Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 02 Jun 2018, 14:23

Lucca, ik heb je recente posts nu 3x proberen door te lezen, maar ik raak helemaal de weg kwijt door alle tegenstrijdigheden, om nog maar te zwijgen van alle opmerkingen tussen haakjes (volgens mij bedoeld om én niemand te schofferen, én (of (of toch niet (of toch weer wel)) de hele handel voor jezelf goed te praten) (of zie ik dat verkeerd (en heeft het een andere functie), want echt toegevoegde waarde heeft het niet in je post (maar dat is puur persoonlijk natuurlijk))
Heb ik nu genoeg haakjes gebruikt om alles af te sluiten? (ach dan doe ik er toch gewoon nog een paar extra))))

On topic, mijn standpunten nogmaals.
Ik heb mezelf maar wijs gemaakt dat ik flippers moet accepteren, ik kan er toch niets aan doen.
Ik snap dat whisky voor sommigen aantrekkelijk is voor investeringen en ik hoop dan maar dat ze de dure flessen pakken ipv de flessen die ik graag in mijn kast heb.
Japanse whisky interesseert me geen hol. Dus ik heb het liefste dat mensen daar dan maar in investeren.
Ik heb geen flessen in mijn bezit die ik als investering zie.
Ik heb wel eens flessen met winst verkocht wanneer de prijs én gestegen was én ik mezelf de fles niet snel zag openen ivm eventueel gewijzigde smaak. (optie 1)
Ik heb vaker flessen tegen kostprijs verkocht omdat ik deze niet meer interessant vond. (optie 2)
Optie 1 hoort niet op het forum thuis, optie 2 wel.
Ik denk dat flipperaars en investeerders wel degelijk een belangrijke schakel en dus oorzaak zijn in de vicieuze circel van prijsstijgingen en premiumisatie. En misschien zelfs wel een belangrijke hoofdoorzaak. Vervolgens speelt de marketing machine daar als reactie op in. Misschien een beetje het kip/ei verhaal, maar hierbij is voor mij wel duidelijk wie er als eerste was.

Laat ik de vraag anders stellen:
Stel je eens voor dat whisky opeens niet meer als investeringsobject gekocht word en het doel van de aankoop dus niet meer is om zoveel mogelijk geld te maken. Wat gebeurt er dan met de verhouding vraag/aanbod en bijbehorende prijsontwikkeling?
9 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 02 Jun 2018, 15:20

Je bent niet de enige Wouter.... :gnif

Ik hou wilde het wat korter houden; iedereen moet maar fijn weten wat ie met zijn flessen doet, maar als je in diverse posts in hetzelfde topic het volgende tikt dan schakelt er ergens iets niet goed;
1. ik koop flessen omdat ik een verzameltik heb. (ok. dat volgen we nog)
2. ik koop flessen met de bedoeling om ze ooit open te maken (ok, daar gaan we denk ik met z'n allen ook in mee)
3. ik krijg op WB vele verzoeken (mwoah...) maar ik verkoop niks omdat ik het niet over m'n hart kan verkrijgen (ok, zal de meesten hier bekend voorkomen)
4. die dure flessen ga ik never nooit openmaken, tenzij ik de loterij win. En kijk, daar ben je denk ik de meeste leden hier 'kwijt'. Je wilt ze dus niet verkopen omdat je dat niet kunt, maar je wilt ze ook niet openmaken omdat ze inmiddels 'te duur' zijn? :HitHead

Je moet het helemaal zelf weten hoor, maar wat ga je er dan mee doen? Op je sterfbed er nog een keer over aaien? Ik volg je redenatie compleet niet meer. Je doet net alsof die fles die je tegen een schijtprijsje hebt gekocht ineens een naast familielid is geworden. Het is maar whisky hoor, wat het waard is boeit toch helemaal niks als je het toch niet verkoopt? Da's net als dat de waarde van je huis een ton is gestegen; als je toch niet verkoopt dan heb je dus nog steeds die ton niet in de tas.
Voor mij is het simpel; als je aan een fles zelf bij lange na niet de waarde toekent die de markt ervoor geeft dan neem je er toch afscheid van?

En dan heb ik het nog niet eens over de tegenstrijdigheden over flippers die Dre en Kris al aanhaalden.....
7 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 02 Jun 2018, 16:15

Hallo @nigel_tufnel,

Chichibu heb ik geprobeert uit te leggen. Ik verzamel ze en schaf hiervan ook dubbele aan om t.z.t. te drinken, hoop ik.

