Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor FGG » 14 Jan 2019, 10:11

dannyp44 schreef:Hier ook maar eens een foto van de whiskykast. Toch leuker dan alles in een keukenkastje.

Ik denk dat het makkelijker is om je flessen gewoon rechtop te zetten, wijn kun je beter neerleggen. :HitHead
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

blaaat
Senior
Senior
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 Nov 2017, 22:44

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor blaaat » 14 Jan 2019, 10:18

FGG schreef:
dannyp44 schreef:Hier ook maar eens een foto van de whiskykast. Toch leuker dan alles in een keukenkastje.

Ik denk dat het makkelijker is om je flessen gewoon rechtop te zetten, wijn kun je beter neerleggen. :HitHead

:Scratch
Moet je maar eens proberen om jezelf een dram in te schenken uit een vastgelijmde fles :HitHead
1 x

Gebruikersavatar
MuziekDrank
Actief lid
Actief lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 Jan 2019, 09:14

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor MuziekDrank » 29 Jan 2019, 14:34

WAARSCHUWING!
Deze post kan door sommige mensen als langdradig en saai worden ervaren. Haal in dat geval 1x diep adem, draai met uw ogen en ga wat nuttigs doen.

Bij deze een foto van mijn fase 2 whiskyplank (zie mijn introductie voor fase 1). Alle mini's zijn op of verwerkt m.u.v. de Kavalan classic. Forum samples bewaar ik ergens anders. Net zoals mijn jakkes, het is een beetje vies fles, uh... living bottle.

whiskyplank-far.jpg
whiskyplank-far.jpg (574.75 KiB) 2065 keer bekeken


Ik heb voor mijzelf een top 6 (0 + aantal sterren) opgesteld van de whiskys die ik heb geproefd en nog ga proeven. De bedoeling is om een nieuwe lijst (copy/paste) te maken als ik posities wil wijzigen of de scope wil uitbreiden (verandering smaak, uitbreiding smaakpallet etc.).

Waarom?
Ik heb nu al gemerkt dat ik mijzelf "corrigeer" in mijn aantekeningen. Niet omdat het fout was maar omdat ik een ontwikkeling meemaak. Het lijkt mij leuk om dit over een langere periode terug te kunnen zien. Daarnaast, het houd mij van de straat...

De rede waarom ik voor sterren heb gekozen ipv de 0-100 rating is omdat ik whiskys op die schaal niet kan beoordelen (komt hopelijk nog). 5 sterren is gereserveerd voor een smaaksensatie die ik nog niet tegen ben gekomen. Nul sterren krijgen whiskys die ik beh of absoluut niet te drinken vind. Dus;

5 - Elfjes, eenhoorns, zeemeerminnen, zeepaardjes..oh nee niet, die bestaan echt...
4 - Mijn toppers, hiervan moet ik een fles + 1 op voorraad hebben staan.
3 - Lekker, hier wil ik met "regelmaat" een flesje van hebben staan.
2 - Lekker maar koop alleen een fles met korting.
1 - Te drinken maar mijn geld niet waard.
0 - beh / niet binnen te houden.

Een voorbeeld van een nulletje is de Aultmore 2006 NSS (Single malt). Ik eet nog liever een bord hutspot met spruitjes, koolraap en bloedworst van de billen van Donkey Kong voordat ik dit ooit weer drink. Uh, wat is dat vies.

En ja, het is hier waarschijnlijk vloeken in de Kerk maar op 4 staat o.a. Jack Daniels Single Barrel. K'weet niet wat het is maar vanaf het eerste sipje klikte het gewoon.... :smullen
8 x

GlenMarcus
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: 20 Dec 2018, 21:30

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor GlenMarcus » 29 Jan 2019, 14:55

Leuk om te zien hoe je je in korte tijd “ ontwikkeld” in de wereld die whisky heet. De schap heeft zich al snel uitgebreid.
2 x

Gebruikersavatar
MBC
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 610
Lid geworden op: 02 Jan 2014, 20:22
Locatie: Weesp

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor MBC » 29 Jan 2019, 15:21

MuziekDrank schreef:...
De rede waarom ik voor sterren heb gekozen ipv de 0-100 rating is omdat ik whiskys op die schaal niet kan beoordelen (komt hopelijk nog).
...


Leuk om te lezen dat je zo enthousiast aan de gang bent :goedgedaan

Wellicht nog een tip, ik ben als starter begonnen met een rapportcijfer schaal (1- 10 en onder de 6 is het een onvoldoende), maar zoals je zelf al aangeeeft ga je wellicht in de toekomst wellicht toch de 0-100 rating gebruiken. Zelf vind ik het inmiddels jammer dat erg moeilijk is om nu een fles die ik nu 86 punten geef te vergelijken met iets wat vroeger een 7 of 8 had.

