Zelf proefavond organiseren
Zelf proefavond organiseren
Hey, ik ben sinds 1,5 jaar aan het Whiskyproeven wat ik een leuke hobby vind.
Ik heb een aantal vrienden/kennisen die nog niet overtuigd zijn om whisky te drinken (alleen nog maar goedkope blends gedronken, al dan niet met cola,...)
Ik wil hun eens laten kennis maken met wat betere (nog wel betaalbare) whiskys op een proefavond.
Ik heb al wel wat info gevonden over whisky om een powerpoint te maken, maar is er nog ergens leuke info te vinden op het net.
- Andere powerpoints waar ik wat info uit kan zoeken, of leuke weetjes,....
- Wat zijn hapjes die je eventueel zou kunnen serveren? zoute crackers, brood, water, chocolade?
- Welke whisky's zou ik best aan een beginnend proever serveren?
-1 Een rokerige, vb Talisker 10
-2 Een zachte, vb Macallan Gold
-3 Een blend, vb Chivas 12
-4 Een oudere, vb Talisker 18 (verschil tussen jong en oud van dezelfde soort)
-5 ? Nog andere voorstellen (liefst rond de 30€-40€, en toegankelijk voor beginners)
-6 ? Nog andere voorstellen (liefst rond de 30€-40€, en toegankelijk voor beginners)
-7 ? Nog andere voorstellen (liefst rond de 30€-40€, en toegankelijk voor beginners)
- Nog andere tips zijn altijd welkom.
Alvast bedankt.
Roel
Ik heb een aantal vrienden/kennisen die nog niet overtuigd zijn om whisky te drinken (alleen nog maar goedkope blends gedronken, al dan niet met cola,...)
Ik wil hun eens laten kennis maken met wat betere (nog wel betaalbare) whiskys op een proefavond.
Ik heb al wel wat info gevonden over whisky om een powerpoint te maken, maar is er nog ergens leuke info te vinden op het net.
- Andere powerpoints waar ik wat info uit kan zoeken, of leuke weetjes,....
- Wat zijn hapjes die je eventueel zou kunnen serveren? zoute crackers, brood, water, chocolade?
- Welke whisky's zou ik best aan een beginnend proever serveren?
-1 Een rokerige, vb Talisker 10
-2 Een zachte, vb Macallan Gold
-3 Een blend, vb Chivas 12
-4 Een oudere, vb Talisker 18 (verschil tussen jong en oud van dezelfde soort)
-5 ? Nog andere voorstellen (liefst rond de 30€-40€, en toegankelijk voor beginners)
-6 ? Nog andere voorstellen (liefst rond de 30€-40€, en toegankelijk voor beginners)
-7 ? Nog andere voorstellen (liefst rond de 30€-40€, en toegankelijk voor beginners)
- Nog andere tips zijn altijd welkom.
Alvast bedankt.
Roel
0 x
Re: Zelf proefavond organiseren
Ik zou persoonlijk per regio een whisky zoeken die deze goed vertegenwoordigd. Zo geef je een indruk van de diversiteit aan schotse whiskies en je kan er voor de volledigheid ook nog een world whisky aan toevoegen.
0 x
In dit topic kun je wat wijzer worden over goede hapjes Goede (hapjes) combinatie bij Whisky
Ik heb zelf 2x een proeverij georganiseerd voor wat vrienden, de 3de staat in de agenda
Dit groepje vrienden heeft overigens zelf al wel wat meer proefervaring. De laatste keer dat ik het geregeld heb, heb ik met behulp van een samle-aanbieder een mooie variatie aan whisky's geregeld. Skiddilly @ Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ? hier is mijn verslagje van de vorige keer terug te lezen. Het proeven van whisky's d.m.v. samples is dermate goed bevallen dat de samples, dit keer verzorgt door Oogadal, al zijn besteld. Mijn ervaring is dat wanneer je een van de 'grote sample-aanbieders' benaderd, ze met veel plezier, en voor een nette prijs, je van hele mooie samples voorzien
Een beginners-setje moet ook ongetwijfeld lukken als je dit aangeeft 
Ps. voor een mooie beginnersproeverij zou je eventueel ook de 'Classic Malts' kunnen gebruiken.