Hibiki en 2015 ; ik ben pas tegen het eind van 2016 serieus begonnen met wat ik gemakshalve maar 'whiskyliefhebberij' noem. Dus wat er over Hibiki 12 in 2015 had ik geen weet van en mijn kennis van prijzen/auctions was nagenoeg weinig tot niets. Dus zo dubbel is het dan toch niet ?

Verder denk ik nu te begrijpen met jou aanhalingen over 'het hele forum in rep en roer', 'verkooptopic 148 flessen', 'eppo58' waar je mee bezig bent. Als dat jou conclusie is, so be it.

Ik probeer als liefhebber actief en op een constructieve en leuke manier een bijdrage te leveren op dit forum, in topics waar ik dat inhoudelijk ook enigszins kan. Met veel onderwerpen kan ik niets zinvols bijdragen bij gebrek aan kennis. Ik verzamel/hamster/investeer in whisky, proef veel via samples, heb leuke contacten die ook met de whiskyliefhebberij bezig zijn, lees en leer veel op dit forum. Ik respecteer de regels van het forum en probeer er me er aan te houden. Zo wil ik er in staan. En heb je moeite met mij, dat kan, dan lees ik het vervolg vanzelf.
0 x

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 02 Jun 2018, 16:25

Hallo @edwinedje,

Dit komt inderdaad op een manier over die ik absoluut niet zo bedoeld heb en hier totaal geen erg in gehad. Maar het is wel zo. Nu is het wel zo dat de lasten gedragen worden door aan het eind van de avond 10% van de eh....laat ik maar omzet zeggen, voor het huis is. Dus dan valt het allerzins wel mee qua kostenverdeling.

Je bent overigens van harte welkom om op een 'gewone avond' van een drammetje te komen genieten, dan weet je wat ik schenk. Misschien zie ik je pb wel verschijnen, of niet wat dat kan ook.
0 x

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 02 Jun 2018, 16:45

Hallo @Wouter1981,

Ik heb na het lezen van je opmerking over mijn schrijfstijl deze aangepast. Ik denk dat je gelijk hebt.

Verder door te lezen kende ik je standpunten al aardig en deze heb je hier in het kort opgesomd, helder.

Je vraag is even interessant als lastig :hoedaf . Ik denk ; verzamelaars zullen blijven verzamelen dus, ondanks dat in jouw stelling investeerders dus niet meer kopen want whisky geen winstobject meer, zal er niet veel veranderen in de verhouding vraag/aanbod en bijbehorende prijsontwikkeling ?

Voorbeeld : Er komen steeds meer en meer verzamelaars bij ook. Neem nou die Macallan Archival Folio 3 op de auctions ; wie kopen die, investeerders ? Volgens mij verzamelaars. Vraag is groter dan aanbod, ook met de afwezigheid van investeerders. Prijsontwikkeling is te gek voor woorden, 4x de aanschafwaarde, en naar mijn mening geen flipper/investeerder die er zijn handen aan wil branden ?

Hoe kijk jij er tegenaan ? En anderen want dit boeit me wel.

P.s. geen irritante haakjes meer :)
1 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 02 Jun 2018, 16:53

Lucca schreef:Hallo @edwinedje,
Dit komt inderdaad op een manier over die ik absoluut niet zo bedoeld heb en hier totaal geen erg in gehad. Maar het is wel zo. Nu is het wel zo dat de lasten gedragen worden door aan het eind van de avond 10% van de eh....laat ik maar omzet zeggen, voor het huis is. Dus dan valt het allerzins wel mee qua kostenverdeling.

Knaagt bij mij toch de vraag... wat brengt het huis daarvoor in rekening? De Aanschafprijs? Of de gevoelsprijs? :bigsmile
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 02 Jun 2018, 17:15

Goedemiddag @Oogadal,

Je hebt absoluut gelijk met wat je schrijft ! Logica is soms ver te zoeken maar sta me toe kort iets te schrijven.

Werd vrij recent echt verliefd op whisky na het drinken van Japanse whisky, wilde van alles en ook nog tegelijk. Ik begon met kopen kopen kopen, zonder strategie. Naarmate ik meer ging begrijpen en zien, met de hulp van 'whiskykenners' die me wegwijs maakten, kwam er iets van logica in.

