Open discussie.. het forum sterft af...

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5362
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor henri » 07 Apr 2016, 01:00

Laatste 3 maanden gaat het forum naar mijn mening ( lees "onze" in de zin van een grote groep vaste gebruikers ) hard achteruit.
het open forum is aan het verdwijnen, er hangt een zeer "onrustige sfeer..

Helaas is het forum de laatste tijd meer gebonden aan wetten en regels dan aan gedragsregels en discussie.
het gebruik van het forum neemt zienderogen af omdat een ieder op zijn/haar beurt minder snel een discussie durft aan te gaan..
want "stel" je zegt twee woorden teveel, je berichten worden verplaatst of zelfs verwijderd en je krijgt een corrigerend bericht van de mods...

begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf jaren moderator geweest op een zeer actief ( lees véél actiever ) forum, en begrijp de functie van moderator zeer goed. Ik respecteer ze dan ook zeker, weet ook voor welke dilemma's je soms staat.. dus mods, ik respecteer jullie werk! :goedgedaan
maar mods.. laat dit een signaal zijn.. momenteel wordt het forum langzaam aan dood gemaakt..
ja, er moeten gedragsregels zijn.. ja, er moet ingegrepen worden ( graag zelfs - en sneller... ) wanneer mensen te ver gaan in hun reacties..
maar modereer op de juiste punten. houdt discussie, op welk vlak dan ook, open, zolang het niet wrang qua nasmaak wordt.
voor de gebruikers uiteraard ook een "note".. behandel elkaar met respect, zoals je zelf ook graag behandeld wordt.

ik wil hiermee toch een punt aansnijden.. zonder hard te gaan zijn naar elkaar.. een open discussie met forumleden en moderators om hier weer een gezellig forum van te gaan maken met een open visie.. iets minder werken op regelgeving en iets meer op gedragsnormen..

laten we er met zijn allen weer een leuke plek van maken!!

:schotland

groeten, Henri

PS: wanneer je reageert op dit topic.. wees serieus en schroom je niet mee te discussieren..
een eerlijk mening mag natuurlijk geen reden zijn tot een reprimande.. we zijn hier om het weer leuk te maken met z'n allen!
Laatst gewijzigd door henri op 07 Apr 2016, 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.
8 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Opeth83
Senior
Senior
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 Okt 2014, 21:37

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 07 Apr 2016, 01:05

Ik vind het altijd wel grappig dat ik dit soort berichten op werkelijk elk forum voorbij zie komen, imo is een mod die zo min mogelijk gumt en ingrijpt de beste. En zo veel mogelijk via pm afhandelen.
0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Apr 2016, 01:13

Ja maar dat is ook logisch. Anders begint het een soort politiestaat te worden. Mensen gaan daardoor opletten wat ze zeggen. "Oeh straks word ik op m'n vingers getikt of m'n Posts worden verwijderd". Op die manier zeggen mensen op de duur niet meer wat ze zouden willen zeggen en dan sterven de goed en leuke discussies ook uit.
Als het zo doorgaat kan je hier straks alleen nog maar lezen wie welke whisky aan het drinken is en hoeveel flessen iemand open heeft staan terwijl er op het aanbodforum alleen nog maar woekerprijzen worden gevraagd. En dat kan toch niet de bedoeling zijn?
3 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5362
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor henri » 07 Apr 2016, 01:17

Opeth83 schreef:Ik vind het altijd wel grappig dat ik dit soort berichten op werkelijk elk forum voorbij zie komen, imo is een mod die zo min mogelijk gumt en ingrijpt de beste. En zo veel mogelijk via pm afhandelen.


eensch.. :)
door strakkere wetgeving ( dus niets "opens" meer aan ) wordt er dus veel meer gegumd dan voorheen, en worden mensen aan de vleet persoonlijk gewaarschuwd voor diverse zaken.. waarbij discussie vaak niet tot de mogelijkheden behoord, je kunt een weerwoord hebben, er wordt mijns inziens alleen niets mee gedaan.. mods woord is wet.. maar zo werkt het natuurlijk niet
een moderator is er voor verbetering van een site, niet om politie-agent te spelen...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Opeth83
Senior
Senior
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 Okt 2014, 21:37

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor Opeth83 » 07 Apr 2016, 01:26

