Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
peat_passionate
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwi

Ongelezen berichtdoor peat_passionate » 13 Aug 2012, 12:20

Wat is nu precies het probleem inzake bv een Drankgigant, maar zo zullen er vast nog meer zijn..

ze adverteren met kortingen gebasseerd op te hoge, niet bestaande bruto prijzen?

Zit idd een misleidend luchtje aan, maar evengoed is het zo dat ik als consument nettoprijzen vergelijk, en bij hun voordelig uit ben ..
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 13 Aug 2012, 18:37

BWhisky schreef:
Valon schreef:Misleidende handelspraktijken mogen mijns inziens gewoon worden gebruikt.

(... )

Dat is toch wel een zéér vreemde opmerking :Scratch

Reklame maken mag binnen wettelijk vastgestelde regels, en dat de handelaars bewust de grens van het toelaatbare opzoeken dat ga ik niet ontkennen. Maar stellen dat misleidende handelspraktijken gebruikt mogen worden... Dat druist in tegen de absolute basis van de consumentenbescherming.
Wees er maar zeker van dat grote ketens etc. al meermaals op de vingers getikt zijn en ook boetes opgelegd krijgen indien ze die wetgeving niet naleven. Dat de kleinere spelers soms door de mazen van het net glippen toont misschien aan dat er een beter handhavingsbeleid nodig is maar zeker niet dat misleidende handelspraktijken toegelaten zijn...

"Misleidende handelspraktijken", voorzichtig Valon, hij(DG) sleept je binnen no time voor de rechter!

En grenzen zoeken we allemaal op, toch ;)

Ja, ben 't helemaal met je eens, Bram, maar ik denk dat meneer Valon het ook niet echt zo bedoelt! Hij generaliseerrt in dit geval en dat is naar mijn idee onjuist.
Heel vaak zijn dergelijke acties de uitkomst van 'n (aankoop)moment, waarbij de koper denkt goedkoper te hebben ingekocht en de verkoper denkt 'n goede zaak te hebben gedaan. Beiden zijn fout, want in 70% van deze gevallen heeft(denkt!) de aanbieder 'n goeie slag te slaan én denkt de koper het zelfde.
De grootste fout die hier gemaakt wordt, is de discussie die er vervolgens (kan!!) ontstaan, dus dat is na afloop van de koop! Bovendien dient gezegd, dat 'n aanbieder als DG toch wel aan z'n gestelde omzet komt, hij bevindt zich tenslotte op 'n op en neer gaande markt ;)
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Drankgigant
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Drankgigant » 15 Aug 2012, 10:35

Goedemorgen whiskydrinkers, had dit topic over het hoofd gezien maar gelukkig heeft Piet me erop gewezen. Ik wou hier toch even op enkele reacties ingaan in het algemeen, als iemand nog specifieke vragen heeft beantwoord ik die ook graag. Geef me wel de tijd, kan niet altijd direct reageren maar ik wil wel helder en transparant zijn.

Over de adviesprijzen, dit zijn inderdaad niet onze "oude" prijzen, het betreft hier de adviesprijzen van de grotere ketens. Kenners en enthousiasten die weten dat onze prijzen normaal niet zo hoog liggen weten waarschijnlijk tegelijkertijd dat onze prijzen over het algemeen vrij scherp zijn..

De reden dat we deze toch gebruiken, en niet onze 'echte' prijzen, is om de mensen die niet zo in de whiskywereld zitten hierop te wijzen. Mensen die wel van een lekker glaasje houden op zn tijd maar niet de prijsverschillen kennen tussen verschillende slijters. Een whisky bij ons in de winkel of 2km verderop bij G&G kan toch al snel 30% tot 40% schelen, 40% van hun verkoopprijs, niet adviesprijs. Op deze manier willen we dat duidelijk maken, zover wij weten is hier helemaal niks mis mee.
Het feit dat de duurdere prijs is doorgestreept moet dan ook niet zozeer worden gezien als 'oude' prijs maar daadwerkelijk als de adviesprijs. En dan niet een fictieve adviesprijs zoals veel andere branches doen (obv fabrikant) maar obv een concurrent, een echt bestaande prijs dus. Wij zijn er niet op uit om valse reclame te maken, wij willen enkel onze bezoekers informeren over de prijsverschillen. Ook de bezoekers die de prijzen niet uit hun hoofd kennen.

