Aangebroken flessen

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
paps
Senior
Senior

Aangebroken flessen

Ongelezen berichtdoor paps » 27 Jul 2014, 13:34

Een vriend van me is drie weken geleden onverwacht overleden aan de gevolgen van een hersenbloeding (hier kwam hij ook wel als lezer, hij reageerde niet veel maar las wel, zijn nick is volgens mij antonh)
Hij was mijn sportschool/whiskymaatje, hij is 47 geworden en het dringt nog niet tot me door dat hij er niet meer is. Trieste gebeurtenis, ben er wel behoorlijk verdrietig onder.

Nu sprak ik zijn vrouw van de week en die stelde mij voor dat ik (een deel van) zijn whiskyverzameling wel mocht hebben/overnemen. 4 flessen zitten dicht, een stuk of 20 schat ik, zijn open. Ik wil dit wel overnemen.

Nu is mijn vraag (beetje macaber misschien..) maar ik weet ook niet goed hoe ik dit nu moet inschatten. Los van alle emoties wil ik zijn vrouw natuurlijk niet afschepen met een fooitje maar de hoofdprijs betalen is het andere uiterste.

Nu is mijn vraag dus: hoeveel betaal je nu voor een aangebroken fles? Zeg een fles met een normale waarde van 50 euro die half vol is, wat is die nu dan nog een beetje waard? Als verkoopwaarde zal dat niet veel zijn omdat niet veel mensen aangebroken flessen willen kopen. Maar ik vind het erg moeilijk om dit een beetje goed in te schatten dus wat advies zou ik hier zeker op prijs stellen.

thx
Erwin
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

sw_reijnders
Senior
Senior

Re: Aangebroken flessen

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 27 Jul 2014, 14:14

ik zou voorstellen om gewoon van alle aangebroken flessen de helft te betalen.
de ene fles zal wat voller als de helft zijn, de andere wat minder.

even op whiskybase.com kijken wat de waarde van een fles is.

en uiteraard voor de dichte flessen de volledige waarde.

persoonlijk zou ik dat reëel vinden
zoals je zelf al zegt, zit je niet in een situatie waarbij je het onderste uit de kan wil halen.

verder wens ik je veel sterkte met het verlies.
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 27 Jul 2014, 14:33

Mijn mening: Ik vind de helft veel hoor.
Als het gewone whisky is in de prijscategorie kaartwhisky en nog bij de reguliere slijters te koop: € 7,50 per fles. Kostbare flessen vind ik aangebroken meer waard, dat hangt dan van de inhoud en winkelprijs af.

groet,
Maarten
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 27 Jul 2014, 14:37

Wauw, heftig verhaal.
Als ik het zo lees zal je vriend het ook fijn gevonden hebben om je daar een plezier mee te doen. Ik zou een bod doen op 1/3 van de waarde (open flessen) en de volle wel naar marktconforme prijzen kopen.
Zijn vrouw zal weinig met de whisky doen en ze zal weten dat jij als liefhebber / whiskyvriend hiermee je verloren vriend nog kunt herdenken..
0 x
Afbeelding

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 27 Jul 2014, 19:37

Het is ook een heel dubbel en vreemd gevoel om straks zijn flessen in mijn huis te hebben staan. Kan dat nog niet goed vatten.

Ik heb toen hij overleden was 's avonds een fles Glenfiddich Age of Discovey open gemaakt die mijn vrouw voor mij gekocht had, maar in feite had hij die gekocht. Mijn vrouw heeft hem daarna geld gegeven, was een verrassing voor me, en mijn vrouw heeft net als zijn vrouw geen verstand van whisky, vandaar dat ze hem gevraagd had.
Afijn, in de avond heel hard "Slainthe Anton!" geroepen met een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen, een glas in de hand. Bizar.

Anton had zeg maar de betere slijterij whisky maar geen topflessen, alles een beetje tussen de 30-80 euro. Wat Flora en Fauna maar ook bv Glenlivet 12 yr en 18yr en dat soort. Hij zat meer in de Islay trouwens, en ik meer in de Speyside.

Nou ja, ik zal na mijn vakantie contact met haar opnemen en eens kijken wat er staat, misschien kom ik hier wat gedetailleerder advies vragen...

Bedankt voor het medeleven en de adviezen, dat waardeer ik zeer.

Erwin
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Jul 2014, 23:22

paps schreef:Nu is mijn vraag dus: hoeveel betaal je nu voor een aangebroken fles? Zeg een fles met een normale waarde van 50 euro die half vol is, wat is die nu dan nog een beetje waard? Als verkoopwaarde zal dat niet veel zijn omdat niet veel mensen aangebroken flessen willen kopen. Maar ik vind het erg moeilijk om dit een beetje goed in te schatten dus wat advies zou ik hier zeker op prijs stellen.

Indien in ik je jouw situatie zitten zou ik 25 € betalen voor een halfvolle fles als de aankoopwaarde 50 € was. Uit respect voor je vriend en zijn weduwe. But that's just me ...
Mijn deelneming.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

sw_reijnders
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 28 Jul 2014, 08:22

johan brugge schreef:
paps schreef:Nu is mijn vraag dus: hoeveel betaal je nu voor een aangebroken fles? Zeg een fles met een normale waarde van 50 euro die half vol is, wat is die nu dan nog een beetje waard? Als verkoopwaarde zal dat niet veel zijn omdat niet veel mensen aangebroken flessen willen kopen. Maar ik vind het erg moeilijk om dit een beetje goed in te schatten dus wat advies zou ik hier zeker op prijs stellen.

Indien in ik je jouw situatie zitten zou ik 25 € betalen voor een halfvolle fles als de aankoopwaarde 50 € was. Uit respect voor je vriend en zijn weduwe. But that's just me ...
Mijn deelneming.

nope not just you.

dat vind ik dus ook.
het is geen vreemde van wie je een aantal flessen overneemt.

dan vind ik 7,50 of 1/3 per fles een beetje schraal gezien deze situatie.
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 28 Jul 2014, 10:32

sw_reijnders schreef:dan vind ik 7,50 of 1/3 per fles een beetje schraal gezien deze situatie.

Heb je het al eens doorgerekend?
Waarde tussen 30 en 80 euro, zeg gemiddeld € 55,=
Alles overnemen, dus niet alleen de krenten uit de pap halen.
20 open flessen; 20 x 55 x 0,5 = € 550,=
4 dichte flessen 4 x 55 = € 220,=
Samen € 770,=

Ga jij 770 euro betalen voor een krat (meest aangebroken) flessen die je zelf niet uitgekozen hebt en mogelijk zelf ook niet zou kiezen? En misschien een aantal nooit zal drinken? Je kunt je geld maar een keer uitgeven, en dat heeft niets met medeleven tonen of schraal doen te maken.
Ik vind de beschreven situatie ook echt schrijnend. Ik hoop dat je dat van me gelooft, maar welbeschouwd is de waarde van een open fles gewoon nul.

groet,
Maarten
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 28 Jul 2014, 11:47

vbreemen schreef: maar welbeschouwd is de waarde van een open fles gewoon nul

Pardon???
De collectie is van zijn vriend, niet van een vreemde. Dus kan hij wel zeker zijn dat er niets mis is met de inhoud van de geopende flessen. Akkoord dat de waarde van een open fles danig zakt en in dit geval is het waarschijnlijk veel natte vinger werk om een correcte prijs voor een open fles te betalen, maar wat jij daar voorstelt dat hij die weduwe moet betalen (7,50 € per aangebroken reguliere fles) stuit mij verschrikkelijk tegen de borst.
0 x

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 28 Jul 2014, 12:11

Tja, dat vind ik dan jammer.
Voor veel mensen is 770 euro erg veel geld, meer dan dat bedoel ik er niet mee.