Het is ook lastig als mod want je kunt niet iedereen pleasen, op een forum waar ik veel actief ben daar heb je een heel serieus groepje en een groepje die wat minder serieus is en veel grapjes maakt waardoor alle serieuze leden op de NSB knop gaan drukken..lijkt mij lastig om dan geen kamp te kiezen en neutraal te blijven.
0 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5362
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor henri » 07 Apr 2016, 01:29

Opeth83 schreef:Het is ook lastig als mod want je kunt niet iedereen pleasen, op een forum waar ik veel actief ben daar heb je een heel serieus groepje en een groepje die wat minder serieus is en veel grapjes maakt waardoor alle serieuze leden op de NSB knop gaan drukken..lijkt mij lastig om dan geen kamp te kiezen en neutraal te blijven.


heb ik als ex-mod geen probleem mee en zie daar geen probleem in zolang gedragsregels wel worden gehandhaafd.
daarin zie ik zeker dat de moderators die wij hier hebben meer dan capabel genoeg zijn :)
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 07 Apr 2016, 01:55

Opeth83 schreef:imo is een mod die zo min mogelijk gumt en ingrijpt de beste

Ik ben op 13 juli dit jaar al 6 jaar lid van het Franse whiskyforum. In al die tijd heb ik de moderator/beheerder, J-M Putz ( je weet wel: WITCH), één keer (once, une fois) weten ingrijpen in een HEEL, maar echt HEEL, heftige discussie. That's it. In quasi ieder topic van iedere rubriek wordt er soms ongelooflijk off topic gegaan en pagina's uitgesponnen over dingen die op de duur eigenlijk niks meer met de topic te maken hebben en geen kat die ingrijpt. En wat gebeurt er dan? Uiteindelijk komen ze toch gewoon weer naar de titel van de topic. Zo kan het dus ook. Het grote verschil zit echter in de rubriek aan- en verkoop. Daarvoor moet je je aanmelden bij de beheerder. Hij moet je toestemming geven tot die aparte rubriek. Zonder zijn toestemming kan je, ook al ben je ingelogd, die rubriek niet eens zien. Nadat je toestemming gekregen hebt om (eventueel) ook flessen te kopen of verkopen merk je al heel snel dat (en dit is echt geen zever) meer dan 90 % van de topics gaat over bottle shares (en vergeleken met het soort flessen dat daar soms 'gesplit' wordt is dit forum maar klein bier hoor :o ). Er worden daar amper flessen verkocht. En als er toch flessen verkocht worden dan vragen de verkopers echt heel redelijke prijzen. Die liggen dikwijls zelfs maar iets boven de aankoopprijs. Waarom? Enorm veel forumleden zijn quasi experts op het gebied van whisky. Teveel vragen heeft gewoon geen zin en dus doet niemand het. Punt uit. Doe je het toch dan wordt je daar niet op aangesproken, maar je krijgt je flessen aan de straatstenen niet verkocht. Toen ik onlangs eens opperde dat het misschien een goed idee is om, zoals hier een topic te starten over ervaringen met kopers en verkopers, kreeg ik onmiddellijk de opmerking (en terecht eigenlijk) dat het forum geen 2de ebay of whiskymarket is maar een plaats om de passie voor whisky te delen ipv whisky te verkopen. Einde discussie. Touché.
3 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Apr 2016, 06:27

Eens Johan.

Ik merk dat hier het qua gedragsregels wel erg laissez-faire is en er daarom veel discussie ontstaat. Het gaat immers om geld. Om het spreekwoord maar eens om te draaien, kom je al gauw in een situatie van "de een zijn brood is de ander zijn dood". Iets aan hoge prijzen aanbieden betekent dat een ander hem niet meer kan kopen.

als je door redeneert, gaan slijters en ook de distilleerders hoge prijzen hanteren omdat ze ook zien dat Jan met de Pet er aan verdient. Dit is een vicieuze cirkel die alleen maar leidt tot extra hoge prijzen. En daar wordt de echte liefhebber al helemaal niet vrolijk van.

En dat lijkt me dan weer niet de bedoeling van dit forum.

