meestal niet op. Als je in NL online drank wil verkopen, dan ben je (als ik het goed begrijp) verplicht een fysieke slijterij te hebben met de daarbij horende vergunning. Drankgigant heeft bijvoorbeeld gewoon een echte winkel, net als aanbieders als Whiskysite, Passievoorwhisky en Dramtime. Alleen Drankdozijn is een twijfelgeval, ik weet niet precies hoe zij het geregeld hebben qua fysieke locatie.
0 x
Het kan zijn dat drankdozijn misschien een groothandel is op papier.
0 x
sopie schreef:Het kan zijn dat drankdozijn misschien een groothandel is op papier.
Dit is niet zo, want dan zouden ze niet aan particulieren mogen verkopen. Wel heeft DrankDozijn ook een groothandelspoot (DrankDirect.nl). Hoe de constructie dan precies is weet ik overigens ook niet, ik weet alleen dat er door andere shops in het begin iig behoorlijk geageerd is tegen "oneerlijke concurrentie". Geen idee hoe het daarmee staat, ik heb er al zeker een jaar niet meer veel over gehoord, misschien dat anderen dit kunnen invullen.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Matti schreef:sopie schreef:Het kan zijn dat drankdozijn misschien een groothandel is op papier.
Dit is niet zo, want dan zouden ze niet aan particulieren mogen verkopen. Wel heeft DrankDozijn ook een groothandelspoot (DrankDirect.nl). Hoe de constructie dan precies is weet ik overigens ook niet, ik weet alleen dat er door andere shops in het begin iig behoorlijk geageerd is tegen "oneerlijke concurrentie". Geen idee hoe het daarmee staat, ik heb er al zeker een jaar niet meer veel over gehoord, misschien dat anderen dit kunnen invullen.
is het niet mogelijk dat hun naast de groothandel een webshop hebben?
Er is 1 slijter in Zoeterwoude, dat een groothandel is/shop verkoop aan particulieren en een webshop heeft.
Ik zoek het even op.
http://www.infobel.com/nl/netherlands/d ... tails.aspx
http://www.deliterslijter.nl/contacts/
naast elkaar maar geen aparte winkels.
maar genoeg off topic
0 x
- defeatless
- Moderator

Dat is een verhaal om jou die fles daar in de winkel te laten kopen.
Want ja er worden lege flessen met bocht gevuld en voor eenzelfde prijs verkocht, en ook wordt dat niet alleen in Azië gedaan.
Maar als je gewoon bij drankdozijn/gigant, van Zuylen of andere gerenommeerde websites besteld kun je ervan uitgaan dat het allemaal goed verloopt en je ook krijgt wat je koopt.
Het verschil zit hem voornamelijk in de volumes en de grijze inkoop (veel Griekse labels bij drankdozijn bijvoorbeeld). Maar ook dat bijvoorbeeld de Mitra of de G&G inkopen bij Drankdozijn/gigant (dat is mijn vermoeden althans, kijk maar eens naar de aanbiedingen van de single malts).
Want ja er worden lege flessen met bocht gevuld en voor eenzelfde prijs verkocht, en ook wordt dat niet alleen in Azië gedaan.
Maar als je gewoon bij drankdozijn/gigant, van Zuylen of andere gerenommeerde websites besteld kun je ervan uitgaan dat het allemaal goed verloopt en je ook krijgt wat je koopt.
Het verschil zit hem voornamelijk in de volumes en de grijze inkoop (veel Griekse labels bij drankdozijn bijvoorbeeld). Maar ook dat bijvoorbeeld de Mitra of de G&G inkopen bij Drankdozijn/gigant (dat is mijn vermoeden althans, kijk maar eens naar de aanbiedingen van de single malts).
0 x
defeatless schreef: Het verschil zit hem voornamelijk in de volumes en de grijze inkoop (veel Griekse labels bij drankdozijn bijvoorbeeld). Maar ook dat bijvoorbeeld de Mitra of de G&G inkopen bij Drankdozijn/gigant (dat is mijn vermoeden althans, kijk maar eens naar de aanbiedingen van de single malts).
Niet alleen de fysieke winkels hebben last van parallelle import, ook de officiële importeurs zien dit allemaal met lede ogen gebeuren. DD en consorten voorzien in een vraag voor consumenten alles voor de laagste prijs willen hebben. Dit heeft alles te maken met de opzet van met name internet shops en die kun je niet 1op1 vergelijken met de fysieke winkels.
Bijvoorbeeld in het geval van de Gall en Mitra die moeten samen iets van +700 winkels bevoorraden en weet niet hoeveel duizenden families zij daarmee voorzien van arbeid en inkomen. Dit zit naast alle bijkomende kosten in die prijzen verdisconteert. En dan vind ik fysieke winkels helemaal nog niet eens zo erg duur plus er zit altijd wel eentje bij mij in de buurt dus verzendkosten hoef ik niet erbij te rekenen.