Ik verzamel, en wat ik verzamel doe ik omdat ik flessen en series graag wil hebben. Ik hamster ook oftewel, ik klooi maar wat aan. Ik investeer best wel serieus in flessen, en deze zal ik nooit openen dus verkopen ooit, tenzij ik de loterij win. Dat doe ik onder het motto 'liever mijn geld in mooie flessen dan op de bank'. Ik koop ook flessen dubbel om t.z.t. te drinken, maar sommige flessen voor 'de zuip' werden verrassend plotsklaps veel 'waard'. Daar stelde ik hier een vraag over waarna edwinedje een apart topic opende, 'drinkfles word beleggingsfles'.

Ik kan momenteel al aardig cashen op bijv. Japanse flessen en krijg het advies nu te verkopen (hype gaande?) maar, en dat is waar het niet goed schakelt, daar verzamel ik niet voor. En inderdaad, de kans bestaat dat ik op mijn sterfbed ze aai en zoonlief of mijn partner gaan cashen. Of ik heb een leuke aanvulling op mijn pensioen ?

Ik wil meer leren over whisky dus lees ook veel hier. Ik volg veel op het internet. Ik wil meer doen dan hier passief op afstand meelezen. Ik proef veel samples, sommige koop ik en andere krijg ik, heb altijd een leuke collectie openstaan. Dat is wie ik ben.

Jij staat er heel anders in en hebt inmiddels een schat aan ervaring op vele gebieden van de whiskyliefhebberij, dat weet ik. Maar het zou leuk zijn om, ondanks onze verschillen, vanwege hetgeen ons bindt namelijk whisky met als zijn facetten, prettige omgang hier te hebben met elkaar ?

Zo denk ik er over :)
0 x

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 02 Jun 2018, 17:30

edwinedje schreef:
Lucca schreef:Hallo @edwinedje,

Knaagt bij mij toch de vraag... wat brengt het huis daarvoor in rekening? De Aanschafprijs? Of de gevoelsprijs? :bigsmile

Weet niet wat je bedoelt met gevoelsprijs ? Mocht je de huidige waarde bedoelen ; 'het huis' brengt er niets voor in rekening. Het huis oftewel de gastheer die alles regelt wat nodig is voor zo een avond, krijgt 10% van de omzet. Dus veel rebuys is veel 10% :bigsmile dus is die fles eigenlijk gratis
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 02 Jun 2018, 18:25

Lucca schreef:Chichibu heb ik geprobeert uit te leggen. Ik verzamel ze en schaf hiervan ook dubbele aan om t.z.t. te drinken, hoop ik.

Aaargh! Dit dus. Hoezo 'hoop' je dat. Als je hem hebt aangeschaft om te drinken, dan drink je hem toch? Wat zou je tegenhouden? Zelfs in één zin zit nu al tegenstrijdigheid.

Lucca schreef:Ik denk ; verzamelaars zullen blijven verzamelen dus, ondanks dat in jouw stelling investeerders dus niet meer kopen want whisky geen winstobject meer, zal er niet veel veranderen in de verhouding vraag/aanbod en bijbehorende prijsontwikkeling ?

Volgens mij gebeuren er sowieso 2 dingen als je het zo stelt:
1- de vraag vanuit investeerders verdwijnt en daarmee neemt de vraag dus af.
2- verzamelaars kunnen de whisky voor een eerlijke prijs kopen en verkopen, door het ontbreken van de drang naar winst. Het gaat er tenslotte om om je verzameling compleet te maken en anderen daarbij te helpen, in plaats van het maken van geld.

Lucca schreef:Er komen steeds meer en meer verzamelaars bij ook. Neem nou die Macallan Archival Folio 3 op de auctions ; wie kopen die, investeerders ? Volgens mij verzamelaars. Vraag is groter dan aanbod, ook met de afwezigheid van investeerders. Prijsontwikkeling is te gek voor woorden, 4x de aanschafwaarde, en naar mijn mening geen flipper/investeerder die er zijn handen aan wil branden ?

Dat is nogal naïef hè.
Natuurlijk komt die prijsstijging door investeerders. Wanneer een verzamelaar de fles heeft, gaat hij hem toch niet meer verkopen? Wie heeft er belang bij dat zo'n fles een paar keer over de kop gaat. De investeerder, of de verzamelaar?
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 02 Jun 2018, 19:03

Lucca schreef:Hallo @nigel_tufnel,

Chichibu heb ik geprobeert uit te leggen. Ik verzamel ze en schaf hiervan ook dubbele aan om t.z.t. te drinken, hoop ik.

Hibiki en 2015 ; ik ben pas tegen het eind van 2016 serieus begonnen met wat ik gemakshalve maar 'whiskyliefhebberij' noem. Dus wat er over Hibiki 12 in 2015 had ik geen weet van en mijn kennis van prijzen/auctions was nagenoeg weinig tot niets. Dus zo dubbel is het dan toch niet ?