Zelf ben ik niet voor veel regels, maar de regels die er zijn zouden moeten worden gerespecteerd. Als de bestaande regels niet effectief zijn, dan zou een herijking moeten plaatsvinden. Daarbij vraag je je af: wat is het doel dat behaald moet worden en welke middelen heb ik daar voor nodig? Structuur volgt strategie heet dat.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 799
Lid geworden op: 11 Jun 2011, 20:36

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 07 Apr 2016, 07:27

Volledig eens dat een forum een plaats is waar kan en moet gediscussieerd worden. Nu mijn gevoel is dat de hevige discussies telkens maar over 1 ding gaan en dat is ' verkoop ' en de daarmee gepaarde prijssetting.

Ik snij een beetje in mijn eigen vingers want ik verkoop en koop wel eens iets hier maar ik ben meer en meer van mening dat we het verkoop topic beter sluiten hier.

Automatisch gaan we dan terug meer discussiëren over de essentie .

Alternatief zou zijn dat we kunnen aangeven hier dat we fles verkopen maar dan enkel een link kunnen plaatsen naar bv marktplaats,ebay, auctions, kapaza etc.
Verder kan er technisch niet meer gereageerd worden in dit topic tenzij in pb. We laten dan weten aan de mensen vh forum dat er een mooie fles wordt verkocht maar de verkoop gaat niet via dit liefhebbers forum.



Dus discussie graag en veel zonder teveel ts komst maar niet altijd over hetzelfde topic.
2 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2657
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 07 Apr 2016, 07:57

Whiskieke schreef:Volledig eens dat een forum een plaats is waar kan en moet gediscussieerd worden. Nu mijn gevoel is dat de hevige discussies telkens maar over 1 ding gaan en dat is ' verkoop ' en de daarmee gepaarde prijssetting.

Ik snij een beetje in mijn eigen vingers want ik verkoop en koop wel eens iets hier maar ik ben meer en meer van mening dat we het verkoop topic beter sluiten hier.

Automatisch gaan we dan terug meer discussiëren over de essentie .

Ik kan mij niet herinneren dat wij vanmorgen samen in de auto zaten, maar je heb mijn draft aardig verwoord.
Verkopen doe ik niets, en ik heb enkele leuke flesjes aan kunnen schaffen...
...maar ik zou er niet rouwig om zijn als het Flessen Aanbod op [tijdelijk] slot gaat.

Nu heb ik geen idee of ik op ebay, marktplaats en weet ik wat voor aanbod links zit te wachten dus ik heb nog twee alternatieven.
1) Een vraag forum... je kan altijd vragen om een fles die je zoekt.
2) Aanbieden van flessen ZONDER prijs (maar geen veiling).
In beide gevallen gaat de afhandeling achter gesloten deuren via PM.

Ja je mist het stukje (a)sociale controle en er zullen beginners zijn die zich in de vingers snijden en de goede zullen onder de kwade lijden...
...maar zo heb ik het ook geleerd nadat ik drie "dezelfde" flessen voor opeenvolgende lagere prijzen heb weten te vinden.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 799
Lid geworden op: 11 Jun 2011, 20:36

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 07 Apr 2016, 08:28

edwinedje schreef:
Whiskieke schreef:Volledig eens dat een forum een plaats is waar kan en moet gediscussieerd worden. Nu mijn gevoel is dat de hevige discussies telkens maar over 1 ding gaan en dat is ' verkoop ' en de daarmee gepaarde prijssetting.

Ik snij een beetje in mijn eigen vingers want ik verkoop en koop wel eens iets hier maar ik ben meer en meer van mening dat we het verkoop topic beter sluiten hier.

Automatisch gaan we dan terug meer discussiëren over de essentie .

Ik kan mij niet herinneren dat wij vanmorgen samen in de auto zaten, maar je heb mijn draft aardig verwoord.
Verkopen doe ik niets, en ik heb enkele leuke flesjes aan kunnen schaffen...
...maar ik zou er niet rouwig om zijn als het Flessen Aanbod op [tijdelijk] slot gaat.

Nu heb ik geen idee of ik op ebay, marktplaats en weet ik wat voor aanbod links zit te wachten dus ik heb nog twee alternatieven.
1) Een vraag forum... je kan altijd vragen om een fles die je zoekt.
2) Aanbieden van flessen ZONDER prijs (maar geen veiling).
In beide gevallen gaat de afhandeling achter gesloten deuren via PM.