Wellicht je sterren schaal houden maar (voor de fun) er alvast een 0-100 schaal naast proberen leggen, ga je wellicht in de toekomst veel lol van hebben ;)

In ieder geval veel plezier en lol met het proeven en leren :goedgedaan :nat
2 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Gebruikersavatar
MuziekDrank
Actief lid
Actief lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 Jan 2019, 09:14

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor MuziekDrank » 29 Jan 2019, 16:35

MBC schreef:Wellicht je sterren schaal houden maar (voor de fun) er alvast een 0-100 schaal naast proberen leggen, ga je wellicht in de toekomst veel lol van hebben ;)

Eigenlijk wel een heel goed idee :goedgedaan .
Dan hoef ik er nu niet zo zwaar aan te tillen maar ben dan toch met die schaal bezig. Daarnaast, als ik meer smaaksensaties leer kennen dan is 6 posities te beperkt. Eerlijk gezegd heb ik dat nu al een beetje. Kavalan Classic (Single Malt) heb ik 2 sterren gegeven maar plaats ik op dit moment liever tussen 2 en 3 in.

Ik ben overtuigd en ga ook verder met 0 t/m 10 ipv sterren.

Toevoeging:
En niet lekker is ongelijk aan niet te drinken (of te wel een 1 of een 0).
2 x

kekno
Actief lid
Actief lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 02 Dec 2018, 09:15

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor kekno » 11 Feb 2019, 13:44

Mooie foto's al heb ik als beginnend verzamelaar toch een vraag ik zie als ik zoek hoe whisky bewaren dat er vaak staat altijd in donkere ruimtes bewaren hoewel op veel de foto's de whisky gewoon open staat hoe zit dit nu juist
0 x

GlenMarcus
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: 20 Dec 2018, 21:30

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor GlenMarcus » 11 Feb 2019, 17:01

Whisky is om op te drinken :nat . Is de fles binnen een korte periode leeg dan heeft het niet zo’n grote invloed waar het staat. ( normaal in de kast ). Ga je het voor een lange periode dicht laten dan staan er nog veel tips hiervoor in andere topics.

Mod hulp;
Hoe Whisky te bewaren ?
En als je huis erg aan temperatuurschommelingen onderhevig is;
Whisky bewaren met Hoge of Lage (omgevings) Temperaturen
0 x

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 548
Lid geworden op: 20 Nov 2017, 22:18

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 11 Feb 2019, 19:09

MuziekDrank schreef:[color=#FF0000][b][size=150]
En ja, het is hier waarschijnlijk vloeken in de Kerk maar op 4 staat o.a. Jack Daniels Single Barrel. K'weet niet wat het is maar vanaf het eerste sipje klikte het gewoon.... :smullen


Vloeken in de kerk of niet... zolang jij deze Jack Daniels Single Barrel zeer lekker vindt is dat jouw volste recht. Dat is nou net het leuke dat iedereen verschillende smaken en voorkeuren heeft ;)
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor FGG » 12 Feb 2019, 07:48

MuziekDrank schreef:En ja, het is hier waarschijnlijk vloeken in de Kerk maar op 4 staat o.a. Jack Daniels Single Barrel. K'weet niet wat het is maar vanaf het eerste sipje klikte het gewoon.... :smullen

Niks vloeken. De Single Barrel staat hier ook in de kast en ik vind 't een heerlijke bourbon. En die fles!......
2 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Geert
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 Jun 2013, 17:26

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor Geert » 12 Feb 2019, 11:52

FGG schreef:
MuziekDrank schreef:En ja, het is hier waarschijnlijk vloeken in de Kerk maar op 4 staat o.a. Jack Daniels Single Barrel. K'weet niet wat het is maar vanaf het eerste sipje klikte het gewoon.... :smullen

Niks vloeken. De Single Barrel staat hier ook in de kast en ik vind 't een heerlijke bourbon. En die fles!......


Daar sluit ik mij bij aan. Mooi spul en gave fles. Ik heb de single barrel 100 proof staan.
1 x

Gebruikersavatar
Ruud1983
Senior
Senior
Berichten: 402
Lid geworden op: 24 Nov 2014, 19:44
Locatie: Ypenburg
Contact:

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 13 Feb 2019, 15:38

MBC schreef:
MuziekDrank schreef:...
De rede waarom ik voor sterren heb gekozen ipv de 0-100 rating is omdat ik whiskys op die schaal niet kan beoordelen (komt hopelijk nog).
...

Wellicht nog een tip, ik ben als starter begonnen met een rapportcijfer schaal (1- 10 en onder de 6 is het een onvoldoende), maar zoals je zelf al aangeeeft ga je wellicht in de toekomst wellicht toch de 0-100 rating gebruiken. Zelf vind ik het inmiddels jammer dat erg moeilijk is om nu een fles die ik nu 86 punten geef te vergelijken met iets wat vroeger een 7 of 8 had.

Wellicht je sterren schaal houden maar (voor de fun) er alvast een 0-100 schaal naast proberen leggen, ga je wellicht in de toekomst veel lol van hebben ;)


Ik zelf vind de 100 puntenschaal een stuk begrijpelijker als je er vanuit gaat dat het oorspronkelijk bedoeld is als een 50-100 schaal (een 8 op de 10 punten schaal is dus geen 80 punten). Zie hier het betoog wat ik hierover opsteek: Ruud1983 @ Terug naar de oorsprong van de 100 punten schaal
3 x
---Op een sabbatical van whisky---

Gebruikersavatar
MuziekDrank
Actief lid
Actief lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 Jan 2019, 09:14

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor MuziekDrank » 13 Feb 2019, 18:31

Fantastische post, bedankt :duimop

De reacties van de post nog niet gelezen maar de 100 rating is nu zeker een stuk duidelijker voor mij. Ik vond de scope van de WB rating te breed (of te groot) in relatie tot het aantal stappen (12) van goede tot uitstekende whiskys (80/92). Ik snapte alleen niet waarom. De opsomming van factoren (category) en maximaal aantal punten maakt het nog een stapje makkelijker. Geweldig leermoment maar voor mij is het nog te vroeg om echt van 10 over te stappen op 100.

De hoofdrede is dat ik opzoek ben naar mijn smaakprofiel zonder dat dit te veel wordt beinvloed door anderen. Maar ook door een hoge rating of aanschafsprijs. Verder wil ik het voor mij zelf leuk houden en niet het idee hebben dat ik verplicht huiswerk aan het doen ben. Met als resultaat bijvoorbeeld, dat ik geen tijd steek in whiskys die ik een lagere score geef dan een 6 (wat bij mij betekend "niet zo lekker"). Uiteindelijk, als het leuk blijft, is het uiterraard wel belangrijk. Het is niet mijn bedoeling om ingezoomed te blijven op het stuk tussen 6 en 8 (20 stappen). Waarbij alles daarboven valt binnen het kader uitstekend maar door mij nog niet te herkennen of te bepalen.
1 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor JvR » 13 Feb 2019, 19:08

MuziekDrank schreef:Fantastische post, bedankt :duimop

De reacties van de post nog niet gelezen maar de 100 rating is nu zeker een stuk duidelijker voor mij. Ik vond de scope van de WB rating te breed (of te groot) in relatie tot het aantal stappen (12) van goede tot uitstekende whiskys (80/92). Ik snapte alleen niet waarom. De opsomming van factoren (category) en maximaal aantal punten maakt het nog een stapje makkelijker. Geweldig leermoment maar voor mij is het nog te vroeg om echt van 10 over te stappen op 100.

De hoofdrede is dat ik opzoek ben naar mijn smaakprofiel zonder dat dit te veel wordt beinvloed door anderen. Maar ook door een hoge rating of aanschafsprijs. Verder wil ik het voor mij zelf leuk houden en niet het idee hebben dat ik verplicht huiswerk aan het doen ben. Met als resultaat bijvoorbeeld, dat ik geen tijd steek in whiskys die ik een lagere score geef dan een 6 (wat bij mij betekend "niet zo lekker"). Uiteindelijk, als het leuk blijft, is het uiterraard wel belangrijk. Het is niet mijn bedoeling om ingezoomed te blijven op het stuk tussen 6 en 8 (20 stappen). Waarbij alles daarboven valt binnen het kader uitstekend maar door mij nog niet te herkennen of te bepalen.


Een paar maanden geleden had je nog nooit whisky op. Misschien wat minder nadenken en gewoon van een glaasje genieten?
0 x

Gebruikersavatar
MuziekDrank
Actief lid
Actief lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 Jan 2019, 09:14

Re: Hoe ziet jouw Whisky-hoek/kast eruit?

Ongelezen berichtdoor MuziekDrank » 13 Feb 2019, 19:15

Ja baas.
1 x


Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten