Hoe om te gaan met je whisky-budget ?

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Piet
Moderator
Moderator

Hoe om te gaan met je whisky-budget ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Nov 2011, 12:32

Uit Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen
totalatool schreef:...Ik heb ze helaas nog niet uitgepakt, ik heb m'n vriendin namelijk nog niet durven zeggen dat ik alweer geld heb uitgegeven aan drank. :oops: (tips op dat vlak zijn overigens welkom, haha)

Zakgeld. Of whiskybudget zo je wilt 8-)

Prik een bedrag dat je kunt/wilt missen voor het doel. Ook voor je vriendin natuurlijk zodat het geen scheve gezichten geeft. Dan hebben jullie alle twee een (virtueel) potje om zelf uit te geven aan wat je maar wilt.

P.s. Dit werk waarschijnlijk alleen als je een vaste relatie hebt dan wel gehuwd bent :o
Je moet je er dan ook wel aan houden en alleen echte extra's toevoegen (b.v. verjaardag). Niet in het rood gaan dus inderdaad soms zul je moeten sparen tot er weer voldoende in zit.

Gerelateerd: Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

dmace
Senior
Senior

Re: Hoe om te gaan met je whisky-budget ?

Ongelezen berichtdoor dmace » 03 Mar 2012, 19:12

totalatool schreef:Ik heb ze helaas nog niet uitgepakt, ik heb m'n vriendin namelijk nog niet durven zeggen dat ik alweer geld heb uitgegeven aan drank. :oops: (tips op dat vlak zijn overigens welkom, haha)

Budget is een goede, maar zorgen dat je iets haalt wat zij lekker vindt, en dat jij die boodschappen doet.
Een goede slijter, die ook de smaak van je vrouw/vriendin kent, helpt daarbij natuurlijk ook.
En Samples zijn natuurlijk altijd verstandiger dan hele flessen. Zo kun je je goed oriënteren wat je lekker vindt, en daarmee bespaar je ook weer geld. :gnif
De vergelijking met haar hobbies/"verslavingen" (vooral die geld kosten) werken ook vaak goed. :oops:
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 03 Mar 2012, 20:20

Ik bind mezelf nooit aan een bepaald budget. Maar ik heb ook geen vriendin om verantwoording aan af te leggen, dat scheelt. Als dat wel weer eens het geval is, heb ik gelukkig een aardige voorraad staan om voorlopig mee vooruit te kunnen :bigsmile
0 x
Afbeelding

Kris
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kris » 09 Mar 2012, 11:50

Gewoon goede afspraken maken, ik zaag niet over de hoeveelheid handtassen, schoenen en kleren die zij regelmatig mee naar huis brengt, zij zaagt niet over de flessen whisky die ik meebreng :duimop
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Mar 2012, 12:28

hmm, voor mezelf is dit geen moeilijke. Ik reken uit tot wat ik kan uitgeven zonder in het rood te gaan... wel gemakkelijk, wij zijn late dertigers zonder kinderen, met een eigen huis en wagen, en lage afbetalingen hiervoor. Dus blijft er snel al wel wat over. De gevolgen kun je zien in het daarvoor passende topic.

al merk ik wel dat ik momenteel hemel en aarde beweeg om meer budget los te krijgen. Dus al eens wat ouds verkopen, wat bier van de hand doen (ik was het trouwens beu dat dit zoveel plaats innam), een kistje sigaren verkopen. Zorgt er al gauw voor dat ik mijn budget kan verdubbelen! Maar dat is natuurlijk van voorbijgaande aard...
Mijn vriendin lust het enorm, maar wil toch vooral dat ik wat meer ga sparen (al vind ik dan weer dat we de laatste tijd wel heel erg veel gespaard hebben voor een nieuwe kast, koelkast, enz).

ik vind de beginperiode van zo'n nieuwe passie best wel moeilijk. De keuze is te groot, je wil al het nieuwe proeven, je wil niet te laat zijn om nog eens zo'n port ellen te kopen, of een oude caperdonich. Je lust die coal-smoke heel erg graag, maar je merkt dat een oude Banff of Longmorn toch al gauw heel wat moet kosten... Je wil die proeven ook, maar je hebt in het begin uiteraard wat minder flessen, waardoor die gemakkelijker leeg geraken. Die moet je ook aanvullen. En ik ben altijd een drinker/roker/verzamelaartype geweest, dus moet ik ook een paar flessen hebben om aan de kant te zetten voor later. Wat ook weer geld kost.

Lastig, geen miljonair zijn :( Ik merk dus dat ik moeite heb met mijn budget. Ik bestel te veel momenteel, zowel in hoeveelheid als in prijs. Maar ja, passie is soms niet te controleren :lekker
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 09 Mar 2012, 14:18

Yapi schreef:ik vind de beginperiode van zo'n nieuwe passie best wel moeilijk. De keuze is te groot, je wil al het nieuwe proeven, je wil niet te laat zijn om nog eens zo'n port ellen te kopen, of een oude caperdonich. ...

Dit is exact wat ik nu ook heb. Ik zit ook nog ruim in mijn beginperiode en merk dat het naast whisky leren kennen minstens zo belangrijk is om te leren whisky's te laten schieten.

Ik blijf vrij gevoelig blijf voor jubelreviews en daar ik tegenwoordig vaker single cask whisky's koop, betekent twijfelen soms misgrijpen en daarbij dus dat ongemakkelijke op=op gevoel dat ik de beste whisky ooit heb laten schieten.

Mijn beleid is nu om steeds meer te vooraf te samplen en dus het risico te lopen dat een fles inmiddels weg is. Daardoor merk ik nu gelukkig ook dat niet elke jubelfles per se aangeschaft had moeten worden. Ik heb al veel zeer smakelijke samples geproefd die mij toch niet van mijn stoel bliezen. Scheelt al gauw zo'n 100+ euro. Zo heb ik de jeuk toch kunnen krabben zonder ervoor een hele fles te moeten aanschaffen.

Blijkbaar is dat de oplossing voor budgetkrapte: meer samples kopen en meer whiskyproefavonden bijwonen. Dan word je snel kritisch en leer je dus welke aankopen echt de moeite waard zijn. Zodra je je eigen smaak beter leert kennen, zal niet elke jubelfles meteen tot hevige aankoopreacties leiden.

Gelukkig heb ik ook geleerd dat er altijd goede bottlings uit blijven komen, ook al lijkt het op het moment alsof je de beste botteling ooit hebt laten lopen. Ik heb helaas niet de lever ervoor om alles dat nieuw is te proeven, hoe graag ik dat ook zou willen.

Waar ik mij meer zorgen over maak is het aantal open flessen die ik heb. Maar dat 'probleem' is een eigen topic waard.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Mar 2012, 14:42

turfsmurf schreef:
Gelukkig heb ik ook geleerd dat er altijd goede bottlings uit blijven komen, ook al lijkt het op het moment alsof je de beste botteling ooit hebt laten lopen. Ik heb helaas niet de lever ervoor om alles dat nieuw is te proeven, hoe graag ik dat ook zou willen.

Kijk, dat mis ik nu nog... ook wel beetje door het feit dat mijn smaak nog helemaal niet gedefinieerd is, waardoor ik het vaker moet hebben van een algemeen luidende jubelsfeer omtrent een bepaalde fles (lees: hoge scores op maltmaniacs, tips van maltmaniac mannetjes, tips van gerenomeerde whiskydrinkers, positieve blogs enz.). Maar uiteraard is de markt daar ook wel van op de hoogte, waarbij de prijzen navenant zijn... dus wel degelijk een invloed op mijn whiskybudget. Zal heerlijk zijn binnen hier en afzienbare tijd zelf heel erg goed te weten welke IB nu wel en niet de moeite is. Scheelt een stuk als je er snel bij bent... Is er daar eigenlijk een apart tiptopic voor of zo? Zit wel constant de wat heb je aangeschaft en wat heb je gedronken sectie af te schuimen maar kom...

turfsmurf schreef:Waar ik mij meer zorgen over maak is het aantal open flessen die ik heb. Maar dat 'probleem' is een eigen topic waard.

:lol: inderdaad wel grappig op je whiskybase. Leuke verhouding, moet daar een lekkere bedoening zijn in huize Turfsmurf ;)
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 09 Mar 2012, 15:18

Yapi schreef:Kijk, dat mis ik nu nog... ook wel beetje door het feit dat mijn smaak nog helemaal niet gedefinieerd is, waardoor ik het vaker moet hebben van een algemeen luidende jubelsfeer omtrent een bepaalde fles (lees: hoge scores op maltmaniacs, tips van maltmaniac mannetjes, tips van gerenomeerde whiskydrinkers, positieve blogs enz.). Maar uiteraard is de markt daar ook wel van op de hoogte, waarbij de prijzen navenant zijn... dus wel degelijk een invloed op mijn whiskybudget. Zal heerlijk zijn binnen hier en afzienbare tijd zelf heel erg goed te weten welke IB nu wel en niet de moeite is. Scheelt een stuk als je er snel bij bent... Is er daar eigenlijk een apart tiptopic voor of zo? Zit wel constant de wat heb je aangeschaft en wat heb je gedronken sectie af te schuimen maar kom...

