Voedsel: ingrediënten, toevoegingen en kwaliteit

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Voedsel: ingrediënten, toevoegingen en kwaliteit

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 09 Jan 2017, 19:52

Laatst was er hier in België op de TV een leuk onderzoek naar wildpaté.
Blijkbaar bestaat het gros van de wildpatés uit 10 tot 20% wild.
De rest is gewoon varkensvlees. Dit is al geruime tijd zo en blijkbaar zijn we daar allemaal gewend aan geworden.
We herkennen dit als normale wildpaté.
Ze zijn op zoek gegaan naar de meest zuivere wildpaté die men kon vinden in België.
En bij een ambachtelijke slager vonden ze uiteindelijk wildpaté met 80% wild en 20% varkensvlees.
Ze hebben de standaard wildpaté 20% tegenover de 80% versie gezet in een blinde proeverij.
De proevers in kwestie waren allemaal jager.
Slechts één jager verkoos de 80% versie. De rest vond de 20% versie de beste wildpaté.
De conclusie was dat hoewel het bedrog lijkt met slechts 10-20% wild vlees we het toch het best vinden
omdat we de typische echte wildsmaak ondertussen niet meer kennen en appreciëren.
De industrie heeft deze eruit gekregen.

Het lijkt me zo'n beetje als het verhaal van de (Franse) wijn en de terroirs.
En zo zijn er wellicht tal van voorbeelden... :(
Uiteindelijk gaan ze alles vervlakken.

Voor personen die interesse hebben in het wijnverhaal.
Er is een heel goede documentaire over gemaakt: Mondovino http://www.imdb.com/title/tt0411674/?ref_=fn_al_tt_1
Echt een aanrader. Maar geloof me, blij word je er niet van...
Laatst gewijzigd door nigel_tufnel op 09 Jan 2017, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Jan 2017, 19:54

Nou Kris, misschien moet je dan de lotto winnen of emigreren naar Duitsland. Daar slagen ze er wel in om bio ook betaalbaar te maken... ;)
0 x
Affirmanti incumbit probatio

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 09 Jan 2017, 20:00

caskstrength schreef:Nou Kris, misschien moet je dan de lotto winnen of emigreren naar Duitsland. Daar slagen ze er wel in om bio ook betaalbaar te maken... ;)

Is dat de reden waarom iedereen tegenwoordig massaal naar Duitsland wil? ;)
Nee, ik besef me maar al te goed dat het een stuk meer kost.
Maar een goede whisky kost ook een stuk meer dan een fles uit de Lidl of Aldi.
Kwaliteit en gezond voedsel hebben hun prijs. Ze zijn dan ook véél arbeidsintensiever.
Ik kan uiteraard ook nog zelf landbouwer worden op een mooi domein maar dan moet ik inderdaad de Lotto winnen.
Ik probeer gewoon een gulden middenweg te vinden, net zoals ik dat met mijn whisky aankopen doe.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Jan 2017, 20:36

In de hang naar transparantie en traceerbaarheid zie ik in mijn vakgebied steeds meer een richting naar certificering van grondstoffen (in mijn geval gaat het om primaire of gerecyclede grondstoffen). Deze denkrichting kan ook worden doorgetrokken naar de voedselindustrie, met een volledig voedselpaspoort.

Klinkt wellicht gek, maar het zou zo maar eens kunnen gebeuren.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 09 Jan 2017, 20:47

caskstrength schreef:In de hang naar transparantie en traceerbaarheid zie ik in mijn vakgebied steeds meer een richting naar certificering van grondstoffen (in mijn geval gaat het om primaire of gerecyclede grondstoffen). Deze denkrichting kan ook worden doorgetrokken naar de voedselindustrie, met een volledig voedselpaspoort.

Klinkt wellicht gek, maar het zou zo maar eens kunnen gebeuren.

Voor vlees gebeurt dit al dacht ik.
Het probleem is echter dat niet alle stappen gecontroleerd worden.
Er wordt bijvoorbeeld veel met soja gewerkt in de voeding,
maar de herkomst van die soja en wat er precies in zit (en met welke middelen het bewerkt is) is meestal een groot probleem.
Als je het hele verhaal rondom Roundup (Glyfosaat) bekijkt bijvoorbeeld is het echt om te janken...
Als je dacht dat Diageo erg was kijk dan maar eens naar Monsanto (ondertussen Bayer-Monsanto).
1 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”