Zoveel whisky drinken, waar doe je het voor ?

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Piet
Moderator
Moderator

Zoveel whisky drinken, waar doe je het voor ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Dec 2009, 15:15

Als iemand zich bijvoorbeeld bij het thuisfront nog eens moet verantwoorden voor die hoge whiskyrekening dan kan dit misschien soelaas bieden.

Op alcohol en gezondheid lees ik:
Ook bij zware alcoholconsumptie minder risico op hart- en vaatziekten.

.....bij mannen die tot ½ glas alcoholhoudende drank per dag drinken kwam 35% minder HVZ vaatziekten voor dan bij 'nooit-drinkers', bij mannen die 0,5 – 3 glazen dronken kwam 51% minder HVZ voor, bij mannen die 4 -9 en meer dan 9 glazen per dag meer dronken werd respectievelijk 54% en 50% minder HVZ geconstateerd.

De reden dat er bij vrouwen geen associatie is gevonden heeft volgens de Spaanse onderzoekers voornamelijk te maken met het kleine aantal hart- en vaatziekten dat zich in de onderzoeksperiode bij de vrouwen in de onderzoeksgroep heeft voorgedaan.

Matige alcoholconsumptie ook gunstig voor mannen met hoge bloeddruk.

Bij uitsplitsing naar hun drinkgedrag bleek dat bij de groep mannen die 1-4 glazen per week drinkt, 5% méér hartaanvallen voorkwam dan bij de groep die minder dan 1 glas per week drinkt. Bij de groep die 5-7 glazen per week drinkt kwam 22% minder hartaanvallen voor, en bij de groep die meer dan 8 glazen per week drinkt kwam 43% minder hartaanvallen voor dan bij de groep mannen die minder dan 1 glas per week drinkt. Soortgelijke resultaten werden gevonden voor angina pectoris en het totaal aan hart- en vaatziekten.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Zoveel whisky drinken, waar doe je het voor ?

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 11 Dec 2009, 08:52

Nu nog een onderzoek naar de stress van je vrouw als ze net de rekening heeft geopend terwijl jij rustig op de bank van je whisky zit te genieten. ;)
Afbeelding
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Dec 2009, 09:00

Piet schreef:Bij uitsplitsing naar hun drinkgedrag bleek dat bij de groep mannen die 1-4 glazen per week drinkt, 5% méér hartaanvallen voorkwam dan bij de groep die minder dan 1 glas per week drinkt. Bij de groep die 5-7 glazen per week drinkt kwam 22% minder hartaanvallen voor, en bij de groep die meer dan 8 glazen per week drinkt kwam 43% minder hartaanvallen voor dan bij de groep mannen die minder dan 1 glas per week drinkt. Soortgelijke resultaten werden gevonden voor angina pectoris en het totaal aan hart- en vaatziekten.

Dus of ik moet minder dan 1 glas per week drinken of meer dan 4? :Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

p_froes
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor p_froes » 11 Dec 2009, 11:55

Tja en dan hebben we het alleen over hart- en vaatziekten....
0 x
Life is too short to drink bad whisky

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Dec 2009, 15:35

KSB66 schreef:Nu nog een onderzoek naar de stress van je vrouw als ze net de rekening heeft geopend terwijl jij rustig op de bank van je whisky zit te genieten. ;)

Als mijn vrouw in de stress schiet neem ik er nog een. Dat is dan die whisky die zij zou moeten nemen om te kalmeren maar die ze absoluut niet aan gaat raken.

JayDie schreef:Dus of ik moet minder dan 1 glas per week drinken of meer dan 4?

Je moet even het hele artikel lezen John. Dit gaat over een subgroep met hoge bloeddruk.

Bij aanvang van het meer dan 20 jaar lopende onderzoek had een subgroep van 5164 een te hoge bloeddruk (systolische druk boven 140 mm Hg, diastolische druk boven 90 mm Hg).
Vervolgens gingen zij na wie van deze subgroep in de loop der tijd last kreeg van hart- en vaatziekten en in hoeverre er een relatie te vinden was met hun alcholconsumptiepatroon.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Dec 2009, 15:50

Piet schreef:...die ze absoluut niet aan gaat raken.

Same here: blijft er alleen maar meer voor mij over :lol: (en er is altijd een BOB)
Piet schreef:
JayDie schreef:Dus of ik moet minder dan 1 glas per week drinken of meer dan 4?

Je moet even het hele artikel lezen John. Dit gaat over een subgroep met hoge bloeddruk.

Ah, ok, geldt niet voor mij, maar dan toch 'grappig' dat je minder dan 1 of meer dan 4 glazen moet drinken in die groep.
Piet schreef:een te hoge bloeddruk (systolische druk boven 140 mm Hg, diastolische druk boven 90 mm Hg).

Eh... schoenmaker, leest... ik pas! :Tongue
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”