Echter, als dit niet mag dan zorg ik dat het niet meer gebeurt, simpel. Ik zal hier dus naar gaan kijken, in hoe verre je gebruik mag maken van adviesprijzen, als iemand een linkje voor mij heeft dan zie ik die dus graag :D
0 x
The tools I need for my work are paper, tobacco, food, and a little whiskey. -William Faulkner

Omdat het leven al duur genoeg is: Naar DrankGigant, whisky's

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 15 Aug 2012, 10:56

Drankgigant schreef:...

Over de adviesprijzen, dit zijn inderdaad niet onze "oude" prijzen, het betreft hier de adviesprijzen van de grotere ketens. Kenners en enthousiasten die weten dat onze prijzen normaal niet zo hoog liggen weten waarschijnlijk tegelijkertijd dat onze prijzen over het algemeen vrij scherp zijn..

De reden dat we deze toch gebruiken, en niet onze 'echte' prijzen, is om de mensen die niet zo in de whiskywereld zitten hierop te wijzen. Mensen die wel van een lekker glaasje houden op zn tijd maar niet de prijsverschillen kennen tussen verschillende slijters. Een whisky bij ons in de winkel of 2km verderop bij G&G kan toch al snel 30% tot 40% schelen, 40% van hun verkoopprijs, niet adviesprijs. Op deze manier willen we dat duidelijk maken, zover wij weten is hier helemaal niks mis mee.
....

Hmmm. Een adviesprijs vermelden is geen probleem dacht ik, maar dan moet je wel uitdrukkelijk vermelden dat het om een adviesprijs gaat.
Nu gaan jullie er zogezegd van uit dat de kenners wel weten dat de prijs niet zo hoog ligt... maar toch gebruik je ze om de niet-kenners hierop te wijzen.
Een redenering die kant noch wal raakt aangezien je de niet-kenners niet informeert wat de doorstreepte prijs inhoudt.
Ik ga er trouwens van uit dat u als handelaar hierover toch enigszins op de hoogte bent. Begin misschien eens met deze handige brochure en win eventueel eens advies in van een jurist. De boete's voor misleidende reclame zijn niet mals.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 15 Aug 2012, 12:46

In ieder geval bedankt voor de reactie, maar

Drankgigant schreef:...........De reden dat we deze toch gebruiken, en niet onze 'echte' prijzen, is om de mensen die niet zo in de whiskywereld zitten hierop te wijzen. Mensen die wel van een lekker glaasje houden op zn tijd maar niet de prijsverschillen kennen tussen verschillende slijters. Een whisky bij ons in de winkel of 2km verderop bij G&G kan toch al snel 30% tot 40% schelen, 40% van hun verkoopprijs, niet adviesprijs. Op deze manier willen we dat duidelijk maken, zover wij weten is hier helemaal niks mis mee.

Dit is dus wel degelijk misleiding, je zet de "onwetende" klant op het verkeerde been en je bent je hier bewust van. Verwijzen naar een concurrent in een advertentie of soortgelijke uiting mag ook niet (meer).

Drankgigant schreef: .........Het feit dat de duurdere prijs is doorgestreept moet dan ook niet zozeer worden gezien als 'oude' prijs maar daadwerkelijk als de adviesprijs. En dan niet een fictieve adviesprijs zoals veel andere branches doen (obv fabrikant) maar obv een concurrent, een echt bestaande prijs dus. Wij zijn er niet op uit om valse reclame te maken, wij willen enkel onze bezoekers informeren over de prijsverschillen. Ook de bezoekers die de prijzen niet uit hun hoofd kennen.

Echter, als dit niet mag dan zorg ik dat het niet meer gebeurt, simpel. Ik zal hier dus naar gaan kijken, in hoe verre je gebruik mag maken van adviesprijzen, als iemand een linkje voor mij heeft dan zie ik die dus graag :D

Net zoals eerder gezegd, volgens mij dien je dit dan ook als zodanig aan te geven door de vermelding "adviesprijs" en volgens mij moet je ook aan kunnen tonen dat dat op het reclame moment een adviesprijs was, mocht je tijdens je reclameperiode toevalig (en ik ben me er van bewust dat die kans gering is) de consumentenautoriteit op bezoek krijgen, maar dat zal geen probleem zijn denk ik.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 15 Aug 2012, 13:20

Drankgigant schreef:Over de adviesprijzen, dit zijn inderdaad niet onze "oude" prijzen, het betreft hier de adviesprijzen van de grotere ketens. Kenners en enthousiasten die weten dat onze prijzen normaal niet zo hoog liggen weten waarschijnlijk tegelijkertijd dat onze prijzen over het algemeen vrij scherp zijn..

Misschien is het dan een idee om met drie prijzen te werken:
Elders: E100,-
Bij Ons: E80,-
Nu in de aanbieding E60,-
Prijzen als voorbeeld volledig uit de lucht gegrepen

Voor de onwetende klant is het dan gelijk duidelijk dat jullie ook goedkoper zijn als er geen korting is.
En voor de wetende klant is het gelijk duidelijk dat er toch nog 2 tientjes vanaf gaan.

En ja ik begrijp volledig dat het reclametechnisch niet zo'n impact heeft als er staat;
Elders: E100,-
Bij Ons: E90,-
Nu in de aanbieding E85,95,-

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Aug 2012, 14:53

GJR schreef:[...] Verwijzen naar een concurrent in een advertentie of soortgelijke uiting mag ook niet (meer). [...]

Even een kleine correctie, dit (vergelijkende reclame) mag nu juist wel zolang aan bepaalde regels voldaan wordt (o.a. een vergelijkbaar product, objectieve vergelijking, niet denigrerend t.o.v. concurrent). Een andere regel die in deze context misschien wel interessant is, is dat vergelijkende reclame niet misleidend mag zijn.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 15 Aug 2012, 16:32

Matti schreef:
GJR schreef:[...] Verwijzen naar een concurrent in een advertentie of soortgelijke uiting mag ook niet (meer). [...]

Even een kleine correctie, dit (vergelijkende reclame) mag nu juist wel zolang aan bepaalde regels voldaan wordt (o.a. een vergelijkbaar product, objectieve vergelijking, niet denigrerend t.o.v. concurrent). Een andere regel die in deze context misschien wel interessant is, is dat vergelijkende reclame niet misleidend mag zijn.

Oeps, foutje..... je hebt gelijk, maar blijft moeilijk gebied om dit formeel juist te doen (zijn ook grote namen achter gekomen), daarom zie je dit niet veel meer... Vooral de objectiviteits- en meetbaarheidseis zijn lastig. De stelling hier 40-50% goedkoper gaat m.i. onderuit op de objectiviteitseis.
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

EricV
Actief lid
Actief lid

enorm prijsverschil

Ongelezen berichtdoor EricV » 15 Aug 2012, 18:23

Beste forumgenoten,
Ik hoop dat ik dit onderwerp bij het juiste draadje zet, anders moet een moderator het maar verplaatsen. Het gaat namelijk niet over goede aanbiedingen, maar juist over slechte.

Nog geen twee weken geleden kocht ik in een aanbieding bij de slijter op Terschelling (waar alles duurder is, omdat het met de boot naar het eiland gebracht moet worden) een fles Jura 10yo voor 22,50. Een week later was de aanbieding voorbij was hij een euro duurder geworden.

Vandaag was ik in Amsterdam bij de G&G, en koste zo'n zelfde fles 34,95! Dat is een prijsverschil van pak 'm beet 12 euro per fles! Dat gun ik de G&G echt niet!

MVG, Eric

:Tongue
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Re: enorm prijsverschil

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Aug 2012, 19:52

EricV schreef:Beste forumgenoten,
Ik hoop dat ik dit onderwerp bij het juiste draadje zet, anders moet een moderator het maar verplaatsen. Het gaat namelijk niet over goede aanbiedingen, maar juist over slechte.

Nog geen twee weken geleden kocht ik in een aanbieding bij de slijter op Terschelling (waar alles duurder is, omdat het met de boot naar het eiland gebracht moet worden) een fles Jura 10yo voor 22,50. Een week later was de aanbieding voorbij was hij een euro duurder geworden.

Vandaag was ik in Amsterdam bij de G&G, en koste zo'n zelfde fles 34,95! Dat is een prijsverschil van pak 'm beet 12 euro per fles! Dat gun ik de G&G echt niet!

MVG, Eric

:Tongue

Welkom in de wondere wereld van de slijters. Ik heb hier om de hoek ook een (onafhankelijke) slijter waar de prijzen standaard zo'n 10-20% onder de G&G-prijzen liggen (en vaak nog lager). Kwestie van even een beetje rondkijken wat de prijzen waar doen. Als genoeg mensen dat doen en de verkopen dalen gaan die prijzen echt wel weer omlaag :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 15 Aug 2012, 20:09

Ik heb ook al eens gehoord, maar weet niet of dat waar is dat er ook verschil zit in prijsniveau tussen de "echte" en de franchisers.... in ieder geval hebben ze veel minder vrijheid om hun prijzen zelf vast te stellen.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 15 Aug 2012, 20:52

Dat is hier in Brugge ook zo. Ik kocht vroeger altijd mijn flessen bij het Brugs Whiskyhuis tot ik erachter kwam dat hij enorm duur is. Ik kwam zelfs nog goedkoper uit als ik identiek dezelfde flessen bestelde bij Jurgen's Whiskyhuis (Zottegem) en die per postpakket naar mij liet toesturen. Ik rij nu zelfs nog liever 30 - 40 minuten (30 à 40 minuten voor Piet, remember ;) ) naar een winkel dan dat ik in Brugge koop.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 15 Aug 2012, 23:21

johan brugge schreef:Dat is hier in Brugge ook zo. Ik kocht vroeger altijd mijn flessen bij het Brugs Whiskyhuis tot ik erachter kwam dat hij enorm duur is. Ik kwam zelfs nog goedkoper uit als ik identiek dezelfde flessen bestelde bij Jurgen's Whiskyhuis (Zottegem) en die per postpakket naar mij liet toesturen. Ik rij nu zelfs nog liever 30 - 40 minuten (30 à 40 minuten voor Piet, remember ;) ) naar een winkel dan dat ik in Brugge koop.

2

had wat ervaring in de sigarenwereld, en eens binnengestapt in Brugge. Johnnie walker green label - om maar iets te zeggen - was daar rond de 42 euro, terwijl ie elders aan 27 euro te verkrijgen was. Dan weet je het wel, veel "goeie deals" ga je daar niet doen.
0 x
Afbeelding

maltje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?

Ongelezen berichtdoor maltje » 03 Jan 2013, 12:15

Grote prijsverschillen tussen de online winkels in Nederland
Maar bij de goedkoopste vind ik niet alles wat ik wil,jammer

Mvg
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Jan 2013, 12:19

maltje schreef:Grote prijsverschillen tussen de online winkels in Nederland
Maar bij de goedkoopste vind ik niet alles wat ik wil,jammer

Mvg

Da's in de meeste branches zo, als het goedkoop is, is het assortiment kleiner...

Maar, bij whisky is dat effect vaak zo geprononceerd dat het loont om van twee (of zelfs drie) verschillende shops te bestellen en dus meerdere keren verzendkosten te betalen terwijl het uiteindelijke totaalbedrag alsnog lager ligt dan het bij een enkele shop zou zijn...
Laatst gewijzigd door Matti op 03 Jan 2013, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”