Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky prijzen, woekerprijzen, prijsbeleid en prijsontwikkeling

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 25 Feb 2016, 00:27

Ja daar had ik het ook over, de consument.
Het maakt tegenwoordig niet veel meer uit hoe ze het marketen. Als zulke releases uitkomen springt iedereen er toch wel bovenop.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 25 Feb 2016, 06:33

Buiten de wan praktijken van bepaalde handelaren( shops die veilen, flessen niet prijzen, verkopen maar niet kunnen leveren, etc ) heb ik idd het gevoel dat we (consument) het ons zelf allemaal zelf aandoen.

http://m.kapaza.be/nl/vi/104902326.htm

En daarbij vrees ik dat de wan praktijken van deze handelaren het gevolg zijn van het feit dat ze ook inzien dat door het verder verkopen van flessen door de consument op de 2d hands markt aan een aanzienlijke meerprijs, ze heel wat centen mislopen.

Nu praat ik dat allesbehalve goed maar blijkbaar hebben we allemaal het grote geld gezien in whisky en dan zie je dergelijke fenomenen (misbruik en wanpraktijken) ontstaan.
Laatst gewijzigd door Whiskieke op 25 Feb 2016, 06:45, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Feb 2016, 06:44

Toch gaat dit volgens mij hand in hand met de verdeling. Als die slecht of ongelijkwaardig geregeld is, dan leidt dat tot een soort "bottle run". Ardbeg is daar een goed voorbeeld van: de Supernova was in NL helemaal niet te krijgen, in Duitsland in een mum van tijd uitverkocht. In Frankrijk was nog voldoende over. Met € 25 verzendkosten en mogelijk nog inklaarkosten werd de fles voor mensen hier al een stuk duurder.

Dan heb je ook nog eens slijterijen die op deze prijs willen verdienen of mensen die de flessen op veilingen zetten. Dan is het einde zoek. De gulzige consument wil toch wel kopen, daar ben ik het volledig mee eens, maar die betaalt er wel een forse rekening voor. Zolang deze consument door zijn gulzigheid verblind blijft voor een bepaald type whisky of een bepaald merk, kan dit nog steeds doorgaan.

Terug naar de verdeling, die kan m.i. dus wel degelijk zorgen voor eerlijkere prijzen. Had Ardbeg een goede analyse gemaakt, dan waren ze wellicht tot de conclusie gekomen dat er daadwerkelijk minder Ardbeg-drinkers in Frankrijk zijn. Dan had een deel van dat wat aan Frankrijk was uitgeleverd, aan Duitsland (of liever nog: aan Nederland en België) uitgeleverd kunnen worden.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 25 Feb 2016, 07:34

caskstrength schreef:Terug naar de verdeling, die kan m.i. dus wel degelijk zorgen voor eerlijkere prijzen. Had Ardbeg een goede analyse gemaakt, dan waren ze wellicht tot de conclusie gekomen dat er daadwerkelijk minder Ardbeg-drinkers in Frankrijk zijn. Dan had een deel van dat wat aan Frankrijk was uitgeleverd, aan Duitsland (of liever nog: aan Nederland en België) uitgeleverd kunnen worden.

Geloof me, whiskystokerijen zijn minder en minder geïnteresseerd in eerlijke verdeling!
Het geliefde GlenDronach is hier bijvoorbeeld ook schuldig aan.
Dukwijls is het meerendeel van de flessen voorzien voor Azië!
Omdat ze daar nu eenmaal een stuk meer betalen dan Europa...
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Feb 2016, 07:39

nigel_tufnel schreef:
caskstrength schreef:Terug naar de verdeling, die kan m.i. dus wel degelijk zorgen voor eerlijkere prijzen. Had Ardbeg een goede analyse gemaakt, dan waren ze wellicht tot de conclusie gekomen dat er daadwerkelijk minder Ardbeg-drinkers in Frankrijk zijn. Dan had een deel van dat wat aan Frankrijk was uitgeleverd, aan Duitsland (of liever nog: aan Nederland en België) uitgeleverd kunnen worden.

Geloof me, whiskystokerijen zijn minder en minder geïnteresseerd in eerlijke verdeling!
Het geliefde GlenDronach is hier bijvoorbeeld ook schuldig aan.
Dukwijls is het meerendeel van de flessen voorzien voor Azië!
Omdat ze daar nu eenmaal een stuk meer betalen dan Europa...

Ik geloof je, en dit is het punt waar de consument in actie zou moeten komen. Is het niet via de eerlijke retailer (laten we niet vergeten dat die er zeker zijn) of desnoods direct.
Laat die "recessie" in China maar doorzetten ;)
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 25 Feb 2016, 10:50

Ik vind dat dat de hand ook in eigen boezem gestoken moet worden, beetje makkelijk om het alleen bij een ander te zoeken.
We doen hier er allemaal aan mee, volgens mij is er niemand die zijn whisky verkoopt voor de aanschafprijs terwijl hij deze ook met winst kan verkopen (dit is ook niet zo gek, hebzucht blijft een rare eigenschap van de mens).

