Imago van alcoholische dranken als Whisk(e)y, Sherry, Port, etc

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
JayDie
Moderator
Moderator

Imago van alcoholische dranken als Whisk(e)y, Sherry, Port, etc

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Dec 2009, 08:47

Uit het topic Rijpen en finishings, welke zijn er ?
Jock schreef:Als je het woord "sherry" in gezelschap zegt, denkt iedereen aan een oude tante op zondagmiddag.

:hoera haha! Dat was ook waar ik al eerste aan zou denken
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Imago van alcoholische dranken als Whisk(e)y, Sherry, Port,

Ongelezen berichtdoor Jock » 23 Dec 2009, 11:53

JayDie schreef:Uit het topic Rijpen en finishings, welke zijn er ?
Jock schreef:Als je het woord "sherry" in gezelschap zegt, denkt iedereen aan een oude tante op zondagmiddag.

:hoera haha! Dat was ook waar ik al eerste aan zou denken

Het wordt tijd dat ik er een blog aan wijdde. Sherry is een van de meest ondergewaardeerde pracht producten van de wijnwereld. Er is zoveel over te weten en genieten. Van kurkdroog tot mierzoet het is een product dat met zorg en vakmanschap wordt bereid.
Wat jammer nou dat de makers ervan vergeten waren om te blijven marketen. Jonge mensen kunnen het niet waarderen vanwege de image. Laatst waren mijn dochters weer op bezoek. Zij vroegen om een glaasje Port met stilton kaas en crackers. Ik schonk hen stiekem een glaasje Jerez PX in. Ineens zei mijn oudste dochter, "dat vind ik de lekkerste Port die ik in tijden heb gehad". En dat terwijl ze eerder zei geen Sherry te lusten. Zij was verbaast toen ik haar de fles liet zien. Nu vraagt ze telkens om de sherry.
We worden zo vaak beinvloed door image. Ook single malt whisky had 25 jaar geleden een vreselijke image onder jonge mensen onder de 35. Als ik toen erover begon zei men dat ik nipte aan een oudemans drankje. Nu is SMSW de image van een oude man in pantoffels voor de kachel met pijp ontgroeid. Maar alleen maar door slimme marketing. Sherry moet dat ook doen. Het is Port redelijk gelukt om uit de dip te komen. Mijn hoop voor sherry en daardoor ook voor sherry whisky finishes is dat zij dat ook doen.

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Imago van alcoholische dranken als Whisk(e)y, Sherry, Port,

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Dec 2009, 13:16

Nu dit wel een interessant onderwerp wordt heb ik er even een nieuw onderwerp van gemaakt.

Jock schreef:Sherry: Jonge mensen kunnen het niet waarderen vanwege de image.

Jock, moet ik mezelf nu niet meer rekenen tot de jonge mensen, of scheer je gewoon iedereen onder een bepaalde leeftijd over dezelfde kam :nono Haha! Ik had het er in Leiden met Piet over: Sherry. In veel whisky komt de geur en smaak van sherry naar voren, maar hoe herken je dat als je zelf nog nooit sherry hebt gehad... :Scratch Ik vroeg toen aan Piet welke sherry hij me zou aanraden. Ik weet van een bezoek bij Jock dat ik niet van droog houd (dat was droge wijn, Jock, die je me liet proeven nav "Wat is droog"?). Uiteindelijk ben ik op basis van beschrijvingen bij een bepaalde sherry uitgekomen:
Cream Sherry: meestal een mengsel van Oloroso en Pedro Ximénez. Smaakt naar noten en rozijnen met een fluweelzoete smaak. Heeft een zeer bruine kleur met 15,5%-20% alcohol. Goed te combineren bij nagerechten met chocola

Bron: Wikipedia

Het Oloroso sprak me wel aan, daar je dit ook vaak bij Whisky tegenkomt. Ik heb toen een fles Osborne Cream Sherry gekocht (misschien te vergelijken als toen ik begon met whisky, met een Johnnie Walker Red Label qua prijs / kwaliteit? Ik weet het (nog) niet; m'n eerste sherry; nog geen vergelijkingsmateriaal). Duidelijk herkenbaar is de geur en smaak van rozijnen. Ik kan het mooi omschrijven als "de rozijnen / krenten die je ruikt en proeft in een krentenbol". Mierzoet dat spul! Mooi donker van kleur.
Jock schreef:We worden zo vaak beïnvloed door image. Ook single malt whisky had 25 jaar geleden een vreselijke image onder jonge mensen onder de 35. Als ik toen erover begon zei men dat ik nipte aan een oudemans drankje. Nu is SMSW de image van een oude man in pantoffels voor de kachel met pijp ontgroeid.

Ik denk dat wanneer je mensen vraagt die niets met whisky hebben ze nog zullen zeggen dat dat voor oude mannen met snorren is :-P

Opzich leuk om te doen... Je noemt een drank en gelijk daarna moet je een 'groep mensen' opnoemen die bij je binnenkomt waarmee je die drank associeert. Breezer: (minderjarige) jeugd, Whisky: oude mannen, Sherry: oude tantes, Bier: (feest)boeren, Likeurtjes: dames, etc...

Achja... als je iemand maar in een hokje kan stoppen he... zo zijn we! :Tongue
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 23 Dec 2009, 15:56

en wat te denken van het Solera-systeem dat nu alweer geruime tijd door Glenfiddich wordt toegepast. Komt ook uit de sherry industrie.
Ik zeg overigens regelmatig chérie tegen Becky. Zullen we voor een nieuwe spelling gaan? 8-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Dec 2009, 19:21

Hi Hans, Jock was je voor met solera.

