Gezellig aan de bar...

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Freezeroz
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 28 Dec 2019, 11:44

MisterMonkeyDonkey schreef:Jammer dat de bottleshare groep niet meer is... Hopelijk verhuizen een aantal leden naar hier.

Aan Facebook doe ik niet, maar ook op MeWe is het erg stil geworden.
0 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 28 Dec 2019, 12:09

Freezeroz schreef:
MisterMonkeyDonkey schreef:Jammer dat de bottleshare groep niet meer is... Hopelijk verhuizen een aantal leden naar hier.

Aan Facebook doe ik niet, maar ook op MeWe is het erg stil geworden.

De MeWe groep is al een tijdje geleden gesloten. Naar ik begreep niet door Norbert zelf, maar door MeWe.
Toen is Norbert maar weer terug gegaan naar FB. En die groep is nu inderdaad ook gesloten, dit keer door Norbert zelf
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Dec 2019, 22:18

Breedút_Genietsje schreef:Ben benieuwd welke kant 't op gaat.

Ik had een remake van het origineel mooi gevonden,
maar als ik de afbeelding zie dan wordt het een 'bling bling' hypermodern bezoekerscentrum
waar ze ook nog kunnen destilleren...
Wat geweest is zal het nooit meer worden. Ook al kopieer je het oude. Dan had je het oude in stand moeten houden.

En blijkbaar is er ooit ook een reden geweest de boel te sluiten; niemand slacht de kip met gouden eieren.
0 x

Breedút_Genietsje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 29 Dec 2019, 01:05

Ja, Port Ellen distillery was: oud, te klein en had vooral matige spirit.

Het is dat die Schotten zo zuinig zijn en de resterende vaten ergens in een vergeten hoekje neergezet hebben.
Dat een stagiair bij opdracht kreeg om die troep stoffige hoekje op te ruimen en daar iets bijzonders aantrof...
Anders had Port Ellen nooit zo'n cultstatus gekregen...

_cask-.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 29 Dec 2019, 01:17

Breedút_Genietsje schreef:Anders had Port Ellen nooit zo'n cultstatus gekregen...

o.. dat was dan wel een heeeeeeeeeeeel erg groot stoffig hoekje....
door de jaren toch behoorlijk wat fantastische port ellen gebottled.. dat past niet in een hoekje hoor ;)
benieuwd hoeveel je er geproefd hebt
1 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 29 Dec 2019, 10:38

henri schreef:door de jaren toch behoorlijk wat fantastische port ellen gebottled.. dat past niet in een hoekje hoor ;)

Wat ik geschreven heb is natuurlijk fictie .

Maar wees eerlijk; als de new make uit de stills uitmuntend was geweest
hadden ze de distilleerderij niet stilgelegd, of op z'n minst dik in de mottenballen gezet..

Niemand had in 1982 voorzien dat de resterende vaten, die ze dus echt nergens verkopen konden
zo'n commercieel succes zouden worden.

Persoonlijk denk ik dat de hele 'investeerders hype' gebaseerd is op het Port Ellen verhaal:
Het stuwmeer met whisky wordt ook nu weer steeds groter, welke distilleerderij gaat als eerste dicht.
Alle flessen daarvan worden 'vloeibaar goud'...

Helaas heeft mijn glazen bol een productiefoutje en is een beetje mistig aan de binnenzijde
dit geeft een zeer vaag en vertekend beeld....
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 29 Dec 2019, 11:19

Breedút_Genietsje schreef:
henri schreef:door de jaren toch behoorlijk wat fantastische port ellen gebottled.. dat past niet in een hoekje hoor ;)

hadden ze de distilleerderij niet stilgelegd, of op z'n minst dik in de mottenballen gezet..

Moeten we dit ook weer als fictie zien?

De reden waarom bepaalde distilleries sluiten kan meerdere oorzaken hebben, het is écht niet zo simpel als stellen dat alleen de distilleries met de minst goede new make dus maar gesloten werden.
Je moet een sluiting ook in het juiste perspectief zien van de tijd. In de jaren '70 en '80 werd de whiskymarkt nog voornamelijk gedomineerd door de blends, en was er nog niet zo'n single malt markt (en hype) zoals we die nu kennen. Tel daarbij op een oliecrisis, wereldwijde economische malaise, en een terugval in de populariteit van whisky. De distilleries produceerden dus echt voornamelijk voor de blendindustrie, en inderdaad ontstond er een flinke overproductie, en moest de productie teruggeschroefd worden, dus wat distilleries sluiten.
Port Ellen viel onder dezelfde eigenaar die ook Caol Ila en Lagavulin in bezit had. Dan moet je een keuze maken: Caol Ila kan peated én unpeated spirit maken, en sowieso was Port Ellen de kleinste, en werd dus 'slachtoffer'. Net als bv. Ardbeg, dat onder dezelfde eigenaar viel die ook Laphroaig bezat: Keuze maken, Laphroaig bleef open en Ardbeg sloot.
Waarbij dus nogmaals ook vooral gekeken werd naar de invloed van de spirit op de blends.
3 x

Breedút_Genietsje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 29 Dec 2019, 11:36

Ho ho, we zitten hier gewoon vriendschappelijk naast elkaar aan de bar,
daar worden de verhalen altijd iets aangedikt en niet altijd geheel naar waarheid verteld...

