Etiketten (labels) van flessen halen, liefst als één geheel

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Etiketten (labels) van flessen halen, liefst als één geheel

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Feb 2010, 11:22

In het kader van Verzamelen en verzamelingen dact ik aan dit onderwerp.

Ik ben behoorlijk actief geweest met wijn. Nog steeds overigens, maar nog in hoofdzaak qua drinken. In de tachtiger jaren heb ik hele boeken en ordners vol geplakt met etiketten en daarbij proefverslagen geschreven.
Die heb ik nog steeds en het is altijd weer leuk om daarin terug te kijken.
Ik weet niet meer wanneer en waarom ik daarmee gestopt ben maar ik denk dat dit was in de tijd dat ze begonnen "foute" lijm te gebruiken. Het afweken van etiketten was een kwestie van de fles een tijdje in water leggen en dan vielen ze er meestal na een tijdje vanzelf af. Totdat ze een soort Bisonkit of Velpon gingen gebruiken. Toen was het afgelopen met de pret.
Nog wel eens wil ik een bijzonder etiket houden en dan peuter ik het, na weken in warm water, er af met een scherp mesje of plamuurmes. Dan komt het er af als een rimpelmatje dat ik dan min of meer glad strijk en op een papiertje als ondergrond plak. Ziet er niet echt uit maar het is herkenbaar.

Whisky-labels hebben natuurlijk hetzelfde probleem. Lege dozen en flessen bewaren kost wel heel veel ruimte. Etiketten zou een goed compromis kunnen zijn.

En er is licht aan de horizon. Onlangs las ik op een forum over "afweek"-ervaringen van whisky-labels.

Voor een aantal labels is de laatstgenoemde oplossing nog steeds de enige. Een aantal gaat echter eenvoudiger, namelijk i.p.v. afweken in water, dat doen in de heteluchtoven. Vijf minuten op 80° in de oven en een aantal laat dan los.
Sommigen kunnen er al af na 10 minuten in water maar anderen kunnen wel een dag nodig hebben. Dit laatste met het risico op verpulveren of verslijmen.

Wat afhankelijk van de papiersoort ook vaak goed gaat is alléén de bovenste papierlaag er af te trekken. Dan blijft een laagje papier met daaronder de lijm zitten. Als dit gaat wordt het wel dun maar komt het label er ook mooi af.

Het blijft experimenteren omdat het per merk of fles anders kan zijn. Sommige gaan makkelijk en bij anderen lukt het nauwelijks of alleen met veel moeite en dan nog niet mooi.

Een alternatief blijft natuurlijk een foto maken en de vertekening door de bolling op de koop toe nemen. Maar ja een origineel etiket heeft natuurlijk wel wat.

Wederom mijn ervaring is vooral van Wijn-etiketten en maar beperkt met whisky-labels.
Maar om geïnteresseerden behulpzaam te zijn bij deze.

Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en andere suggesties om het doel te bereiken, deel dat dan hier s.v.p.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Etiketten van flessen halen, liefst als één geheel

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Feb 2010, 11:26

De vooruitgang heeft niet stil gestaan op etiketten-gebied.

Bij Wineware zag ik een soort transparante zelfklevende folie. Die plak je ee op en dan trek je (de bovenkant van) het label er zo af.
Iemand hier (whisky)ervaring mee ?

Afbeelding

Om compleet te zijn, dit kost 7,95 Pond per 10 stuks (excl. verzenden).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Etiketten van flessen halen, liefst als één geheel

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Feb 2010, 10:24

Ik herinner me nu dat ik in het verleden (wijn)etiketten op posters heb geplakt.

Ik had allerhande wijn-gerelateerde posters, meestal wijnlanden en regio's. Soms wel 1 x 2 meter.
Daarop plakte ik als patchwork de etiketten en die hing ik dan aan de muur. Stond eigenlijk wel heel leuk.

Moet die dingen vast nog ergens op zolder hebben. Ik zal eens gaan zoeken. Altijd weer een déjà vu...
En dat zou toch aardig zijn als het ook met whisky etiketten gaat.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Etiketten van flessen halen, liefst als één geheel

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Feb 2010, 15:30

Piet schreef:Ik herinner me nu dat ik in het verleden (wijn)etiketten op posters heb geplakt.