PS Gall heeft inmiddels de prijs van de Blue Label verlaagd naar €149,95. Heb je een klantenkaart gaat daar nog 10% vanaf en kost die nog maar €135,-. Bij DD kost diezelfde fles €123,45 inclusief verzendkosten.
0 x
Ter aanvulling, Gall hanteert een 'simpele' stelregel dat zij op de inkoopprijs een opslag rekenen en voor die prijs de whisky verkopen. Zij houden geen rekening met stijgingen of dalingen van flessen. Zo is soms een fles vreselijk te duur en een ander weer relatief goedkoop. En ik vraag mij af of Gall rechtstreeks bij importeurs haalt, of bij groothandels als van Wees. Ik vermoed (meen) het laatste wat in dat geval ook een (deel) van de verklaring van wat hogere prijzen kan zijn, want hoe meer schijven...
0 x
Mark ik will even wat duidelijkheid geven over het lege flessen vullen in asien.
Ik reis erg veel voor mijn werk in asien voor het meeste in China , en 80 % van de duure alcahol is vals , ik ben wel eens in een lokale supermark geweest in een dorpje waar een fles red label ongeveer 6 euro kost , Als die fles echt van JW zou komen dan begrijp ik niet hoe de geld kunnen verdienen . Maar reken even mee op import whisky is er 60 % belasting , laten we ervan uit gaan dat de winkel twee euro verdient , en hij die koopt voor 4 euro, in die 4 euro is er dan 60 % belasting , transport , fles en label , en dan is er nog ongeveer voor 10 cent whisky over.
In een beetje nachtklub of kareoke bar kun je van alles kopen wat betreft whisky, maar nooit by de fles alleen maar bij het glas , en je moet dan maar geloven dat het blue label is ( om by JW te blijven )
In chongqing ( een stad met 35 million inwoners ) zijn er 15 echte whisky plaatsen , die verkopen bijna altijd aleen maar bij de fles , zo dat jij als klant weet dat dit een dichte fles is en je kunt ook zien waar die gekocht is , somigge van die plaatsen zijn hotels , en het personeel neemt heel erg graag de lege fles mee om dat er een zoon of een oom of een neefje die lege flessen spaart .
maar betekent dat ook dat je valse flessen koopt in nederland , ik denk het niet, Het meeste smokkelen gaat de andre kant op , Heineken in NL kopen en dan naar china versturen is iets waar veel mensen goed geld aan verdienen ( dit om dat heineken er een limiet op heeft gezet hoeveel ze naar china verkopen ) Als jij een fles in nederland van een nederlands bedrijf koopt ( ook op het internet ) dan kun jij als je vind dat die anders smaakt altijd die whisky ( of vodka met verf ) laten testen bij wat ze vroeger de keuringsdient van waren noemde. Dat zou heel snel een bedrijf de nek om doen.
mvdh
Ik reis erg veel voor mijn werk in asien voor het meeste in China , en 80 % van de duure alcahol is vals , ik ben wel eens in een lokale supermark geweest in een dorpje waar een fles red label ongeveer 6 euro kost , Als die fles echt van JW zou komen dan begrijp ik niet hoe de geld kunnen verdienen . Maar reken even mee op import whisky is er 60 % belasting , laten we ervan uit gaan dat de winkel twee euro verdient , en hij die koopt voor 4 euro, in die 4 euro is er dan 60 % belasting , transport , fles en label , en dan is er nog ongeveer voor 10 cent whisky over.
In een beetje nachtklub of kareoke bar kun je van alles kopen wat betreft whisky, maar nooit by de fles alleen maar bij het glas , en je moet dan maar geloven dat het blue label is ( om by JW te blijven )
In chongqing ( een stad met 35 million inwoners ) zijn er 15 echte whisky plaatsen , die verkopen bijna altijd aleen maar bij de fles , zo dat jij als klant weet dat dit een dichte fles is en je kunt ook zien waar die gekocht is , somigge van die plaatsen zijn hotels , en het personeel neemt heel erg graag de lege fles mee om dat er een zoon of een oom of een neefje die lege flessen spaart .
maar betekent dat ook dat je valse flessen koopt in nederland , ik denk het niet, Het meeste smokkelen gaat de andre kant op , Heineken in NL kopen en dan naar china versturen is iets waar veel mensen goed geld aan verdienen ( dit om dat heineken er een limiet op heeft gezet hoeveel ze naar china verkopen ) Als jij een fles in nederland van een nederlands bedrijf koopt ( ook op het internet ) dan kun jij als je vind dat die anders smaakt altijd die whisky ( of vodka met verf ) laten testen bij wat ze vroeger de keuringsdient van waren noemde. Dat zou heel snel een bedrijf de nek om doen.
mvdh
1 x
Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”