Ik kan het natuurlijk mis hebben maar wat ik lees uit de eerste mail van paps is dat de weduwe van zijn vriend die open flessen zo mee wil geven, dat paps zich daar bezwaard bij voelt, ervoor wil betalen en niet weet wat te bieden. Zo levert een vriendelijk bedoeld gebaar onzekerheid op aan beide kanten.

Maar ik vind de toon van deze draad de verkeerde kant uit gaan (voel me nogal aangevallen zo) dus stop er mee.

groet,
Maarten
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 28 Jul 2014, 13:56

Dan ben ik blij voor mijn vrouw (en mezelf) dat mijn aangebroken flessen uiteindelijk niet naar jou gaan, maar naar een hele goede vriend.
0 x

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 28 Jul 2014, 15:37

Hallo Johan,

Nu verleid je me toch weer tot een antwoord hierop.
Ik zit helemaal niet te wachten op iemands aangebroken flessen. Niet die van de vriend van paps en ook niet op die van jou!
Er werd om een advies gevraagd over de waarde van aangebroken flessen en dat heb ik naar eer en geweten gegeven.

Paps, ik vind het heel vervelend dat deze discussie zo gekleurd gaat worden. Mijn excuses daarvoor aan jou. Ik leef mee met je verlies en wil je het advies geven om de zaak gewoon een paar maanden of desnoods jaar te laten rusten, nog niets te regelen. Ik heb eerder gehoord dat een weduwe toch geen afscheid kon nemen van een door haar partner zo gewaardeerde verzameling. Emotionele waarde is weer wat anders dan geldelijke waarde, en het spul bederft niet.

groet,
Maarten
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 28 Jul 2014, 16:10

Ok heren, tot hier en niet verder. Ik snap dat het een beladen onderwerp is, maar de vraag van de topicstarter is duidelijk en daar gaat het al minstens 4 posts niet meer direct over.

Verdere niet direct ter zake doende zaken kunnen denk ik beter besproken worden per pb of desnoods in het bar-draadje.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 31 Jul 2014, 16:41

Als je iets terug wenst te doen voor de vrouw omdat je niet gewoon de flessen wil aannemen. Moet dat dan perse geldelijk zijn?
Ik neem aan dat in de loop van de jaren de vrouw van je vriend ook wel meer dan een kennis geworden is? Je kan ze eventueel ook een paar keer uitnodigen voor een etentje? Ruilen voor iets wat zij wel graag drinkt (kratje wijn, flesje champagne...) Of in ruil een paar keer helpen met het gras afdoen (ik zeg maar wat)
Geldelijk kan het moeilijk zijn, maar zo doe je dan toch wat terug...
0 x

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 13 Aug 2014, 23:54

Ik begrijp de reacties wel hoor, ik zit zelf namelijk ook te worstelen met tegenstrijdige gevoelens.

Heel bot gezegd zit ik niet te wachten op zijn Islay verzameling omdat ik een voorkeur heb voor Speyside.
Maar ik wil zijn vrouw ook niet afschepen met een fooi.
Maar aangebroken flessen zijn commercieel gezien inderdaad niet veel waard.
Maar kan ik ook bij elke slok die ik neem van zijn flessen hem eren en herinneren met "Slainthe Anton".
Maar er zitten ook mooie flessen tussen die ik wel hebben wil.
Maar.....Het is delicaat, lastig, tegenstrijdig en complex en dan gaat het ook nog eens over geld.

Soms denk ik wel eens dat ik er beter helemaal van af kan zien omdat ik geen goed gevoel kan krijgen; er is altijd wel iets wat me dwars zit: Heb ik niet te veel betaald voor flessen die ik niet eens wou? Kijkt Anton niet stiekem mee vanaf een wolk hoe ik zijn drank opzuip?

Discussieer gerust verder wat mij betreft. Als de toon maar respectvol blijft. Het kan mij helpen om mijn eigen gedachten te ordenen......
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”