Nu kom ik een whisky-versie hiervan tegen en dat ziet er dan zo uit. Wel klein maar het laat de intentie zien.

Afbeelding
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Etiketten van flessen halen, liefst als één geheel

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Feb 2010, 16:38

Ik zal eens gaan experimenteren met de plakfolie / brede plakband en het eraf 'scheuren' van etiketten; heb nog wel wat miniatuurtjes staan waarvan het niet direct erg is of het lukt of niet. Kan btw ook een bierfles gebruiken om te proberen met tape... denk wel dat dat lukt!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Ruval
Senior
Senior
Berichten: 347
Lid geworden op: 11 Dec 2009, 12:30

Re: Etiketten van flessen halen, liefst als één geheel

Ongelezen berichtdoor Ruval » 22 Feb 2010, 11:59

Interessant onderwerp - ook vanuit mijn werk..... ik werk bij één van de grotere drukkerijen
van zelfklevende etiketten in Nederland.

Ik heb zelf nog geen experimenten uitgehaald met het verwijderen van etiketten, maar ga dat
wel doen. Ik kan alleen toevoegen dat wanneer er door de distilleerderij gebruik is gemaakt van
een normaal papier dat verwijderen een groot probleem kan zijn (inderdaad bijna oplossen van
het etikettenmateriaal). Voorheen werd zeker in de wijn en het bier gebruikt gemaakt van een
"nat-sterk" materiaal dat zijn oorspronkelijk vorm behoudt tijdens het afweken.
Vraag is ook of er gebruik is gemaakt van aanlijmetiketten of zelfklevende etiketten. Bij die
laatste zal het etiket zeker ook moeilijker te verwijderen zijn.

De foto met het wijnetiket waarbij met folie wordt gewerkt om het etiket te verwijderen ben ik
nog niet tegengekomen, maar ik zal hier eens te rade gaan.

Groet,
Victor
0 x

jweering
Nieuwkomer
Nieuwkomer
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 Mar 2010, 17:12
Locatie: Eelde

etiketten

Ongelezen berichtdoor jweering » 22 Mar 2010, 21:18

Ik ben begonnen met het sparen van etiketten van whisky flessen, maar deze zitten nogal stevig op de flessen geplakt.
Ik heb al eens geprobeerd de fles gedurende langere tijd in warm water te leggen, ook heb ik geprobeert om de etiket er af te stomen, maar ook dat gaat niet makkelijk.
Heeft iemand een idee hoe je een etiket makkelijk van een fles kunt verwijderen?
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Etiketten van flessen halen, liefst als één geheel

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Mar 2010, 21:37

Hi Jarko,
Anderen waren je reeds voor.
Ik heb je vraag hier naartoe verplaatst, precies in de roos. Onder dezelfde rubriek.
Overigens is de zoekfunctie vrij goed. Als je, in dit geval "etiket" inklopt komt deze er ook uit. Als je weer eens iets zoek want er is al heel veel besproken.
Neemt niet weg dat vragen altijd welkom zijn hoor. IK hoop dat je er wat aan hebt maar het blijft een probleem om ze er heel af te krijgen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2659
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 15 Jul 2012, 17:47

Ik heb alweer een tijdje de The Balvenie Doublewood leeg, en ben nu zover dat de fles in de glasbak is beland.
Maar de koker is eigenlijk te mooi om weg te doen, echter in zijn originele vorm neemt hij ongelukkig veel ruimte in.

Nu dacht ik het te combineren met een oude foto lijst die achter een deur staat te verstoffen.
Sneetje langs de bodem om deze te verwijderen, sneetje over the lengte en dan maar voorzichtig plat rollen.
Persoonlijk denk ik dat een beetje vochtig maken moet helpen tegen rimpelen en bobbelen, maar andere tips hoor ik graag.

Dus voordat ik mijn kunsten 'ter leering ende vermaeck' op een andere koker loslaat dacht ik hier eens te informeren of er iemand is die dit al eens gedaan heeft, en wat de resultaten waren.
Geen ideeën is ook geen probleem, de vakantie komt eraan en dan gaat het hoe dan ook gebeuren. ;)

Een ander 'probleem' is de Blauwe Sherry Classic fles van Bruichladdich...
Voor de volle en lege uitvoering heb ik een (zo goed als) waterdichte methode...
...maar iemand een idee hoe je kan 'zien' hoe het tussentijdse nivo is? :?

