Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3198
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwi

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Sep 2014, 15:48

Inderdaad ik blijf me ook steeds meer verbazen over de bedragen die er soms voor gevraagd worden. Zeker als ik ook zulke berichten lees:

http://www.heraldscotland.com/news/home ... 1411390394

Ik heb begrepen dat vaten van 12 jaar en ouder op dit moment gekrompen zijn tot 25% van de hoeveel van voor 2007. Dus er is inderdaad een enorme plens whisky weggewerkt. Maar momenteel lijkt het daar niet erg meer op.

Toch zijn er ook nog stokers die met beide benen op de grond blijven staan en redelijke prijzen durven te vragen voor zeer goede whisky met een zeer oude leeftijd glenfarclas bijvoorbeeld.
Maar ik ben inderdaad bang dat er weer en bubbel op barsten staat. Rum is in opkomst en zal misschien wel eens de nieuwe 'whisky' worden. Maar gelukkig beschik ik niet over een glazen bol en heb ik nog voldoende in voorraad om het even vol te houden. :duimop
0 x

Gebruikersavatar
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2151
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 18:39
Locatie: Turnhout

Prijsstijgingen

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 30 Mar 2015, 20:54

... Al een jaar of 4 bezig, maar desondanks de voorspelling van vele dat de whiskymarkt een van de maanden een slag zal krijgen, blijven de prijzen maar stijgen.

Vooral in de duurdere segmenten / bij de oudere whisky's zijn de stijgingen frappant.
Een paar voorbeeldjes hiervan:

- In december 2014 kocht ik een fles glenfarclas 40 voor 299€. Momenteel staat deze fles bij dezelfde slijter 365€ geprijsd.

- Yamazaki 18 Nu te koop voor een 200€ een paar maanden geleden nog voor een 150€.
(Aanbod hier op het forum.)

- Highlandpark 18 van 65€ half 2014 naar 80€ eind 2014.

Markt door handige marketing gedreven ?
In elk geval flink vervelend voor de modale whiskyliefhebber!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: Prijsstijgingen

Ongelezen berichtdoor Banzai » 30 Mar 2015, 21:18

We hebben op onze laatste tasting van afgelopen vrijdag een 7 jaar oude Islay Malt (Lagavulin) van Liquid Treasures uitgeschonken. Toen ik de prijs zag viel ik bijna achterover. Deze fles kost maar liefst 90€! :shock:
Ik hoop niet dat deze evolutie aanhoudt.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Prijsstijgingen

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 30 Mar 2015, 21:41

Tom2 schreef:... Al een jaar of 4 bezig, maar desondanks de voorspelling van vele dat de whiskymarkt een van de maanden een slag zal krijgen, blijven de prijzen maar stijgen.

Vooral in de duurdere segmenten / bij de oudere whisky's zijn de stijgingen frappant.
Een paar voorbeeldjes hiervan:

- In december 2014 kocht ik een fles glenfarclas 40 voor 299€. Momenteel staat deze fles bij dezelfde slijter 365€ geprijsd.

- Yamazaki 18 Nu te koop voor een 200€ een paar maanden geleden nog voor een 150€.
(Aanbod hier op het forum.)

- Highlandpark 18 van 65€ half 2014 naar 80€ eind 2014.

Markt door handige marketing gedreven ?
In elk geval flink vervelend voor de modale whiskyliefhebber!


De modale whiskyliefhebber... Die sterft uit als het zo doorgaat :Cry
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1850
Lid geworden op: 21 Jun 2013, 20:13

Re: Prijsstijgingen

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 30 Mar 2015, 22:53

Oogadal schreef:
Tom2 schreef:... Al een jaar of 4 bezig, maar desondanks de voorspelling van vele dat de whiskymarkt een van de maanden een slag zal krijgen, blijven de prijzen maar stijgen.

Vooral in de duurdere segmenten / bij de oudere whisky's zijn de stijgingen frappant.
Een paar voorbeeldjes hiervan:

- In december 2014 kocht ik een fles glenfarclas 40 voor 299€. Momenteel staat deze fles bij dezelfde slijter 365€ geprijsd.

- Yamazaki 18 Nu te koop voor een 200€ een paar maanden geleden nog voor een 150€.
(Aanbod hier op het forum.)

- Highlandpark 18 van 65€ half 2014 naar 80€ eind 2014.

Markt door handige marketing gedreven ?
In elk geval flink vervelend voor de modale whiskyliefhebber!


De modale whiskyliefhebber... Die sterft uit als het zo doorgaat :Cry


Ik vrees er eigenlijk voor dat de modale whiskyliefhebber gewoon meer budget gaat uitgeven...
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4848
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Prijsstijgingen

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 30 Mar 2015, 23:03

nigel_tufnel schreef:
Oogadal schreef:
Tom2 schreef:... Al een jaar of 4 bezig, maar desondanks de voorspelling van vele dat de whiskymarkt een van de maanden een slag zal krijgen, blijven de prijzen maar stijgen.

Vooral in de duurdere segmenten / bij de oudere whisky's zijn de stijgingen frappant.
Een paar voorbeeldjes hiervan:

- In december 2014 kocht ik een fles glenfarclas 40 voor 299€. Momenteel staat deze fles bij dezelfde slijter 365€ geprijsd.

- Yamazaki 18 Nu te koop voor een 200€ een paar maanden geleden nog voor een 150€.
(Aanbod hier op het forum.)

- Highlandpark 18 van 65€ half 2014 naar 80€ eind 2014.

Markt door handige marketing gedreven ?
In elk geval flink vervelend voor de modale whiskyliefhebber!


De modale whiskyliefhebber... Die sterft uit als het zo doorgaat :Cry


Ik vrees er eigenlijk voor dat de modale whiskyliefhebber gewoon meer budget gaat uitgeven...


Dat, of de collectie krimpt....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 31 Mar 2015, 10:03

Over prijsstijgingen gesproken. Nog geen half jaar geleden Afgelopen december kocht ik een heerlijk flesje Laphroaig 18yo voor €54,95. Nu is de LAAGSTE prijs €99,50 en ik zie 'm bij Best Of Whisky zelfs voor €120 staan :o

Wat is er aan de hand? :?

edit: nog korter geleden dan ik dacht :Scratch
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Ongelezen berichtdoor Matti » 31 Mar 2015, 10:10

Die gaat er uit, dat is er aan de hand :)
3 x
Matthijs, whiskynerd.

michael
Actief lid
Actief lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 Jan 2015, 11:05

Re: Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Ongelezen berichtdoor michael » 04 Apr 2015, 12:15

Willem vd K schreef:Over prijsstijgingen gesproken. Nog geen half jaar geleden Afgelopen december kocht ik een heerlijk flesje Laphroaig 18yo voor €54,95. Nu is de LAAGSTE prijs €99,50 en ik zie 'm bij Best Of Whisky zelfs voor €120 staan :o

Wat is er aan de hand? :?

edit: nog korter geleden dan ik dacht :Scratch


Bij sommige Gall en Galls nog voor €74,99
1 x

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 06 Apr 2015, 16:38

Matti schreef:Die gaat er uit, dat is er aan de hand :)

Oh echt? Dat heb ik gemist, dan. Jammer zeg.
0 x
BAM! - ook op Facebook

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 738
Lid geworden op: 12 Nov 2012, 11:24

Re: Prijsstijgingen

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 08 Apr 2015, 14:54

Banzai schreef:We hebben op onze laatste tasting van afgelopen vrijdag een 7 jaar oude Islay Malt (Lagavulin) van Liquid Treasures uitgeschonken. Toen ik de prijs zag viel ik bijna achterover. Deze fles kost maar liefst 90€! :shock:
Ik hoop niet dat deze evolutie aanhoudt.


Koopje toch.
Je mag al blij zijn dat je nog een independent islay kan vinden :)
0 x

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Prijsstijgingen

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Apr 2015, 15:13

jdoucet schreef:
Banzai schreef:We hebben op onze laatste tasting van afgelopen vrijdag een 7 jaar oude Islay Malt (Lagavulin) van Liquid Treasures uitgeschonken. Toen ik de prijs zag viel ik bijna achterover. Deze fles kost maar liefst 90€! :shock:
Ik hoop niet dat deze evolutie aanhoudt.


