whisky kopen op Scottish Whisky Auction

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
eminent
Actief lid
Actief lid

whisky kopen op Scottish Whisky Auction

Ongelezen berichtdoor eminent » 12 Mar 2015, 16:16

Geachte Forumleden,

Bij bekruipt regelmatig het idee om bepaalde whiskies van de Scottish Whisky Auction te betrekken , maar alvorens dat te doen heb ik een calculatie gemaakt van de aankoop in Schotland. Graag zou ik jullie mening willen horen of mijn berekening juist is.

Stel je koopt een fles van ...................... GBP 100 (1)
Auction fee 10 %............GBP 10 (2)
b.t.w. hierover 20 % .......GBP 2 (2)
Subtotaal GBP ......................................GBP 12 (2)
Transport Schotland naar Nederland ...........GBP 24 (3)
Verzekering 3% over GBP 100 ....................GBP 3 (4)
Sub 1 t/m 4..........................................GBP 139
creditcardkosten 3 % over GBP 139 is GBP 4,17 (5)
b.t.w. 20 %................................GBP 0,83 (5)
sub 5. .................................................GBP 5
Dus totaal kost de fles .............................GBP 144

Omgerekend in Euro's valuta vandaag Euro 204

Met andere woorden , je kunt je aankoopbedrag verdubbelen om een reële euro prijs te krijgen met dank aan de Europese Gemeenschap

groeten van Cees Groot (eminent 1948)
0 x

Trustworthy
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: whisky kopen op Scottish Whisky Auction

Ongelezen berichtdoor Trustworthy » 14 Mar 2015, 20:58

Beste Cees,

De gemaakte calculatie is volledig en correct. Registratie als nieuwkomer vergt nog een kleine fee, maar is geen terugkerend onderdeel. We kunnen verder nog bezuinigen op de 3% verzekeringskosten, deze kun je uitzetten bij het uitchecken en de creditkaartkosten, wanneer je gebruik maakt van een bankoverschrijving. SWA en Whiskyauctioneer zijn de enige jongens die een overschrijving faciliteren. Just Whisky en whisky online staan dit voor buitenlandse klanten niet toe. Valt op bij een relatief kleine aankoop, dat door met name de verzendkosten, procentueel gezien de kosten nogal oplopen. Echter bij afname van 1 fles ben je nergens veel goedkoper uit. Kopen we meer flessen, dan nemen de kosten verhoudingsgewijs drastisch af. Verder is het aan de koper om te beslissen of bij een gbp/eur koers van boven de 1.40 het loont om daar een fles te kopen. Dan het overige, overwegend zeer positieve, nieuws. De samenwerking met hun verloopt subliem. Bill Mackintosh, big Pete en anderen zijn een feest in de omgang en de koopwaar verpakken ze zodanig dat de kans op schade miniem is. Voor transport gebruiken ze UPS welke tot nu toe 100% betrouwbaar is gebleken. Enig verder vermeldenswaardig detail. Kopen en verkopen uit 1 veiling (stel je bent die maand ook inbrenger) kunnen niet gesaldeerd worden. Betaalplichtig ben je meteen. Geld ontvangst volgt na drie weken. Sluit ik af met te zeggen dat ik als inbrenger vaak gebruik heb gemaakt Postnl. Laat ik het zo zeggen, kan vaak goed gaan, maar gaat het niet goed, dan ben je echt de sjaak en kun je maanden verder zijn voordat er een oplossing is. De partner van Postnl in het VK en die daar de verdere distributie regelt is Yodel. Ik zeg Google die naam en je weet genoeg. Daarnaast, ooit een track en trace vergeleken van UPS en Postnl ? Veel succes verder met een eventuele relatie met SWA. of welk veilingavontuur ook.

Willem
0 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 15 Mar 2015, 14:32

eminent 1948 schreef:
Met andere woorden , je kunt je aankoopbedrag verdubbelen om een reële euro prijs te krijgen met dank aan de Europese Gemeenschap

In heel die lijst zie ik enkel kosten voor post en verzekering die je prijs omhoog drijven en dan ga je het over de Europese Gemeenschap hebben? Ik neem dan nog aan dat je eerder een probleem hebt met de Unie dan met de gemeenschap, want het gaat om 2 nogal verschillende dingen.
Ik zou je bank en verzekeringen en de veilingwebsite vervloeken, want die 20% btw is niet echt je kost in dit voorbeeld (ook dat heeft weer niets met de "gemeenschap" te maken)
0 x

eminent
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor eminent » 16 Mar 2015, 09:08

Beste Jdoucet,
Hierbij een korte reactie op uw opmerking inzake aankoop bij de Britse veilinghuizen:

Als u naar T & C's kijkt van de veilingsite ziet u dat er omzetbelasting moet worden betaald over diensten, maar misschien heeft u dit over het hoofd gezien.

Maar mijn bezorgdheid gaat veel meer over de enorme waardedaling van de euro t.o. van de pond. De oorzaak van delage koers van de euro is niet zo zeer een afspiegeling van onze zwakke economie, maar heeft direct te maken met het financiele beleid van EG in dit geval van de Europese Centrale Bank die miljarden toevoegt aan de hoeveelheid geld waarvan er al zoveel is. Hierrdoor daalt de waarde van het geld. U kunt dit vergelijken met in de zomer als er een teveel aan komkommers is geproduceerd, want het gevolg is prijsdaling. Indien u komende zomer op vakantie gaat naar een niet euroland zult u het merken aan uw ponden of dollars of Deense kronen.

Met vriendelijke groet,

cees groot
0 x

Trustworthy
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Trustworthy » 17 Mar 2015, 01:59

Beste Cees,

Blijft de vraag, of je valuta een rol moet laten spelen bij de beslissing om over te gaan tot een aankoop of niet. En het antwoord is naar mijn mening, dat dit in de praktijk eigenlijk geen rol kan en mag spelen. De reden is heel simpel. De markt zal de mogelijkheid tot arbitrage altijd zo goed als onmogelijk maken en daarmee de prijzen voor een type fles vrijwel identiek houden, ongeacht of je hem koopt in euro's op de grootste veiling in Duitsland of bij SWA in ponden. Door de frequentie van de veilingen, reageren de marktdeelnemers onmiddelijk op elkaar als er op een markt prijsbewegingen zijn mbt een bepaald type fles. Het is onmogelijk, dat voor langer dan een paar maanden de kans zou bestaan om bijvoorbeeld een Bowmore Devil in Duitsland te kopen voor 200 euro en die te verkopen bij SWA voor omgerekend 450 euro en omgekeerd. Een valutaschok, zoals we die de afgelopen weken gezien hebben, is om dezelfde reden in no time op meerdere markten rechtgetrokken.

Moraal van het verhaal, algemene kosten zijn belangrijk. Wat clown Yellen en Draghi doen, zal de markt worst wezen.
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”