Elders is vast een Port Ellen topic te vinden waar de geschiedenis bijna van dag tot dag beschreven staat.
(en anders; Waarom nog niet?)

:Proost
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 29 Dec 2019, 11:40

Breedút_Genietsje schreef:Ho ho, we zitten hier gewoon vriendschappelijk naast elkaar aan de bar,
daar worden de verhalen altijd iets aangedikt en niet altijd geheel naar waarheid verteld...

Elders is vast een Port Ellen topic te vinden waar de geschiedenis bijna van dag tot dag beschreven staat.

Als ik naast iemand aan de bar zit en die lult uit zijn nek, dan zeg ik hem dat ook :gnif
4 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 29 Dec 2019, 11:54

Breedút_Genietsje schreef:Elders is vast een Port Ellen topic te vinden waar de geschiedenis bijna van dag tot dag beschreven staat.

Maar even los van alle gekkigheid: Geen idee of de geschiedenis van Port Ellen hier ergens op het forum te vinden is, maar anders zijn er sowieso diverse boeken geschreven over gesloten distilleries, de ondergang van Campbeltown als whiskyregio etc. Als het je interesseert zou ik je echt aanraden eens hier naar op zoek te gaan, het verschaft veel duiding over het verleden en daarmee soms ook weer het heden, en sowieso is het heerlijk om terug te gaan in de geschiedenis met ondertussen een fijne dram in de hand.
5 x

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 29 Dec 2019, 13:54

Dre schreef:

Moeten we dit ook weer als fictie zien?

De reden waarom bepaalde distilleries sluiten kan meerdere oorzaken hebben, het is écht niet zo simpel als stellen dat alleen de distilleries met de minst goede new make dus maar gesloten werden.
Je moet een sluiting ook in het juiste perspectief zien van de tijd. In de jaren '70 en '80 werd de whiskymarkt nog voornamelijk gedomineerd door de blends, en was er nog niet zo'n single malt markt (en hype) zoals we die nu kennen. Tel daarbij op een oliecrisis, wereldwijde economische malaise, en een terugval in de populariteit van whisky. De distilleries produceerden dus echt voornamelijk voor de blendindustrie, en inderdaad ontstond er een flinke overproductie, en moest de productie teruggeschroefd worden, dus wat distilleries sluiten.
Port Ellen viel onder dezelfde eigenaar die ook Caol Ila en Lagavulin in bezit had. Dan moet je een keuze maken: Caol Ila kan peated én unpeated spirit maken, en sowieso was Port Ellen de kleinste, en werd dus 'slachtoffer'. Net als bv. Ardbeg, dat onder dezelfde eigenaar viel die ook Laphroaig bezat: Keuze maken, Laphroaig bleef open en Ardbeg sloot.
Waarbij dus nogmaals ook vooral gekeken werd naar de invloed van de spirit op de blends.

Ik heb wel eens begrepen dat naast de kleinere productiecapaciteit Port Ellen vrijwel exclusief voor blends produceerde. Van bijvoorbeeld Lagavulin waren er destijds al wel goed aangeschreven single malt bottelingen op de markt. Als je de benodigde spirit tbv blends dan met Lagavulin en Caol Ila kunt opvangen, dan ga je die natuurlijk niet sluiten. Als dan later blijkt dat je toch een hele goeie whisky hebt als je 'm 20+ jaar in een vat laat rijpen... tja, glazen bollen inderdaad...
1 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 29 Dec 2019, 14:25

[Breedút_Genietsje @ Gezellig aan de bar...

Maar wees eerlijk... etc etc bla bla ( ik kort het even in )

je gooit je fictie neer alsof het een waarheid is, ik zou aan de bar ook 3 stoelen opschuiven als iemand naast me zulke gekke praat uitkraamt omdat ik denk dat het een "verward persoon" is..

verder hebben hammerhead en dre het wel zo'n beetje gezegd..
+ feit van wat ik zelf er allemaal van heb geproefd en in bezit heb en uitgaande dat je er zelf weinig of geen hebt geproefd ( of zo'n slechte "omdat ie lekker goedkoop was" op een festival - tja dan heb je ook een mindere ja ;) ) zie ik heel bovenstaande maar weer als zo'n loze kreet om een gesprek aan de gang te krijgen :)
1 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 29 Dec 2019, 15:10

Mijn vrouw kan jullie meningen wel bevestigen... ;)
3 x

Breedút_Genietsje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 14 Feb 2020, 23:00

't Is rustig hier; Stilte voor de (nieuwe) storm ?
1 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 23 Feb 2020, 12:46

Ken je dat ..
op een website zitten ... een interessant artikel spotten ... klikken ... lezen ... nieuw artikel spotten ... klikken ... lezen ... nieuw artikel spotten ... klikken ... lezen ...

Zo begon ik aan dit artikel; Time Can Not Be Stopped And These Pictures Prove It

... interessant is subjectief ... dus voor diegene die zeggen ... Meh ... Deze moet bekend voorkomen

:Slainte
5 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”