Waterschade in de kelder

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
marco_v
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Waterschade in de kelder

Ongelezen berichtdoor marco_v » 01 Feb 2010, 12:35

Onlangs is er een lekkage geweest in mijn kelderberging van het appartmentengebouw waar ik woon. (niet door mijn schuld) Ik had whiskyflessen inclusief originele dozen in de kelder opgeslagen. Heeft iemand ervaringen met hoe de hoogte te bepalen is van een verzekeringsbedrag? (de whisky is wel goed, maar de "verzamelwaarde" is door het verlies van de dozen natuurlijk nu nihil)

Het gaat onder meer om de Bowmore 1990 (sherry casked) en 1992 (wine matured) en een set van Johnnie Walker 20cl flesjes die helemaal onder water gestaan heeft.
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: waterschade in de kelder

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 01 Feb 2010, 12:43

Bij de whiskyauction in Dld kun je ook de resultaten terugzien van afgelopen veilingen tot en met 2005.
Daar zal jouw fles best wel een keer tussen staan.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Waterschade in de kelder

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Feb 2010, 12:56

Welkom op het forum Marco.

Met een beetje zoeken op het Internet moet je de huidige waarde goed kunnen bepalen. Ik zou eerst even kijken bij de bekendere Nederlandse whiskyslijters zoals die in de geclassificeerde lijsten staan. De Koning, Van Zuylen, Verhaar, Van Wees en dat soort grote jongens.

De crux zal hem er vooral in zitten de "restwaarde" te bepalen om zo tot de vergoeding door de verzekering te komen.
Als ze lang onder water hebben gestaan kun je wellicht verdedigen dat ze "niet meer te zuipen zijn" !!! Dat is mede afhankelijk van de sluiting. Een kurk kan doorlaten een schroef-dop meestal niet.

Als ze maar kort in aanraking zijn geweest met water en het vooral esthetisch is dan zal de restwaarde hoger liggen. Hoe hoog :Scratch

In alle gevallen zou ik hem nog zeker minimaal proberen voor dat je iets weg gooit. De kans dat hij ook echt niet meer te drinken is lijkt me nihil.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

marco_v
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor marco_v » 01 Feb 2010, 14:19

hoi Piet,
het probleem is inderdaad de 'restwaarde'. De nieuwprijzen kan ik nog wel opzoeken, maar ik kan me voorstellen dat de verzekering geen nieuwprijs vergoedt als de whisky zelf nog goed is en alleen de verpakking is aangetast. Als iemand nog een tip over de restwaardebepaling heeft, dan hoor ik het graag.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Feb 2010, 14:33

Ja, gezocht: Ervaringsdeskundige zullen we maar zeggen.

Overigens moet je met...."niet meer te zuipen zijn" .... ook oppassen.
De kans is dan zeer reëel dat je ze in moet leveren om de verzekeringsgelden te krijgen. Afhankelijk van hoeveel dat is en welke whiskies het zijn wil je ze wellicht toch wel houden en dan kun je alsnog het schip in gaan.
Al is het maar dat verzekeringsagenten ook vaak liefhebbers zijn ! Ze zullen dan niet zeggen: "gooit u ze zelf maar weg !"
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 01 Feb 2010, 14:49

Welkom Marco!
Vervelend dat de flessen onder hebben gestaan.
Ik zou zeggen, gewoon een paar vrienden uitnodigen en een waterschade proeverij houden! :D. De "jonge" Bowmores en JW setjes zullen toch niet heel snel in waarde gaan stijgen.
0 x
Life is too short to drink bad whisky

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 01 Feb 2010, 16:58

Hallo Marco,

Ik geef je weinig kans. Als je een verzameling hebt die echt de moeite waard is, kun je die apart verzekeren met een kostbaarhedenverzameling, net zoals met sieraden. Dan doe je een waardebepaling vooraf met een indexering. Mocht je zo'n verzekering niet hebben, dan wordt het heel lastig, want de whisky is ws. nog goed en voor verpakkingen alleen is de verzamelmarkt niet zo groot en derhalve zijn verpakkingen op zich niet zoveel waard. Het goede nieuws is dat je whiskies zonder verpakking, mits ongeopend, hun waarde wel behouden en wellicht kunnen sommige in de toekomst nog gaan stijgen.

Sterkte en succes met de afwikkeling,
MacOffringa
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”