Koopje toch.
Je mag al blij zijn dat je nog een independent islay kan vinden :)


Tsja, dat is waar de prijzen naartoe gaan. De nieuwe Confidential Cask van Kintra (ook een jonge Lagavulin) kost ongeveer 80 euro. Gelukkig ben ik geen fan van jonge turfbommetjes ;)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

vbreemen
Senior
Senior
Berichten: 161
Lid geworden op: 06 Jun 2012, 20:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Prijsstijgingen

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 08 Apr 2015, 15:45

Banzai schreef:We hebben op onze laatste tasting van afgelopen vrijdag een 7 jaar oude Islay Malt (Lagavulin) van Liquid Treasures uitgeschonken. Toen ik de prijs zag viel ik bijna achterover. Deze fles kost maar liefst 90€! :shock:
Ik hoop niet dat deze evolutie aanhoudt.



Ik ben wel benieuwd naar IB single cask Lagavulin, ondanks de forse prijs en heb 'm daarom in bestelling staan. Hoe vond je 'm?
Ik heb er goede reacties op gehoord en als ie goed is maakt me die leeftijd ook niet veel uit. Zeker met de huidige trend van hoge prijzen voor NAS uitvoeringen die in principe ook niet veel ouder dan 3 jaar hoeven te zijn.

EDIT: Ik vergis me in de fles, heb de cask 20203 56,7% in bestelling, de WFNN 2015 festivalbotteling.

groet,
Maarten
0 x

Gebruikersavatar
Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1136
Lid geworden op: 27 Apr 2013, 22:00
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contact:

Re: Prijsstijgingen

Ongelezen berichtdoor Banzai » 08 Apr 2015, 22:29

jdoucet schreef:
Banzai schreef:We hebben op onze laatste tasting van afgelopen vrijdag een 7 jaar oude Islay Malt (Lagavulin) van Liquid Treasures uitgeschonken. Toen ik de prijs zag viel ik bijna achterover. Deze fles kost maar liefst 90€! :shock:
Ik hoop niet dat deze evolutie aanhoudt.


Koopje toch.
Je mag al blij zijn dat je nog een independent islay kan vinden :)


Independent Caol Ila, Bunna en Bowmore zijn er nog genoeg te vinden en dat is voor mij het voornaamste. Van Ardbeg en Laphroaig ben ik minder fan. Hoedanook vind ik deze Laga geen 90€ waard. Voor die prijs heb ik de betere 12yo OB.
1 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding


Afbeelding

Marcellus
Actief lid
Actief lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 Mei 2015, 20:26

Exorbitante prijsstijgingen: waarom? / komt het ooit nog goed?

Ongelezen berichtdoor Marcellus » 07 Mei 2015, 20:53

EDIT: Dit bericht (was oorspronkelijk een nieuw topic van mij) is (terecht) door de moderator in dit topic geplaatst; ik wist niet dat hier al een topic aan gewijd was. M'n bericht voegt dus weinig toe aan dit topic maar ik heb iig leesstof.
.............................................................

Beste Whiskyliefhebbers,

Sinds de tachtiger jaren drink ik Single Malts maar vooral in de afgelopen 6-7 jaar ben ik me wat meer gaan verdiepen/verbreden. Ik geef nu gemiddeld zo'n € 55,- uit voor een fles maar in principe niet meer dan zo'n € 90,- (een enkele uitzondering daargelaten).

Nu mijn vraag: wat is er aan de hand met de prijzen? Heel wat Whisky's zijn in zeer korte tijd (minder dan een half jaar!) zo'n 25-30% in prijs gestegen. Ik kan echter ook voorbeelden noemen van prijsverhogingen van zo'n 80% over ca. twee jaar tijd!). Voor een deel zal dit aan accijnsverhogingen te wijten zijn maar het lijkt ook wel of Schotland z'n Whisky liever zelf opdrinkt...

Op deze site: http://www.drankvinder.nl/whisky is in grafiekjes, per whisky, mooi te zien wat de prijsverhogingen van de afgelopen 4-6 maanden zijn geweest en die liegen er niet om!

Kan iemand mij uitleggen waar dit aan ligt? Waarom nu opeens? En: komt dit ooit nog goed (zoals bij de Harde Schijven crisis enkele jaren geleden) of zet deze trend zich door?

Groet,
Marcel
Laatst gewijzigd door Marcellus op 07 Mei 2015, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x


Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten