Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Matti
Moderator
Moderator

Re: Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Jan 2015, 17:46

Ik heb de weg van sampletjes, flessen laten staan en dat soort zaken ook een tijdje bewandeld. Maar een paar maanden terug heb ik besloten gewoon te genieten van de whisky als ie lekker is :) Er komt altijd weer een nieuwe lekkere whisky, het heeft geen zin om jezelf te gaan zitten pijnigen iedere keer als je dat laatste restje ziet staan...

Bovenstaande is overigens de theorie, de praktijk is, eh, iets weerbarstiger ;)
1 x
Matthijs, whiskynerd.

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 24 Jan 2015, 18:11

totalatool schreef:Dat heb ik ook wel eens gedaan. Nadeel: dat sampletje is dus het allerlaatste restje en als dat op is, dan is de whisky echt op. Dus die samples blijven onaangetast staan... :HitHead

Ik wil nog weleens een vergelijking doen met een nieuwe fles, naast elkaar proeven. Of om minder oxidatie te krijgen als ik geen zin heb om de fles te "killen" binnen afzienbare tijd.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 25 Jan 2015, 09:11

totalatool schreef:Dat heb ik ook wel eens gedaan. Nadeel: dat sampletje is dus het allerlaatste restje en als dat op is, dan is de whisky echt op. Dus die samples blijven onaangetast staan... :HitHead

Precies! :lol:
0 x
BAM! - ook op Facebook

Nielsvanp
Senior
Senior

Vreemde Whisky gewoontes

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 03 Mar 2015, 22:27

Voor mij is het ruiken van de whisky één van de mooiste dingen van het whisky drinken. Natuurlijk is het proeven ook altijd heerlijk maar ik merk dat ik ook zeer veel plezier beleef aan het snuffelen aan verschillende glazen whisky. Nu betrapte ik mijzelf er de laatste tijd op dat deze voorliefde voor het ruiken aan whisky toch wel aparte vormen heeft aangenomen. Zover zelfs dat ik na een avondje whisky drinken de lege glazen niet direct omspoel; Ik laat ze bewust tot de volgende dag staan om er dan nog aan te ruiken, iets wat soms nog duidelijker sommige geuren naar voren brengt!

Nu vond mijn vriendin dit een tamelijk aparte gewoonte toen ze dit door had :P. Dus ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit doen of dat er nog meer mensen zijn met "vreemde"whisky gewoontes. Of misschien ben ik wel alleen vreemd!
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Vreemde Whisky gewoontes

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Mar 2015, 22:31

Je had dus nog niet gezocht op het woord "gewoontes"? ;)
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 03 Mar 2015, 22:35

Ehh nee binnen de whiskywereld ben je wat dat betreft zeker niet vreemd. Al moet ik zeggen dat ik turfbommen de volgende ochtend niet zo nodig hoef te ruiken. Het beste residue komt toch van goede bourbons en sherried whiskies is mijn ervaring. Die kunnen al net zo'n koffiegeur overhouden als dat eerste espressootje dat ik daarna zet haha.
0 x

Nielsvanp
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 03 Mar 2015, 22:38

totalatool schreef:Je had dus nog niet gezocht op het woord "gewoontes"? ;)

Ah dat had ik over het hoofd gezien, stom. Misschien kan een mod deze discussie onderbrengen bij het al bestaande topic over gewoontes en rituelen?
Laatst gewijzigd door Matti op 03 Mar 2015, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Zeker kunnen wij dat, met onze almachtige moderator-powers!
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 05 Mar 2015, 23:23

Voor het inschenken moet mijn glas altijd vlekvrij zijn, en als ik de fles open heb ruik ik altijd eerst even aan de kurk... :bigsmile
1 x

Mvamelsfort
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mvamelsfort » 06 Mar 2015, 06:36

Nielsvanp schreef:Voor mij is het ruiken van de whisky één van de mooiste dingen van het whisky drinken. Natuurlijk is het proeven ook altijd heerlijk maar ik merk dat ik ook zeer veel plezier beleef aan het snuffelen aan verschillende glazen whisky. Nu betrapte ik mijzelf er de laatste tijd op dat deze voorliefde voor het ruiken aan whisky toch wel aparte vormen heeft aangenomen. Zover zelfs dat ik na een avondje whisky drinken de lege glazen niet direct omspoel; Ik laat ze bewust tot de volgende dag staan om er dan nog aan te ruiken, iets wat soms nog duidelijker sommige geuren naar voren brengt!

Nu vond mijn vriendin dit een tamelijk aparte gewoonte toen ze dit door had :P. Dus ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit doen of dat er nog meer mensen zijn met "vreemde"whisky gewoontes. Of misschien ben ik wel alleen vreemd!

Nee hoor ik heb deze gewoonte ook en mijn vrouw kijkt me dan ook altijd raar aan. Volgens mij zijn er hier meerdere die dit doen en zelf een laagje water toevoegen.
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 05 Jan 2016, 12:20

Ik snuffel ook altijd aan mijn lege glaasje, als mijn laatste dram voor de avond op is, zet ik het glaasje daarna nog geregeld aan mijn neus... Mijn vrouw kijkt er inmiddels niet meer gek van op, en doet het zelfs héél af en toe nu ook :) (alleen de geur achteraf dan, de whisky zelf vindt ze vies en stinken)

Glaasjes van whiskyproeverijen spoel ik om dezelfde reden pas de volgende dag om, na nog geregeld van de mengeling van geuren genoten te hebben.

Verder heb ik ook wel eens een paar keer zelf naar visite een eigen glencairn meegenomen om er zeker van te zijn dat ik een whisky uit een écht whiskyglas kon drinken... Inmiddels heb ik dat opgelost door in een betreffend geval bij de eerste beste gelegenheid een paar glencairns cadeau te doen :P

En ook ik kan zeer slecht afstand doen van de kokers en dozen, *zucht*.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 05 Jan 2016, 18:23

Hangt er bij mij af van hoe lekker ik de whisky vond en hoe laat het was. Bij lekkere drams en late avonden bestaat de kans dat het glas de volgende ochtend nog op het aanrecht staat. In veel andere gevallen is het al afgewassen, door mij of (zeker als het niet laat is) door mijn vrouw.

Mijn rare gewoonte is dat ik regelmatig twee glazen van dezelfde whisky inschenk en bij één van de twee glazen een scheutje water doe. Dan kan ik een head to head van onverdund en verdund doen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Mei 2016, 19:31

Laat ik hopen dat ik er geen gewoonte van ga maken, maar recentelijk weer wat gedaan waar ik me later zelf toch even voor achter mijn oren moest krabben.
Ik ging (samen met vrouw en kinders) de Dallas Dhu distillery/museum bezoeken, en wist vantevoren dat er een drammetje bij hoorde na afloop. Aangezien ik nog verder moest rijden leek het me niet raadzaam dit drammetje ook daadwerkelijk ter plekke te nuttigen. Nou had ik nog een leeg sampleflesje bij, dus die meegenomen, en na afloop van de tour mijn drammetje én die van mijn vrouw (zij lust immers geen whisky) in dat sampleflesje gegoten :Scratch.
Ik voelde me eigenlijk wel een beetje de zuinigste 'Schot' onder de Schotten, maar toen ik zag dat het in werkelijkheid behoorlijk krappe drammetjes waren (ze pasten beiden net in één 3cl flesje...) voelde ik me al iets minder bezwaard. "Wat jullie kunnen kan ik ook (en misschien nog erger :gnif)", dat idee.
Na ja, ik kan in ieder geval wel binnenkort op mijn gemak gaan proeven van de Roderick Dhu blend, al heb ik er eigenlijk niet al te hoge verwachtingen van.
0 x

Khajuraho
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Khajuraho » 12 Okt 2016, 22:19

Hmm

Rare gewoontes. :Scratch :roll:

Ok omdat ze er op aandringt :P

Mijn vriendin verteld mij dat het errug vervelend is als ik zit te smakken als ik een lekkere whisky proef. Om de smaakexplosie zo lang mogelijk vast te houden ga onbewust soms eens smakken. Tja idd een rare gewoonte en ze wil eens weten of er nog meer zijn met deze gewoonte :Scratch

:hoedaf
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Okt 2016, 22:26

Nou....nee ;)
3 x
Affirmanti incumbit probatio

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 12 Okt 2016, 22:57

Nou vooruit, om jou lekker verder te laten smakken zeg ik....
Ja, natuurlijk, zeker weten. Ik ken wel 10 personen die dat ook doen.

Maar drink jij gewoon lekker je whisky zoals jij dat wil.
Ze zal vast zelf ook gewoonte hebben waar jij je bedenkingen bij hebt.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”