Maat-, Doseerschenkers, schenktuitjes en andere schenkers
- MichelC
- Top bijdrager

Maat-, Doseerschenkers, schenktuitjes en andere schenkers
Om simpel te beginnen:
1. Gebruik je een schenktuitje of doseerschenker om je whisky in te schenken?
2. Welke en waarom?
3. Fijn, onding of onzin?
4. welke schenker zeker niet?!
Ik ben benieuwd wat de ervaringen en meningen zijn.
1. Gebruik je een schenktuitje of doseerschenker om je whisky in te schenken?
2. Welke en waarom?
3. Fijn, onding of onzin?
4. welke schenker zeker niet?!
Ik ben benieuwd wat de ervaringen en meningen zijn.
Laatst gewijzigd door MichelC op 22 Feb 2013, 14:06, 9 keer totaal gewijzigd.
0 x
Re: Maat-, Doseerschenkers, schenktuitjes en andere schenker
Ik gebruik het niet. Ik heb het ooit gekocht en een paar keer gebruikt, maar om 's avonds voor mezelf een dram uit te schenken vind ik het niet makkelijk. Zonder die attributen is het makkelijker om een kleine dram of een goeie geut uit te schenken.
Voor op tastings met meerdere deelnemers lijkt het me wel makkelijk, omdat je dan je fles mooi moet verdelen onder de verschillende mensen. Het is dan makkelijk om op korte tijd veel glaasjes te vullen met exact 2 CL whisky.
Maar voor mezelf in privé-gebruik, liever niet.
Voor op tastings met meerdere deelnemers lijkt het me wel makkelijk, omdat je dan je fles mooi moet verdelen onder de verschillende mensen. Het is dan makkelijk om op korte tijd veel glaasjes te vullen met exact 2 CL whisky.
Maar voor mezelf in privé-gebruik, liever niet.
0 x
- MichelC
- Top bijdrager

ik bedoel idd. tijdens prive gebruik, op evenemten heb ik ze idd. gezien.
maar bv. i.v.m. druppelen, dat je niet morst het zij door een fles met onhandige opening oid., druppels langs de fles naar beneden, kringels op tafel.
maar bv. i.v.m. druppelen, dat je niet morst het zij door een fles met onhandige opening oid., druppels langs de fles naar beneden, kringels op tafel.
0 x
Soms, maar eigenlijk heb ik deze voor cocktails, hoewel je er prima 25ml whisky mee kan afmeten.
- Bijlagen
-
- maatbeker.jpg (589.43 KiB) 6996 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Otje op 21 Feb 2013, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Jep, ik heb een schenktuitje van VacuVin.
Deze, om precies te zijn:

Echt ideaal, helemaal om een kleine dram in te schenken. Je kunt nu heel precies iets inschenken. En nooit meer last van morsen! Hij past niet op álle flessen, maar wel op de meeste.
Ik gebruik hem niet altijd, maar wel heel vaak.
Deze, om precies te zijn:

Echt ideaal, helemaal om een kleine dram in te schenken. Je kunt nu heel precies iets inschenken. En nooit meer last van morsen! Hij past niet op álle flessen, maar wel op de meeste.
Ik gebruik hem niet altijd, maar wel heel vaak.
0 x
Voor whisky gebruik ik eigenlijk nooit zoiets mede omdat ik na inschenken direct de kurk of dop weer op de fles doe.
Doseren doe ik dan visueel
De uitzondering is inderdaad als ik voor een VBT nauwkeurig moet werken en de aantallen groot zijn.
Doseren doe ik dan visueel
De uitzondering is inderdaad als ik voor een VBT nauwkeurig moet werken en de aantallen groot zijn.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Piet schreef:Voor whisky gebruik ik eigenlijk nooit zoiets mede omdat ik na inschenken direct de kurk of dop weer op de fles doe.
Ik ook, maar voor het schenken gebruik ik dan zo'n schenktuit. Handig, hoor
0 x
ElwinB schreef:Ik ook, maar voor het schenken gebruik ik dan zo'n schenktuit. Handig, hoor
Open , erop, ... er af, dicht,...Open , erop, ... er af, dicht,... neen dat gaat me net iets te ver... Bij wijn doe ik dat wel maar die gaat dan ook meestal in een keer leeg. Voor één glaasje wijn "eigen gebruik" doe ik er ook geen tuit op

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Voor een VBT kan ik het me voorstellen, maar als ik samples voor iemand maak, vul ik het flesje en klaar. Geen schenker, maatbeker, whatever, gewoon met een trechtertje.
Enne... voor de private-dramming-sessions waarom zou ik dan precies x cl in m'n glas willen...
Autistisch trekje
Wel ooit voor die irritante (maar mooie) fles van Nikka from the Barrel een schenktuit gekocht, omdat er anders meer naast het glas ging dan erin (of drink uit de fles...)
Enne... voor de private-dramming-sessions waarom zou ik dan precies x cl in m'n glas willen...
Autistisch trekjeWel ooit voor die irritante (maar mooie) fles van Nikka from the Barrel een schenktuit gekocht, omdat er anders meer naast het glas ging dan erin (of drink uit de fles...)
0 x
Ik gebruik ze ook niet. Vind het eerder lastig dan dat het voordeel heeft. Morsen doe ik nooit, gewoon glaasje schuin houden en voorzichtig inschenken en het gaat goed.
Kan me wel voorstellen dat het op proeverijen wel gebruikt wordt!
Kan me wel voorstellen dat het op proeverijen wel gebruikt wordt!
0 x
JayDie schreef:Voor een VBT kan ik het me voorstellen, maar als ik samples voor iemand maak, vul ik het flesje en klaar. Geen schenker, maatbeker, whatever, gewoon met een trechtertje.
Enne... voor de private-dramming-sessions waarom zou ik dan precies x cl in m'n glas willen...Autistisch trekje
Wel ooit voor die irritante (maar mooie) fles van Nikka from the Barrel een schenktuit gekocht, omdat er anders meer naast het glas ging dan erin (of drink uit de fles...)
Soms heb ik wel van die autistische trekjes...uit budgettaire overwegingen(?) precies 28 drammetjes uit een fles willen halen, alleen hou ik dat nooit geen 28 maatjes lang vol.
En als je regelmatig schenkt in hetzelfde glas weet je ook wel hoeveel erin gaat.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Otje schreef:
Soms heb ik wel van die autistische trekjes...uit budgettaire overwegingen(?) precies 28 drammetjes uit een fles willen halen, alleen hou ik dat nooit geen 28 maatjes lang vol.En als je regelmatig schenkt in hetzelfde glas weet je ook wel hoeveel erin gaat.
28, wow. Ik weet dat 25ml de officiele maat is maar ik vind dat zelf toch altijd wel erg weinig hoor
Ik haal meestal iets van 12 tot 15 drams uit een fles dus bij mij gaan ze meer richting de 50 - 60ml 
1 x
- MichelC
- Top bijdrager

Ik zit een de andere kant van het spectrum, ik heb het wel eens bijgehouden en haal zeker 30 drams uit een fles 
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- totalatool
- Forum goeroe

Matti schreef:Ik zit een de andere kant van het spectrum, ik heb het wel eens bijgehouden en haal zeker 30 drams uit een fles
Ik vermoed dat ik ook eerder richting 30 dan 15 ga. Ik zal m'n gemiddelde dram eens meten als ik vanavond iets inschenk.
Zo'n schenktuitje lijkt me echt teveel gedoe. Niet alleen moet je dat dingetje erop zetten en weer eraf halen, maar je moet het ook na elke keer gebruiken weer afwassen en -drogen.
0 x
Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”