Je Whisky collectie verzekeren?

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
JayDie
Moderator
Moderator

Je Whisky collectie verzekeren?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Feb 2010, 09:49

Zoals iedereen wel heeft kunnen lezen hebben verschillende forumleden een aardige collectie opgebouwd. En dan niet zozeer van 'standaard' flessen die ook open zijn, maar collector items: flessen die niet open gaan of verkocht worden, tenzij de verzamelaar zelf komt te overlijden...

Wat ik me nu afvraag... Heb je zo'n collectie nu extra verzekerd? Zo nee: wat gebeurt er dan bij een brand die je hele woning in de as legt?

Al eerder konden we lezen we over de waterschade van marco-v dat Hans aangaf dat je je verzameling kan verzekeren met een kostbaarheden-verzameling-verzekering, net zoals met sieraden. Doen / hebben jullie dat?

Al eerder stelde ik deze vraag, maar toen zonder antwoord (en ook off-topic):
JayDie schreef:En... wat nu als je een flinke, kostbare verzameling hebt en het wordt gestolen, je krijgt brand, aardbeving, etc... Zonde toch! Of hebben jullie verzamelaars het verzekerd...

Denken jullie verzamelaars, dat jullie nabestaanden weten wat je collectie waard is, of dat zij de flessen 'leegschudden' (die zijn al zo oud, dat zal wel niet meer smaken), weggeven, of goedkoop wegdoen? ;-)

Op deze laatste vraag hebben we van Johan al een antwoord:
johan brugge schreef:Ik heb bij elke gesloten, exclusieve fles een briefje gestoken met de aankoopprijs en het jaar van aankoop. Als er iets zou gebeuren met mij moet mijn vrouw nog tien jaar wachten en dan alle flessen verkopen. Dan heeft ze er ook nog iets aan.

En... wanneer sluit je zo'n verzekering af; waar ligt het omslagpunt? Bij welke hoeveelheden valt het in die kostbaarheidsverezkering (want ik neem aan dat tot een bedrag 'standaard' verzekerd is?) :blacklist
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

chris
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Je Whisky collectie verzekeren?

Ongelezen berichtdoor chris » 14 Feb 2010, 10:24

Daar zijn we mee bezig,we wachten nog op papieren van de verzekering,want het is niet alleen de whiskyverzameling,mijn vrouw verzameld alles van Elvis :Help hahaha ;)
0 x
Afbeelding

sted
Nieuwkomer
Nieuwkomer

verzamelaars verzekering

Ongelezen berichtdoor sted » 13 Jun 2010, 13:44

Zijn er ook whiskyverzamelaars die hun collectie verzekerd hebben.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Jun 2010, 14:08

Hallo sted.

Je vraag staat nog steeds hoor maar omdat er in het verleden al wel iets over het onderwerp is geschreven heb ik het hierheen verplaatst.

EDIT: Zie ook Waterschade in de kelder.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Jun 2010, 15:06

Piet schreef:Je vraag staat nog steeds hoor

...om over mijn oorspronkelijk vraag maar te zwijgen. Met een steeds maar groeiende collectie en steeds een beetje meer per fles uit te geven... Ik moet er niet aan denken wanneer er brand komt oid! :o

Chris, jij al iets wijzer? Teun; heb jij eea verzekerd met je SM kelder? Jock?

Of weegt een verzekering niet op tegen het verlies (er zal ergens een omslagpunt liggen, maar bij mooie flessen lijkt het me dat dat omslagpunt erg ver weg ligt...)
0 x

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 13 Jun 2010, 15:23

Ik vind het wel een interessante vraag. Hebben we het over diefstal, of schade? Hoe gaat de verzekeringsmaatschappij hiermee om? En what about flessen waarvan de marktwaarde nu veel hoger ligt dan wat je ervoor betaald hebt? Of flessen die open staan? Ook verandert een whiskycollectie nogal veel. Bewijs maar eens dat dat doosje Black Bowmores die je toen had staan nog steeds in het kastje stonden ;).
Ik ben benieuwd...
0 x
Life is too short to drink bad whisky

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Jun 2010, 15:31

p_froes schreef:Hebben we het over diefstal, of schade?

