Gezellig aan de bar...

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 22 Jan 2011, 14:31

Hey Lagavulin! Hoe gaat het met de examens? Geraak je er een beetje?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 22 Jan 2011, 16:23

Vanavond lekker een avond voor mijzelf , mijn vrouw is werken en als de kinderen op bed liggen ga ik eerst lekker een bak koffie drinken en daarna een lekkere Bowmore 12yo 43% ob 2004 inschenken en daarna misschien nog een.

Lekker de tv uit en een boek erbij.
De Hobbit van J.R.R Tolkien.
0 x
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 22 Jan 2011, 16:43

Carlo schreef:Vanavond lekker een avond voor mijzelf , mijn vrouw is werken en als de kinderen op bed liggen ga ik eerst lekker een bak koffie drinken en daarna een lekkere Bowmore 12yo 43% ob 2004 inschenken en daarna misschien nog een.

Lekker de tv uit en een boek erbij.
De Hobbit van J.R.R Tolkien.

Dat zijn zes goede keuzes, Carlo :goedgedaan
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Jan 2011, 20:44

Vanavond geen whisky in het glas, maar een rode wijn. Een Zuid-Afrikaanse Pinot Noir. Goede eerste indruk.

Voor vanavond een tapenade gemaakt :lekker
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Jan 2011, 21:06

Pinot Noir, het edelste der edelen onder de rode drijven John,... in elk geval als die uit de Bourgogne komt.

Een van mijn favorieten maar ook een lastige druif.
Te zuur bij te weinig Zon en té veel regen, te lomp (zoet) bij té veel Zon en te veel irrigatie.
Een Suid Afrikaander heb ons daarvan nog nie gedrinke nie....

Van een Chevalier Montrachet (rode Bourgogne Grand Cru dus per wet Pinot Noir) zei een bekend iemand eens:
Goddelijk, schitterend, geweldig, om je hoed voor af te nemen en op je knieën te drinken (maar wie dat was weet ik even niet meer).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 23 Jan 2011, 01:39

Ik heb net gekeken naar 'Constantine' en raad eens wat Keanu Reeves drinkt in de film? Ardbeg Ten. Zo hoort het ook! :duimop
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Carlo
Senior
Senior

Wijn

Ongelezen berichtdoor Carlo » 23 Jan 2011, 21:56

Nou lees ik hier op het forum dat veel mensen ook wijn drinken.
Nou heb ik 5 jaar geleden is een rode wijn geprobeerd en vondt ik niet te pruimen.

Nou heb ik misschien een heel verkeerde wijn geprobeerd en zou willen vragen of iemand een redelijk goede wijn weet
die je gewoon in de supermarkt koopt en niet te duur is.

Heb wel is 10 jaar geleden in Frankrijk een beaujolais geprobeerd en vond ik wel redelijk.
Ben benieuwd of mijn smaak veranderd is en ik het misschien nou wel lekker vindt , er zijn zoveel mensen die wijn drinken dat er toch wel 1 lekkere tussen moet zitten.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Wijn

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Jan 2011, 22:42

Carlo schreef:Nou lees ik hier op het forum dat veel mensen ook wijn drinken.

Carlo, ik heb je bericht hierheen verplaatst. Reden, anders wordt het echt te veel van het goede. Er zijn al heel veel forums over Wijn en over wijn is nog meer te zeggen dan over whisky !
De rubriek waarin je dit had geplaatst gaat over "andere distillaten" en daar wil ik het graag bij houden. Wijn valt daar niet onder.

Er is wel al een paar keer over wijn gesproken hier aan de bar. Wijn is ook een van mijn interesses.
Kijk even wat er hiervoor al over wijn geschreven is. John (JayDie) is ook pas met wijn begonnen en wellicht biedt dat houvast.
Je vraag is zo algemeen dat hij nauwelijks te beantwoorden is. Elke super heeft voor niet veel geld tientallen zo niet honderden wijnen staan.

....er zijn zoveel mensen die wijn drinken dat er toch wel 1 lekkere tussen moet zitten.

Wijn is een vele malen grotere markt dan Whisky dus antwoord voor mij is ja, maar mijn lekker is vast jouw lekker niet. Wat dat betreft is het niet veel anders dan met whisky ...... alleen nog veeeeeel diverser....
0 x

henrihenrynl
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 24 Jan 2011, 01:45

hap uit de bar, asjemenou, die arme piet heeft het maar druk met met onderwerpen verplaatsen :dancing
leerschool bij sinterklaas gehad? ik heb wel een mooie bijnaam voor je: schuifpiet :P
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Jan 2011, 09:11

Carlo schreef:Nou heb ik misschien een heel verkeerde wijn geprobeerd en zou willen vragen of iemand een redelijk goede wijn weet die je gewoon in de supermarkt koopt en niet te duur is.

Piet geeft het al aan... ik ben onlangs 'begonnen' met wijn (even doorbijten :? ), maar wat ik gedaan heb, net als bij whisky: probeer eens verschillende rassen. Merlot, Pinot Noir, Cabernet, Sauvignon, etc... Vind je iets lekker, zoek dan in die hoek verder.

Afgelopen weekend dronk ik een rode wijn van de Aldi "VYF Skepe South Africa Western Cape Pinot Noir 2009". Ik vond deze lekker! Soms moet je bij de eerste slok even wennen of een scheef gezicht trekken; bij deze niet. En volgens mij kostte hij nog geen 3 euro :shock: Maar ach... als ik een tijdje verder ben spreek ik misschien over deze wijn net zo als nu over m'n allereerste whisky :HitHead
0 x

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 24 Jan 2011, 10:16

Ik ga gewoon wat proberen van de week en zie het wel.
Ben hoofdzakelijk met whisky bezig de laatste paar weken en dat vindt ik echt lekker , en ik vind het leuk om er van alles over te lezen.
Was alleen nieuwsgierig.

Wat ik ook leuk vindt van whisky drinken is echt het momentje van rust.
Meestal ga ik lekker even in de keuken zitten een half uurtje en even lekker helemaal niks.
Alleen ik en mijn whisky. :Tongue
Vindt ik echt lekker want heb het al druk genoeg overal mee.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Jan 2011, 11:02

Carlo, tip voor een mooi, interessant boek over (het beginnen met) wijn.

Verkrijgbaar bij bv. de Boekenvoordeel voor EUR 7,99 :goedgedaan
Laatst gewijzigd door JayDie op 24 Jan 2011, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

henrihenrynl
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 24 Jan 2011, 11:03

aldi en lidl kunnen best goedkoop zijn, ik heb een keer (epulum gran reversa 2002) voor 3 euro per fles ingeslagen, dame keek bij het afprijzen naar de flessedatum en vond dat 2002 wel oud was en weg kon kennelijk, die gaan normaal voor een 10tje per stuk. lidl heeft ook een lekkere, verrassend genoeg een houtloze Cimarosa Sauvignon blanc.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Jan 2011, 13:06

Nog even kort dan Carlo (hoewel kort) ;) Voor je het weet is dit toch een wijnforum .... ik weet dat er meerdere forums over zijn maar eerlijk gezegd heb ik daar nooit echt op gekeken.
Van wijn heb ik waarschijnlijk per saldo nog meer verhoogde levensvreugd gehad, en nog, dan van whisky. Domweg omdat er ook heel veel, zo niet nog meer in te doen is. Maar belangrijker iedereen om mij heen drinkt wijn. Maar een enkeling whisky. En daarbij komt dat een mooie maaltijd toch pas echt compleet is vergezeld van mooie wijnen. Dan heb ik het nog niet over alle andere momenten waarop het heerlijk genieten is, inclusief de Champagne-momenten :goedgedaan
En ter indicatie, een kleine meter wijnboeken heb ik hier ook wel staan, oppassen dus !
JayDie schreef:... probeer eens verschillende rassen. Merlot, Pinot Noir, Cabernet, Sauvignon, etc... Vind je iets lekker, zoek dan in die hoek verder.

Op zich een aardige indicatie van de tijdgeest.
Toen ik met wijn begon was er eigenlijk alleen wijn uit de "Oude wereld" en dan Frankrijk, Italie, Spanje, in deze volgorde, Punt !
Naar de druif keek je nauwelijks, het ging toch vooral om het herkomstgevbied en het jaar. Je had altijd al wel "Riesling", "Gewurztraminer", "Pino Gregio" etc maar dat was en uitzondering en meer additionele info.
Van de meeste wijnen wist je niet, althans niet zonder het op te zoeken, welke druif er in zat of druiven er in zaten. De meeste wijnen waren een samenstel. Chateauneuf du Pape wel tot 13 toegestane druivenrassen.
Wat ik een stukje terug schreef over de Pinot Noir druif blijft staan:
Piet schreef:Pinot Noir, het edelste der edelen onder de rode drijven John,... in elk geval als die uit de Bourgogne komt.

Een van mijn favorieten maar ook een lastige druif.
Te zuur bij te weinig Zon en té veel regen, te lomp (zoet) bij té veel Zon en te veel irrigatie.

Het belang en de invloed van het herkomstgebied en de manier van wijnmaken (in de Oude Wereld meestal bij wet geregeld) is extreem als je bijvoorbeeld kijkt naar de witte druif Chardonnay.
Die zie je tegenwoordig héél veel uit "De Nieuwe wereld", Zuid Afrika, Australië, Chili etc. ..... Vaak niet mijn ding omdat ze door bemesting, irrigatie (verboden in Frankrijk) en té veel Zon en té veel (eiken)hout, vaak heel log en uitgesproken worden (er zitten ook lekker tussen hoor :domdom ).
Terwijl deze ook enkele van de allermooiste witte wijnen geeft als het bijvoorbeeld uit het Franse Bourgondische Chablis komt of uit het eveneens Bourgondische Meursault. Maar dit zijn volslagen andere wijnen !
Een Meursault (vergeef me :respect ) gaat dan meer in de zware richting van de eerder genoemde gebieden terwijl een Chablis toch een heel unieke zuivere, frisse wijn geeft heel anders dan alle andere Chardonnay wijnen.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 25 Jan 2011, 08:43

johan brugge schreef:Hey Lagavulin! Hoe gaat het met de examens? Geraak je er een beetje?

Johan, lees je bericht nu pas, bedankt voor de interesse. Nog een dag of 10 doorbijten en we zijn er. Gisteren vond onze koninklijk bemiddelaar even de tijd om een examen af te nemen ( volg "grondige studie grondwettelijk recht" bij hem :) ). Nu nog 2 te gaan. Daarna een volledige week samples/nieuwe aanwinsten proeven... :bigsmile
:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”