Verder denk ik nu te begrijpen met jou aanhalingen over 'het hele forum in rep en roer', 'verkooptopic 148 flessen', 'eppo58' waar je mee bezig bent. Als dat jou conclusie is, so be it.

Ik probeer als liefhebber actief en op een constructieve en leuke manier een bijdrage te leveren op dit forum, in topics waar ik dat inhoudelijk ook enigszins kan. Met veel onderwerpen kan ik niets zinvols bijdragen bij gebrek aan kennis. Ik verzamel/hamster/investeer in whisky, proef veel via samples, heb leuke contacten die ook met de whiskyliefhebberij bezig zijn, lees en leer veel op dit forum. Ik respecteer de regels van het forum en probeer er me er aan te houden. Zo wil ik er in staan. En heb je moeite met mij, dat kan, dan lees ik het vervolg vanzelf.

Het is niet dat ik je uitleg over Chichibu niet snap hé. :roll:
Als je zegt dat Chichibu je favoriet is. Op welke basis is dit dan? Je bent er geweest, hebt er verschillende gedronken,...?
Net zoals Wouter1981 zegt: je hebt ook flessen Chichibu gekocht om te drinken... Dan drink je die toch gewoon ook?
Ik snap de logica (als die er is) niet echt.

Je "verder denk ik nu te begrijpen met jou aanhalingen..." snap ik niet.
Waar ben ik dan mee bezig? Je zegt dat je geen problemen hebt met investeerders, flippers, handelaars,...
Maar je geeft het hier wel als een probleem aan als er een bepaald aanbod is? Dan heb je er toch wel een probleem mee?
Voordien was er nog amper discussie rond. Iedereen had zoiets van ze vragen en doen maar we kopen het toch niet.
Terwijl jezelf aan de alarmbel trekt en vraagt of dit wel kan? :Scratch

Dat je actiever wil zijn op het forum en een bijdrage wil leveren is natuurlijk een plus.
Ik heb geen probleem met je, ik kan je communicatie en denkwijze gewoon niet volgen.
De ene moment ben je de romantische liefhebber en het andere moment ben je de investeerder die nooit zo'n dure flessen opentrekt...
Je zegt trouwens dat je het geld niet hebt om dat soort dure flessen open te trekken dat je daarvoor eerst de loterij moet winnen.
Maar ondertussen koop je deze flessen wel aan een dure prijzen in het veelvoud.
Is dit niet weer een contradictie?
Ik kan bijvoorbeeld geen fles Chichibu van 400 euro opentrekken omdat ik geen 400 euro heb om aan een fles Chichibu uit te geven.
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 02 Jun 2018, 19:05

Dit is water naar de zee dragen als je het mij vraagt.
6 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als bbqen; als je haast hebt moet je er niet aan beginnen

Zie me niet als schuldige. Je hoeft me niet te huldigen.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen.

Breedút_Genietsje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 02 Jun 2018, 22:20

Als je het geld niet hebt om te drinken, moet je de fles ook niet kopen!

Doe je dat wel dan is die persoon in mijn ogen een flipper die vroeg of later weer wil cashen...

Een verzameling compleet maken voelt anders
maar is niks meer dan een investering.

Ruilhandel is de enige handel die fair te noemen is,
maar tegen welke waarde ruil je ???
0 x
Breedút Genietsje

hoogheid2015
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 02 Jun 2018, 22:43

dit is geen discussie als je het mij vraagt. pff wat een geouwehoer
5 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Jun 2018, 22:54

hoogheid2015 schreef:dit is geen discussie als je het mij vraagt. pff wat een geouwehoer

je hebt helemaal gelijk. Zelf kreeg ik even het idee dat Oogadal niet langer het enige forumlid meer is met een eigen topic...
Wat mij betreft is dit topic verder: :Bye
Ik ga lekker whisky drinken :Slainte
4 x

bbq-bert
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor bbq-bert » 20 Jun 2018, 14:25

klinkt allemaal interessant en ben me hier in aan het verdiepen, dus koop ik zo af en toe 2 speciale flessen, 1 om te drinken en 1 om te bewaren.
maar wat is speciaal dat is voor mij nog onbekend. ik hoop er hier toch wel meer van te leren. ik vraag het nu zo af en toe mijn lokale whisky slijter en heb het met hem er zo over.
ik hoop door met jullie in contact te komen er meer over te weten te komen.
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”