Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky gezocht voor investering

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 02 Mar 2017, 18:11

Toon schreef:Spreek je uit ervaring of brengt het niets op ?
Ik heb wel wat geduld hoor .

Zoals al gezegd, met alles kan je geld verdienen door te kopen en te verkopen. Helaas gaat dit ten koste van de hobby van anderen. Bvb lego, kunst, oldtimers, whisky,... Bij al dit soort dingen is er heel veel kennis en kunde nodig om er iets aan over te houden. Anders ga je er je broek aan scheuren. En die kennis ga je hier niet cadeau krijgen.

Dat buiten beschouwing gelaten, de prijzen van whisky zijn erg hoog. Dé leuze van ene Warren B. is "buy low, sell high", en dus is momenteel waarschijnlijk niet het moment om whisky te kopen als investering. Er zijn andere plaatsen om je vermogen in te parkeren ipv in dat waardeloze papier, "geld" genaamd.
Laatst gewijzigd door MisterMonkeyDonkey op 02 Mar 2017, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
4 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 02 Mar 2017, 18:13

In net wat andere woorden als Harrie: dit is een forum voor liefhebbers, die graag whisky drinken. Op het moment dat iemand flessen koopt voor een investering, onttrekt deze een fles aan de markt om hem daarna voor een flink hogere prijs weer aan te bieden.

Ik voorzie dus weinig respons.Wellicht kan google je helpen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 02 Mar 2017, 18:15

ik voorzie genoeg response... alleen wel vooral negatieve.. :P
0 x
Afbeelding

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 02 Mar 2017, 18:26

laat ik de vraag eens omkeren.
waarom denk jij dat whisky een betere investering is dan bv goud of kunst, of gewoon aandelen? Serieuze vraag van mijn kant, geen afzeikpoging.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 02 Mar 2017, 19:23

Er was al een topic over investeren. Ik stel voor om geen reacties meer te plaatsen met "zoek het uit", hoe begrijpelijk misschien ook. Dus: graag alleen constructieve bijdragen.

De rest wordt verwijderd.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 02 Mar 2017, 19:34

Toon schreef:Wil dit zeggen dat ik geen whiskyliefhebber kan zijn ...

Ja.
Anders had je deze vraag niet gesteld.
Als je liefhebber was geweest had je al zo veel kennis opgedaan, dat je zelf al zou kunnen weten in welke whisky je zou kunnen investeren.

Een wedervraag, van de ene liefhebber aan de andere, van welk type whisky houd je? Welk smaakprofiel vind je het lekkerst en wat is de mooiste fles die je onlangs geproefd hebt.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 02 Mar 2017, 19:37

caskstrength schreef:Er was al een topic over investeren. Ik stel voor om geen reacties meer te plaatsen met "zoek het uit", hoe begrijpelijk misschien ook. Dus: graag alleen constructieve bijdragen.

De rest wordt verwijderd.

:offtopic sorry paul ik had je comment niet gezien terwijl ik mijn betoog aan het typen was. maar inmiddels verwijderd zie ik :goedgedaan
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 02 Mar 2017, 20:00

Nogmaals: geen over en weer en niet-constructieve bijdragen en off topic. Dan zakt dit topic vanzelf wel weer weg tot in de kelders van dit forum ;)
0 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 02 Mar 2017, 20:15

En niet zo lullig tegen m'n vader, hij wil ook gewoon een centje verdienen :P :P :P
6 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 02 Mar 2017, 20:50

Net met een lekkere dram in mijn glas de discussie zitten lezen. Advies aan Toon, ga eerst jezelf goed verdiepen in de godendrank whisky, vorm er je mening over en koop vooral mooie bottelingen die je om meer dan alleen de mogelijke waarde stijging aanspreken. Ik heb een leuke verzameling die ik in mijn eigen beperkte leven niet meer ga opdrinken, vooral ook al niet omdat ik er meer koop dan opdrink :bigsmile Natuurlijk gun ik mijn kinderen later een mooie verzameling en hoop ik niet dat ik moet verkopen omdat ik failliet ga of iets dergelijks. Maar het is voor mij vooral een hobby of eigenlijk passie om mooie series te verzamelen en volgens mij doe ik daar geen enkele whiskyliefhebber kwaad mee omdat er nog steeds zo veel mooie heerlijke en betaalbare whisky's gebotteld worden. Ik heb er, net als veel mede forumleden wel veel problemen mee wanneer mensen voor het korte gewin whisky kopen en met winst willen verkopen maar ja, whats new. En gelukkig hebben we onder andere Henry op het forum die alle geweldige bottelingen gelijk sampeld. Wat zeldzaam is moet zeldzaam blijven heb ik ooit van een botanicus geleerd :P
6 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 02 Mar 2017, 22:42

1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 02 Mar 2017, 23:10

Als je voor de lange termijn wat wilt doen (10+ jaar) en een mooie stapel aan spending money hebt, investeer dan in new-make.

Voor twee doosjes Brora OB of een doosje Port Ellen OB kun je al een dozijn refill vaten met spirit kopen. Daarbij komt ook nog kijken dat een controle sample op zijn tijd ook nodig is, er zijn ergere dingen :lekker

Ok, misschien wil je dan t.z.t. links of rechts het een en ander overgieten in een ander vat om een bepaalde ontwikkeling te bewerkstelligen. Kost misschien ook weer wat geld, maar dat is de hobby die whisky heet. Je kunt er voor kiezen om ze t.z.t. weer te verkopen aan een IB, broker of zelf de botteling te gaan doen.

Qua flessen denk ik dat de rek er ondertussen een beetje uit is. Daarbij komt ook kijken dat je moet nadenken over de liquidatie t.z.t.. Een veilinghuis pakt ook de nodige procenten. En koop alleen wat je zelf ook lust, dan heb je in de volgende whisky crash een mooie whisky om de kater te bestrijden.
Een vat laat je dan lekker liggen tot het weer wat aantrekt, iets dat 20 jaar oud is verkoopt altijd goed (als hij smaakt uiteraard).
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 03 Mar 2017, 13:12

The Whisky Exchange heeft hier vanochtend ook nog een berichtje over geplaatst. Zij worstelen ook met de investeerder vs. de liefhebber.
Dit ging over de Lagavullin '91 van 1.500 pond.

bron: https://blog.thewhiskyexchange.com/2017 ... -whiskies/

Is there a fair way to sell limited-edition whiskies?

When it emerged that we would be selling a special charity bottling of Lagavulin we were very excited, not only because it’s great to be involved with such a distinguished distillery, but also because all proceeds received by Diageo would be split among seven Islay charities.

Firstly, some context. We had 522 bottles of the 1991 Lagavulin, so we held three ballots in which we drew customer email addresses at random then contacted them to find out if they wished to buy a bottle. After three ballots, we still had 109 bottles remaining, so we contacted all remaining customers who had registered but had not yet been successful, and offered them the chance to buy a bottle on a first-come, first-served basis. The sale began on Wednesday 1 March and all remaining bottles sold within four minutes. That’s right, 109 bottles of whisky, at £1,500 each, in four minutes. This is unprecedented – we could have sold 10 times that number.

When we have a highly limited-edition bottling, we have two basic options to sell them:
Fastest finger first

We let customers know when we will be selling a particular bottle on our site. The bottle goes becomes available for sale, and then it’s a simple case of fastest finger first – whoever is quickest to add the bottle to their basket, insert their payment details and confirm checkout gets the bottle.

Advantages:
Anyone has a chance of buying a bottle; no one is excluded;

Disadvantages:
You have to be able to be at a computer at a specific time to make your purchase, and you have to be very quick.
Ballot

We invite customers to let us know if they are interested in buying a particular bottle. If they say yes, we add their email address to a list. Once the ballot is over, we draw the same number of email addresses as we have bottles to sell, then contact each individual to let them know their name has been drawn, and give them the option to buy. If they decline, we then draw more email addresses, and the process continues until all bottles have been sold

Advantages:
Due to the random nature of a ballot, it is completely fair to everyone, and there is no immediate rush to buy;

Disadvantages:
There is less chance you will be picked and have the chance to buy a bottle; also, if take-up is low, the entire process could last a very long time!

Lagavulin 1991 200th

In the case of the 1991 Lagavulin, the start time of 5pm GMT to sell the remaining bottles was delayed by five minutes while we fixed a last-minute website glitch that ensured that all emailed customers were able to reach the Lagavulin page. We know that many of you were disappointed that you were not able to buy a bottle, so as a result of your feedback, we will be introducing a queueing system that lets customers know how many people are in front of them and will give them an indication of how likely they are to be able to buy a bottle.

We’re always looking at how we can improve in all areas of our service to customers, so we’re really keen to hear what you think the best way would be to sell these ultra-rare bottlings. One thing that is clear is that when it comes to good whisky, very often there is simply not enough to go round, but rest assured we are doing all we can to make buying a rare, limited-edition whisky as fair as possible for everyone.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 03 Mar 2017, 19:31

defeatless schreef:The Whisky Exchange heeft hier vanochtend ook nog een berichtje over geplaatst. Zij worstelen ook met de investeerder vs. de liefhebber.

Waanzin vind ik het! :o
109 flessen verkopen aan 1.500 pond per fles binnen de 4 minuten! :HitHead
Als dit kan dan is er voor een barstende bubbel nog een hele marge imho.
Geen haar op m'n hoofd dat ooit overwogen heeft om me in te schrijven voor de loterij, laat staan om de fles te kopen.
2 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 03 Mar 2017, 21:10

nigel_tufnel schreef:
defeatless schreef:The Whisky Exchange heeft hier vanochtend ook nog een berichtje over geplaatst. Zij worstelen ook met de investeerder vs. de liefhebber.

Waanzin vind ik het! :o
109 flessen verkopen aan 1.500 pond per fles binnen de 4 minuten! :HitHead
Als dit kan dan is er voor een barstende bubbel nog een hele marge imho.
Geen haar op m'n hoofd dat ooit overwogen heeft om me in te schrijven voor de loterij, laat staan om de fles te kopen.

Volledig mee eens. Blij dat ik me niet druk maak om dit segment of überhaupt probeer m'n geld ermee te verdienen.
1 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”