Ik zie hier (op dit forum) ook flessen voorbij komen welke in een half jaar tijd verdriedubbeld zijn in prijs (hiermee doel ik niet op de handeleren welke op het forum rondstruinen).

En recentelijk was ik op zoek naar de Laphroaig CS (omdat ik deze erg graag drink), deze was een half jaar geleden te koop rond de €50,- á €60,-, ik kreeg een aantal berichten (waarvoor dank) maar onder de €100,- krijg ik hem niet meer :?
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Feb 2016, 16:35

Dyson81 schreef:We doen hier er allemaal aan mee, volgens mij is er niemand die zijn whisky verkoopt voor de aanschafprijs terwijl hij deze ook met winst kan verkopen (dit is ook niet zo gek, hebzucht blijft een rare eigenschap van de mens).

Eeehh, dat heb je dan toch mis..., aan iemand die het daadwerkelijk koopt om te drinken verkoop ik mijn flessen wel degelijk aan aankoopprijs. Ik verdien m'n geld met in- en verkoop van elektrisch gereedschap.

Dyson81 schreef:En recentelijk was ik op zoek naar de Laphroaig CS (omdat ik deze erg graag drink), deze was een half jaar geleden te koop rond de €50,- á €60,-, ik kreeg een aantal berichten (waarvoor dank) maar onder de €100,- krijg ik hem niet meer :?

Bij mij wel... :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 25 Feb 2016, 20:22

Oogadal schreef:
Bij mij wel... :bigsmile

Klopt Oogadal, jouw samples zijn goed geprijsd :goedgedaan
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Feb 2016, 20:48

Eeeehhh, daar doelde ik niet op, heb nog wel een Laphroaig 10 yo B 7 voor je. Doen we maar even via PB denk ik ;)
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 26 Feb 2016, 10:16

De veilingprijs bij passievoorgeld.nl staat inmiddels op € 200,- met nog twee dagen te gaan: https://www.passievoorwhisky.nl/nl/spri ... results=16.

Kleine voorspelling; de Local Barley is vanaf maandag bij D12 te koop voor € 140,- :lekker .
0 x

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 26 Feb 2016, 10:23

Toontje schreef:De veilingprijs bij passievoorgeld.nl staat inmiddels op € 200,- met nog twee dagen te gaan: https://www.passievoorwhisky.nl/nl/spri ... results=16.

Kleine voorspelling; de Local Barley is vanaf maandag bij D12 te koop voor € 140,- :lekker .

andere slijter heeft de 16 barley en de nieuw 20y springbank ook op catawiki gezet.

http://auction.catawiki.com/kavels/4754 ... -years-old

http://auction.catawiki.com/kavels/4755 ... 92-bottles

ik zou bijna willen bidden en dan van de koop afzien bij passievoorwhisky.
als winkel heb je daar recht van retour binnen 14dagen zonder opgave van een reden maar zonde van de energie
0 x

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 26 Feb 2016, 10:37

Haha, zat ik ook aan te denken, maar is een beetje tricky, voor de veiling gelden aparte voorwaarden: https://www.passievoorwhisky.nl/nl/whis ... eg-veiling.
0 x

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 26 Feb 2016, 10:43

Toontje schreef:Haha, zat ik ook aan te denken, maar is een beetje tricky, voor de veiling gelden aparte voorwaarden: https://www.passievoorwhisky.nl/nl/whis ... eg-veiling.

Wetgeving gaat voor algemene voorwaarden.
Verschil met catawiki is dat ''particulieren'' veilen op catawiki. Tussen particulieren geldt geen retourrecht en ben je niet beschermd door de wetgeving.

Bij passievoorwhisky veilt een webshop de flessen en bij alle online aankopen geldt de minimale 14dagen wettelijk retourregeling.
1 x

Malt Leon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malt Leon » 01 Mar 2016, 08:55

Toontje schreef:De veilingprijs bij passievoorgeld.nl staat inmiddels op € 200,- met nog twee dagen te gaan: https://www.passievoorwhisky.nl/nl/spri ... results=16.

Bizare prijzen allemaal.
Is hij beter dan een longrow 18? Of tegen over een wip 7 cs? Voor de 140 euro kan je toch wat anders moois kopen.
Een jaar geleden ben ik al gestopt met het kopen van springbanks en longrows. Zeker de 18 jarige variant hebben echt een hele sprong gemaakt in prijs. 120 euro vond ik al te gortig. Ik wacht wel een paar jaar, misschien dalen de prijzen ooit.
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”