Ja je mist het stukje (a)sociale controle en er zullen beginners zijn die zich in de vingers snijden en de goede zullen onder de kwade lijden...
...maar zo heb ik het ook geleerd nadat ik drie "dezelfde" flessen voor opeenvolgende lagere prijzen heb weten te vinden.

:Slainte



Idd plaatsen van links heeft mischien weinig added value
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 07 Apr 2016, 08:45

Er heerst hier legisme, het mechanisch uitvoeren van regels (http://lmgtfy.com/?q=Legisme). Iets wat je uberhaupt niet moet willen op een openbaar forum (of elders - er moet gefloten worden in de geest van de wedstrijd). Omgangsnormen: ja. Al die miniscule onzinregels: néé; weg ermee, laat iedereen zeggen wat hij wilt zeggen, en laten we elkaar op een persoonlijke en waardige manier corrigeren. Betekent indirect minder werk en politie'tje spelen voor de moderators, en vrijere omgangsnormen voor ons als gebruiker. We zijn hier in Nederland for God's sake, niet in de goelag van Rusland, een interneringskamp in Noord-Korea, of in de rimboe van Zimbabwe. Geef mij mijn woord terug, want dat is het laatste wat we ons moeten laten afpakken.
Laatst gewijzigd door squaadgras op 07 Apr 2016, 09:02, 4 keer totaal gewijzigd.
2 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2184
Lid geworden op: 12 Apr 2012, 14:40

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 07 Apr 2016, 08:46

...maar ik zou er niet rouwig om zijn als het Flessen Aanbod op [tijdelijk] slot gaat.



Nee je moet de dorpsidioten een slotje opleggen.
Nu zijn de liefhebbers er anders de dupe van.

Er zijn genoeg liefhebbers die wel normaal van het topic aanbod gebruik maken. En dan bedoel ik kopen/verkopen.
Daarbij hebben veel nieuwe leden er baat bij om de whisky wereld te ontdekken.
Zouden deze dan ook geen samples meer mogen kopen??. Dit valt namelijk ook onder aanbod.

Denk dat, dat niet de bedoeling is.

Mijn oplossing, net als in het voetbal, de raddraaiers er tussen uit nemen en verpulveren zodat de liefhebbers overblijven en wel kunnen genieten van hun hobby.

En nogmaals: Zoals ik al eerder heb aangegeven, gaat het mij niet om de hoge verkoopprijs direct.
Bij mij zit meer het probleem dat door deze hoge prijzen de Distilleerderijen inzien dat ze de prijs gewoon nog meer kunnen verhogen.
Hierdoor wordt die kl*te whiskybubbel in stand gehouden.
Laatst gewijzigd door mer1973 op 07 Apr 2016, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Apr 2016, 08:55

Wij zouden als moderators graag feedback hebben over het volgende: gaat het bij de klachten over de te strakke moderatie vooral over het modereren in en in relatie tot Aanbod? Of voelen jullie dit ook op de rest van het forum?

Algemeen: wij lezen mee en zullen reageren, maar ik wil niet door een reactie nu de discussie beïnvloeden, dus laat ik hem nog even gaan.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2657
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: Open discussie.. het forum sterft af...

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 07 Apr 2016, 08:56

mer1973 schreef:
...maar ik zou er niet rouwig om zijn als het Flessen Aanbod op [tijdelijk] slot gaat.

Nee je moet de dorpsidioten een slotje opleggen.
Nu zijn de liefhebbers er anders de dupe van.

edwinedje schreef:Ja je mist het stukje (a)sociale controle en er zullen beginners zijn die zich in de vingers snijden en de goede zullen onder de kwade lijden...
...maar zo heb ik het ook geleerd nadat ik drie "dezelfde" flessen voor opeenvolgende lagere prijzen heb weten te vinden.

Wel alles lezen he [HELE VETTE DIKKE KNIPOOG]...

Maar het aanbod forum is duidelijk en abstract... een dorpsidioot subjectief...
Wordt dus lastig aan te geven die idioot moet op slot, en die idioot is niet idioot genoeg om op slot te doen...
Maar ik begrijp je punt.

Mischien is de half jaar afkoelperiode van Whiskieke nog niet zo'n slecht idee...

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}


Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten