Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
jpvdw
Senior
Senior
Berichten: 419
Lid geworden op: 27 Sep 2009, 20:47
Locatie: Dordrecht

Re: Exorbitante prijsstijgingen: waarom? / komt het ooit nog goed?

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 07 Mei 2015, 21:03

Zie dit nieuwsitem van eerder deze week:

http://nos.nl/op3/artikel/2034191-whisk ... anten.html
1 x

shaven
Actief lid
Actief lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 Okt 2014, 15:33

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor shaven » 04 Okt 2015, 21:56

Allez, daar gaan we weer, 4 flessen aangeboden tegen ronduit schaamteloze prijzen. Wanneer we eens kijken, is deze er altijd bij, ardbeg perpetuum, HP Odin, Bowmore devil's cask. :nono :nono
En dan nog 4 tegelijk, indien hij op Whiskybase zou moeten aanbieden, kost het hem ruwweg 73.5 euro aan veilingskosten. Bestaan er hier geen regels rond op dit forum? Sommige personen, zoals deze, hebben er een handelsforum van gemaakt voor zichzelf terwijl dit in de eerste plaats een liefhebbersforum is.
Dit soort handel op de secundaire markt verpest het voor iedereen :boos

Graag wil ik de moderatie vragen dit eens na te kijken op volgende regel:

"Als de vraagprijs (in de ogen van de moderatoren) significant afwijkt van de marktwaarde dan meld die moderator dat in het topic (met een link naar bewijs, zo mogelijk)."
7 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 04 Okt 2015, 22:50

shaven schreef:Dit soort handel op de secundaire markt verpest het voor iedereen :boos


yup
Andere manier gewoon negeren en niks van kopen :)
4 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Banton1977
Senior
Senior
Berichten: 484
Lid geworden op: 03 Jun 2015, 20:52

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor Banton1977 » 04 Okt 2015, 23:20

Er zijn blijkbaar wel twee liefhebbers geweest die een fles voor deze absurde prijs hebben gekocht. We doen er dus zelf aan mee. Hoe moeten de moderatoren dan de marktwaarde bepalen? Wat de gek ervoor geeft is het in dit geval... Hier valt niet op te sturen. Gewoon niet kopen dan zakt de prijs vanzelf. Perpetuum koop je ook voor € 90 tegenwoordig :goedgedaan
4 x

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 557
Lid geworden op: 01 Nov 2014, 00:35
Locatie: Regio Gent

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor D. T. » 05 Okt 2015, 00:16

Voor 229,50 Euro heb je toch al gauw een Aberfeldy, een Glengoyne en een Glenfarclas van 21 jaar oud (224,95 Euro) ... en je kan die zelfs OPDRINKEN ... :goedgedaan

Stof tot nadenken toch, vooral voor diegenen die nu 229 Euro betaald hebben in een soort van "panische" reactie en zullen zien dat hun duurbetaalde Arran-flesje binnenkort ook wordt aangeboden aan een veel schappelijker prijs.
Nu ja, elk doet met zijn geld wat hij wil hé! En zij kunnen zich tenminste met 100% zekerheid één van de 8.700 fiere eigenaars noemen van een Arran Smuggler's Edition Illicit Blablabla.

Jammer genoeg zien ook de detailhandelaren deze ietwat onwelriekende praktijken met lede ogen aan ... Waarom zouden zij de volgende editie niet ook maar meteen aan +200 Euro aanbieden, nietwaar ...

Niet kopen aan deze prijs is inderdaad de verstandigste optie ... Maar soms doet een mens al eens gekke dingen, zeker als het een (hopelijk) goede fles whisky betreft. Ik hoop dat de 2 kopers in elk geval van hun fles mogen genieten!

De 229,50 Euro van onze vriend "aackopsen" is overigens blijkbaar zelfs al een koopje want op WB is er al een olijke onverlaat die de waar aanbiedt voor 250 Euro (tfin2000). https://www.whiskybase.com/marketplace/whiskies/71963. Ja ...

Cheers, D.
2 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 05 Okt 2015, 01:01

Eindeloze discussie die al meerdere keren op het forum is gevoerd.
We hebben er de laatste keer naar mijn mening een goede oplossing voor gevonden.
De 25 post regel en wat je niet aanstaat gewoon negeren.
4 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

shaven
Actief lid
Actief lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 Okt 2014, 15:33

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor shaven » 05 Okt 2015, 07:49

Banton1977 schreef:Hoe moeten de moderatoren dan de marktwaarde bepalen? Wat de gek ervoor geeft is het in dit geval...

Dit geldt voor sommige flessen, maar Arran heeft zelf een lanceerprijs ingesteld (85 pond), ruwweg 115 euro. Wanneer iemand enkele dagen na de release (27/09/2015 dacht ik) dit aan het dubbele komt aanbieden op een liefhebbersforum, is dit niet meer conform aan de marktwaarde.
Zoals sommige aangaven, er zijn verscheidene redenen waarom zo'n handel niet kan/mag toegelaten worden.
voor de liefhebbers: 4 flessen die uit de reeks gehaald zijn.
voor de handelaars: zij betalen hierop belastingen en velen handelen ter goede trouw, waardoor zij hun flessen aan 115 op de markt brengen. Dit soort handel kan daar een einde aan brengen. Zonder namen te noemen, waren er al slijters die bv. de perpetuum (dit vb. omdat het het laatste was, Odin bv. ook) aan al even belachelijke prijzen begonnen aan te bieden. :SadHead