De independents worden inmiddels ook wijzer als het gaat om wat ze op de de prijsplakkertjes van de whisky's-op-leeftijd kunnen schrijven. Een tiptopic daarvoor? Het aanschaf- en drinktopic zijn samen het tiptopic? Dat is waar ik een groot deel van mijn aankopen aan te danken heb. Verder hou ik de usual blog suspects bij (whiskyfun/whiskynotes/ralfy) en de whiskyfora. Soms win ik mijn info in via hardware: gewoon even langs bij de slijter om te horen wat er in de whiskypijplijn zit.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Mar 2012, 15:56

turfsmurf schreef:Mijn beleid is nu om steeds meer te vooraf te samplen en dus het risico te lopen dat een fles inmiddels weg is.

Exact wat ik de laatste tijd ook doe, meer samples kopen. Ik heb er gisteravond zeven besteld bij de whiskysite, en zojuist nog zes bij Christof (liefmans). Een deel daarvan zijn dure of niet meer te verkrijgen bottelingen, die ik dan voor een relatief lage prijs toch kan proberen, een ander deel is betaalbaar spul waar ik geen volle fles van durf te kopen, bang dat ik het niet door m'n strot krijg. ;)
Sinds ik er in november mee begon, heb ik daarmee zo'n 40 verschillende samples gekocht, variërend van Elijah Craig 12 Kentucky Straight Bourbon via de allereerste batch Aberlour A'bunadh tot de legendarische Lagavulin 21, een Port Ellen 1979 DL Platinum, een 1972 TWA Caperdonich en een 1976 TWA Tomatin.
Daarnaast blijf ik ook gewoon hele flessen kopen, maar ga ik dus nauwelijks meer voor een gok.
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 09 Mar 2012, 16:24

totalatool schreef:Sinds ik er in november mee begon, heb ik daarmee zo'n 40 verschillende samples gekocht, ...

En zo blijft je alsnog met teveel whisky zitten. :P
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 09 Mar 2012, 16:34

turfsmurf schreef:
totalatool schreef:Sinds ik er in november mee begon, heb ik daarmee zo'n 40 verschillende samples gekocht, ...

En zo blijft je alsnog met teveel whisky zitten. :P

Haha, nou ja, doel is in elk geval wel om een redelijke hoeveelheid zo in de komende twee maanden nog op te maken, zodat ik straks sampleflesjes mee kan nemen naar Islay. Tot nu toe zijn er zeven leeg, maar één daarvan is inmiddels weer gevuld met iets anders...
Een sample van 3cl heb je overigens snel leeg, dat is zelfs bij cask strength maar twee glaasjes.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Mar 2012, 10:49

Piet schreef:P.s. Dit werk waarschijnlijk alleen als je een vaste relatie hebt dan wel gehuwd bent :o

Ligt er maar aan hoe je financiële huishouden geregeld is. Wij hebben beide eigen inkomsten, samen een huis ed, maar ook deels onze eigen uitgaven. Gezamenlijke kosten zijn naar rato verdeeld. Iedereen blij 8-)

Yapi schreef:Lastig, geen miljonair zijn

Je leeft naar je inkomen denk ik. Als je veel geld hebt, geef je wellicht naar rato ook meer uit. Dan koop je geen 'simpele Talisker 10yo' meer, maar ga je wellicht voor de Lalique en woon je in een vrijstaande villa ipv in en rijtje :roll: Dus dan blijven dezelfde problemen...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Mar 2012, 11:56

JayDie schreef:
Piet schreef:P.s. Dit werk waarschijnlijk alleen als je een vaste relatie hebt dan wel gehuwd bent :o

Ligt er maar aan hoe je financiële huishouden geregeld is. Wij hebben beide eigen inkomsten, samen een huis ed, maar ook deels onze eigen uitgaven. Gezamenlijke kosten zijn naar rato verdeeld. Iedereen blij 8-)

Maar John, wat jullie hebben valt bij mij toch echt onder de definitie "een vaste relatie" ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 13 Mar 2012, 12:57

Piet schreef:
JayDie schreef:

Maar John, wat jullie hebben valt bij mij toch echt onder de definitie "een vaste relatie" ;)

Dat wel, maar dat is geen beperkende factor om zelf te bepalen welke en hoeveel whisky ik koop doordat we gewoon ons 'eigen geld' hebben, daar doelde ik meer op ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 13 Mar 2012, 23:00

Ik moet nu even wat op de centen letten, dus ik ga nu maximaal één fles per maand kopen van rond de 30/35 euro. Da's wel even andere koek dan de afgelopen maanden, waar ik mijn collectie in no-time flink kon uitbreiden.
Mijn vriendin(waar ik nu ruim 5 jaar mee samenwoon) vind het geen enkel probleem dat ik af en toe whisky koop. We hebben gewoon ieder onze eigen uitgaven, naast de gezamenlijke uitgaven. En wat ik met mijn geld doe moet ik natuurlijk zelf weten :)
0 x
Afbeelding

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”