Zie viewtopic.php?f=19&t=212&start=10#p2033
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 23 Dec 2009, 19:52

Sherry PX Monteagudo Delgado Zuleta
Zalig spul.
Dus daarna ook maar weer eens gewone sherry geprobeert (want misschien is mijn smaak veranderd in loop der jaren )
Maar na 2 slokken toch door de gootsteen gegoten.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Dec 2009, 20:41

Ah, eindelijk een site gevonden met een prijs voor de door Bas genoemde Sherry: Sherry PX Monteagudo Delgado Zuleta. Ca. 30 euro per fles.

Dat is toch een heel andere prijs dan een fles Osborne van ca. 3 - 4 euro... :HitHead

Ik kwam erg veel sites tegen die er bijna hetzelfde uitzagen als die jphorecawijnen site... palmesteynwijn.nl, tamiswijnen.nl, etc... Typisch... :Scratch
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 24 Dec 2009, 17:40

Sherry PX Monteagudo Delgado Zuleta heb ik toevallig in huis. Wat is dat toch een heerlijke sherry. Ik hou erg veel van de zoete PX zeker samen met Stilton kaas of Dana Blue
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Jan 2010, 20:56

Jock, de sherries die je toont in je nieuwste blog; wat kosten deze nu zo? Ik heb een tijdje terug (zoals hieronder te lezen) een fles Sherry van Osborne gekocht. Deze kom je (zelfs in de supermarkt) tegen voor ca. 3.50 - 5 euro. Wat vind jij van dit merk / deze sherries? Zijn die volgens jou te vergelijken met een Johnnie Walker Red Label, maw: een sherry waarmee je begint, maar later als "niet drinkbaar" beschouwt?
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 04 Jan 2010, 21:50

JayDie schreef:Jock, de sherries die je toont in je nieuwste blog; wat kosten deze nu zo? Ik heb een tijdje terug (zoals hieronder te lezen) een fles Sherry van Osborne gekocht. Deze kom je (zelfs in de supermarkt) tegen voor ca. 3.50 - 5 euro. Wat vind jij van dit merk / deze sherries? Zijn die volgens jou te vergelijken met een Johnnie Walker Red Label, maw: een sherry waarmee je begint, maar later als "niet drinkbaar" beschouwt?

Dit is een goed vergelijking John. Maar gaat niet altijd op. De kleine fles (50cl) Olorosso waar ik uit schonk was €8. Maar dan wel een Solera type. De PX die ik had van Cedro was €10+/- en de andere Golden Amorosso was een cheapo van de Sligro. Maar die cheapo is best lekker. Het is met Port net zo. Soms kom je een vintage tegen die erg lekker is en duur. Andere keren is duur niet altijd lekker.
De grote merken sherry Osborne en Sandyman Cream sherry is inderdaad prima te drinken door de zoetheid, maar niet echt complex
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Jan 2010, 21:59

Die prijzen vind ik wel meevallen. Klopt dat duurkoop niet altijd goedkoop is. Geldt voor alles.
Jock schreef:De grote merken sherry Osborne en Sandyman Cream sherry is inderdaad prima te drinken door de zoetheid, maar niet echt complex

Ik heb een fles Osborne Cream gekocht: inderdaad duidelijk rozijnen en zoet, wat notig, maar verders inderdaad niet meer. Wel lekker.
Jock schreef:Het is met Port net zo.

In de supermarkt zie ik ook verschillende port's. Wat adviseer je voor een niet-kenner? Op wikipedia is wat info te vinden, in de winkel zag ik het al en ik hoorde jou er ook over: Tawny. Ken d'r niks van. In het achterhoofd houdend dat ik wijn niet echt lekker vindt (laatste nog witte geprobeerd en rose).
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Jan 2010, 11:35

JayDie schreef:Die prijzen vind ik wel meevallen. Klopt dat duurkoop niet altijd goedkoop is. Geldt voor alles.

Als je malt whisky prijzen gewend bent ! Wat in dit kader niet onbelangrijk is, is dat je sherry niet al te lang open moet laten staan. Een paar weken in de ijskast is geen probleem.
JayDie schreef:In de supermarkt zie ik ook verschillende port's. Wat adviseer je voor een niet-kenner? Op wikipedia is wat info te vinden, in de winkel zag ik het al en ik hoorde jou er ook over: Tawny. Ken d'r niks van. In het achterhoofd houdend dat ik wijn niet echt lekker vindt (laatste nog witte geprobeerd en rose).

Hoewel wijn en port beide voor 100% van druiven worden gemaakt zijn ze verder wel heel verschillend.
Mijn voorkeur gaat uit naar "ruby". Goedkopere port is altijd een blend van meerdere oogst-jaren en meerdere wijngaarden. Net als een blended whisky eigenlijk.

Voor wat meer karakter kies ik meestal voor een vintage (een oogstjaar dus). Een "late bottled" vintage ligt langer op vat, heeft daardoor wat meer finesse en geen depòt. Een Quinta of Single Quinta is afkomstig van één wijngaard en kan weer wat karakteristieker zijn.

Mijn advies: Ik zou eens een Late bottled vintage proberen van een jaar of tien oud. De bekende huizen zijn nooit slecht. Die heb je in alle prijsklassen. Bij een grootgrutter soms vanaf € 10. Er zijn ook 0,5 l flesjes.
Lekker als een slaapmutsje maar nog lekkerder bij de kaas als afsluiting van een diner.

Ook port is geopend maar beperkt houdbaar en gaat harder achteruit dan sherry !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”