Als laatste wil ik opmerken dat de 25-regel niet waterdicht is. Een alternatief zou kunnen zijn, het verbieden van deze speciale releases in de maanden rond de release. Dat houdt de 'quick traders' hier dan toch even van het forum en als ze dan snel willen verdienen, kunnen ze er de veilingskosten maar beter bij nemen, sites genoeg. De gebruikers op deze site kennen hun weg toch in de online whiskywereld, dus moeilijk vinden zal het niet zijn. :D
Ik vrees dat als er niets aan gedaan wordt, dat bv. de volgende stap zou kunnen worden dat men hier tegen woekerprijzen flessen kan Pre-orderen
1 x
Afbeelding

MrMille
Senior
Senior
Berichten: 111
Lid geworden op: 24 Aug 2015, 16:39

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor MrMille » 05 Okt 2015, 09:56

Wat een gedoe!

Het is niet de gek die het bedrag er voor vraagt, maar de gek die het ervoor betaald.

Simpel!

Al zouden deze flessen voor € 500,00 aangeboden worden, we zijn toch niet verplicht ze te kopen?

Vraag bepaalt de prijs!
3 x

Gebruikersavatar
iamFrannie
Senior
Senior
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 Jul 2015, 11:18

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor iamFrannie » 05 Okt 2015, 11:11

Het aanbieden is inmiddels volledig losgebarsten op WB... Ik wacht nog vrolijk af totdat ik mijn bestelling voor de normale prijs ontvang, waarschijnlijk ga ik er 1 bewaren en 1 versamplen... :duimop
0 x

Gebruikersavatar
iamFrannie
Senior
Senior
Berichten: 102
Lid geworden op: 06 Jul 2015, 11:18

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor iamFrannie » 05 Okt 2015, 11:14

Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod... het lijkt steeds meer op de concert kaartjes handel... hoe kleiner het aanbod, hoe hoger de prijs.
0 x

Thomassie
Senior
Senior
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 Jun 2012, 19:31

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor Thomassie » 05 Okt 2015, 12:21

http://www.ebay.de/itm/whisky-Arran-Ill ... 1ea523e874

Ene Hasel waardeert de fles ook ietwat hoog.
2 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 05 Okt 2015, 12:42

shaven schreef:Dit geldt voor sommige flessen, maar Arran heeft zelf een lanceerprijs ingesteld (85 pond), ruwweg 115 euro. Wanneer iemand enkele dagen na de release (27/09/2015 dacht ik) dit aan het dubbele komt aanbieden op een liefhebbersforum, is dit niet meer conform aan de marktwaarde.
Zoals sommige aangaven, er zijn verscheidene redenen waarom zo'n handel niet kan/mag toegelaten worden.
voor de liefhebbers: 4 flessen die uit de reeks gehaald zijn.
voor de handelaars: zij betalen hierop belastingen en velen handelen ter goede trouw, waardoor zij hun flessen aan 115 op de markt brengen. Dit soort handel kan daar een einde aan brengen. Zonder namen te noemen, waren er al slijters die bv. de perpetuum (dit vb. omdat het het laatste was, Odin bv. ook) aan al even belachelijke prijzen begonnen aan te bieden. :SadHead

Als laatste wil ik opmerken dat de 25-regel niet waterdicht is. Een alternatief zou kunnen zijn, het verbieden van deze speciale releases in de maanden rond de release. Dat houdt de 'quick traders' hier dan toch even van het forum en als ze dan snel willen verdienen, kunnen ze er de veilingskosten maar beter bij nemen, sites genoeg. De gebruikers op deze site kennen hun weg toch in de online whiskywereld, dus moeilijk vinden zal het niet zijn. :D
Ik vrees dat als er niets aan gedaan wordt, dat bv. de volgende stap zou kunnen worden dat men hier tegen woekerprijzen flessen kan Pre-orderen


Dit heb ik een hele tijd geleden al aangehaald hoor maar toen is er inderdaad besloten om het zo te laten.
Mijn persoonlijke mening is ook dat er een soort van sperperiode zou moeten zijn op dit forum...
En dit is voor een moderator normaal gezien vrij makkelijk in de gaten te houden.

Ik vind het wel wat raar dat het nu een aantal personen kwalijk wordt genomen terwijl dit vrij regelmatig voorkomt op het forum...
Kijk maar naar de limited Ardbeg releases, Kilkerran WIP Bourbon, Arran devil's punch bowl, HP Odin... en ga zo maar eindeloos verder!
Er zijn wel heel wat meer mensen schuldig aan deze praktijk hoor.
1 x

Barry1981
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 389
Lid geworden op: 08 Jul 2014, 14:41
Contact:

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor Barry1981 » 05 Okt 2015, 14:08

wellicht een optie om via dit forum alleen nog ruilen toe te staan?
voor verkoop zijn al voldoende online mogelijkheden.

maar goed, we dwalen nu allemaal wel af zeg maar, dus ik zou zeggen: ontopic weer! ;)
1 x

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 05 Okt 2015, 14:34

Matti, Yapi: deze discussie misschien even verplaatsen?
2 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: arran illicit stills

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 05 Okt 2015, 16:31

Ik denk dat in het vorige topic zo'n beetje alles wel gezegd is. Weet niet precies meer welke dat was maar heb nu even geen tijd om hem op te zoeken.
Ik denk dat we onszelf alleen maar aan het herhalen zijn zo.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash


Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten