Pagina 1 van 1

Hoe een (gebruikt) sampleflesje schoon te maken?

Geplaatst: 03 Sep 2012, 13:13
door edwinedje
Bij gebrek aan een geschikte locatie...

Hoe een sample flesjes schoon te maken, danwel hoe weet je dat ze schoon zijn.

-In geval van die blauwe van de HWF-VBT1.
Gewoon in de vaatwasser? Is de hals wel groot genoeg om echt schoon te worden, of gewoon zoals hieronder.

Ik heb een grotere variant Link.
Tweede rij 1e en 2e Kolom. De Talisker is leeg en had nog een goede reuk over zich.
Na herhaalde malen op de hand omspoelen, eerst met en daarna zonder sop, is de geur weg.
Maar istie dan ook schoon genoeg om er een Tomatin voor een Collega in te gieten?

Simpel vraagje, maar heeft het ook een simpel antwoord?

:Slainte

Re: Hoe een sampleflesje schoon te maken?

Geplaatst: 03 Sep 2012, 14:04
door totalatool
edwinedje schreef:Na herhaalde malen op de hand omspoelen, eerst met en daarna zonder sop, is de geur weg.
Maar istie dan ook schoon genoeg om er een Tomatin voor een Collega in te gieten?

Dit is wel precies wat ik doe. Gewoon half met warm water vullen, dop erop en flink schudden. Dat enkele malen herhalen.
De dop en schroefdraad van de fles moet je nog wel een keer of wat apart naspoelen.
Vervolgens flink uitschudden zodat je zoveel mogelijk water eruit krijgt, dan een dagje laten staan zodat hij helemaal droog is, en dan vullen met iets nieuws.
Ik zou nooit een vaatwasser overwegen, ik wil het risico niet lopen dat er zeepresten in mijn samples terechtkomen.

Re: Hoe een sampleflesje schoon te maken?

Geplaatst: 03 Sep 2012, 17:54
door edwinedje
totalatool schreef:Dit is wel precies wat ik doe. Gewoon half met warm water vullen, dop erop en flink schudden. Dat enkele malen herhalen. ---8<---


Thanks.

Dan nog maar wat schudden, dacht zojuist in de verte nog wat te ruiken :(

:Slainte

Re: Hoe een (gebruikt) sampleflesje schoon te maken?

Geplaatst: 03 Sep 2012, 19:34
door Piet
totalatool schreef:
edwinedje schreef:Na herhaalde malen op de hand omspoelen, eerst met en daarna zonder sop, is de geur weg.
Maar istie dan ook schoon genoeg om er een Tomatin voor een Collega in te gieten?

Dit is wel precies wat ik doe.
Gewoon half met warm water vullen, dop erop en flink schudden. Dat enkele malen herhalen.
De dop en schroefdraad van de fles moet je nog wel een keer of wat apart naspoelen.
Vervolgens flink uitschudden zodat je zoveel mogelijk water eruit krijgt, dan een dagje laten staan zodat hij helemaal droog is, en dan vullen met iets nieuws.
Ik zou nooit een vaatwasser overwegen, ik wil het risico niet lopen dat er zeepresten in mijn samples terechtkomen.

Zo doe ik het ook. Ik zal nooit zeep gebruiken.
En soms laat ik de dop nog wat langer in of met water staan. Afhankelijk van de sluit-pad blijft daaraan vaak het langs een geur hangen. Eventueel wip ik dat ding er even uit.

edwinedje schreef:Dan nog maar wat schudden, dacht zojuist in de verte nog wat te ruiken

Inderdaad is het zeker met peated whiskies iets dat je moet herhalen... soms na een paar dagen nog eens.

Re: Hoe een (gebruikt) sampleflesje schoon te maken?

Geplaatst: 03 Sep 2012, 20:38
door liefmans
klein scheutje ammoniak doet wonderen, verdampt trouwens volledig weg uit het sampleflesje na een paar uur of een daagje naar gelang hoe warm de omgeving is.

Re: Hoe een (gebruikt) sampleflesje schoon te maken?

Geplaatst: 03 Sep 2012, 20:44
door Piet
Uit "Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?"
Piet schreef:
JayDie schreef:De cap, de dop, was aan de zijkant gebroken, daardoor leeg gelekt. Zie: http://twitpic.com/aonhli

Okay ! Was ik al bang voor met die dopjes. Daarom heb ik voor de HWF VBT flesjes ook voor wat zachter plastic gekozen.
Het lijkt er op dat die niet stuk te draaien zijn.... O ooo even afkloppen 8-)

Los van het feit dat dit op de foto dus een dopje is dat kan scheuren of breken door (té) strak aandraaien is het er ook een waar whisky in kan gaan zitten die er niet uit gaat zonder het sluitdopje te verwijderen.

Re: Hoe een (gebruikt) sampleflesje schoon te maken?

Geplaatst: 03 Sep 2012, 21:25
door JayDie
Uitkoken met water en soda. Goed naspoelen. Flesje en dop open laten drogen.

Sinds we een vaatwasser hebben ook daarin geprobeerd en dat gaat goed. Dan stoomt hij soort van uit Flesje op de kop erin.

In dopjes blijft geur vaak hangen. :(

Re: Hoe een (gebruikt) sampleflesje schoon te maken?

Geplaatst: 04 Sep 2012, 14:14
door pim
Hmm, bij mij is het eerst afwassen, met sop en heet water gevuld ongeveer een week laten staan, omspoelen en de vaatwasser in, daarna met warm en daarna koud water afspoelen en laten drogen.
pascal