Ik heb zelf 2x een proeverij georganiseerd voor wat vrienden, de 3de staat in de agenda
Dit groepje vrienden heeft overigens zelf al wel wat meer proefervaring. De laatste keer dat ik het geregeld heb, heb ik met behulp van een samle-aanbieder een mooie variatie aan whisky's geregeld. Skiddilly @ Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ? hier is mijn verslagje van de vorige keer terug te lezen. Het proeven van whisky's d.m.v. samples is dermate goed bevallen dat de samples, dit keer verzorgt door Oogadal, al zijn besteld. Mijn ervaring is dat wanneer je een van de 'grote sample-aanbieders' benaderd, ze met veel plezier, en voor een nette prijs, je van hele mooie samples voorzien
Een beginners-setje moet ook ongetwijfeld lukken als je dit aangeeft Ps. voor een mooie beginnersproeverij zou je eventueel ook de 'Classic Malts' kunnen gebruiken.
0 x
Dit is wel een heel leuk idee. Voorlopig ben ik de enige in mijn (grote) vriendengroep die dit mooie product kan waarderen. Als ik nou een paar man uitnodig waarvan ik denk dat ze er wel voor open kunnen staan en ik bezorg ze een onvergetelijke avond.. Wie weet waar het schip dan strandt. 

0 x
Ik heb 2x een whiskyavondje gepresenteerd voor een klein vriendengroepje, de eerste proeverij was netjes opgebouwd van licht naar zwaar, de tweede had een zijsprongetje vlak voor de eindklappers. En dat maakte de avond eigenlijk veel geslaagder.
Er is gigantisch veel info online te vinden, check Ralfy's youtube filmpjes over de whisky's die je gaat proeven, en koop bijvoorbeeld het Malt whisky Yearbook, met een schat aan distilleerderijfeitjes.
En probeer ook goede glaasjes te regelen (Sligro, 6 voor +/- € 10,-)... Met een proeverij kom je al heel snel glaasjes tekort.
Kortom, kei leuk om eens te doen!
Er is gigantisch veel info online te vinden, check Ralfy's youtube filmpjes over de whisky's die je gaat proeven, en koop bijvoorbeeld het Malt whisky Yearbook, met een schat aan distilleerderijfeitjes.
En probeer ook goede glaasjes te regelen (Sligro, 6 voor +/- € 10,-)... Met een proeverij kom je al heel snel glaasjes tekort.
Kortom, kei leuk om eens te doen!
Laatst gewijzigd door whiksy op 07 Apr 2016, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Lowland:
Auchentoshan American Oak
Highland:
Dalwhinnie 15 (rivier The Spey start daar ook volgens mij en wel leuk om dan richting speyside te gaan)
Speyside:
Aberlour 12
Highland:
Clynelish 14
Nootjes (walnoten, paranoten etc)
Campbeltown:
Longrow Peated
(stukje schotse zalm met toast)
Islay:
Ardbeg 10
(lekker stukje worst, zoals een feut of spaanse chorizo
Auchentoshan American Oak
Highland:
Dalwhinnie 15 (rivier The Spey start daar ook volgens mij en wel leuk om dan richting speyside te gaan)
Speyside:
Aberlour 12
Highland:
Clynelish 14
Nootjes (walnoten, paranoten etc)
Campbeltown:
Longrow Peated
(stukje schotse zalm met toast)
Islay:
Ardbeg 10
(lekker stukje worst, zoals een feut of spaanse chorizo
0 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Het is onbegonnen werk om in een proeverij een goed beeld te geven van wat Schotland te bieden heeft. Regio's zeggen ook niet alles (meer). Islay heeft geen alleenrecht op peated, noch is Islay altijd peated. Whisky kent niet echt/echt niet terroir. Het heeft dan ook niet veel zin je daar op te richten.
Ik zou mij eerder richten op de vaten waarop de whisky gelagerd is en wellicht een verschil tussen blend en single malt. Vaten geven namelijk smaak. Ik denk dat er genoeg informatie over is te vinden, maar ik wil je er ook best bij helpen.
Ik zou mij eerder richten op de vaten waarop de whisky gelagerd is en wellicht een verschil tussen blend en single malt. Vaten geven namelijk smaak. Ik denk dat er genoeg informatie over is te vinden, maar ik wil je er ook best bij helpen.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
Cor - Vinabc schreef:Het is onbegonnen werk om in een proeverij een goed beeld te geven van wat Schotland te bieden heeft. Regio's zeggen ook niet alles (meer). Islay heeft geen alleenrecht op peated, noch is Islay altijd peated. Whisky kent niet echt/echt niet terroir. Het heeft dan ook niet veel zin je daar op te richten.