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Jul 2012, 18:34

edwinedje schreef:Nu dacht ik het te combineren met een oude foto lijst die achter een deur staat te verstoffen.
Sneetje langs de bodem om deze te verwijderen, sneetje over the lengte en dan maar voorzichtig plat rollen.
Persoonlijk denk ik dat een beetje vochtig maken moet helpen tegen rimpelen en bobbelen, maar andere tips hoor ik graag.


Da's een goed idee! ik denk inderdaad dat natmaken een goed idee is, en verder gewoon een koker die je niet mooi vind als leerobject gebruiken idd.

edwinedje schreef:Een ander 'probleem' is de Blauwe Sherry Classic fles van Bruichladdich...
...iemand een idee hoe je kan 'zien' hoe het tussentijdse nivo is? :?


Eh, klein zaklampje en dan door de hals naar binnen kijken? :D
Laatst gewijzigd door Matti op 15 Jul 2012, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Etiketten (labels) van flessen halen, liefst als één geh

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Jul 2012, 20:49

Ik heb de berichten hierover uit de Bar hierheen verplaatst.

In dit onderwerp staan wat tips en ook een voorbeeld van een label-collage.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2659
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Etiketten (labels) van flessen halen, liefst als één geh

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 19 Jul 2012, 21:19

Piet schreef:Ik heb de berichten hierover uit de Bar hierheen verplaatst.
In dit onderwerp staan wat tips en ook een voorbeeld van een label-collage.

Thanks Piet, maar een label collage is niet mijn ding/doel.
Maar een ieder die dit wel doet, moet dat vooral blijven doen. :goedgedaan

Helaas geen verdere tips...nog een dagje werken en dan vakantie.
Komende week staat in het teken van wat klussen (schuur wordt geplaats) maar moet er wat tijd zijn om dit project aan te pakken.

"Watch this Space for more information"

Die kan even op zich laten wachten omdat ik de tweede week echt op vakantie ben...

"Watch the Olympic Quarter Final Men's Tennis" voor een (drietal) Oranje shirts ergens in een hoek op de tribune. :duimop

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Jul 2012, 09:03

edwinedje schreef:Een ander 'probleem' is de Blauwe Sherry Classic fles van Bruichladdich...
Voor de volle en lege uitvoering heb ik een (zo goed als) waterdichte methode...
...maar iemand een idee hoe je kan 'zien' hoe het tussentijdse nivo is? :?

* Verticale snede maken van 2mm breed over de gehele hoogte van de fles
* Tikken op de fles, misschien dat je iets kan horen
* Hetzelfde als hoe je je olie van de auto peilt
* meten=weten, uitschenken, terug gieten
* Overgieten in je lege Balvenie fles, ohnee, die heb je niet meer
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Thomberry
Senior
Senior
Berichten: 148
Lid geworden op: 29 Okt 2013, 21:19

Re: Etiketten (labels) van flessen halen, liefst als één geh

Ongelezen berichtdoor Thomberry » 10 Nov 2013, 10:46

Ik bewaar nu al een tijdje m'n whisky labels, sommige lukken perfect andere vergaan.
ik heb ervaring dat arbeg labels perfect loslaten met de fohn en niet in water!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: Etiketten (labels) van flessen halen, liefst als één geh

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 10 Nov 2013, 13:28

Ik heb een poos terug ook een poging gedaan om labels te bewaren. Leek me leuk. Schriftje gekocht, alles. Ik ben er 3 dagen mee bezig geweest om de etiketten van een fles Laphroaig 10 en Lagavulling 16 eraf te krijgen. Beiden zijn direct de glasbak in gegaan. Laat maar. Ik heb hitte geprobeerd, vocht, zeep, krabben, niks hielp. Ik hielp alleen die etiketten naar de vernieling. Super frustrerend. Dus als iemand nog een wondertip heeft pak ik deze "hobby" graag weer op. Ik heb nog een mandje met lege flessen staan die nog naar de glasbak moeten dus als ik die etiketten nog van de ondergang kan redden… ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook


Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten