Fles whisky 750ml Fles whisky 700ml?

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Toon
Senior
Senior

Fles whisky 750ml Fles whisky 700ml?

Ongelezen berichtdoor Toon » 02 Mei 2017, 18:07

Zoals de titel van mijn topic al prijsgeeft vrowg ik me af waarom een standaard fles whisky 700 ml godendrank bevat en deze van een fles wijn 750ml. Heeft hier iemand een goede uitleg over want heb wat research gedaan op het internet maar vind niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Fles whisky 750ml Fles whisky 700ml?

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Mei 2017, 18:55

EU-regelgeving is de boosdoener in dit geval: https://www.diffordsguide.com/encyclope ... ttle-sizes
0 x
Afbeelding | Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 02 Mei 2017, 19:46

Goede vraag en een zeer informatief antwoord :goedgedaan
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Mei 2017, 22:11

En dan vinden ze het gek dat er steeds meer mensen zijn die zich afkeren van Europa; het kost ze letterlijk een slok op een borrel.
Benieuwd wat de Schotten gaan doen als ze samen met de Engelsen uit de EU zijn; eigen identiteit in ere herstellen en weer afvullen op 75 cl of bij de 70 cl blijven. Hoe dan ook, het zijn beide metrische maten en daardoor echt Europees.

Dit is trouwens wel weer een mooi voorbeeld dat de lobbyisten er in geslaagd zijn de regelgeving zodanig op te laten stellen dat het de kleintjes zo lastig mogelijk wordt gemaakt:
Overly complicated and restrictive legislation forces EU spirits producers to produce 70cl bottles for the EU market and 75cl bottles for export to North America so making it expensive for boutique distillers to export.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 02 Mei 2017, 22:56

Reichenbach schreef:Benieuwd wat de Schotten gaan doen als ze samen met de Engelsen uit de EU zijn; eigen identiteit in ere herstellen en weer afvullen op 75 cl of bij de 70 cl blijven. Hoe dan ook, het zijn beide metrische maten en daardoor echt Europees.

Maakt voor ons helemaal niets uit wat ze gaan doen. Als ze willen exporteren naar de EU zal het nog steeds in 70cl flessen moeten. Plus, ik denk niet dat als ze overstappen naar 75cl dat ze dan denken: "Eindelijk, we hebben onze identiteit in ere hersteld."
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 03 Mei 2017, 10:53

thijs100 schreef:EU-regelgeving is de boosdoener in dit geval: https://www.diffordsguide.com/encyclope ... ttle-sizes

Hoe was de toestand dan voor de EU regelgeving? Wie heeft deze bottle sizes vastgelegd voor de regelgeving of was er een stilzwijgend regel dat dit gewoon zo was.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Mei 2017, 19:42

Dergelijke regelgeving wordt meestal vastgelegd in overleg met de betrokken partijen; de verschillende overheden, samen met de vertegenwoordigers van de industrie en handel. Blijkbaar hadden ze er een belang bij om op 700 ml te gaan zitten.

Als je de oudere bottelingen op whiskybase bekijkt is dat wel vaak 750 ml. Ook veel andere inhoudsmaten. Dat is dan wel weer het voordeel van standaardisering; je kan de prijs per eenheid wel makkelijker vergelijken.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”