Beide.

Het is inderdaad erg veranderlijk, maar bij de meeste inboedelverzekeringen hoef je niet terug om te vertellen dat je een andere TV hebt, of een kast extra. Dat is gewoon een X bedrag. Je moet eea natuurlijk wel kunnen verantwoorden met bv. bonnetjes. Feit dat je die fles toen voor bv. EUR 50,- gekocht hebt nu meer waard kan zijn, maar als je kan bewijzen dat je die had (bonnetje, betaald met PIN (dus rekeningnummer erop)) lijkt me dat in orde (zal ook zo zijn met inboedel, etc).

Maar inderdaad... bonnetje bewaren van een dure fles die allang leeg is en dan als 'gestolen' opgeven... :Scratch

Er moet iets voor verzonnen zijn! Het risico is toch veel te groot... Een brandje... je huis wordt een bom!
0 x

H2ObanP
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor H2ObanP » 13 Jun 2010, 16:54

Omdat ik een paar aardige flessen in de collectie heb zitten, loopt er bij de inboedelverzekering een aanvullende verzekering voor accessoires. Hier vallen de whisky flessen onder en is gewoon een vastgesteld bedrag waar ik een X premie voor betaal en wat bij calamiteiten wordt uitgekeerd. Nou ben ik een (levens)genieter en niet echt een verzamelaar, dus de collectie is van wisselende aard. Vandaar ook dat er een vast bedrag voor staat met een vaste premie. Ik heb bv. ook mijn audio apart verzekerd bij de inboedelverzekering. Hier hetzelfde verhaal, is gewoon een vastgesteld X bedrag met daaraan verbonden een premie. Je moet er natuurlijk niet aan denken dat er bij bv. brand, uitzonderlijke flessen verloren gaan of net die ene zeldzame cd, maar met het geld kun je dan iig. nog een poging wagen wat terug te vinden/kopen.

Alles is te verzekeren, als je bereid bent daarvoor te betalen. Voor sommige zaken - zoals hierboven omschreven - ben ik dat. :)
0 x
For once in my live, i had the pleasure to own and drink a bottle of 30yo Macallan. I never dra(u)nk a better whisky since.

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 13 Jun 2010, 17:36

Ja, 't is 'n goede vraag en ja, ik heb 'n goede aanvullende verzekering. Maar dan nog....denk 'ns aan dagprijzen/waarden. Oververzekerd, of misschien wel onderverzekerd! In de meeste gevallen, let op, ik zeg in de meeste gevallen, kun je beter alles opdrinken en ervan genieten, echt waar ik meen 't, maar er zijn én blijven natuurlijk altijd uitzonderingen! Is dat eigenlijk wel waar, wat ik zeg? Moeilijke vraagstelling. Ik weet 't nu eigenlijk niet meer zo, dus..... :Slainte
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Jun 2010, 19:36

I_SPEY schreef:In de meeste gevallen, let op, ik zeg in de meeste gevallen, kun je beter alles opdrinken en ervan genieten, echt waar ik meen 't

Maar dan nog he, René: stel je hebt standaard 20 flessen staan waar je af en toe een dram van pakt. Dus los van verzamelen. Gewoon mooie flessen. Zeg gemiddelde prijs 40 a 50 euro. Dan zit je toch al aan 800 - 1000 euro wat bij een brand ontploft! :o

Ik zal bij m'n inboedel eens gaan kijken hoe dat zit met die accessoires, wat het kost en of dat het waard is (ja, wanneer er iets gebeurd was het achteraf vast waard geweest! :HitHead Iets met een kalf en een put... ) Thanks voor de trigger, Nick!
0 x

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 23 Sep 2010, 09:27

Ik heb bij mijn inboedelverzekering bij Nationale Nederlanden een zgn. verzamelingverzekering afgesloten voor een maximaal bedrag, overigens niet alleen voor de whisky verzameling.
Destijds is er een expert namens NN langsgekomen die de zaken die onder de verzamelingverzekering vallen heeft geïnventariseerd, nadat we eerst zelf alles op papier moesten zetten qua artikelen een aanschafwaarde. Was een soort van taxatie dus en een soort van check uiteraard.
Bij opwaardering van de verzekering kan ik de expert weer langs laten komen, die dan opnieuw inventariseert, taxeert en checkt. :duimop

Ik meen dat deze aanvullende verzekering iets van €6,00 per maand extra was en voor dat bedrag vind ik dat nog wel schappelijk. Er zit overigens wel een jaarlijkse (kleine) indexering op de verzekerde waarde van de verzameling, hoewel het bij verzamelingen natuurlijk altijd is wat de gek er voor geeft...
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 25 Sep 2010, 15:14

JayDie schreef:
I_SPEY schreef:In de meeste gevallen, let op, ik zeg in de meeste gevallen, kun je beter alles opdrinken en ervan genieten, echt waar ik meen 't

Maar dan nog he, René: stel je hebt standaard 20 flessen staan waar je af en toe een dram van pakt. Dus los van verzamelen. Gewoon mooie flessen. Zeg gemiddelde prijs 40 a 50 euro. Dan zit je toch al aan 800 - 1000 euro wat bij een brand ontploft! :o

Ik zal bij m'n inboedel eens gaan kijken hoe dat zit met die accessoires, wat het kost en of dat het waard is (ja, wanneer er iets gebeurd was het achteraf vast waard geweest! :HitHead Iets met een kalf en een put... ) Thanks voor de trigger, Nick!

Maar, John, stel dat er 'n brandje zou uitbreken, héél klein, geen direkt gevaar voor mensen, dieren en eventuele andere dierbare/kostbare dingen op jouw whisky-collectie na, die overleeft het niet. 20 flessen à raison van vijftig euro per stuk, is duizend euro in totaal. Heel erg zonde, heel erg sh..!
Denk jij ook niet, dat je binnen de tien minuten aankondigt op zeer korte termijn nieuwe flessen te zullen gaan aanschaffen! En terecht, hoor. Ik zou dat absoluut ook doen. De verzekering komt in zo'n geval nog geen eens ter sprake, ik durf te beweren, dat ze(van jouw verzekeringsmaatschappij) niet eens langs komen, de waarde is te laag meneer, zeggen ze.
Ik wil hier alleen maar mee aangeven, dat 't waarschijnlijk loont bij een kostbare whiskyverzameling, iets in de trant van vijfentwintigduizend of meer! En dan ook nog tegen de dagwaarde :boos
En waarschijnlijk heb je 'n inboedelverzekering, die dat ook dekt? In dat geval zou ik wel meer flessen opgeven :lol:
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

MadMaster
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MadMaster » 25 Sep 2010, 18:24

Gelukkig bestaan er tegenwoordig genoeg websites waarop die dagwaarde van whisky terug te vinden zijn, dus dat is geen excuus meer voor een verzekeringsmaatschappij die je eventueel het bos in probeert te sturen...
0 x

jeffry35
Senior
Senior

Whisky verzameling verzekeren??

Ongelezen berichtdoor jeffry35 » 21 Mar 2012, 21:28

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het verzekeren van je whisky verzameling?
Is dit uberhaupt wel mogelijk? Aangezien er geen whisky taxateurs zijn zoals bij wijn.
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Whisky verzameling verzekeren??

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 21 Mar 2012, 21:33

Het is al een hier ter sprake gekomen: Nu dit onderwerp dus.
Laatst gewijzigd door Piet op 21 Mar 2012, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link naar hier
0 x
Afbeelding

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”