Tussen de 30-40 euro is het vrij lastig dat verschil te gaan aanbieden en zeker voor beginners is het leuk om ze mee te nemen door de regio's. En juist de stereotypen van de regio te benoemen.
0 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Opeth83 schreef:Cor - Vinabc schreef:Het is onbegonnen werk om in een proeverij een goed beeld te geven van wat Schotland te bieden heeft. Regio's zeggen ook niet alles (meer). Islay heeft geen alleenrecht op peated, noch is Islay altijd peated. Whisky kent niet echt/echt niet terroir. Het heeft dan ook niet veel zin je daar op te richten.
Tussen de 30-40 euro is het vrij lastig dat verschil te gaan aanbieden en zeker voor beginners is het leuk om ze mee te nemen door de regio's. En juist de stereotypen van de regio te benoemen.
Meenemen door de regio's is leuk in die zin dat je een beetje een levendig verhaal er van kan maken. Maar met een beetje verdieping in de geschiedenis kom je ook een heel eind als je dat niet doet. Voor wat betreft het herkennen van regio's/stereotype verwijs ik naar de boekjes van Robin Brilleman die daarin goed uitlegt dat dit niet helemaal/helemaal niet waar is. En om liefhebbers in spé meteen op een dwaalspoor te zetten lijkt me ook niet een goed begin
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
Ach ja er leiden meer wegen naar Rome, ik blijf bij mijn advies, laat de ts zijn voordeel met onze tips doen 

1 x
Al heel hard bedankt voor de tips,
als de plannen concreter worden (datum, welke whisky's, welke hapjes, volgorde van de whisky's,...) dan zet ik die voorlopige info hier, en kunnen jullie je mening hierover geven.
Groetjes Roel
als de plannen concreter worden (datum, welke whisky's, welke hapjes, volgorde van de whisky's,...) dan zet ik die voorlopige info hier, en kunnen jullie je mening hierover geven.
Groetjes Roel
0 x
- Nederland-paraat
- Senior

Probeer altijd wel een goede lijn van smaken en smaakintentie te bouwen, zeker bij whiskys die wat hoger in de alcohol zitten. En beginners, die mogen ook gerust een glaasje Glenfarclas 105 krijgen
Er is mij eens na een Cutty Sark 12 de 64,4% Strathclyde (geweldig!) gevoerd. De overstap naar de derde whisky, Dalmore 15, was buitengewoon belabberd door de overdosis aan prikkels van de 64,4%.
Over het algemeen is het beste om gepeate whiskys later pas te introduceren. Maar ook hier denk ik dat een whisky met een lichte peat op cask strength gerust na een zwaardere peat mag met een lager ABV.
Ik zou je aanraden om te proberen zo veel mogelijk smaakdiversiteit in de tasting te stoppen zeker bij beginners. Blends en grain whisky zijn hier zeker een onderdeel van. Maar waarom ook geen single barrel (3 of 5 jaar) zeer oude Genever of korenwijn van Zuidam? Deze destillaten hebben in mijn optiek ook veel weg van whisky en zijn het waard om ook te belichten.
En het beste advies; voorproeven
Als er een whisky is die de volgende whisky minder lekker maakt kun je van tevoren nog wat spelen.
Er is mij eens na een Cutty Sark 12 de 64,4% Strathclyde (geweldig!) gevoerd. De overstap naar de derde whisky, Dalmore 15, was buitengewoon belabberd door de overdosis aan prikkels van de 64,4%.
Over het algemeen is het beste om gepeate whiskys later pas te introduceren. Maar ook hier denk ik dat een whisky met een lichte peat op cask strength gerust na een zwaardere peat mag met een lager ABV.
Ik zou je aanraden om te proberen zo veel mogelijk smaakdiversiteit in de tasting te stoppen zeker bij beginners. Blends en grain whisky zijn hier zeker een onderdeel van. Maar waarom ook geen single barrel (3 of 5 jaar) zeer oude Genever of korenwijn van Zuidam? Deze destillaten hebben in mijn optiek ook veel weg van whisky en zijn het waard om ook te belichten.
En het beste advies; voorproeven
Als er een whisky is die de volgende whisky minder lekker maakt kun je van tevoren nog wat spelen.
1 x
Hier zijn behoorlijk wat slides te vinden: http://www.slideshare.net/search/slideshow?searchfrom=header&q=whisky
0 x
Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”