hmm, voor mezelf is dit geen moeilijke. Ik reken uit tot wat ik kan uitgeven zonder in het rood te gaan... wel gemakkelijk, wij zijn late dertigers zonder kinderen, met een eigen huis en wagen, en lage afbetalingen hiervoor. Dus blijft er snel al wel wat over. De gevolgen kun je zien in het daarvoor passende topic.
al merk ik wel dat ik momenteel hemel en aarde beweeg om meer budget los te krijgen. Dus al eens wat ouds verkopen, wat bier van de hand doen (ik was het trouwens beu dat dit zoveel plaats innam), een kistje sigaren verkopen. Zorgt er al gauw voor dat ik mijn budget kan verdubbelen! Maar dat is natuurlijk van voorbijgaande aard...
Mijn vriendin lust het enorm, maar wil toch vooral dat ik wat meer ga sparen (al vind ik dan weer dat we de laatste tijd wel heel erg veel gespaard hebben voor een nieuwe kast, koelkast, enz).
ik vind de beginperiode van zo'n nieuwe passie best wel moeilijk. De keuze is te groot, je wil al het nieuwe proeven, je wil niet te laat zijn om nog eens zo'n port ellen te kopen, of een oude caperdonich. Je lust die coal-smoke heel erg graag, maar je merkt dat een oude Banff of Longmorn toch al gauw heel wat moet kosten... Je wil die proeven ook, maar je hebt in het begin uiteraard wat minder flessen, waardoor die gemakkelijker leeg geraken. Die moet je ook aanvullen. En ik ben altijd een drinker/roker/verzamelaartype geweest, dus moet ik ook een paar flessen hebben om aan de kant te zetten voor later. Wat ook weer geld kost.
Lastig, geen miljonair zijn

Ik merk dus dat ik moeite heb met mijn budget. Ik bestel te veel momenteel, zowel in hoeveelheid als in prijs. Maar ja, passie is soms niet te controleren